Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olik suomes oikeest ravintoloja 1980 luvul?

Vierailija
08.02.2020 |

Mun mummu vaittaa et oli
Mutsi ei muista kun se on -87
Voiks joku kertoo?!?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. Kirjoitin ylioppilaaksi 1985. Tanssittiin piirileikkejä ja oli vaatimaton ateria koululla, ruispuuroa ja puolukoita, juomana kirnupiimää. Minulla oli verkahame, vanhoista säkeistä ommeltu, niinkuin monilla muillakin. Ukkini oli tehnyt tilanteen kunniaksi minulle ihkauudet tuohivirsut. Hiihdin koululle penkinpainajaisiin. Mitään ravintoloita ei tietenkään ollut Suomessa vielä silloin. Ruotsissa taisi olla Tukholmassa yksi jonkun fiinimmän hotellin yhteydessä.

Vierailija
22/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummovainaan äiti on kertonut että isoissa kaupukeissa oli jokunen ravinteli, mutta en kyllä tota usko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkukaupungissa oli 80-luvulla Martina.

Eikä tosiaan ollut tasokas.

Joo, asuin itse tuolloin varsinaissuomalaisessa noin 20 000 asukkaan kaupungissa. Martina oli ainoa ruokaravintola, sitten oli grillejä ja kaljajuottoloita. Sitten kun ensimmäisiä pakol askia alkoi tulla tuli paikkakunnalle kebab pizzeria.

Vierailija
24/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään. Ravintolathan ovat teinien aikaansaannosta, ja ensimmäiset teinit syntyivät vasta 2000-luvulla.

Vierailija
25/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukakskaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupunkiin tuli eka pizzeria -85. Ensimmäisen kerran söin ravintolassa 17-vuotiaana.

Pizzeria ei ole ravintola,se on vaan mättöruokapaikka.

Ei ollut 80-luvulla, vaan pizzeriat oli ihan oikeita ravintoloita silloin. 80-luvun puolivälin jälkeen se alamäki alkoi ja mm kotipizza ilmaantui kehiin...

Vierailija
26/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut, ei yhtään koko maassa. Yleensä vaan istuttiin kirkon portailla syömässä kalakukkoa ja pällisteltiin. Sitten vuonna 1989 yksi kaveri tuli ulkomailta (taisi olla Ruotsista) ja kertoi ihmeellisiä tarinoita näistä 'ravintoloista'. Niitä alettiin porukalla pähkäillä, mutta taisi olla 1991 ennen kuin ensimmäinen saatiin avattua. Siellä tarjottiin kalakukkoa, halusi sitä tai ei. Meni vielä pitkään ennen kuin asiakas sai itse valita mitä söi.

Minun kotikaupungissa järsittiin poron kuivalihaa joen rannassa.

Meille oli tullut kristinusko emme olleet enää pakanoita ja kunnioitamme kirkkorakennusta.

Vierailija
27/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssiravintolissa ja diskoissa tuli valomerkki yleensä klo 00:30,  Tämä tarkoitti sitä, että musiikki seis, kaikki valot päälle ja sitten asiakkaat ajettiin ulos.  Yleensä mentiin ensin "pohjia ottamaan" johonkin baariin klo 7:00.  Sen jälkeen piti olla tarkkana, että oli siellä varsinaisessa tanssipaikassa ennen klo 22:00 tai joutui jonottamaan sisäänpääsyä. 

Kerroin tämän tarinan eräälle nuorelle taksinkuljettajalle, joka tuli minua hakeamma varhain aamulla.  Hän valitteli, että vuoro alkoi vasta viideltä.  Kello neljältä on paras taksiaika kun ravintolat tyhjenevät.  Tämä nuori taksinkuljettajanainen ihmetteli tarinaani.

Elämä on epäreilua.  Nuorena olisin ihan mielellään ollut ravintolassa vaikka 02-03 asti mutta kun ei voinut.  Nyt enää jaksa olla niin myöhään. 

Nykyisin eräs lähiseudun ravintola lupaa loppuillan drinkit puoleen hintaan, mikäli asiakas tulee sisään ennen puoltayötä.  Huh huh!

Vierailija
28/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 1980 luvulla taisi tulla ensimmäinen pizzeria Rovaniemelle.

Ei ravintoloissa käyty syömässä yleisesti ehkä joskus pohjanhovissa jos oli joku juhlatilaisuus.

Vierailija
29/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ollu! Eikä ollut telkkareita. Eikä autoja. Hevosilla mentiin.

Vierailija
30/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, asuin itse tuolloin varsinaissuomalaisessa noin 20 000 asukkaan kaupungissa. Martina oli ainoa ruokaravintola, sitten oli grillejä ja kaljajuottoloita. Sitten kun ensimmäisiä pakol askia alkoi tulla tuli paikkakunnalle kebab pizzeria.

