Kuinka pitää ruokailurytmi/ruokailu yleensä järkevänä?
Erosin pitkästä parisuhteesta, ja muutin omaan asuntooni joulukuussa. Olen aina ollut hieman huono syömään, eikä kotona ollut ruokailuaikoja, joten ollessani yksikseni elän kuin pellossa. Parisuhteessa oli jonkinlainen rutiini; syötiin aamiainen yhdessä (vähintään kahvi) ja illalla töiden jälkeen iltaruoka ja mahdollinen iltapala. Töissä söin lounaan.
Nyt työskentelen kotoa käsin, joten edes tuo pakattu lounas ei pidä minua ateriarytmissä. Olen varmaan jokseenkin masentunutkin, mutta tämä ruokailuasia on nyt noussut suurimmaksi ongelmaksi. Joko en syö mitään koko päivänä, jos sattuu olemaan esimerkiksi tapaamisia tms., tai sitten syön leipää ja yhden lämpimän aterian päivässä. Tai siihen pyrin. Olen kasvissyöjä, enkä varmastikaan saa tarpeeksi proteiinia ruuastani, koska nälkä on ihan jatkuva. Sokeriakaan en saa oikeastaan kuin hedelmistä, joten välillä olo on tosi nuutunut.
Yritän yleensä pitää rytmin siten, että syön "aamiaisen" näihin aikoihin. Aamiainen on yleensä ruisleipä, jossa vähän vaihtelevasti joko pieni siivu juustoa, kurkkua/tomaattia ja margariinia. Levitteen sijalla joskus myös hummusta/avokadoa, jonka myötä jää sitten juusto pois. Lounas on vaihtelevasti joko pastaa vihanneksilla, kvinoaa vihanneksilla tai täysjyvätortillaa salaatilla, vihanneksilla hummuksella ja/tai falafelilla. Aamuisin syön lisäksi joskus hedelmän tai smoothien, ja illalla toisen hedelmän.
Ärsyttää myös kaupassa käyminen, kun en vain kerta kaikkiaan aivosumultani osaa ostaa muuta, kuin näitä samoja ruoka-aineita. En ole jaksanut tehdä mitään yllämainittua järkevämpää ravintoa ruuaksi sitten tammikuun alun. Nyt on tässäkin kuussa mennyt noihin "hulppeisiin" aineksiin varmaan jo 50 euroa, mikä on puolet ruokabudjetistani.
Olen siis 31-vuotias nainen. Voitteko uskoa? En tiedä, minne se ihminen katosi, joka oikeasti jaksoi pitää huolta kodista ja ruokkia miehensä sen lapsineen.
Kommentit (11)
Meinasin ehdottaa Ruokaboksia tai vastaavaa palvelua jossa päivän pääaterian tuotteet tulee kotiisi, mutta valitettavasti ei taida budjettiisi mahtua... Itse sinkkuna tilaan sitä 2 hengen Vegeboksia, ja syön siitä 6 päivää päivällisiä (2 kertaa peräkkäin samaa). Sen lisäksi vaan aamupalaksi jogurtti + mysli + pakastemarjat tai hedelmät ja iltapalaksi esim. proteiinirahka ja hedelmä, tai munakasta ja leipää, tai esim. lautaselle viiipaloitua avokadoa, mozzarellajuustoa ja tomaattia leivän kanssa.
Tee lapsi niin syöt sitten aina kun lapsi syö. 1-vuotiaasta ainakin ateriarytmi on melko normaali.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin ehdottaa Ruokaboksia tai vastaavaa palvelua jossa päivän pääaterian tuotteet tulee kotiisi, mutta valitettavasti ei taida budjettiisi mahtua... Itse sinkkuna tilaan sitä 2 hengen Vegeboksia, ja syön siitä 6 päivää päivällisiä (2 kertaa peräkkäin samaa). Sen lisäksi vaan aamupalaksi jogurtti + mysli + pakastemarjat tai hedelmät ja iltapalaksi esim. proteiinirahka ja hedelmä, tai munakasta ja leipää, tai esim. lautaselle viiipaloitua avokadoa, mozzarellajuustoa ja tomaattia leivän kanssa.
Ruokaboksia voisi periaatteessa kokeillakin. Käytännössä pidän tätä budjettia vain siksi, että säilyisi joku roti näissä ruokaostoksissa. Mitä matalampi budjetti, sitä järkevämmin saan ostettua. Tai näin kuvittelen. Oikeastaan jo tuo reseptien stalkkaaminen auttoi jo ideoimaan, eikä nuo perusraaka-aineet tosiaan kalliilta vaikuta. Todennäköisesti mahtuu budjettiin hyvin itse ostettuna. Kiitos vinkistä!
Kohtalotoveri
Mun konsti: 4 ateriaa /pvä, huvitti tai ei.
Kun söit, merkkaa rasti. Illalla pitää olla 4 rastia.
Pieni, simppeli ja eineskin kelpaa.
Myöhemmin nostat määrää 5: een.
Hyvin se menee!!
Jos lipsut, älä lannistu. Uudelleen vaan!🏵
Ala syömään kasvissosekeittoja. Tietenkin itse tehty.
Vierailija kirjoitti:
Kohtalotoveri
Kun söit, merkkaa rasti. Illalla pitää olla 4 rastia.Pieni, simppeli ja eineskin kelpaa.
Hyvin se menee!!
Miksi aterioita pitäis ola noin paljon ,itse syön kolme kertaa
Se onnistuu pitämällä ruokailuryhmälle preussilaista kuria!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaboksia voisi periaatteessa kokeillakin. Käytännössä pidän tätä budjettia vain siksi, että säilyisi joku roti näissä ruokaostoksissa. Mitä matalampi budjetti, sitä järkevämmin saan ostettua. Tai näin kuvittelen. Oikeastaan jo tuo reseptien stalkkaaminen auttoi jo ideoimaan, eikä nuo perusraaka-aineet tosiaan kalliilta vaikuta. Todennäköisesti mahtuu budjettiin hyvin itse ostettuna. Kiitos vinkistä!
Minulla on antaa alekoodi tuonne jos haluat (tai kuka tahansa muu) kokeilla: 3SCB Tuolla saa 20 euron alennuksen yhdestä Ruokaboksista. Jos ei halua jatkaa tilausta tuon alennusboksin jälkeen, kannattaa lopettaa palvelun kotisivuilta "Oma sivu" sivulta tilaus viimeitään maanantain ruokaboksitoimitusta seuraavana tiistaina, niin ei tule uutta boksia seuraavana maanantaina ja lisäkuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtalotoveri
Kun söit, merkkaa rasti. Illalla pitää olla 4 rastia.Pieni, simppeli ja eineskin kelpaa.
Hyvin se menee!!
Miksi aterioita pitäis ola noin paljon ,itse syön kolme kertaa
Joo kyllä 3 kertaa päivässäkin aikuiselle riittää. Sitten vaan täytyy joka aterialla katsoa että syö jotain proteiinia ja kasviksia/marjoja/hedelmiä, jotta saa näiden suhhteen suositukset täyteen.
Säännöllisyys hyvä, jos ei ole nälkä, syö vain vähän.
Yksin olo ei paljon vaikuta, usein toisin päin.
Ruokapöydässä pitää olla hyvä tunnelma.
Jos oikeasti haluat muutoksen hyvinvointiisi, niin joudut vähintään tuplaamaan ruokabudjettisi. Suomessa on valitettavasti maailman kallein ruoka tai ainakin lähes. Tingi siis jostain muusta, mutta älä ruoasta. Masennuskin voi hävitä kun saat riittävästi ravintoa.