Olen muuttamassa Suomeen parinkymmenen expat-vuoden jälkeen. Miten saan kaupungilta asunnon ja toimeentulon?
Helsinkiin muutamme, koska lasten täytyy päästä kansainväliseen kouluun. Eli miten voin hankkia kunnallisen vuokra-asunnon hyvissävajoin, että on koti valmiina Suomeen tullessa. Tarvitsen varmasti mtös toimeentulotukea elämiseen, sekä huonekakuihin, astoihin, talvivaatteisiin ym. Miten näitä haetaan näin etukäteen?
Olen siis Suomen kansalainen. Ja Suomeen muuttaa minä ja lapset, mies jää kotimaahansa, meille tuli ero.
Kysykää vaan lisää jos tarvii mutta tarviin ihan käytännön neuvoja mihin ottaabyhteyttä, puhelinnumerot ym.
Ollaan tulossa Suomeen maaliskuun alussa.
Ai niin, asunto olisi pakko olla Helsingin keskustassa tai Munkkivuoressa.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mee töihin.
Mulla ei ole oikein koulutusta ja työkokemusta mut ajattelin et Suomessa voisi käydä jonkun koulutuksen kun se on ilmaista ja siitä maksetaan.
No onhan sulla nyt vähintään se parikymmentä vuotta työkokemusta mitä olet expattina siellä ulkomailla töissä ollut... 🙄
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni sinun pitää asua vähintään 6 kk Suomessa virallisesti, ennen kuin pääset takaisin Suomen sosiaaliturvan piiriin. Sitä ennen haet tuet nykyisestä kotimaastasi.
Ei ole mitään kuuden kuukauden sääntöä. Ilmoitus vain Kelaan, että on muuttanut. Näin pääsee heti ulkomailta Suomeen muuttanut Suomen kansalainen sosiaaliturvan piiriin. Eri asia on mihin tukiin on oikeutettu. Kun ulkomaalainen muuttaa Suomeen pysyvästi, niin siihen on eri lait ja asetukset.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on 40.tuhatta jonossa kaupungin vuokra-asuntoihin.
Joten onnen jonotuksen,
Espoossa taitaa olla vain n. 6500 jonossa
Onko Suomessa noin paljon asunnottomia, kun Helsingissäkin asuntojonossa 40 000, ja Espoossa 6500?
Heips! Toinen expat täällä, en tosin oo muuttamassa takasin vähään aikaan mutta mulla on asiat kunnossa ja oon selvittäny näitä enemmänkin, turvatakseni oman elämäni ennen kun lähdin maailmalle. Mä tiedän et tää on melko varmasti trolli, mut siltä varalta et joku muu on samassa tilanteessa niin vastaan kuitenkin. :D
Tää on sulle nyt oppimisen paikka. Asiat olis pitäny järjestää (myös paluumuuton varalle) jo ennen kun lähdit, varsinkin koska sulla on lapsia. Sun olis pitänyt säästää, hankkia ystäviä, jne jne. Jos olit kotiväkivallan uhri, soita poliisille sun nykyisessä maassa ja hae apua niiltä kanavilta jotka sieltä löytyy. Nyt ei auta enää pyydellä että kansainvälisen koulun vierestä ja mielellään vaan Munkkivuoresta tai keskustasta, se on jo myöhäistä. Suomen sosiaaliturvaan kuuluminen määräytyy kansalaisuudesta riippumatta myös asuinpaikan perusteella; jos asut pysyvästi ulkomailla, et kuulu Suomen sosiaaliturvaan. Sä olet varmaankin ilmoittanut Kelalle muuttaessasi pois? Jos et, ne on katkaisseet sun sos. turvan jäsenyyden 6kk siitä, kun muutit pysyvästi pois. Muuttaessa Suomeen takasin, soita jo etukäteen Kelaan ja kerro että olet muuttamassa takasin. Muistaakseni se sääntö, että pitää asua Suomessa 6kk saadakseen sos. turvaoikeuden takasin, on poistumassa mut se saattaa olla vielä voimassa kun sä nouset koneesta, joten varaudu siihen.
Pidä koko ajan mielessä, että sun lasten on koettava olonsa turvalliseks ja uskottava että sä tiedät, mitä teet. Älä avaudu lapsilles pahasta olostas, peloistas, oo niille vakaa aikuinen, koska teillä saattaa olla kovat ajat vähän aikaa ja ne lapset on siihen täysin syyttömiä.
Kela:lla on kansainvälisten asioiden palvelunumero, sen yleisen palvelunumeron lisäks. Oon ite soittanu yleiseen numeroon ennen ja ne on ohjanneet oikeeseen numeroon myös, eli aina voi soittaa siihen perusnumeroon jos ei tiedä mikä on oikee osote.
Kansainväliset tilanteet-numero on 020 634 0200. Muista Suomen suuntanumero +358 jos soitat ulkomailta, eli +358 20 634 0200 (eka nolla putoo pois suuntanumeron tieltä). Numero on aukisin arkipäivinä Suomen aikaa klo 10-15. Toimeentulotuen yleisnumero on 020 692 207. Voit toki soittaa sinne, mutta varaudu siihen että ne ei voi auttaa sua, ennen kun oot selvittäny paluumuuttosi kansainvälisten asioiden puolella.
Kerro rehellisesti niille koko sun tilanne, ja mainitse että on lapsia eikä oo paikkaa minne mennä. Älä itke, huuda, riitele, vänkää tai voivottele tilannettasi. Kerrot sen vaan suoraan, jättämättä mitään tärkeitä kohtia pois. Mä sanon tän siks, et sua varmaan ahdistaa ja oot ehkä paniikissakin, mut niiden on vaikee auttaa sua jos ne ei tiedä koko sun tilannetta. "Mitä mä nyt teen mihin me mennään yöks mulla ei oo rahaa" ja hysteria ei avaa tilannetta yhtään, vaan lietsoo sun omaa paniikkia lisää. Tee itelles vaikka joku lista asioista jotka tarvii mainita, ihan selkeesti kerrot vaan että mikä sun tilanne OLI, mitä TAPAHTUI, ja mikä sun tilanne on NYT.
Käännyt m u s l i m i k si ja puet h u n n un päälle niin avot, ovet aukeaa!
Ei ole mitään järkeä kääntyä miksikään, koska Suomen kansalaisena muuttajalla on kaikki hyvä puolellaan.
Siis muutat Suomeen euroopan ulkopuolelta, ilman rahaa tai tyopaikkaa?
Lasten isa on antanut luvan vieda lapset vieraaseen maahan?
Elatusvelvollisuus on vanhemmilla. Kuinka paljon yikes saat lasten isalta?
Mika on sinun budjetti? Ovatko lapset no saaneet opiskelupaikan koulusta?
Milloin aloitat uudella tyopaikalla?
Tuotko Suomeen auton ulkomailta?
Jo olet niin hilton etta luulet voivasi elattaa lapsesi ja itsesi tuilla niin lapsesi voivat joutua huostaanottoon.
Ja lapsesi isa voi vaatia huoltajuutta
Et kertonut minks ikaisia lapsesi ovat. Koulut nynyaan aloittavat ruotsin opetuksen ala asteella, note jos sinulla on suomenkieliset lapset, he ovat muita oppilaita jaljessa
Onko ap paikalla?
Kerro miten meni
https://www.hel.fi/kv/stadinasunnot-fi