Onko teidän kuudesluokkalainen itse vastuussa siitä, nouseeko aamulla ylös ja lähtee kouluun?
Murrosikä alkanut, ja käytös aivan mahdoton. Jätänkö teinin aamulla kiukuttelemaan yksinään?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä teiniaika lasten osalta edessä, mutten ala valvomaan lapsia. Jos myöhästelevät, niin keskustellaan ja ellei keskustelu auta niin rankaisueinot käyttöön. Elleivät ne tehoa, niin loppupeleiss vanhempi on hyvin aseeton.
Ei nyt ihan aseeton. Kännykän poisto nykyajan teineiltä on yllättävän hyvä ase.
Kuinka paljon tätä rangaistusta sitten käytetään? Se puhelin kuitenkin on myös vanhemmille oivallinen apuväline sen lapsen menemisten seurantaan. Ja kummalla se isompi hätä on, kun lapsi ei esim. tule koulusta kotiin? Joo joo annatte te jonkun vanhan Nokian...
Oletan että tarkoittaa suht samaa kuin meillä. Puhelin lähtee toiseen huoneeseen kunnes kutosluokkalainen on lukenut kokeeseen, useimmiten siis max 2 tuntia...
Meillä lapset lukee ääneen ja nauhoittaa koealueen ja kuutelee sitä esim. bussimatkoilla. Lisäksi sitä voi käyttää esim. lisätiedon hakuun ja tosiaan puhelimeen voi ladata eri sovelluksia kielten opettelemiseen.
Niin, ja sitten kun puhelin hajoaa tai häviää (tai vanhempi ottaa puhelimen pois) lapsi saa hermoromahduksen ja raivokohtauksia.
Meillä lapsella on muutkin elämää kun se puhelin, joten häntä ei tarvitse sen avulla kontroilla tai rajoittaa sen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä teiniaika lasten osalta edessä, mutten ala valvomaan lapsia. Jos myöhästelevät, niin keskustellaan ja ellei keskustelu auta niin rankaisueinot käyttöön. Elleivät ne tehoa, niin loppupeleiss vanhempi on hyvin aseeton.
Kuinka paljon tätä rangaistusta sitten käytetään? Se puhelin kuitenkin on myös vanhemmille oivallinen apuväline sen lapsen menemisten seurantaan. Ja kummalla se isompi hätä on, kun lapsi ei esim. tule koulusta kotiin? Joo joo annatte te jonkun vanhan Nokian...
Juu, vanha Nokia käytössä. En valehtele. Yllättävän nopeasti teini tulee ruotuun, kun älypuhelin lähtee.
Milloin äiteektä lähtee älypuhelin? Lähteekö koskaan vaikka hän tekisi mitä idioottia? Jos vanhemmilla on oikeus ottaa nuoreltaan puhelin takavarikkoon, niin sama oikeus pitäisi myös ottaa se vanhemman puhelin pois toistaiseksi.
Ja kyllä, olen äiti, kolmen teinin äiti.
Miksi vanhemmilla ei olisi oikeutta ottaa puhelinta takavarikkoon? Osaatko kasvattaa teinejä, vai ovatko omasi ylikilttejä? Miksi ihmeessä lapsi voisi ottaa vanhemmiltaan puhelimen pois? Kasvattaako lapsi omia vanhempiaan? Taidat olla vähän yksinkertainen. Jos omat lapsesi ovat kuuliaisia ja kilttejä, se ei tarkoita että kaikki teinit olisivat samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että tarkoittaa suht samaa kuin meillä. Puhelin lähtee toiseen huoneeseen kunnes kutosluokkalainen on lukenut kokeeseen, useimmiten siis max 2 tuntia...
Hohhoijaa.. Meillä lapset tekevät itselleen kännykkään esimerkiksi enkusta ennen sanakokeita ohjelman ja harjoittelevat kännykällä sanoja. Tervetuloa 2020 luvulle vain mammahyvä.
Vai niin, jopas 😂 No se meidän käyttää kyllä läppäria ja tablettia kokeeseen harjoitellessaan mutta puhelimen whatsapp ja muu some on se mikä vie välillä huomion/motivaation.
Huutonaurua...läppärillä ja tabletillahan ei ole whatsappia ja muuta somea.
ps. me muut voimme luottaa siihen lapseen.
Ei ole whatsappia ei, eikä muita vastaavia sovelluksia kun ei asenneta niitä. Luuletko että ne siellä automaattisesti on?
Ja nyt oli siis kyse satunnaisesta murkkuiän ongelmasta, ei nyt tietenkään joka kerta tarvitse käyttää.
Meillä lapset on ekalta luokalta lähtien ihan itse osanneet herätä, tehdä aamupalan ja lähteä kouluun. Me vanhemmat on sen verran autettu, että on katsottu, että herätys on hyvissä ajoin ja taksilla lähtijälle on hälytys, kun hänen pitää mennä ulos odottamaan taksia. Ja näin on toiminut ihan ekasta luokasta sinne lukioon asti.
