Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen muuttamassa Suomeen parinkymmenen expat-vuoden jälkeen. Miten saan kaupungilta asunnon ja toimeentulon?

Vierailija
06.02.2020 |

Helsinkiin muutamme, koska lasten täytyy päästä kansainväliseen kouluun. Eli miten voin hankkia kunnallisen vuokra-asunnon hyvissävajoin, että on koti valmiina Suomeen tullessa. Tarvitsen varmasti mtös toimeentulotukea elämiseen, sekä huonekakuihin, astoihin, talvivaatteisiin ym. Miten näitä haetaan näin etukäteen?

Olen siis Suomen kansalainen. Ja Suomeen muuttaa minä ja lapset, mies jää kotimaahansa, meille tuli ero.

Kysykää vaan lisää jos tarvii mutta tarviin ihan käytännön neuvoja mihin ottaabyhteyttä, puhelinnumerot ym.

Ollaan tulossa Suomeen maaliskuun alussa.

Ai niin, asunto olisi pakko olla Helsingin keskustassa tai Munkkivuoressa.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat suoraan Helsingin kaupungin sosiaalitoimistoon, kerrot mistä haluat asunnon ja minkä tyyliseksi kalustettuna, keskusta on hyvä valinta. Kerrot vielä milloin lentonne saapuu niin lähettävät limusiinin vastaan.

Tai suuntaat Porvooseen kuten joku jo ehdottikin.

Vierailija
22/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa. Ilmoitat vaan että olet hädänalainen ja että passisi tippui lentokoneesta Välimereen (tai Itämereen tai Atlanttiin, riippuu mistä olet tulossa). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kelan sivuilla mutta ei siellä ole paluumuutosta mitään!

Oli siellä:

https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg…-?fbclid=IwAR2zrAEce2hN9e9hWcAwqpRtkUBulziVVOiOdWBAR0suznoYARBYEvnoBhk

Et ole oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan heti palattuasi. Sun pitää hakea sosiaaliturvaa Espanjasta, vaikka muutatkin Suomeen. 

ei tuolla sanota et pitää odottaa 6 kuukautta et saa toimeentulotukea tms

Vierailija
24/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi olla tosissasi? Kaupungin vuokrakämppä Helsingin keskustasta tai Munkkivuoresta ja aikaa kämpän saamiseen on vain muutama viikko? Luuletko, että noilla alueilla on kaupungin vuokra-asuntoja tyhjillään? 

Tämä onkin hätätapaus ja me tullaan ulkomailta!

Vierailija
25/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai Pohjois-Haaga. Siellä on Kelan asuntoja joihin voidaan sijoittaa nopeesti. Eli asunnon saat mut asut kyllä sitä kuusessa. Tuet tosiaan menee noin tosin... Sulla ei oo mitään eli voisit jopa saadakki

Vierailija
26/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos lisää sinunlaisia mammutteja tänne Suomeen.

Vierailija
27/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on 40.tuhatta jonossa kaupungin vuokra-asuntoihin.

Joten onnen jonotuksen,

Jos on alaikäisiä lapsia voi olla että saat asunnon jo viikon sisällä sen aikakin tiedän.

Vierailija
28/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen takaisin muuttava Suomen kansalainen on oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan heti muutettuuan pysyvästi Suomeen. Ilmoitus muutosta KELAan ja tietenkin muuttoilmoitus maistraattiin.

Vierailija
29/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä niin trolli että ei mtään rajaa ; ) 20 v ulkomailla asunut ei kyllä ikinä ois näin avuton minkään suhteen kuin ap tässä LOL

Vierailija
30/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä se, joka kirjoitit tänne, että sulla on patteja siellä ?

Kirjoitit, että olet Expat 

Zinccis kyselee

Miten pääsit niistä eroon ?

Vierailija
31/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole koulutusta eikä työkokemusta. Tiedätkö, mitä expat tarkoittaa? Et selkeästi ole koskaan ollut expat.

Vierailija
32/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on 40.tuhatta jonossa kaupungin vuokra-asuntoihin.

Joten onnen jonotuksen,

Jos on alaikäisiä lapsia voi olla että saat asunnon jo viikon sisällä sen aikakin tiedän.

