Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko koskaan nähneet asunnonhaltijaa? Onko se sellainen tontun näköinen? Vai sellainen hyvän haltijan tyyppinen täti?

Vierailija
06.02.2020 |

Ainakin meidän talossa näille haltijoille jätetään aina eteisen ilmoitustaululle viestejä, eli kyllä niitä täällä liikkuu, en vaan ole itse koskaan nähnyt.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää olla ilonpilaaja, mutta haltia ja haltija ovat todellakin kaksi eri sanaa, joilla on eri etymologia.

Hienot sanat eivät tee väitteestäsi totta.

Eivät, vaan suomen sanakirja.

Vierailija
22/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

haltia (rinn. haltija)

myt. luonnossa t. kodin piirissä vaikuttava uskomusolento, (suojelus)henki; tonttu, keijukainen tms. Hyvä, paha haltia. Metsän, kodin, tulen haltia myös

Kuv. Hän on ollut meidän hyvä haltiamme hyväntekijämme.

haltija

henkilö jonka hallinnassa, hallussa jk on; omistaja; käyttäjä, hoitaja. Huoneiston haltija. Tilin, velkakirjan haltija. Toimen nykyinen haltija. Nimen haltija se jolla nimi on. Hänet oli pantu paljon haltijaksi vastaamaan paljosta.

Kuv. Ilmojen haltija (myös: haltia) ei suosinut meitä oli huono sää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu toisen kämpässä, miten ymmärrätte "toiseuden"

Vierailija
24/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On järkevää käyttää järjestelmällisesti haltia-kirjoitusasua henkiolennoista ja haltija-muotoa henkilöstä, jonka hallinnassa on jotakin. Merkitysero on perusteltu syy pitää kirjoitusasut erillään.

Sama juttu kuin siinä, että kannattaa yhä pitää erillään homonyymien taivutukset, esim. vuori-vuoret (korkea paikka) ja vuori-vuorit (esim. vaatteessa) sekä viini-viinissä (juoma) ja viini-viinessä (paikka, jossa jousiampuja säilytti nuolia) aivan kuten erotamme toisistaan vaikka sanat kuusi-kuusen ja kuusi-kuuden.

Vierailija
25/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen nähneeni kerran, tosin vain kauempaa takaapäin näin kun asunnonhaltija käveli senkin homon kanssa kylille päin.

Vierailija
26/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On järkevää käyttää järjestelmällisesti haltia-kirjoitusasua henkiolennoista ja haltija-muotoa henkilöstä, jonka hallinnassa on jotakin. Merkitysero on perusteltu syy pitää kirjoitusasut erillään.

Sama juttu kuin siinä, että kannattaa yhä pitää erillään homonyymien taivutukset, esim. vuori-vuoret (korkea paikka) ja vuori-vuorit (esim. vaatteessa) sekä viini-viinissä (juoma) ja viini-viinessä (paikka, jossa jousiampuja säilytti nuolia) aivan kuten erotamme toisistaan vaikka sanat kuusi-kuusen ja kuusi-kuuden.

Mielestäni haltijaa/haltiaa ei oikein voi rinnastaa esim. vuoreen/vuoriin. Haltia ja haltija kun eivät ole homonyymejä. Taruolentokäytössäkin nämä eri kirjoitustavat saattavat eriytyä tarkoittamaan eri asioita, tiedä häntä. Minulla haltia-muodon herättämä mielikuva on lähinnä joku moderni fantasiapelihahmo, kun taas haltija on sellainen suomalaisempi hahmo, koskenhaltija, saunanhaltija,..., tai tietysti asunnonhaltija :)

Vierailija
27/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

passinhaltija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen nähnyt haltijoita, vaan en haltioita

Kiitos. Kyseessä ei todellakaan ole ”käännösmoka”. Juva on erittäin taitava kääntäjä.

Kyllä hän itse kertoo erehtyneensä oikeinkirjoituksessa. Tässä Kersti Juvan oma kertomus "haltian" synnystä:

https://www.kotus.fi/nyt/kotus-blogi/kersti_juva/haltiat_ja_orkit.10229…

Mutta monen muunkin mielestä ihan hyvä sana, joten mokan sijasta voisi puhua onnellisesta, tai ainakin hauskasta sattumasta.

Niin, ja kaikesta huolimatta siis totta kai hyvä kääntäjä kyseessä, oli haltiasta mitä mieltä tahansa!

Vierailija
28/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se on vähän sellainen Harry Potterin Dobbyn näköinen ja yhtä pöljä, valitettavasti. Olen yrittänyt opettaa sitä vaihtamaan kissanhiekat, mutta se pirulainen sotkee koko kylppärin ja täyttää lootan sahanpuruilla (mistähän se niitäkin löytää??). Jos ei meno muutu, niin potkaisen mokoman komeassa kaaressa pellolle ja hankin uuden.

Vierailija
29/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää olla ilonpilaaja, mutta haltia ja haltija ovat todellakin kaksi eri sanaa, joilla on eri etymologia.

Hienot sanat eivät tee väitteestäsi totta.

Eivät, vaan suomen sanakirja.

Etymologinen sanakirjamme Suomen sanojen alkuperä kylläkin toteaa sanojen olevan samaa alkuperää, skandinaavisesta sanasta *halđiaz, josta on kehittynyt mm. ruotsin sana hålla.

Vierailija
30/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Martti Haavion "Suomalaiset kodinhaltijat" selittänee asiaa.

Vierailija
31/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitoimisto on pöljä.

Vierailija
32/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haltijatar siis myös käynee?

Typerää.

Vierailija
33/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vain luottokortin haltija nykyään, mutta saa sanoa haltiaksikin. Kuulun myös ryhmään kotitontut.  Mieheni on vähän sellainen peikko.

Vierailija
34/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä.

Kielitoimistot tantat eivät ole terävimmästä päästä.

Vierailija
35/35 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi aito asunnonhaltija. Kysyttävää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi