Nivelrikon kanssa eläminen
Minulla todettiin nivelrikko polvessa pari vuotta sitten. Viime syksynä otettiin röntgenkuvat olkapäistä ja kaularangasta vanhan, leikkaukseen liittyvän vaivan takia, ja sielläkin oli löydöksinä nivelrikko molemmissa olkapäissä sekä kaularangassa. Myös alaselkä on ollut jo usean vuoden hirveän kipeä, etenkin liikkeelle lähtiessä. Sitä ei ole kuvattu, mutta uskon tuloksen olevan saman.
Olen harrastanut liikuntaa lapsesta asti ja pidän siitä Olen ollut muutenkin aktiivinen, mutta jatkuvat kivut rajoittavat elämää. En ole koskaan ollut ylipainoinen. Käveleminenkin on välillä mahdotonta. Nyt oli pitkään, melkein puoli vuotta, todella kivutonta, mutta viimeinen kuukausi on ollut taas niin kakkaa, että oksat pois. Viime yön valvoin kipujen takia ja yön synkkinä hetkinä mietin jo mahdollista tulevaa sairauseläkettä (olen 38-vuotias). Fysioterapiaa saan vain yhteen tiettyyn niveleen, koska kävin valittamassa alun perin vain sitä yhtä. Lääkäri kirjoitti reseptin glukosamiiniin, minkä koin auttavan (plasebo?), mutta nyt en ole sitä syönyt puoleentoista kuukauteen, koska se on loppu apteekeista.
Ennen kaikkea en halua jäädä nivelteni vangiksi. Tiedän, että nivelrikko ei ole elämän loppu, mutta mistä saisin oikeasti apua? Jatkuva kivun kanssa eläminen on hirveää.
Kommentit (46)
Joo, onhan noita kaikenlaisia oheis juttuja nivelrikon hoitoon. Jätä se ja se pois, älä tee sitä tai tätä. Mutta tekonivelet on just keksitty sitä varten että ihmiset voisivat elää lopun elämänsä vielä liikuntaakin harrastaen ja töissä käyden ilman kipuja. T. Nainen jolla on polvi ja lonkka proteesit.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi nuorehko nivelrikkoinen, olen 40. Niveliä ei ole kuvattu, mutta nivelrikko kulkee suvussa ja oireet ovat aika selvät. Polvet oireilevat pahiten ja niissä on joskus myös leposärkyä, joskus särkee myös sormien niveliä. Muita oireita ei onneksi vielä ole.
En syö tähän särkylääkettä enkä mitään muutakaan, ehkä kohta jo pitäisi. Ylipainoa on, mutta karistaminen tuntuu olevan tuskan takana. Työssäni joudun liikkumaan aika paljon, tosin istumistakin riittää. Tulevaisuus huolestuttaa kyllä.
Poista viljat ruokavaliosta. Ei tarvitse huolehtia tulevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä viljat pois ruokavaliosta. Se poistaa nivelrikon aiheuttaman kivun.
Hyvä ja paikkansa pitävä ohje.
Olisi jos siinä lukisi voi poistaa eli turha kuvitella poistavan nivelrikon kivut kaikissa tapauksissa
Kyllä se poistaa ihan kaikissa tapauksissa, jos ei syö viljaa. Ei ole mitään "voi poistaa"-juttua.
Nivelrikon kivut polvesta poistaa ainoastaan tekonivel leikkaus eikä ruokavalio
Kivuista pääsee eroon kun lopettaa viljojen syönnin.
Äidilläni on toisessa polvessa nivelrikko niin paha, että lääkäri sanoi että ainoa mikä auttaa on tekonivel. Joten äitini on nyt leikkausjonossa. Hän on 82-vuotias mutta kuulemma kannattaa vielä leikata että saadaan elämänlaatua paljon parannettua. Nykyisin kivut ovat todella pahat.
Vierailija kirjoitti:
Joo, onhan noita kaikenlaisia oheis juttuja nivelrikon hoitoon. Jätä se ja se pois, älä tee sitä tai tätä. Mutta tekonivelet on just keksitty sitä varten että ihmiset voisivat elää lopun elämänsä vielä liikuntaakin harrastaen ja töissä käyden ilman kipuja. T. Nainen jolla on polvi ja lonkka proteesit.
Tekoniveliä ei tarvita kivun poistoon kun jättää viljat syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi nuorehko nivelrikkoinen, olen 40. Niveliä ei ole kuvattu, mutta nivelrikko kulkee suvussa ja oireet ovat aika selvät. Polvet oireilevat pahiten ja niissä on joskus myös leposärkyä, joskus särkee myös sormien niveliä. Muita oireita ei onneksi vielä ole.
En syö tähän särkylääkettä enkä mitään muutakaan, ehkä kohta jo pitäisi. Ylipainoa on, mutta karistaminen tuntuu olevan tuskan takana. Työssäni joudun liikkumaan aika paljon, tosin istumistakin riittää. Tulevaisuus huolestuttaa kyllä.