Jep mut sijainti on sit kuusessa. Eli asunnon saa mut sijainti on sit eri asia. AP vaan joutuu sopeutumaan siihen sit... Eipä sillä asunnotomana valinnanvaraa ole

Vierailija
33/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani että teillä tuli ero. Ainakin omasta kokemuksesta tiedän kun on alaikäisiä lapsia niin sossusta ainakin saa maksusitoumuksen ruokaan, ottaisin helsingin sosiaalitoimistoon heti yhteyttä kun olette Suomessa... vielä kun odotat Kelasta toimeentulotukea. Eikä siinä ole mitään hävettävää koska pitäähän siitä jostain aloittaa (jos sinulla ei siis ole yhtään rahaa säästössä eikä kukaan voi auttaa)

Muista lapsille APOSTILLE leimalla varustetut syntymätodistukset jotta voit heti rekisteröidä lapset Suomeen. Muuten he eivät voi saada esim lapsilisää. Jos heitä ei siis ole vielä rekisteröity Suomessa

Vierailija
34/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen takaisin muuttava Suomen kansalainen on oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan heti muutettuuan pysyvästi Suomeen. Ilmoitus muutosta KELAan ja tietenkin muuttoilmoitus maistraattiin.

Mitenkäs se yksi pelimies toimi joka loukkasi itsensä USA:ssa ja hänen kokkarisisko roudasi sen Suomeen saamaan ilmaista hoitoa?

Vierailija
35/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin nyt kun luin tuon lopun niin huomas heti että trolli ?

Vierailija
36/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap, olin samassa jamassa v. 2004, asuin mieheni kanssa useassa maassa n. 20 v. hänen työnsä takia ja erosimme sitten siinä viimeisessä ja tulin takaisin Suomeen tyttäreni ja koirani kanssa.  Miksi haluat Helsingin keskustaan? Et tule saamaan sieltä asuntoa ainakaan heti, vaikka menetkin jonon ohi. Espoon puolella on hyvä kansainvälinen koulu ja täällä on himpun verran halvempaa asua ja Espoon kaupungin asunnon saat paljon helpommin. Metro kulkee nykyään tännekin ja palvelut pelaavat. Luonto on lähellä, sekä ihana meri.

Itse kävin etukäteen hankkimassa Lumo asunnon, näihin ei tarvitse antaa vuokravakuuta, sama juttu Sato asunnoissa. Netin kautta pystyy nykyään tekemään kaiken, ei tarvitse tulla edes tänne tekemään vuokrasopimusta. Sain heti töitä ja siitä olen kiitollinen, sekä mieheni avusti rahallisesti alkuaikoina, joten itselläni ei ollut tarvetta hakea toimeentulotukea. Senkin saat netin kautta. Tiedän, että sinulla tulee olemaan raskasta aloittaa kaikki alusta, mutta täällä on ihan hyvä asua ja kaikki toimii. Aina on apu saatavilla. Itse ainakin sain tarpeeksi expattina olemisesta ja ainaisesta muutosta maasta toiseen, sekä olen ERITTÄIN tyytyväinen siitä, että en ole enään miehen rahojen armoilla. Olet varmaankin kielitaitoinen - käytä sitä eduksesi, kun haet töitä. Osaisin vinkata sinulle työnantajankin - ja alan, mikäli kiinnostaa...miten täällä otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti?

Vierailija
37/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitaten edelliseen  -> HöH! Kirjoitin noin pitkän vastauksen ihan turhaan - tuo olikin trolli -kele!

Vierailija
38/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä passis lätäkköön ennen rajaa ja lankkaa naamas niin toimeentulo on taattu. Mut eiku sä oot Kelan kustantama itsariyksiö-ylilautailija niin mihin sä lisäkämppää tarttet. Eiku sijoituksiin. Viddu nyt mä hokasin.

Vierailija
39/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni sinun pitää asua vähintään 6 kk Suomessa virallisesti, ennen kuin pääset takaisin Suomen sosiaaliturvan piiriin. Sitä ennen haet tuet nykyisestä kotimaastasi.

Se on jännä, kun toiset pääsevät sosiaaliturvan piiriin vain tulemalla rajan yli.

Vierailija
40/50 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan sinulle vuokralle 180 neliön kämpän munkkiksesta. Pitäähän sitä kotimaahan palaavaa auttaa. Kela rahoittaa varmasti elämänne ja ostaa kalusteet Vepsäläiseltä. Kakaroillesi saatte ostaa vaatteet stckalta ja tietty sulle kans.

Tervetuloa, ilmoita milloin muutat, siivoutan kämpän, huonekalut voinet varata osoitteesta Vepsäläinen.com.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi