Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhus syö muka niin vähän

Vierailija
07.02.2020 |

Appiukko ei enää pääse autolla kauppaan, niin olen alannut käydä hänelle kaupassa ostamassa ruokaa.
Olen sanonut, että ostaa kunnolla että ne riittää ainakin viikoksi kun emme asu kauppojen lähellä.
No hän oli tehnyt ostoslistan jossa luki esim. 2 maitoa, 2 jugurttia, 1 leipä jne. Ja tän pitäisi riittää viikoksi. Tein ostokset mutta isommat mitä hän halusi. Voi voi kun mä syön niin vähän. Noin paljon olet ostanut.
Tämä oli sunnuntai ja nyt hän soitti että pitäisi päästä kauppaan. Menee hermo. Miksei sitten osta niin että se riittää. Mies sai lähteä kauppaan nyt sitten.
Sekava sepustus. Kuka tekee teidän vanhempien ruokaostokset kun he eivät enää jaksa?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus tilaa ruokatoimituksen ovelleen. Ei mulla ainakaan ole aikaa juosta jonkun joutilaan eläkeläisen asioilla.

Vierailija
2/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kaupassa aika ajoin äidilleni. En ikinä osta sitä pikkumäärää, mitä hän pyytää, vaan tankkaan kaapin täyteen. Aina voi laittaa pakkaseen, jos  pelkää että menee vanhaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein jonkun aikaa, kunnes  vanhus joutui hoitokotiin. Ostin aika paljon pakastimeen valmisruokia ja leipää ja piirakoita, mistä voi sitten lämmittää mikrossa halutessaan. Vanha pieni nainen ei oikeasti paljon syö, mutta koetin pitää huolen, ettei nälkääkään näe. Vanhuksille tuppaa paremmin maistumaan makeat herkut, niinkuin keksit ja pullat ja jäätelöt.

Jääkaapiin sitten tietysti leikkeleet, juustot, juomat jne.

Vierailija
4/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhus tilaa ruokatoimituksen ovelleen. Ei mulla ainakaan ole aikaa juosta jonkun joutilaan eläkeläisen asioilla.

Tovottavasti sinä saat elää vanhuutesi toimeliaana. Ettet tarvitse nuorempien apua.

Vierailija
5/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sitä vaan niin yhtäkkiä kaupassa käydä kun maaseudulla asuu. Saa laskea pari tuntia ainakin ja työt jää tekemättä.

Mutta kun on jääräpää niin on jääräpää.

Ap

Vierailija
6/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin aina tullessani ruokaa kaappiin, mutta sitten siirryttiin ostopalveluun joka toi varmaan viisi litraa maitoa joka kerta. Lopulta hommattiin Menumatti, josta sai valmiita annoksia lämpimänä.

Vierailija
7/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilattiin ateriapalvelusta päivittäin lämmin ateria ja sen lisäksi kävin kerran viikossa kaupassa ja yleensä ostin niitä ruokia mitkä maistuivat. Ei niinkään terveys edellä, kunhan tuli syötyä.

Iän myötä usein ruokahalu heikkenee, eikä välttämättä koe nälän tai kylläisyyden tunnetta, samoin makuaisti heikkenee esim. makea ja suolaisuus. Eikä vanhukset tee tätä ilkeyksissään, vaan se liittyy ikääntymiseen ja vanhuuteen.

Vierailija
8/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla tuosta menee hermo, niin lopeta koko homma. Et ole oikea ihminen auttamaan vanhusta tai ketään muuta.

Pyydä miestäsi soittamaan kuntaa ja appesi kotipalvelun piiriin, jossa kartuttavat palvelun tarpeet esim. ateriapalvelut ja kaupassa käynnit. Siellä kyllä osataan tarkkaan mitottaa mitä vanhus tarvitsee voidakseen hyvin.

Vierailija
9/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä sitä vaan niin yhtäkkiä kaupassa käydä kun maaseudulla asuu. Saa laskea pari tuntia ainakin ja työt jää tekemättä.

Ap

Anna kun arvaan. Teillä on ollut sukupolven vaihdos ja apellasi voimassa oleva syytinki.

Niin tuttua maaseudulla, talot ja pellot ovat kelvanneet nuorelle parille alihintaan, mutta vanhukset jää muiden naapureiden huolettavaksi ja harmiksi.

Itsekin vien ruokia parille vanhukselle, vaikka en edes kuulu sukuun, samoin muut kyläiset, ilman muiden apua olisivat jo kuolleet.

Ilmiö yleinen maaseudulla.

Vierailija
10/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut äitini kauppaostokset vuosia. Joskus oli ateriapalvelu, ei syönyt. Joskus tein kerran viikossa kattilallisen jauhelihakeittoa tms. Sitten ostan pyynnön mukaan viikoksi leipää, juustoa, kinkkua, pullaa, keksejä, jogurttia joka päiväksi, hedelmiä paljon.

Niitä pitää vaan ostaa paljon, vaikka sanoo ettei syö. Sama neuvo aloittajalle. Joka päuväksi jogurtti, leipää ym.

