Pitäisikö maisterin pystyä ostamaan asunto Helsingistä? Mitä mieltä olette?
"Vaikka olen maisteri, minulla ei varhaiskasvatuksen opettajana tai edes päiväkodin johtajana tule koskaan olemaan varaa hankkia omistusasuntoa kotikaupungistani Helsingistä."
Kommentit (95)
Eniten alkuperäisessä mielipidekirjoituksessa tökkäsi lopun vaatimus palkasta, jolla tulee toimeen. Onko toimeentulon mittari se omistusasunto Helsingissä? Toisekseen vuokrataso paikkakunnasta riippumatta korreloi hyvin vahvasti asuntojen hintoihin, ts. maksettu vuokra riittäisi kyllä ko. asunnon lainanlyhennyksiin ja vastikkeisiin. Kolmanneksi, maisterin älykkyyden voisi ainakin olettaa olevan sillä tasolla, että osaisi arvioida työllisyysnäkymiä ja tulevaa palkkatasoa koulutusalaa valitessaan, mikäli rahan on se merkityksellisin tekijä. Itsekin puuhastelisin vaikka hevosten kanssa tai eräoppaana päivät pitkät, mutta kun ei noista juuri makseta olen valinnut uran rahoitusalalla.
Minulla ei ole käyttöä maistereille mutta jos putket hajoaa, joudun soittamaan kallispalkkaiselle putkimiehelle joka varmaan asuu Helsingin keskustassa omistusasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen maisteri ja olen koulutustani vastaavassa vakituisessa, kokoaikaisessa työssä. Alla viimeisin palkkalaskelmani (copypaste suoraan, joten rivit menee miten sattuu - en jaksa muokata).
Palkkalaji Määrä Yks.hinta Yhteensä
Peruspalkka VR 4. 1 1999,47 1999,47
Kielilisä 1 24,85 24,85
Ennakonpidätys -1 151,83 -151,83
Työttömyysvakuutusmaksu -1 32,39 -32,39
Työntekijän TyEL-maksu -1 124,50 -124,50
Ay-jäsenmaksu -1 26,32 -26,32
Maksetaan 1689,28Ei naurata. Onneksi on puoliso, jonka bruttopalkka on yli 7000 euroa kuussa. Ja kyllä, tästä syystä meillä on omistusasunto Helsingissä.
Oli niin kryptinen, että siivosin sittenkin. Helpompi lukea.
Peruspalkka 1999,47
Kielilisä 24,85
Ennakonpidätys -151,83
Työttömyysvakuutusmaksu -32,39
Työntekijän TyEL-maksu -124,50
Ay-jäsenmaksu -26,32
Maksetaan 1689,28Sama maisteri
Tällaisia ne oikeat ihmisten palkat ovat.
Työskentelin IT-alalla suunnnittelijana euroajan alussa ja kuukausipalkkani oli 1800€
Palkka nousi rajusti, jos nousi organisaatiossa ylöspäin.
Vaikka suomalaisen palksnsaajan keskipalkka on 3500€, kyllä se pari tuhatta euroa/brutto on aika tavallinen koulutetun ihmisen kuukausiansio.
Kuukausipalkka: 3787.10
Ennakkopidätys: 795.25
TyEL: 270.78
Työttömyysvakuutusmaksu: 47.34
Lounasvähennys: 39.60
Henkilöstöruokalaostot: 6.00
Maksetaan: 2628.10
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole käyttöä maistereille mutta jos putket hajoaa, joudun soittamaan kallispalkkaiselle putkimiehelle joka varmaan asuu Helsingin keskustassa omistusasunnossa.
Putkimiehen palkka onkin se summa, jonka firmalle hommasta maksat.
Vai kuinka?
Tää asumiskysymys on ongelma muissakin maissa, joissa asumiskulut karkaa Helsingin tapaan käsistä. Stavangerissa on puutetta just niistä opettajista, sairaanhoitajista ja putkimiehistä, joilla ei ole varaa asua siellä, Orange Countyssa hotellien ja Disneylandin on hankala saada duunareita, koska lähialueilla ei ole mitenkään mahdollista asua niiden maksamilla palkoilla. Kyllä tää on mun mielestä asia, jota voi pohtia ihan perustellustikin: kuka korkeakoulutettu haluaisi asua vuosaaren perukoilla lapsensa kanssa ja käydä duunissa jossain kaukana, vaikeiden bussi yms. yhteyksien päässä, kun voi muuttaa vaikka Hämeenlinnaan ja saada paljon paremman asunnon ja elämänlaadun edullisemmin? Helsinki menettää perusduunia tekevät ihmiset, ja kukas heidän lapsensa sitten varhaiskasvattaa?
Ei nuo asiat riipu koulutuksesta, vaan siitä työstä mitä tekee! Toki myös asunnon sijainnilla ja koolla on osuutta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai kuinka?
Sillä on oma firma.
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan: 2628.10
Vähän reilun 3 tonnin jälkeen alķaa progressio rajusti syömään nettoansiota. Päiväkoti-ikäisten vanhemmilla tuloriippuvaisethoitomaksut vielä tasaavat nettoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen maisteri ja olen koulutustani vastaavassa vakituisessa, kokoaikaisessa työssä. Alla viimeisin palkkalaskelmani (copypaste suoraan, joten rivit menee miten sattuu - en jaksa muokata).
Palkkalaji Määrä Yks.hinta Yhteensä
Peruspalkka VR 4. 1 1999,47 1999,47
Kielilisä 1 24,85 24,85
Ennakonpidätys -1 151,83 -151,83
Työttömyysvakuutusmaksu -1 32,39 -32,39
Työntekijän TyEL-maksu -1 124,50 -124,50
Ay-jäsenmaksu -1 26,32 -26,32
Maksetaan 1689,28Ei naurata. Onneksi on puoliso, jonka bruttopalkka on yli 7000 euroa kuussa. Ja kyllä, tästä syystä meillä on omistusasunto Helsingissä.
Oli niin kryptinen, että siivosin sittenkin. Helpompi lukea.
Peruspalkka 1999,47
Kielilisä 24,85
Ennakonpidätys -151,83
Työttömyysvakuutusmaksu -32,39
Työntekijän TyEL-maksu -124,50
Ay-jäsenmaksu -26,32
Maksetaan 1689,28Sama maisteri
Mun bruttopalkka on 2182,73 euroa, eli melkein 200 euroa enemmän kuin sulla. Mulle jää käteen 1715,85 euroa, eli vain 26,57 euroa enemmän!!! Kiva, kun veroprosentti pomppaa huimasti, kun palkka on isompi. Eipä houkuta yrittää nostaa palkkaa, menee palkankorotus pelkkiin veroihin :(
Tuossa on jotain muuta mätää, ei marginaalivero ole 90% kenelläkään, eikä varsinkaan 2000 kuussa tienaavalla. Eri kunta tai erilaiset verovähennykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai kuinka?Sillä on oma firma.
Jos on, on hänellä yrittäjän velvoitteita.
Palkaksi voi jäädä kymmenesosa laskutetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan: 2628.10Vähän reilun 3 tonnin jälkeen alķaa progressio rajusti syömään nettoansiota. Päiväkoti-ikäisten vanhemmilla tuloriippuvaisethoitomaksut vielä tasaavat nettoa.
Siksi teenkin 3-päivän työviikkoa
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutetut ovat Suomessa palkkakuopassa, muualla Euroopassa koulutusta arvostetaan paljon enemmän kuin täällä. Lastentarhanopettajista on Helsingissä pulaa, mutta palkkoja ei silti suostuta nostamaan. Täällä kun on totuttu siihen, että korkeakoulutettu saadaan töihin duunarin palkkoja alemmilla palkoilla. Jos lastentarhanopettajien tai vaikka sairaanhoitajien palkkoja ei suostuta nostamaan, näiden alojen työntekijät vaihtavat alaa. Tästä työvoimapula pahenee, ja jos mitään ei tehdä sen eteen, että näille aloille saataisiin työvoimaa, on ihmisten parasta hoitaa lapsensa ja sairaat läheisensä sitten itse tai palkata au pair tai sairaanhoitaja hoitamaan ne.