Kyllä me pärjätään. <3
T:ap
Nivelrikkoisen ei todellakaan kannata jättää lihaa pois ruokavaliosta. Päinvastoin kannattaa syödä runsaasti mm vasikanlihahyytelöä eli alatoopia jossa runsaasti glukosamiinia. Hyytelöhän tehdään rustoa ja luuta keittämällä. Samoin kannattaa imeä tarkkaan broilerinkoipien nahat ja nivelet. Hyaluronia ja c vitamiinia paljon myös.
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikkoisen ei todellakaan kannata jättää lihaa pois ruokavaliosta. Päinvastoin kannattaa syödä runsaasti mm vasikanlihahyytelöä eli alatoopia jossa runsaasti glukosamiinia. Hyytelöhän tehdään rustoa ja luuta keittämällä. Samoin kannattaa imeä tarkkaan broilerinkoipien nahat ja nivelet. Hyaluronia ja c vitamiinia paljon myös.
Olen samaa mieltä. Syön kasvisruokapainotteista ruokaa, mutta ihan oikeasti uskon ihmisen sekasyöjänä tarvitsevan myös eläinperäistä rasvaa ja proteiineja (Olen ollut vegaanikin useamman vuoden). Kasvisruokavalio on tosi hyvä joillekin, mutta mun on pakko hyödyntää kasvinkumppaneitani eläimiä. Sori, jos jollekin tulee paha mieli. Muuten minä en elä.
Ihminen voi paremmin sekasyöjänä.
- Sikke Sumari- Puoli seitsämän ohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Toiset kehottavat vähentämään kasviksia, erityisesti vehnää, sokeria ja muita hiilihydraatteja.. En tiedä onko perää.
Hienoa diskurssia kaikilta, kiitos! Sain todella paljon ajateltavaa.
Viime yön vietin valveilla kipujen takia ja siksi tein avauksen. Mistä ja minkälaista apua olette saaneet? Itselläni on vain se yksi fyssari yhteen olkapäähän suunnattuna vaikka koko keho on kivussa. Fyssari sanoo vain ettei "voi tehdä enempää, ei aika ja resurssit riitä".
Mulla kokeiltiin kaikenlaista. Akupunktiota,.painonpudotusta, ruokavalion muutosta...loppujen lopuksi jouduin niin pitkälle sairaslomalle että talous kärsi. Puhumattakaan hirveistä kivuista,.en nukkunut yhtään yötä kunnolla yli vuoteen ja tuntui että lääkärit ei välittäneet yhtään. Mut leikattiin marraskuussa, lonkka. Kahden viikon päästä palaan taas töihin ja kivut on pois. Kymmene vuotta olisi kumminkin töitä vielä tehtävä, ei harmita yhtään. Toisen lonkam leikkaus edessä vuoden päästä.
Näitä "ohjeita" lukeneena, sanon sen verran että tiedät kyllä mitä tehdä kun mitkään morfiinijohdannaiset opiaatit ei enää auta sun nivelrikkoon. Nauru on nimittäin kaukana siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä "ohjeita" lukeneena, sanon sen verran että tiedät kyllä mitä tehdä kun mitkään morfiinijohdannaiset opiaatit ei enää auta sun nivelrikkoon. Nauru on nimittäin kaukana siinä vaiheessa.
Sama täällä. Tilanne niin paha, että mitkään lääkkeet ei tähän kipuun enää auta. Ja leikkausjono etenee todella hitaasti. Mutta leikkausta odotellessa. Onneksi voin olla vielä toistaiseksi etätyössä, niin talous ei ole vielä päässyt pahasti kuralle. Kipu vain vie järjen...
Missä vaiheessa menette lonkan leikkausjonoon? kuinka kivuliasta kävely? Kuinka pitkiä kävelylenkkejä, montako kerrosta nousette portaita? Minkä ikäisiä olette, miehiä vai naisia?
Kokeile Tens-laitetta. Itselläni on parhaillaan terveyskeskuksesta lainassa. Tuntuu auttavan, jotain pitää käydä ostamassa ihan oma.
Vierailija kirjoitti:
Missä vaiheessa menette lonkan leikkausjonoon? kuinka kivuliasta kävely? Kuinka pitkiä kävelylenkkejä, montako kerrosta nousette portaita? Minkä ikäisiä olette, miehiä vai naisia?
No ne portaiden nousut vois jättää vallan pois. Ne vaan rikkoi paikat, käytä hissiä. Sitten kun taas nivelet hiukan paremmat niin sit voi mennä portaita.
Ihan voi ja pitää käyttää omaa järkeä.
Minulle Glukosamiini kyllä auttaa. Huomaan heti, jos se ei ole jatkuvassa käytössä, olen testannut useaan otteeseen. Olen syönyt sekä käsikauppalääkkeenä myytävää että lääkärin määräämää versiota; Prismasta ostettu tehoaa ihan yhtä hyvin. Mutta se ei viikossa tunnu, pitää ottaa jatkuvasti.
Nuoremmille tehdään sääriluun osteotomialeikkausta. Proteesia suositellaan yli 50v. Mulle tehtiin osteotomia kun olin 43v.
Onnistui hyvin.
Kyseessä oli toisen polven nivelrikko.
Nivelrikon kivut polvesta poistaa ainoastaan tekonivel leikkaus eikä ruokavalio