Vierailija
11/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla tuosta menee hermo, niin lopeta koko homma. Et ole oikea ihminen auttamaan vanhusta tai ketään muuta.

Pyydä miestäsi soittamaan kuntaa ja appesi kotipalvelun piiriin, jossa kartuttavat palvelun tarpeet esim. ateriapalvelut ja kaupassa käynnit. Siellä kyllä osataan tarkkaan mitottaa mitä vanhus tarvitsee voidakseen hyvin.

Ei se ihme ole että menee hermo. Oikea neuvo on ostaa sitä ruokaa riittävästi.

Jos tilaa kunnalta kauppapalvelun, sieltä tulee se mitä tilaa. Ja sen jälkeen appi soittaa poikaansa käymään kaupassa.

Vierailija
12/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen ruokia annospakasterasioihin, syö milloin mitä haluaa. Sen lisäksi tankkaan jääkaapin täyteen kaikkea muuta. Vien sitten kotiin jos päivät lähenee loppua.

Vierailija
13/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anopille lounas tulee ateriapalvelusta.

Päivällinen meiltä, samaa ruokaa mitä itse syömme ja viedään 2-3 päivän annoksia ja käydään tarvittaessa kaupassa, kun välimatkaa yli 20 km. Usein mies hoitaa ja 2-3 kertaa viikossa ja samalla hoidetaan saunotus ja annetaan siivous ym. apua, vaikka kotihoito käy 2x viikossa. Hyvin toimii ja anoppikin on tyytyväinen.

Vierailija
14/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Anna kun arvaan. Teillä on ollut sukupolven vaihdos ja apellasi voimassa oleva syytinki.

Niin tuttua maaseudulla, talot ja pellot ovat kelvanneet nuorelle parille alihintaan, mutta vanhukset jää muiden naapureiden huolettavaksi ja harmiksi.

Itsekin vien ruokia parille vanhukselle, vaikka en edes kuulu sukuun, samoin muut kyläiset, ilman muiden apua olisivat jo kuolleet.

Ilmiö yleinen maaseudulla.

Syytinki on siks lailla harvinainen, koska siihen liittyy aika lailla ikävä lisäyllätys. Jos syytinkivanhus päätyy pitkäaikaispotilaaksi, maksaa se syytingin tarjoava todellisen kustannuksen mukaan noin 3000 e/kk kunnalle, jos syytinki sisältää asunnon.

Vierailija
15/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on hassua että miksi vanhukset ei osaa laskea viikon ruokia tai miettiä että millä ruokamäärällä sen viikon pärjää.

Ja mitä sillä on väliä vaikka ostaa liikaa kun on pakastin. Mutta kun pitää nuukailla ja säästää vaikka rahasta ei ole kyse.

Ja ihan selväjärkinen vanhus kyseessä. Sitten voivotellaan kun ostaa enemmän että kuka nämä kaikki syö.

Ap

Vierailija
16/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivällinen meiltä, samaa ruokaa mitä itse syömme ja viedään 2-3 päivän annoksia ja käydään tarvittaessa kaupassa, kun välimatkaa yli 20 km. Usein mies hoitaa ja 2-3 kertaa viikossa ja samalla hoidetaan saunotus ja annetaan siivous ym. apua, vaikka kotihoito käy 2x viikossa. Hyvin toimii ja anoppikin on tyytyväinen.

Kuinka te jaksatte? Hattua nostan.

Vierailija
17/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon apuja

Vierailija
18/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on hassua että miksi vanhukset ei osaa laskea viikon ruokia tai miettiä että millä ruokamäärällä sen viikon pärjää.

Ja mitä sillä on väliä vaikka ostaa liikaa kun on pakastin. Mutta kun pitää nuukailla ja säästää vaikka rahasta ei ole kyse.

Ja ihan selväjärkinen vanhus kyseessä. Sitten voivotellaan kun ostaa enemmän että kuka nämä kaikki syö.

Ap

Ei se minusta ole outoa. Äiti kävi itse joka päivä kaupassa. Nykyään ei ole ruokahalua joten ei tajua että viikoksi vähän on paljon.

Sitten vaan kaupassakävijä ostaa liikaa.

Vierailija
19/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihme ole että menee hermo. Oikea neuvo on ostaa sitä ruokaa riittävästi.

Jos tilaa kunnalta kauppapalvelun, sieltä tulee se mitä tilaa. Ja sen jälkeen appi soittaa poikaansa käymään kaupassa.

Ei vanhus välttämättä osaa arvioida viikon ruokamääriä, kun ruokahalu voi vaihdella päivittäin. Eikä sitä osaa nuoremmatkaan.

Ihmettelen, jos käytte vanhuksen kanssa kaupassa kerran viikossa, niin teetkö omat ostokset samalla, ettekä tee täydennystä viikolla?

Eikö jo tuotteet ole jo viikon päästä vanhoja esim. leipä ja maitoa. En ymmärrä, miten vanhuksen pitäisi syödä yli viikon vanhaa leipää?

Vierailija
20/38 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut haluavat pitää huolta vanhuksistaan.

Se kuuluu sivistysvaltion perusarvoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan