Nivelrikon kanssa eläminen
Minulla todettiin nivelrikko polvessa pari vuotta sitten. Viime syksynä otettiin röntgenkuvat olkapäistä ja kaularangasta vanhan, leikkaukseen liittyvän vaivan takia, ja sielläkin oli löydöksinä nivelrikko molemmissa olkapäissä sekä kaularangassa. Myös alaselkä on ollut jo usean vuoden hirveän kipeä, etenkin liikkeelle lähtiessä. Sitä ei ole kuvattu, mutta uskon tuloksen olevan saman.
Olen harrastanut liikuntaa lapsesta asti ja pidän siitä Olen ollut muutenkin aktiivinen, mutta jatkuvat kivut rajoittavat elämää. En ole koskaan ollut ylipainoinen. Käveleminenkin on välillä mahdotonta. Nyt oli pitkään, melkein puoli vuotta, todella kivutonta, mutta viimeinen kuukausi on ollut taas niin kakkaa, että oksat pois. Viime yön valvoin kipujen takia ja yön synkkinä hetkinä mietin jo mahdollista tulevaa sairauseläkettä (olen 38-vuotias). Fysioterapiaa saan vain yhteen tiettyyn niveleen, koska kävin valittamassa alun perin vain sitä yhtä. Lääkäri kirjoitti reseptin glukosamiiniin, minkä koin auttavan (plasebo?), mutta nyt en ole sitä syönyt puoleentoista kuukauteen, koska se on loppu apteekeista.
Ennen kaikkea en halua jäädä nivelteni vangiksi. Tiedän, että nivelrikko ei ole elämän loppu, mutta mistä saisin oikeasti apua? Jatkuva kivun kanssa eläminen on hirveää.
Kommentit (46)
Minulle on auttanut lääkärin määräämät kipulaastarit. Buprenorphine.
Vierailija kirjoitti:
Nuoremmille tehdään sääriluun osteotomialeikkausta. Proteesia suositellaan yli 50v. Mulle tehtiin osteotomia kun olin 43v.
Onnistui hyvin.
Kyseessä oli toisen polven nivelrikko.
Minulle ortopedi ehdotti tuota, mutta siitä saatava hyöty on vain 5 vuotta. En suostunut.
Huvittaa tässä ketjussa kun on ehdotettu viljojen poistamista ruokavaliosta, niin alapeukut loistaa. Tuskin alapeukuttajat ovat edes kokeilleet kyseistä ehdotusta. No, kärsikää kivuistanne =)
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tässä ketjussa kun on ehdotettu viljojen poistamista ruokavaliosta, niin alapeukut loistaa. Tuskin alapeukuttajat ovat edes kokeilleet kyseistä ehdotusta. No, kärsikää kivuistanne =)
Viljojen jättäminen saattaa tosiaan auttaa paljonkin, mutta kun se ei ole se primäärikeino apuun. Itse olen saanut pientä helpotusta ruokavaliosta, suurin apu on tullut jumpasta ja glukosamiinista. Glukosamiinikin on näitä "mene ja tiedä"-juttuja, mutta mulle se on auttanut.
Itsellä kans glukosamiini on se mikä on auttanuy. Syön myös inkivääriä ja valkosipulikapseleita.
Nivelrikko todettu n 20v sitten. Nyt elämä ihan pelkkää #h el vet tiä#
Kipu, liikerajoitus, särky. En toivoisi pahimmalle vihamiehellekään.
Tsemppiä ap!