Olen muuttamassa Suomeen parinkymmenen expat-vuoden jälkeen. Miten saan kaupungilta asunnon ja toimeentulon?
Helsinkiin muutamme, koska lasten täytyy päästä kansainväliseen kouluun. Eli miten voin hankkia kunnallisen vuokra-asunnon hyvissävajoin, että on koti valmiina Suomeen tullessa. Tarvitsen varmasti mtös toimeentulotukea elämiseen, sekä huonekakuihin, astoihin, talvivaatteisiin ym. Miten näitä haetaan näin etukäteen?
Olen siis Suomen kansalainen. Ja Suomeen muuttaa minä ja lapset, mies jää kotimaahansa, meille tuli ero.
Kysykää vaan lisää jos tarvii mutta tarviin ihan käytännön neuvoja mihin ottaabyhteyttä, puhelinnumerot ym.
Ollaan tulossa Suomeen maaliskuun alussa.
Ai niin, asunto olisi pakko olla Helsingin keskustassa tai Munkkivuoressa.
Kommentit (50)
Hae kodinperustamisrahaa ja harkinnanvaraista toimeentulotukea huonekaluihi, astioihin, hajonneisiin kodinkoneisiin, säänmukaisiin vaatteisiin.
Helsingissä on 40.tuhatta jonossa kaupungin vuokra-asuntoihin.
Joten onnen jonotuksen,
Vierailija kirjoitti:
Hae kodinperustamisrahaa ja harkinnanvaraista toimeentulotukea huonekaluihi, astioihin, hajonneisiin kodinkoneisiin, säänmukaisiin vaatteisiin.
Voiko sitä hakea netistä?
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on 40.tuhatta jonossa kaupungin vuokra-asuntoihin.
Joten onnen jonotuksen,
Mutta kun mulla ja lapsilla ei ole mitään kattoa pään päälle kun astutaan ulos koneesta. Eikä mulla ole ketään sukulaisia tai tuttavia Suomessa, ei mitään turvaverkkoja!
Ei kai Suomi meitä lentokentän aulaan Jätä?
Kävin kelan sivuilla mutta ei siellä ole paluumuutosta mitään!
Tietääkseni sinun pitää asua vähintään 6 kk Suomessa virallisesti, ennen kuin pääset takaisin Suomen sosiaaliturvan piiriin. Sitä ennen haet tuet nykyisestä kotimaastasi.
Et voi olla tosissasi? Kaupungin vuokrakämppä Helsingin keskustasta tai Munkkivuoresta ja aikaa kämpän saamiseen on vain muutama viikko? Luuletko, että noilla alueilla on kaupungin vuokra-asuntoja tyhjillään?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni sinun pitää asua vähintään 6 kk Suomessa virallisesti, ennen kuin pääset takaisin Suomen sosiaaliturvan piiriin. Sitä ennen haet tuet nykyisestä kotimaastasi.
Ei kai?!?! Ei täältä mitään tukia saa, ainakaan ei ulkomaille. Viimesillä rahoilla ostin lentolipun ja helmikuun vika päivä täytyy luovuttaa asunto!
Ei meillä ole mitään kun tullaan Suomeen, kaksi laukkua ja lasten reput!
Vierailija kirjoitti:
Oli siellä:
https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…-?fbclid=IwAR2zrAEce2hN9e9hWcAwqpRtkUBulziVVOiOdWBAR0suznoYARBYEvnoBhk
Et ole oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan heti palattuasi. Sun pitää hakea sosiaaliturvaa Espanjasta, vaikka muutatkin Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai?!?! Ei täältä mitään tukia saa, ainakaan ei ulkomaille. Viimesillä rahoilla ostin lentolipun ja helmikuun vika päivä täytyy luovuttaa asunto!
Ei meillä ole mitään kun tullaan Suomeen, kaksi laukkua ja lasten reput!
Ja tämä provo. Joka ei ole lainkaan huono, kerrankin jotain vähän erilaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli siellä:
https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…-?fbclid=IwAR2zrAEce2hN9e9hWcAwqpRtkUBulziVVOiOdWBAR0suznoYARBYEvnoBhk
Et ole oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan heti palattuasi. Sun pitää hakea sosiaaliturvaa Espanjasta, vaikka muutatkin Suomeen.
Sori, mistähän mä tuon Espanjan repäisin :D Siis siitä maasta, missä nyt asut.
Vierailija kirjoitti:
Mee töihin.
Mulla ei ole oikein koulutusta ja työkokemusta mut ajattelin et Suomessa voisi käydä jonkun koulutuksen kun se on ilmaista ja siitä maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Et voi olla tosissasi? Kaupungin vuokrakämppä Helsingin keskustasta tai Munkkivuoresta ja aikaa kämpän saamiseen on vain muutama viikko? Luuletko, että noilla alueilla on kaupungin vuokra-asuntoja tyhjillään?
Eköhän kyseessä ole trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli siellä:
Sori, mistähän mä tuon Espanjan repäisin :D Siis siitä maasta, missä nyt asut.
Niin, en asu Espanjassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eköhän kyseessä ole trolli.
No totta kai on, mutta sentään edes vähän parempi kerrankin.
Työttömien kadeltijalta tällainen satutuokio tänään.
Tosiaan tolla aikataululla saat varmaan asunnon mut sijainti on mitä on. Varmaan luokkaa Jakomäki yms.
Toimeentulotukea saa Kelalta.