Itse asuin itäsuomalaisessa 25 000 asukkaan kaupungissa ja ruokaravintoloita oli jo 60-luvulla vanhempieni kertoman mukaan.

Vierailija
31/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut. Kirjoitin ylioppilaaksi 1985. Tanssittiin piirileikkejä ja oli vaatimaton ateria koululla, ruispuuroa ja puolukoita, juomana kirnupiimää. Minulla oli verkahame, vanhoista säkeistä ommeltu, niinkuin monilla muillakin. Ukkini oli tehnyt tilanteen kunniaksi minulle ihkauudet tuohivirsut. Hiihdin koululle penkinpainajaisiin. Mitään ravintoloita ei tietenkään ollut Suomessa vielä silloin. Ruotsissa taisi olla Tukholmassa yksi jonkun fiinimmän hotellin yhteydessä.

Minä menin penkkareihin poron vetämässä ahkiossa. Ruokana oli meilläkin ruispuuroa kera puolukkahillon. Jälkiruoaksi saatiin nokipannukahvia.

Ei edes tiedetty sanaa ravintola.

Vierailija
32/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummovainaan äiti on kertonut että isoissa kaupukeissa oli jokunen ravinteli, mutta en kyllä tota usko.

Horisee omiaan vanhuuttaan, arvelisin.

Vierailija
33/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menin penkkareihin poron vetämässä ahkiossa. Ruokana oli meilläkin ruispuuroa kera puolukkahillon. Jälkiruoaksi saatiin nokipannukahvia.

Ei edes tiedetty sanaa ravintola.

Minun piti hiihtää, oli onneksi lapikkaat, että pysyi kenkien kipuurakärjet mäystimissä. Sukset olivat ne perinteiset lyly ja kulho, toisella,potkittiin vauhtiajot toisella liu’uttiin. Perillä sitten vaihdoin repussa kuljettaman uudet tuohivirsut jalkaani. Ylioppilasjuhlat vietettiin nuotiolla piirileikkejä leikkien ja illalliseksi,oli tuhkassa kypsytettyjä naurishaudikkaita. Tämä siis vuonna 1985. Ravintola - sanan olen kuullut ehkä vuonna 2005 ja ihmettelin, mitä se tarkoittaa. Saatanpa itsekin käydä joskus sellaisessa, eräs tuttu on kuullut kaverista, joka olisi käynyt, mutta en ole varma, uskonko.

Vierailija
34/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asuin itäsuomalaisessa 25 000 asukkaan kaupungissa ja ruokaravintoloita oli jo 60-luvulla vanhempieni kertoman mukaan.

"Jo" 60-luvulla 😆

Vierailija
35/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo, tähän ketjuun kirjoittajat, kirjoittakaa kirja. Niin olen nauranut teidän jutuillenne, että pitää lukea vessanpöntöllä, ettei pisu tule housuun.

Olette kyllä tosi hauskoja🤣

Vierailija
36/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä oli jopa seksi-sellaisia.

Seksi ja ravinto yhdistettynä, kuulostaa hyvältä. Nyt herää kyllä kysymyksiä, mitä siellä seksiravintolassa nautittiin, ja miten... Veikkaan, että nautinto oli lähinnä visuaalista, mutta sana "seksiravintola" tuo mieleen oraalisen toiminnan. 

Siellä nieltiin...

Vierailija
37/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella oli. Itse söin ravintolassa useita kertoja kuussa jo pienehkössä, pohjoisen lapin kylässä. Opiskelukaupungissa kannoin kaikki rahani ruokaravintoloihin ja baareihin.

Vierailija
38/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kukakskaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupunkiin tuli eka pizzeria -85. Ensimmäisen kerran söin ravintolassa 17-vuotiaana.

Pizzeria ei ole ravintola,se on vaan mättöruokapaikka.

Ei ollut 80-luvulla, vaan pizzeriat oli ihan oikeita ravintoloita silloin. 80-luvun puolivälin jälkeen se alamäki alkoi ja mm kotipizza ilmaantui kehiin...

Joo, muistelen, että sellainen kuin Pizzeria No. 1 oli ainakin laadukas paikka. Oli lapsesta ihan mielenkiintoista, kun kokki pyöritteli pohjia siinä näkösällä ja lähtiessä sai semmoisen sirkuspellen puhaltaman helium-pallon mukaan.

Vierailija
39/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä niminen Hgissä: ravintola oli katutason alapuolella. Sali koostui huoneista (looseista), jotka oli sisustettu täysin erilaisiksi.

Vierailija
40/44 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kysymys on provo. Eihän noin kahjo voi kukaan olla, eihän?