Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät osaa siirtää laskujen eräpäiviä?

Vierailija
07.02.2020 |

Olen aina ihmetellyt tätä, kun joku sanoo ettei pysty maksamaan laskuja. Jos ei pysty eräpäivään mennessä maksamaan, miksei ota yhteyttä laskuttajaan ja pyydä siirtämään eräpäivää?

Minulle on itsellenikin pienituloisena käynyt useamman kerran niin, että saan rahaa vasta eräpäivän jälkeen, mutten ole tehnyt siitä ongelmaa. Olen heti tilanteen valjettua soittanut laskuttajalle ja pyytänyt, voisiko eräpäivää siirtää päivään x ja aina on onnistunut.

Toki en tiedä onnistuuko silloin, jos on jatkuvasti myöhästelyä/maksamattomia laskuja/luottotiedot menneet. Mutta oletetaan että kaikki on "kunnossa" noilta osin, miksi he eivät siirrä eräpäivää?

Itsekin juuri siirsin vuokranmaksuni eräpäivää pysyvästi, kun sain töitä toisesta paikasta ja palkanmaksupäivä muuttui. Ei ollut mitään ongelmaa, vaikka on yksityinen vuokranantaja.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ota pikavippiä tai luottokorttia jolla rahoittaisit tuon gapin niin ei tarttis soitella ympäri kyliä ettei mulla oo rahaa?

Vierailija
2/24 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuuttaan eivät viitsi vaivautua. Tyhmyyttä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hanki luottokorttia, koska luulen, että silloin helposti tulee elettyä yli varojensa. En tykkää ajatuksesta, että ostan tavaroita "ilman rahaa" ja joutuisin stressaamaan sitten luoton laskua. 

Ap

Vierailija
4/24 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloisena olen koko ajan tietoinen milloin mikäkin lasku on tulossa ja elän sen mukaan. Maksan laskut eräpäivään mennessä, ei tarvi soitella mihinkään.

Vierailija
5/24 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisena olen koko ajan tietoinen milloin mikäkin lasku on tulossa ja elän sen mukaan. Maksan laskut eräpäivään mennessä, ei tarvi soitella mihinkään.

Itsekin tiedän suurimman osan laskuista, mutta vakuutuslaskun ja sähkölaskun tarkkaa eräpäivää en tiedä, kun se vaihtelee. Tai jos tulee yllättävä meno, silloin joudun siirtämään eräpäiviä. 

Ap

Vierailija
6/24 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa. Mieluummin maksetaan lisää (muistutuskuluja) kun nähdään soittamisen vaiva. Olen itse ollut aspassa töissä ja ihan pelkästään sillä, että soitti ja kysyi, voiko eräpäivää siirtää, sai aina kaksi viikkoa lisää. Ilman mitään selityksiä ja vaikka olisi edellisetkin laskut maksettu myöhässä. Pidemmät siirrot, riippuen laskun suuruudesta, vaativat jo hiukan selitystä ja isot summat myös esimiehen hyväksynnän. Mutta en yhtään tapausta muista etteikö siirto olisi onnistunut.

Vierailija
7/24 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä vähän säästä rahaa, että ei koko ajan elää kädestä suuhun.

Vierailija
8/24 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan laskutuksia pienessä firmassa ja olen tosi kiitollinen, jos asiakkaat ottavat ajoissa yhteyttä mikäli on maksuvaikeuksia. Ei tarvitse lähetellä karhukirjeitä. Yleensä maksaminen onnistuu erissä tai eräpäivää järjestelemällä. Jokaisesta muistutuksesta tulee 5eur lisää + korko.

Vierailija
9/24 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota olen itsekin ihmetellyt, että sitten maksavat ylimääräisiä kuluja, täälläkin on ollut ketjuja, joissa on stressattu niitä. Se olisi kuitenkin estetty sillä (luultavasti) yhdellä soitolla ajoissa.

Ei minultakaan koskaan ole syytä kysytty, vaan heti kysytty riittääkö kahden viikon päähän siirto, enkä sen enempää muistaakseni ole kuin kerran joutunut siirtämään, kun oli todella iso lasku kyseessä. 

On toki puhelinkammoisia, itsekin kärsin siitä jonkin asteisesti, mutta siedättämällä sekin on helpottanut. Eikä edes olisi pakko soittaa, en muista yhtäkään laskuttajaa, jolle ei olisi voinut laittaa sähköpostia, ettei tarvitsisi edes soittaa.

