Lihon raskauden jälkeen, mitä ihmettä??
Eikö imetyksen pitäisi laihduttaa? Vauva on keskikokoinen, kasvaa hyvin ja täysimetyksellä. 3kk synnytyksestä ja +5kg. En kestä tätä ruhoa!! En uskonut tätä omalle kohdalle, nyt jo painoindeksikin ylipainon puolella ja +10kg painoon ennen raskautta :(
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan rintaruokinta tietenkin vaatii energiaa, jostainhan sen maidon täytyy tulla. Mutta rajansa kaikella, jos syöt enemmän kuin kulutat niin johonkinhan se ylimääräinen väkisinkin varastoituu. Siksi juuri sanotaan että se raskaudenaikainen ohje että pitäisi muka "syödä kahden edestä" on kyseenalainen jo sinänsä, ja aiheuttaa helposti ongelmia synnytyksen jälkeen jos on tottunut syömään enemmän kuin on tarvis.
No sehän se tässä hauskaa onkin kun syön ihan normaalisti! Ja liikun enemmän kuin silloin kun olin töissä. Raskaana minulla oli diabetes ja olin TODELLA tiukalla ruokavaliolla. En pysty ymmärtämään! Ap
"Syön ihan normaalisti" ei kerro mitään, eikä myöskään "liikun enemmän kuin [ennen]". Jos nyt syöt liikaa ja/tai liikut liian vähän, niin paino nousee. Millään muulla ei tässä ole merkitystä kuin mikä on energiansaantisi suhteessa energiankulutukseesi. Pidä vaikka pari viikkoa kirjaa siitä mitä syöt (siis kaikki syöminen, ei vain pääateriat) ja miten liikut, ja laske energiataseesi. Veikkaanpa että yllätyt.
Oletko koskaan kuullut hormoneista ja raskauden, synnytykseen, imetyksen, stressiin ja valvomisen vaikutuksista siihen?? Tai hormoneiden vaikutuksesta painoon?
Ja pointtisi oli?
Hormonit ei lihota, eikä myöskään stressi tai valvominen. Liiallinen energiansaanti (suhteessa kulutukseen) on ainoa, joka lihottaa. (No okei, joku kasvain saattaa nostaa painoa, ja liiallinen nesteen kertyminen myös, mutta kummassakaan tapauksessa ei ole kyse 'lihomisesta' eli ylimääräisen rasvakudoksen kertymisestä.)
Hormonit ei lihota... hormonit vain vaikuttavat sokeriaineenvaihduntaan, aineenvaihdunnan tasoon, siihen varastoidaanko rasvaa vai poltetaanko sitä, mihin rasva varastoidaan jne. On siis melkoista kieliopillista saivartelua tai silkkaa tyhmyyttä sanoa, etteivät hormonit lihota.
Se on ihan sama miten yrität vääntää tätä mutkalle, hormoneissa kun ei ole energiaa niin ne eivät lihota. Piste. Voi olla että hormonit saavat sinut syömään enemmän kuin on tarve. Tai hormonit saattavat edesauttaa ylimääräisen energian varastoitumista rasvakudokseen tai hidastaa rasvakudoksen poistumista. Mutta rasvakudokseen keräytyy energiaa, ja kaikki energia tulee kyllä ihan suun kautta eikä mistään muualta.
Mutta jos on jotenkin vaikea ymmärtää ja hyväksyä sitä tosiseikkaa että jokainen itse on oman ruokavalion ja liikunnan kautta vastuussa painostaan, niin syytä nyt sitten vaikka hormoneja tai horoskooppia tai vaikka sitä että on karkausvuosi, jos se jotenkin helpottaa.
En ole tuo kelle vastaat.
Mutta minä ihan todella syön terveellisesti ja maltillisesti, siten kuin normaalielämässä voin syödä lihomatta tippaakaan. Itseasiassa syön terveellisemmin kun nyt panostan kasviksiin, täysjyvään ja ateriarytmiin jotta energiat pysyy ja imetys sujuu. Ennen vedin enemmän karkkia ja vehnäleipää ym. Lisäksi nautin kun kerrankin on aikaa liikkua, saatan liikkua esim. 3X päivässä, en toki joka päivä enkä kovilla sykkeillä kuin korkeintaan kerran päivässä. Ihan itse olen tosiaan vastuussa läskeistäni, ei vain mahdu kallooni miten tässä näin kävi. Ehkä minulla vaikuttaa hormonit sitten..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan seurasin raskaana 1800-2000 kcal dieettiä. Nyt en ole kirjannut, mutta 2200-2500 välillä liikutaan. Urheilen 2x viikossa lihaskuntoa, 2xviikossa syketreeniä, lantionpohjajumppaa ja vaunulenkit päivittäin. Tietenkin syön enemmän kuin kulutan, mutta en voi ymmärtää miten se on mahdollista, miten kulutus on niin pientä nyt.
