Miten maatiloilla järjestetään äitiysvapaat?
Tarkoitan tilannetta, jossa molemmat pariskunnasta työskentelevät yhteisellä maatilalla ja heille syntyy lapsi.
Eiväthän ne lehmät ja pellot mihinkään häviä, saako sinne tilalle lomittajan 1 + 7 + 7?
Rupesin miettimään kun luin tuota toista ketjua.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä olen aina ihmetellyt, että miksi maatalousyrittäjät ovat erityisasemassa ja yhteiskunnan suojeluksessa. Maatalousyrittjä saa kunnallisen lomittajan vuosiloman ajalle, sairasloman ajalle ja äitiysloman ajalle. Me muut yrittäjät emme tällaisia etuja saa.
Ei se ole ilmaista. Sairasloman korvaa sinulle kela ja maanviljelijälle mela.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastaajille!
Näin kaupunkilaisena luen hämmästyneenä teidän kokemuksianne. Miten ihmeessä pärjäätte? Kun jään opettajan ammatissa äitiysvapaalle, niin voin kotona keskittyä vain vauvaan ja tavallisiin kotitöihin. -Ap
Maatilan tyttärenä ja sittemmin kaupunkiin karanneena sanon tämän: minun on vanhimpana lapsena täytynyt tehdä pienestä asti valtava määrä kotitöitä, tilan töitä ja vahtia sisaruksiani, kun vanhempani olivat vain navetassa. Seuraukset olivat siinä, että olin uupunut jo peruskoulussa ja pikkuhiljaa näin nelikymppisenä alkaa pitkien terapioiden ja taakkojen purkamisten jälkeen hellittää. En toki sano, että kyse olisi ollut pelkästään maataloudesta, mukana oli myös vanhempien muita ongelmia, jonka vuoksi jouduin vastuuseen liian paljosta.
Toivon, että tämän päivän tilalliset ovat parempia vanhempia omilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjänä olen aina ihmetellyt, että miksi maatalousyrittäjät ovat erityisasemassa ja yhteiskunnan suojeluksessa. Maatalousyrittjä saa kunnallisen lomittajan vuosiloman ajalle, sairasloman ajalle ja äitiysloman ajalle. Me muut yrittäjät emme tällaisia etuja saa.
Ei se ole ilmaista. Sairasloman korvaa sinulle kela ja maanviljelijälle mela.
Ja karjatilalla et voi jättää eläimiä viikonlopuksi oven taakse, mutta yrittäjänä voit laittaa ovet kiinni ja harva yrittäjä tekee 7 päivän viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ihan noin mene. Meillä ei ole vuosiin ollut lomittajia, ihan itse joutuu työt tekemään vaikka olisi sairas ja lomaa voi pitää vuoden aikana muutaman päivän.
Vierailija kirjoitti:
Kun tämä meni kasvitilojen työnteon jahtaamiseksi, niin on hyvä muistaa ettei kasvitilat ole pelkkiä kasvitiloja vaan muutakin toimintaa on lähes kaikilla tai sitten käydään ulkopuolella töissä.
Kannattavuus on heikko kasvitiloilla eli pakko tehdä muutakin.
Meillä on talviasuttavia vuokramökkiä lisäksi sekä tieurakointia ympäri vuoden sekä molemmat tehdään joka kuukausi palkkatyötä siinä muiden hommien lisäksi.
Nytkin mies lähti vuorokaudeksi töihin ja ensin teki lumen linkouksia aamupäivän eli töitä riittää meillä ainakin ympäri vuoden.
Juuri näin, tai sitten viljan ohella viljellään parempihintaisia erikoiskasveja, jotka vaativat enemmän toimenpiteitä kasvukaudella Useimmiten näilläkin tiloilla tekee ainakin toinen ansiotöitä tilan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Millä muulla alalla yksinyrittäjä tai yrittäjäpariskunta on töissä vuoden jokaisena päivänä, aamulla ja illalla? Monilla maatalousyrittäjillä se huikea 26 päivän vuosiloma on ainoa mahdollisuus pitää vähän vapaata, noin 2 päivää kuukaudessa jos haluaa tasaisesti jakaa koko vuodelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä muulla alalla yksinyrittäjä tai yrittäjäpariskunta on töissä vuoden jokaisena päivänä, aamulla ja illalla? Monilla maatalousyrittäjillä se huikea 26 päivän vuosiloma on ainoa mahdollisuus pitää vähän vapaata, noin 2 päivää kuukaudessa jos haluaa tasaisesti jakaa koko vuodelle.
Ja joku jaksaa olla kateellinen noistakin kahdesta päivästä...
Vierailija kirjoitti:
Yksi hyvä syy voisi olla vaikka se, että viljelijä tuottaa teillekin yrittäjille ruokaa jota ilman elämä kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
lomittajan saaminen on myös eläinsuojelukysymys, jos on tarpeeksi sairas eläimet yksinkertaisesti jäisivät hoitamatta ilman lomittajaa jos ei itse pysty. sairasloma on maksullinen, tuntihinta määräytyy tulojen mukaan. viljelijä on erityisasemassa siksi, että ruoka on ihmiselle välttämätöntä ja halutaan että viljelijä jaksaa työssään jo huoltovarmuuden vuoksi.
Kyllä, sivuansiot ovat yleisiä täälläkin, viljatilojen kohdalla välttämättömyyskin.