Miten päästä eroon herkkujen himosta?
Siis että tulee ihan jäätävä himo kaikkeen epäterveellisen (etenkin makean) perään. Suvussa on diabetestä enkä halua samaa kohtaloa minulle. Silti kaikki makea maistuu niin ihanalle! Etenkin karkit on minun paheeni.
Kommentit (26)
Itse olen sokerihiiri tai tarkemmin karkkihiiri, sokeri ei niinkään kiinnosta sellaisenaan. Myöskään sipsit, naksut, popcornit yms ei maistu mutta suklaa ja karkit sekä linpparit. Ikääkin on kohta 40v ja ei helpota.
Olen kokeillut olla lakossa ja syömättä ja kaikkea mahdollista vuosien saatossa. Tällä hetkellä herkuttelen pari kertaa viikossa. Ostan kohtalaisen määrän irtokarkkeja. Linpparit light versioina. Tietysti kun välillä syö karkkia niin se riippuvuus pysyy yllä mutta näin tämä jotenkin toimii. Jos yritän olla kokonaan ilman niin ei onnistu. Toisinaan tekee hirveästi mieli mutta en anna mieliteoille periksi. Se menee usein ohi nukkumaanmennessä. Ei mitään hyviä ohjeita mutta tälläistä tämä vaan on.
Ei riitä kaksi viikkoa sokeritonta (eli jätät kaiken lisätyn sokerin pois). Se himo nostaa vielä kuukaudenkin päästä aika-ajoin päätään, mutta lievenee vähitellen. Mutta vain, jos jättää samalla myös keinotekoiset makeuttimet pois.
Makeanhimo johtuu siitä, että sinulla puutosta jotain vitamiinia, jota on luonnossa samoissa paikoissa kuin sokerit. Eli korvaa ne keinotekoisesti makeutetut (sokerilla tai muulla makeuttimella) sellaisilla asioilla, mitkä ovat luonnostaan makeita, kuten hedelmillä ja marjoilla.
Mulla vaikeaan paniikkihäiriöön käytetty essitalopraami-lääkitys aiheutti järkyttävän makeanhimon. Kun lopetin, niin himo loppui kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä kaksi viikkoa sokeritonta (eli jätät kaiken lisätyn sokerin pois). Se himo nostaa vielä kuukaudenkin päästä aika-ajoin päätään, mutta lievenee vähitellen. Mutta vain, jos jättää samalla myös keinotekoiset makeuttimet pois.
Makeanhimo johtuu siitä, että sinulla puutosta jotain vitamiinia, jota on luonnossa samoissa paikoissa kuin sokerit. Eli korvaa ne keinotekoisesti makeutetut (sokerilla tai muulla makeuttimella) sellaisilla asioilla, mitkä ovat luonnostaan makeita, kuten hedelmillä ja marjoilla.
Makeanhimo ei lähde sokeria syömällä, vaikka se sokeri olisikin hedelmistä peräisin. Urpoko olet??
Eroon ei pääse koskaan, mutta kannattaa opetella siirtämään huomio johonkin muuhun.
Tai sitten - tämä neuvo kuulostaa oudolta mutta toimii ainakin minulle - kuvitella hyvin yksityiskohtaisesti syöväsi esim. suklaalevyn kokonaan. Siis oikeasti et koskekaan suklaaseen, suljet vain silmät ja kuvittelet sen tekeväsi. Huom., pitää oikeasti varata aikaa tähän, koska illuusio ei toimi jos yrität pikakelata. Ja se kuvitteellinen suklaalevy pitää oikeasti "syödä" kokonaan, vaikka vain riviä tekisi mieli.
Tuo perustuu jotenkin siihen miten herkunhimo on nimenomaan aivojen juttu (ei siis nälkää), ja kun tarpeeksi yksityiskohtaisesti kuvittelee, aivot luulevat herkun saaneensa ja ovat tyytyväisiä jonkin aikaa. Pätee myös muihin herkkuihin kuin suklaaseen, se vain on minulla se isoin ongelma. Olen saanut puolitettua suklaan käyttöni tällä kikalla, on jo viikkoja jolloin en osta tai syö yhtään.
Suksi kuuseen itsekurisi kanssa. Makeanhimoon auttaa ainoastaan rasvan syönti.