En jaksaisi seurata radidieettiä, minulle se oli aikamoista kikkailua kun se perus neuvolan ruokavalio ei riittänyt pitämään sokereita aisoissa ja riittävän energiansaannin kanssa oli haasteita.
Ap
Onko sokeriaineenvaihduntasi nyt hyvässä tasapainossa?
En tiedä, voisi varmaan mitata vuorokausikäyrän. Ei ole huvittanut yhtään enää pistellä :D olen tuudittautunut luuloon että on ok kun ei ole mitään oireita matalasta tai korkeasta sokerista kuten raskaana.
Ap
No ensimmäisen lapsen jälkeen laihduin tosi äkkiä normaalipainoon 54kg tosi äkkiä vaikka en edes imettänyt kun maito ei noussut. Liikuin vähän koska oli talvi ja tuli pesittyä vauvan kanssa ihan kunnolla. Vauva oli helppo ja nukkui tosi hyvin. Söin mitä halusin, koska halusin ja paljon...niinkuin olen aina tehnyt ennen lapsiakin.
Ja toisen lapsen jälkeen laihduin ensin 56 kg mutta sitten paino alkoi nousta ja nousta. Oli kesä ja liikuin paljon. Söin paljon vähemmän kuin ennen ja terveellisemmin. En saanut nukkua kunnolla vuoteen. Kuukautiset muuttui niin että oli välivuotoja ja runsaat. Olin myös 4 vuotta vanhempi kuin ekalla kerralla.
Minä lihoin raskauden jälkeen koko ajan vaikka imetin, koska jouduin olemaan noin 4-5 tunnin unilla joka vuorokausi. Vasta kun oli mahdollisuus nukkua yli 7 tuntia niin paino alkoi laskemaan ja laski sitten ihan reilusti vaikka ruokavalio oli koko ajan sama.
Syöt liian vähän, elimistösi käy säästöliekillä.
- Ravintoasiantuntia
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa kulutukseesi nähden. Normaalipainoinen palaa kahdessa kuukaudessa synnytyksen jälkeen normaalipainoon pelkästään imettämällä. Olen kokenut tuon kahdesti ja näin se meni 25 vuotta sitten naistentautien ja synnytysten oppikirjojenkin mukaan, mutta nykyiset synnyttäjäthän harvoin ovat normaalipainoisia.
Pidä nyt vaikka pari viikkoa kirjaa syömisistäsi unohtamatta vanukkaita, sipsejä, jäätelöä, karkkeja.
Ei ole hormonaalista syytä lihomiseen vaan jokainen kilo kulkee uumille oman suun kautta.
Onneksi olkoon, olet ollut jo ainakin 25 vuotta ollut parempi ihminen! Itse olin kyllä normaalipainoinen ennen kuin aloitin tämän imettämisen. Kiloja ei varsinaisesti jäänyt tiputettavaksi raskaudesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä lihoin raskauden jälkeen koko ajan vaikka imetin, koska jouduin olemaan noin 4-5 tunnin unilla joka vuorokausi. Vasta kun oli mahdollisuus nukkua yli 7 tuntia niin paino alkoi laskemaan ja laski sitten ihan reilusti vaikka ruokavalio oli koko ajan sama.
Minä saan kyllä nukkua ihan ok, vauva tosin herää 2h välein mutta määrällisesti useimmiten ainakin 8h vuorokaudessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan seurasin raskaana 1800-2000 kcal dieettiä. Nyt en ole kirjannut, mutta 2200-2500 välillä liikutaan. Urheilen 2x viikossa lihaskuntoa, 2xviikossa syketreeniä, lantionpohjajumppaa ja vaunulenkit päivittäin. Tietenkin syön enemmän kuin kulutan, mutta en voi ymmärtää miten se on mahdollista, miten kulutus on niin pientä nyt.
En jaksaisi seurata radidieettiä, minulle se oli aikamoista kikkailua kun se perus neuvolan ruokavalio ei riittänyt pitämään sokereita aisoissa ja riittävän energiansaannin kanssa oli haasteita.
Ap
En tiedä, voisi varmaan mitata vuorokausikäyrän. Ei ole huvittanut yhtään enää pistellä :D olen tuudittautunut luuloon että on ok kun ei ole mitään oireita matalasta tai korkeasta sokerista kuten raskaana.
Ap
Eikö sulle tehty rasituskoetta synnytyksen jälkeen? Radissahan on tärkeä seurata tilanne myös synnytyksen jälkeen, etenkin jos on ollut insullinihoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Eikö sulle tehty rasituskoetta synnytyksen jälkeen? Radissahan on tärkeä seurata tilanne myös synnytyksen jälkeen, etenkin jos on ollut insullinihoito.
Oli ruokavaliohoitoinen, silloin seuranta on vuoden kuluttua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma syy ja omaa heikkoutta.
Joo kannattaisi lopettaa se imettäminen ja keskittyä laihduttamaan. Laihuus kuitenkin on elämässä tärkeintä ja onnistuneen, hyvän ihmisen mittari.