Naapurit ei vie isoa koiraa ulos vaan..
Ne päästää sen takapihalle uliseen. Iso koira tarvitsee ulkoilua. Ihan tulee paha mieli kun vien itse omaa koiraa ulos ainakin 3-4 kertaa ja tuo niitten koira on vaan pienellä takapihalla. Ja kyseessä isompi koira. Ja en ole nähnyt kun 2 kertaa niitten sitä ulkoiluttavan vaikka olen asunut jo jonkin aikaa tässä naapurissa. Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (60)
Meidän naapurit varmaan luulee myös, että koira ei pääse ikinä lenkille. Meidän lenkit nimittäin tapahtuu noin klo 4-5 aikaan aamulla, harvemmin on naapurit tähän aikaan hereillä. Tai sitten heitän koiran autoon ja ajan metsään. Muuten sitten se pissalenkki korttelin ympäri. Ja naapurit tietysti näkevät vain sen, josta päätelmä, että koira ei pääse ikinä kunnon lenkille.
Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista.
Lypsylehmiä saa pitää pää tolppaan kiinni köytettynä navetassa kuukausia. Kukaan viranomainen ei puutu koiran ulkoilutuksiin. Pitää olla oikeasti kaltoin kohdeltu koira.
Meidän naapuri piti ajokoiraa häkissä ulkona eikä koskaan lenkittänyt, koira ulisi päivät pitkät... Ilmoitettiin eläinsuojeluun. Lopputulos: naapuri ampui koiransa sen jälkeen kun elsu oli ottanut yhteyttä.
No, parempi varmaan niin.
Korkeasaaren eläintarha pitäsi kieltää. Eihän niitäkään eläimiä käytetä talutushihnassa kävelylenkillä ikinä!
ILMOITUS SUOMEN ELÄINSUOJELUUN! Eivät anna nimeäsi tietoon. Koira tarvitsee lenkit ja ulvominen jo kertoo,miten asiat ovat huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Korkeasaaren eläintarha pitäsi kieltää. Eihän niitäkään eläimiä käytetä talutushihnassa kävelylenkillä ikinä!
Niin pitäisikin, kuten kaikki muutkin eläintarhat. Villieläin ei kuulu tarhaan mistään syystä. Vain tilapäisesti esim. loukkaantuneena.
Kannattaa kysyä naapureilta asiasta jos olette sellaisissa väleissä tai jos ette niin ilmoita varalta eläinsuojeluun ja he voivat tarkistaa tilanteen. Voi myös olla, että perheen isällä on erilainen vuorokausirymi (töiden takia?) kuin sinulla ja et sen takia ole kiikareittesi kanssa ikkunassa kiinni juuri silloin kun koiraa ulkoilutetaan.
Tottakai sian pitää puuttua. Minusta kuulostaa huolestuttavalta jos koira ulisee koko ajan ja on todella outoa että vain takapihlla keskitetään.
Pahintaoaus, jonka tiedän on perhe,joja ottimonta koiras, kotona niitä pidettiin pienessä kodinhoiyihuoneessa jaulkoilutettiiin juurikin näin, eli käytettiin vain takapihalla. Ja sisällä pidettiin vaipoissa.
Kyseessä voi myös olla koko naapuruston aktiivisin harrastekoira, joka viedään treeneihin ja kisoihin autolla ja kotona olleessa saa hyvin ansaitun levon.
Mikä siinä on niin vaikeaa kysyä jos häiritsee? Eläinsuojelun turha kuormitus ei auta ketään, mutta voi aiheuttaa paljon pahaa, kun oikeasti apua tarvitsevat eivät apua saa.
On näitä paljon tällaisia koiran pitäjiä. Jotkut oikein kehuu sillä että mukava koira kun ei tarvitse lenkittää.
Yksi tuttu ulkoiluttaa koiransa joka aamupäivä klo 9-11. Ajavat autolla isompaan metsään ja menevät siellä 10km lenkin. Näilläkin olisi metsä ihan kotitalon vieressä, mutta jostain syystä se mies haluaa käydä kauempana. Tuskinpa heilläkään naapurit näkevät, kun koiraa ulkoilutetaan kunnolla?
Ihmettelen aina näitä, jotka tietävät muka kaiken naapureidensa lapsista, eläimistä ja menemisistä. Ette te tiedä, ellette ole nenä kiinni naapurin ikkunassa 24/7.
Vierailija kirjoitti:
No, jos koira on kiltti, niin kysy tarvitsevatko apua silloin tällöin koiran ulkoiluttamisessa. Heti ei kannata ilmoituksia tehdä mihinkään. Käy juttelemassa ensin kauniisti.
Aivan, ehdota yhteistä lenkkiä ja mitä hyvänsä, mutta minusta ihan asiallista. Kerran eräs tuttuni teki ilmoituksen, kun näki vastapäisen talon parvekkeella aina isot koirat.
KOirat toimitettiin eläinsuojelujärjestölle ja saivat kodin maalta.
Meilläkin koirat ulkoilutetaan kunnolla keskellä yötä ja on pitänyt naapureille sanoa tästä, että eivät varmasti luule koirien hengaavan vaan takapihalla ja pääsevän vaan pikakuselle iltaisin talon ympäri. Muuten kyllä harrastetaan aktiivisesti rallytokoa, noseworkia ja lihaskuntoa dobolla
Para Bellum kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistä viestiä eläinsuojeluneuvojalle
Ihan älytön neuvo. Tuo heijastaa tätä modernin nykyihmisen totalitäärishakuista ja nyrjähtänyttä sielunmaisemaa: ilmoitus sinne, ilmoitus tänne, kantelu tuonne, kärytys hänelle, moite sinulle, mäkätys heille jne... ja "ilmianna" naapurisi Stasille (joillain nettisivuilla on "ilmianna väärä mielipide" -painikekin), kavalla lähimmäisesi KGB:lle, muiluta ystäväsi NKVD:lle ym. ihanaa tappomeininkiä.
Ei AP, älä sorki toisten asioita äläkä tee raukkamaisesti kiusaa naapurillesi, joka ei ole tehnyt Sinulle mitään vääryyttä. Huolehdi Sinä vain omista asioistasi.
Kyse on siitä KOIRASTA, ei naapurista. Se koira ei voi soitella mihinkään!
On teillä ylimääräsitä aikaa kun viitsitte naapurin koiran kusetuksistakin pitämää päiväkirjaa.
Ap kykkii kotona ikkunassa/parvekkeella kyttäämässä 24/7 pitäen kirjaa naapurin koiran ulkoilutuksista?
Näitä koiria, jotka eivät saa tarpeeksi lenkkiä, on paljon. Itseäni säälittää ja aika usein ihmettelen, miksi jotkut vielä väittävät olevansa eläinrakkaita. Itsellänikin on naapuri, jonka olen vuoden aikana vain kerran nähnyt lenkillä koiran kanssa. Muuten käyttää vapaana kerrostalon pihassa. Enkä usko, että käyttää öisin, sillä asun sellaisessa talossa jos liikkumisen kuuluu kyllä.
ai hitsi - asummeko lähekkäin.. meilläkin on naapuri, jolla iso koira ja koira on takapihalla tai pienessä aitauksessa talon vieressä - ulkoiluttamista olen näin kolmena vuotena nähnyt alta kymmenen..nekin lyhyitä pyrähdyksiä.. naapureilla on teini-iäinen poika jonka pyynnöstä koira ilmeisimmin sitten hankittiin, mutta kukaan ei näytä olevan järin kiinnostunut eläimestä. Meilläkin on koira ja siksi ollaankin ihmetelty miksi naapurin piti se koira hankkia kun ei näytä olevan kiinnostusta siihen lainkaan. Poika ei vie koiraa olenkaan eikä leikit'..
Ota yhteyttä alueesi eläinsuojeluvalvojaan joka on luultavasti kunnan ell. Kerro tilanne, ja hän päättää haluaako puhuttaa omistajaa. Tuskin siitä muuta seuraa kuin juttutuokio, joka saattaa kuitenkin herättää omistajaa.
Minulla on sama tilanne. Naapurissa koiria ja en näe niitä kuin muutaman kerran vuodessa, edes pihalla. Oletan, että päästävät koirat pissalle ja samantien sisälle. Toinen vaihtoehto on, että ne ovat jossain kellarissa. Ja ei, en ole mikään kyylä. Minulla sattuu olemaan ruokahuoneen isot ikkunat heidän pihan suuntaa, eli näkisin väkisinkin jos koirat sillä joskus olisivat lisäksi olen aktiivinen puutarhassa puuhastelua eli olen säiden salliessa itse lähes kokoajan pihalla. Kyllä aktiivisena koiranomistajana tälläisen asiat huomaa ja muut alueen koirat tulee tavattua säännöllisesti lenkillä tai muuten nähtyä kun tuolla liikuskelee, tätä naapuria en ole koskaan nähnyt lenkillä. En ole itse vielä toiminut mitenkään sillä ns todisteet puttuvat, mutta harkitsen ilmoitusta eläinsuojeluun. En vaan voi ymmärtää miksi pitää väkisin hankkia elämiä jos niistä ei pidetä huolta.
Kannustan muitakin huolestuneita puuttumaan asiaan, sillä eläimillä ei ole omaa ääntä.