Ei ole totta. Suomessa opettajan ammatti on edelleen arvostettu. Muualla se ei ole sitä koskaan edes ollutkaan.
Ja se että lastenhoidosta kehitetään väkisin jotakin rakettitiedettä on keinotekoista. Kun ei se sitä ole, vaikka kuinka nähittäisi. Samanlainen tekohengitetty pseudomaisteri kuin terveystieteen maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai kuinka?Sillä on oma firma.
Jos on, on hänellä yrittäjän velvoitteita.
Palkaksi voi jäädä kymmenesosa laskutetusta.
Tekee ilmeisesti lisätöitä koska on kuitenkin ihan kunnallisen päiväkodin johtajana.
Ja hänhän pyrkii politiikkaan. Siksi nämä typerät kirjoittelut. Kosiskelee typerien naisten ääniä.
Mulla asuu monta yksinhuoltajakaveria Helsingissä ja ovat hyvissä ammateissa, eivät ole pystyneet ostamaan omistusasuntoa. Palkkoihin pitäisi saada Helsinki-lisä, että ei tarvitse kotikonnuiltaan työssäkäyvien ihmisten lähteä, sen takia ettei palkka riitä asumiskuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Putkiasentajien mediaaniansio on jotain 2800e/kk. Sillä ei paljoa omistusasuntoja stadista ostella
Asumisen hinta on älytön nykypäivänä. Keskustassa tiloja jopa tyhjillään ja asumistuet valuvat asuntosijoittajien taskuihin. EI MITÄÄN JÄRKEÄ!!!
Korruptio ja hyväveliverkosto haisee kauas tässä asuntosijoituskuviossa.
Kuka tahansa voi hankkia maisterin paperit osaamatta oikeasti yhtään mitään.
Mutta asuminen on kuitenkin liian kallista pk-seudulla, se on fakta.
Tällä kyseisellä henkilöllä ei ole ongelmana niinkään se pienehkö palkka, vaan se että hän on yksinhuoltaja. Lapsi rasittaa hänen lainanmaksukykyään ja oletettavasti hän asuu vähintään kaksiossa. Jos hän olisi valmis tinkimään kulutustottumuksistaan tilapäisesti, niin kyllä hänellä olisi mahdollisuus kartuttaa ASP-tilille säästöt, joiden turvin hän voisi ostaa yksiön jostain lähiöstä. Ja ajan kanssa päästä kaksioon. Kaksio on yh-vanhemmalle ihan riittävä asunto, jos ei kerran palkka riitä suurempaan. Kun lapsi on muuttanut pois, se kaksio onkin jo ihan hulppean kokoinen asunto.
Varteenotettava vaihtoehto on myös puolison etsiminen. Asunnon ostaminen kahdestaan sujuu jo helpommin. Ei tarvitse jäädä ikuisesti yh:ksi jos kiikarissa on omistusasunto.
Korkeakoulutetut ovat Suomessa palkkakuopassa, muualla Euroopassa koulutusta arvostetaan paljon enemmän kuin täällä. Lastentarhanopettajista on Helsingissä pulaa, mutta palkkoja ei silti suostuta nostamaan. Täällä kun on totuttu siihen, että korkeakoulutettu saadaan töihin duunarin palkkoja alemmilla palkoilla. Jos lastentarhanopettajien tai vaikka sairaanhoitajien palkkoja ei suostuta nostamaan, näiden alojen työntekijät vaihtavat alaa. Tästä työvoimapula pahenee, ja jos mitään ei tehdä sen eteen, että näille aloille saataisiin työvoimaa, on ihmisten parasta hoitaa lapsensa ja sairaat läheisensä sitten itse tai palkata au pair tai sairaanhoitaja hoitamaan ne.