Käsittämättömän kädettömiä lapsia, jos tuo on joku elämää suurempi ongelma, jossa tarvitaan vanhempien apua.
Miten se puhelimen takavarikko vaikuttaa? Ei meillä edes teinillä mitenkään muuten, kuin hankaloittaa minun elämääni. Teini on ihan sopeutuva elämään ilman nettiä. Hän tietää missä kaverit pyörii tai löytää ne vanhalla Nokialla. Ainoa mikä kärsii, on harrastus. Sen asiat pyörii whatsappilla lapsen itsensä kautta.
Ja itse ajattelen, jos teinin tärkein asia on puhelin, niin on se aika rajua ottaa pois jonkun myöhästymisen takia. Meillä taas sen pois ottaminen ei häiritse kuin minua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset on ekalta luokalta lähtien ihan itse osanneet herätä, tehdä aamupalan ja lähteä kouluun. Me vanhemmat on sen verran autettu, että on katsottu, että herätys on hyvissä ajoin ja taksilla lähtijälle on hälytys, kun hänen pitää mennä ulos odottamaan taksia. Ja näin on toiminut ihan ekasta luokasta sinne lukioon asti.
Käsittämättömän kädettömiä lapsia, jos tuo on joku elämää suurempi ongelma, jossa tarvitaan vanhempien apua.
Kuulostaa niin karulta. Kyllä minäkin lapset osaa herätä ja laittaa aamupalankin. Mutta jos minä en heräisi, heidän pitäisi nousta vielä aiemmin. En ymmärrä, miksi olisi niin mshtavaa, että suoriutuisivat siitä yksin kun aamupala on muutenkin meidän yhreinen hetki.
On muitakin arvoja kuin itsenäisyys.
Meillä se kuudesluokkalainen kulkee isänsä kyydissä kouluun ja kyllä hänet herätetään ja aamiainenkin laitetaan valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niin karulta. Kyllä minäkin lapset osaa herätä ja laittaa aamupalankin. Mutta jos minä en heräisi, heidän pitäisi nousta vielä aiemmin. En ymmärrä, miksi olisi niin mshtavaa, että suoriutuisivat siitä yksin kun aamupala on muutenkin meidän yhreinen hetki.
On muitakin arvoja kuin itsenäisyys.
Oletko ikinä kuullut sanaa työssäkäynti? Me vanhemmat heräämme 5.20 ja lähdemme töihin klo 6.00, lasten koulu alkaa klo 8 aikaisintaan, joten "yhteisen aamuhetken" takia en näe järkeä herättää lapsia klo 5.20, kun heille riittää se, että heräävät 6.45
Tietty työttömän lusmun elämässä jotain arvoa saa sillä, että keittää lapsilleen aamupuuron.
Minä kuljin 6-vuotiaasta asti itsekseni kouluun. Ekalla luokalla vanhemmat herättivät, kun lähtivät töihin, ja äiti soitti, kun oli aika lähteä bussille. Tuokin johtui siitä, että pelkäsin myöhästymistä niin paljon, että menin muuten puoli tuntia aiemmin pysäkille. Ei kyllä teininäkään ollut mitään ongelmia, mutta ehkä se osittain johtui siitä, että jos myöhästyi ainoasta bussista niin kouluun ei muulla keinolla päässyt. Tietty olin myös kiltti lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muitakin arvoja kuin itsenäisyys.Oletko ikinä kuullut sanaa työssäkäynti? Me vanhemmat heräämme 5.20 ja lähdemme töihin klo 6.00, lasten koulu alkaa klo 8 aikaisintaan, joten "yhteisen aamuhetken" takia en näe järkeä herättää lapsia klo 5.20, kun heille riittää se, että heräävät 6.45
Tietty työttömän lusmun elämässä jotain arvoa saa sillä, että keittää lapsilleen aamupuuron.
En ole mikään duunari, joka raataa pitkää päivää tehtaalla. Olen valinnut työpaikkani myös sen mukaan, että normaaliperhe-elämä on mahdollinen. Toki ymmärrystä riittää niille, joilla tilanne on toinen. Myös miehelle, jolla rankka työ lääkärinä, on nuo aamut lasten kanssa tärkeitä.
Kyllä tuon ikäinen osaa jo itse herätä, tehdä aamutoimet ja lähteä kouluun. Se ei poista vanhemman vastuuta kuitenkaan: jos lapsi ei viikkoon tule kouluun tai tulee tosi myöhässä, herää huoli siitä, ettei vanhempi huolehdi lapsestaan. Eli lapsi osaa kyllä, mutta vanhempi on silti vastuussa ja tarpeen vaatiessa tulee muistutella ja hoputella.