Ap

Vierailija
10/24 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko uusi juttu. Vanhempieni aikana ei ollut tälläistä mahdollisuutta (-73 ja -80)

N20

Vierailija
11/24 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hanki luottokorttia, koska luulen, että silloin helposti tulee elettyä yli varojensa. En tykkää ajatuksesta, että ostan tavaroita "ilman rahaa" ja joutuisin stressaamaan sitten luoton laskua. 

Ap

?!? Sen luottokortin kanssa saa ainakin sen kuukauden verran maksuaikaa jo kättelyssä.

Vierailija
12/24 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 1970 syntynyt ja muistan yhden kerran köyhästä nuoruudestani, kun jotain maksua en pystynyt heti eräpäivänä hoitamaan ja tietenkin soitin sinne firmaan heti kun näin, että nyt ei tule onnistumaan - hyvissä ajoin etukäteen! Kyllähän se vähän nolotti ja hävetti, mutta itse katsoin parhaaksi silti soittaa ja kertoa, että en pysty maksamaan nyt eräpäivänä mutta kolme päivää myöhemmin onnistuu. Siellä oltiin ihan että "ei mitään ongelmaa, kiva kun ilmoitit", ja suuri taakka poistui sydämeltä!

Samaa politiikkaa noudattelen jos olen sopinut tapaamisen jonkun ihmisen kanssa ja huomaan myöhästyväni. Jos liikenteessä on yllättävä ruuhka, laitan jos matkalta, että nyt näyttää vähän pahalta ja voi olla etten ehdi. En todellakaan jää katselemaan ja odottelemaan, ehdinkö vai en ja ilmoita vasta viimeisellä minuutilla. Se nyt vaan on kohteliasta varoittaa heti kun itse näkee, että tässä voi nyt käydä huonosti.

Vierailija
13/24 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän joudun makselemaan toisinaan myöhästymismaksuja kun ihan vaan unohdan maksaa... Postilaskut tulee aina iltapäivästä kun on usein kiire töihin niin laitan ne jääkaapin oveen odottomaan maksua, ja siihen ne usein jäävät... Noloa, kyllä rahaa olisi maksaa ne kuitenkin 😅

Vierailija
14/24 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko uusi juttu. Vanhempieni aikana ei ollut tälläistä mahdollisuutta (-73 ja -80)

N20

On ollut mahdollista.

-65

Vierailija
15/24 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kahden viikon myöhästymisestä ei tule mitään huomautuslaskuja ja aika usein ei edes korkoja - samat korot täytyy kuitenkin maksaa eräpäivää siirtäessäkin. Tosin sen verran matala korkotaso, ettei pienestä summasta ole edes merkittävä. En todellakaan soittele, vaan ihan vaan maksan myöhässä palkkapäivänä.

Vierailija
16/24 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten, jos siirrän sähkölaskua kahdella viikolla, tuleekin seuraava lasku maksettavaksi aiemmin.

Pienituloisena olen oppinut ennakoimaan kärvistelemään ja maksan mieluiten laskut ajallaan.

Vierailija
17/24 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräpäivää ei pysty muuttamaan, mutta laskulle voi saada lisää maksuaikaa, viiv.korot lasketaan eräpäivästä maksupäivään saakka. On laskuttajan omassa harkinnassa peeritäänkö niitä viiv.korkoja koskaan.

Vierailija
18/24 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei koskaan ole peritty mitään lisämaksua jos olen soittanut lisää maksuaikaa/eräpäivän siirtoa. Eikä sitä ole ollut myöskään seuraavissa laskuissa.

Vierailija
19/24 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samaa kuin hölmöläisen peitonpidennys, älkää nyt köyhiä tyhminä pitäkö!

Vierailija
20/24 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joillakin voi olla tarvetta siirrellä maksupäivää? Minä teen aina niin että palkkapäivänä kiinteä summa kulutustilille, jolla eletään kuukausi. Sitten kiinteä summa sijoitustilille, loputjäävät palkkatilille, josta maksetaan kuukauden aikana tulevat laskut. aina päivä ennen palkkapäivää kaikki loput siirretään sijoitustilille.  Aina kun sijoitustilillä on riittävästi rahaa, ostan hyviä osingonmaksajia. Nykyään ostan pari kertaa kuussa. Sijoitustili toimii myös puskurina jos yllättävää tapahtuu, eikä käyttötilillä tai palkkatilillä olisikaan tarpeeksi rahaa.  Noin puolet kuukauden tuloistani tulee sijoituksista. Olen siis pienipalkkainen eikä perintojä ole tullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi