Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö naisilla olla oikeus vapaapäiviin kuukautisten aikaan?

Vierailija
05.02.2020 |

Olen nyt viime aikoina pohtinut asiaa.

Pitäisikö naisilla olla oikeus vapaapäiviin kuukautisten aikaan?

Vaihtoehdot

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi, että vapaapäiviin, mutta onko ne sitten sairauslomaa. Kuukautiset eivät ole sairaus, mutta voivat pahimmillaan invalidisoida. Mulla on ollut jo ala-asteelta asti sellaisia menkkakipuja, että jouduin lähtemään joskus kesken koulupäivän kotiin. Samoin olen joutunut ilmoittamaan töihin työurani aikana kaksi kertaa, että en voi tulla töihin vatsakramppien vuoksi. Niin pahoja kipukohtauksia on elämäni aikana tullut ehkä kymmenkunta, eivätkä kaikki ole onneksi osuneet työ- tai koulupäiville, mutta nämä pahimmat kipukohtaukset on olleet sellaisia, että en pysy pystyssä. Kipu on niin infernaalinen, että ei pysty seisomaan, ei istumaan, eikä kävelemään. Silmät eivät meinaa pysyä auki. Kipuja kestää puolesta tunnista pariin, kolmeen tuntiin. Tietyssä vaiheessa tainnun uneen, ja herätessä olo on helpompi. Paha kipukohtaus osuu kierron ensimmäiseen tai toiseen päivään. Sen jälkeen kipuja ei ole tai ne ovat paljon lievempiä. 

Vierailija
22/91 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha miesten ja naistenkin kirjoitella täällä, joilla ei niitä hirveitä kipuja ole. Menkkojen aikana tuntuu kuin olisi vatsataudissa, ripulia, oksentelua, päänsärkyä jne.  + hitonmoiset krampit. En ole työkykyinen, joten en tule töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa naisista ei tuhri sänkyään verellä tai vuoda kuin niagaran putoukset.

Pääseepähän sitten naiset joukolla uhriutumaan tälläkin. Naisilla kun ei ole mitään muuta kuin oikeuksia, etuuksia ja vapaamatkustamisen ihanuuksia

Vierailija
24/91 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako haavastakin sairaslomaa? Siitäkin vuotaa pari tippaa verta. 

Pari tippaa? Tevetuloa seuraamaan elämääni menkkojen aikaan. Tälläkin hetkellä sänkynikin on sen näköinen kuin siinä olisi teurastettu jokin suuri eläin vaikka vaihdan sitten monta kertaa yössä, silti tulee aina reippaasti yli. Jos riisuudun mennäkseni suihkuun, veri valuu nilkoissa asti hyvin nopeasti.

Miksi alapeukutatte faktoja joiden kanssa joudun elämään joka kuu?

Vierailija
25/91 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa nainen.

Vierailija
26/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on oikeus pysyä poissa tinder treffeiltä ja yöbaareista kuukautisten aikaan.

Vierailija
27/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulta löytyy sympatiaa naisia kohtaan joilla on kovat kuukautiskivut. Lisäksi jos on vielä runsaat kuukautiset, niin voin kuvitella mitä tuskaa se on pahimpina päivinä. Itse olen nainen, ja itse olen päässyt tässä asiassa helpolla. Mutta pystyn kuvittelemaan mitä se olisi, omat kivut x 10 tai x 100. Lisäksi jatkuva pelko että vuotaa yli, sotkee työtuolin, miettii ehtiikö vessaan oksentamaan ajoissa ym. Jos on äärimmäisen vaikeat ja kivuliaat kuukautiset, niin ymmärrän että työnteko kärsii. Itselläni olisi vielä suht helppo tilanne silloinkin, kun on toimistotyö ja oma huone, saa olla rauhassa. Mutta entä jos olisikin vaikka asiakaspalvelutyössä, tai muuten sellaisessa työssä missä täytyy fyysisesti ponnistella ja olla ihmisten ilmoilla?

Vierailija
28/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa naisista ei tuhri sänkyään verellä tai vuoda kuin niagaran putoukset.

Pääseepähän sitten naiset joukolla uhriutumaan tälläkin. Naisilla kun ei ole mitään muuta kuin oikeuksia, etuuksia ja vapaamatkustamisen ihanuuksia

Niin se varmasti on, että suurimmalla osalla on ihan tavalliset kuukautiset, eli eivät vuoda kuin niagara ja oksenna kivuista. Mutta kun on heitäkin, joilla on ihan oikeasti kovat kivut ja vuotavat kuin se niagara. Ja on kyllä tosi hieno oikeus vuotaa kerran kuussa. Oikein on ihanaa ja miellyttävää.

Vierailija
29/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi alapeukutatte? Oletteko joskus olleet vatsataudissa / vatsa kipeänä ruokamyrkytyksestä? Ettekö tajua, että menkat voivat joillekin naisille olla aivan kamalaa kärsimystä?

Turha rueta niitä mihinkään oikeaan mahatautiin vertailemaan.

N23

Juu ihan turha, koska SINÄ vuodat kivuttomasti 2 tippaa 😂 ja sehän tarkoittaa, että KAIKILLA on samoin 😂😂😂😂😂

Oletko ikinä kuullut endometrioosista, joka tulehduttaa vatsaontelon ja invalidisoi? Sitä potee 10% naisista, eikä siihen särkylääke auta koska endometrioomaan kasvaa oma, poikkeava hermotus.

Kysely on typerä, koska useimmat meistä pärjäävät särkylääkkeellä. Mutta niiden kohdalla, jotka kärsivät synnytyskipuihin verrattavaa kipua joka kuukausi, ongelma on todellinen. Pikemmin kuin sairaslomaa heille pitäisi taata endomerrioosotutkimys ja -hoito mahdollisimman nopeasti eikä keskimäärin 9 vuoden viipeellä, jolloin munasarjat, munatorvet ja kohtukin on voinut jo kärsiä hedelmättömyyteen johtavat pysyvät vauriot.

Minulla ei ole todettu endometrioosia, mutta viiden-kymmenen vuorokauden vuoto kovien krampoien ja ripulin kera 14-45 päivän välein on ollut hirveää etenkin kaltaisiasi typeriä vähättelijöitä kuunnellessa. Ikinä en ole ollut kuukautisten vuoksi pois, mutta mielestäni vaiva on ollut pahempi kuin monen työkaverin jokamaanantainen miesflunssa.

Vierailija
30/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kivulian runsaat kuukautiset, jonka takia joudun viettämään aina kuukautisten alettua yhden päivän pelkästään sikiöasennossa maaten. Jos se päivä sattuu olemaan työpäivä, joudun olemaan poissa. Noin muuten kuukautisiin liittyviin pienempiin kipuihin toimii särkylääkkeet, joten niitä vedellen selviää mainiosti. Vastasinkin lääkärin määräyksestä, jos niin todetaan.

Vierailija
31/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään yleistä kuukautisvapaata tarvitse, eihän useimmat naiset edes ole kuukautisten aikaan mitenkään sairaita.

Ne, joilla kuukautiset vaikuttavat selvästi alentuneesti toimintakykyyn (vievät työkyvyn) ja on esim. kipuja ja todella runsasta vuotoa tms., varmaan saavat jo nyt sairaslomaa oireidensa vuoksi?

Vierailija
32/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miesflunssan vuoksi saa köllöttää maanantait taudin itseaiheutetusta luonteesta huolimatta, toki osa naisista saa potea menkkojaan, kun ei edes ole niihin syyllinen.

Ikävää ettei kivun voimakkuutta voi mitata objektiivisesti, mutta yhtään naista en tiedä, joka olisi intin piikkisulkeisiin pyörtynyt. Monta miestä kyllä.

Ja väitänkin, että mies ei kestäisi pahoja kuukautiskipuja parkumatra kuin vauva. Eihän nämä kestä edes faktoja.

Vierailija
33/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulta löytyy sympatiaa naisia kohtaan joilla on kovat kuukautiskivut. Lisäksi jos on vielä runsaat kuukautiset, niin voin kuvitella mitä tuskaa se on pahimpina päivinä. Itse olen nainen, ja itse olen päässyt tässä asiassa helpolla. Mutta pystyn kuvittelemaan mitä se olisi, omat kivut x 10 tai x 100. Lisäksi jatkuva pelko että vuotaa yli, sotkee työtuolin, miettii ehtiikö vessaan oksentamaan ajoissa ym. Jos on äärimmäisen vaikeat ja kivuliaat kuukautiset, niin ymmärrän että työnteko kärsii. Itselläni olisi vielä suht helppo tilanne silloinkin, kun on toimistotyö ja oma huone, saa olla rauhassa. Mutta entä jos olisikin vaikka asiakaspalvelutyössä, tai muuten sellaisessa työssä missä täytyy fyysisesti ponnistella ja olla ihmisten ilmoilla?

Minultakin löytyy sympatiaa, tottakai.

Mielestäni on suorastaan järkyttävää, jos joltain ei löydy!

En tiedä miltä kuukautiskivut tuntuu enkä ole koskaan vuotanut muualle kuin kuukautissuojaan ja minulla on rakastava suhde kuukautisiini, mutta symppaan ihan älyttömästi niitä epäonnisia, joilla näin ei ole vaan kärsivät kuukautisista.

Tässä ketjussa on ihan käsittämättömän hirveitä ja epäempaattisia kommentteja.

Sääliksi käy ne joita aihe koskettaa henkilökohtaisesti.

Vierailija
34/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa kuukautiskipua voi verrata hampaan juurihoitoon. Elävä, hermottunut kudos irtoaa hitaasti paloina muutaman vuorokauden ajan.

Jolle on juurihoito tehty, tietää ettei se juuri ole myrkkypaikan jälkeen välttämättä tunnoton. Juurihoito ei kestä useaa vuorokautta kerrallaan.

Kohdun limakalvossa on tuntohermot ja kyseistä kudosta voi olla virtsarakon, suolen, jopa pallean pinta täynnä.

(https://www.terveyskyla.fi/naistalo/gynekologinen-terveys/endometrioosi)

Vierailija
35/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäisi olla ja jos kivut on sietämättömät niin eihän silloin edes pysty töihin menemään. Itselläni ei ole ikinä ollut minkäänlaisia tuntemuksia kuukautisten aikaan mutta äitini joutui jo nuorena olemaan koulusta pois järkyttävien kipujen takia ja tilanne helpotti vasta kun kohtu poistettiin.

Vierailija
36/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi alapeukutatte? Oletteko joskus olleet vatsataudissa / vatsa kipeänä ruokamyrkytyksestä? Ettekö tajua, että menkat voivat joillekin naisille olla aivan kamalaa kärsimystä?

Turha rueta niitä mihinkään oikeaan mahatautiin vertailemaan.

N23

Sinulla on ilmeisesti hyvin niukat ja kivuttomat menkat kun puhut noin?

Hän on nuori, hän on kova ja cool, turha yrittää puhua.

Muutama vuosi niin alkaa löytyä ehkä empatiaa ja herkkyyttäkin.

Vierailija
37/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi upeaa, jos jokainen mies voisi kokea elämässään parit keskiverto kuukautiset ja vaikka pari tuntia supistuskipuja tai miksei vaikka koko synnytyksenkin. Saattaisi avartaa maailmankuvaa.

Mä olen suht varma että jos miehillä olis menkat, ne olisi automaattisesti yhteiskuntarakenteessa huomioon otettu palkallinen vapaa. Samoin synnytykset ja erityisesti kivunhoito olisi ihan eri lajia. Saatikka sitten synnytyksen jälkeen, jos vaikka kävisi kuin minulla, että jää pysyvät, seksuaaliseen nautintoon vaikuttavat komplikaatiot, nehän olisi hoidettu ja kuntoutettu ihan eri tavalla.

Vierailija
38/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään yleistä kuukautisvapaata tarvitse, eihän useimmat naiset edes ole kuukautisten aikaan mitenkään sairaita.

Ne, joilla kuukautiset vaikuttavat selvästi alentuneesti toimintakykyyn (vievät työkyvyn) ja on esim. kipuja ja todella runsasta vuotoa tms., varmaan saavat jo nyt sairaslomaa oireidensa vuoksi?

Myrkyllisen asenneilmapiirin ja aiheen tabuluonteen vuoksi useimmat eivät pidä sairauslomaa.

Vaikka lämmönnousu, kouristelu ja ripuli sitä edellyttäisikin.

Synnytys antaa hyvän vertailukohdan. Omat kuukautiskipuni vastasivat synnytyssupistuksia, joita kestin tasan kolme ennenkuin vaadin epiduraalin. Kuukautiskipuihin luonnollisesti ei saa epiduraalia.

Vierailija
39/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisinpa nainen.

Ei sinusta olisi siihen. Ethän ole edes mies vaan uli.

Vierailija
40/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi upeaa, jos jokainen mies voisi kokea elämässään parit keskiverto kuukautiset ja vaikka pari tuntia supistuskipuja tai miksei vaikka koko synnytyksenkin. Saattaisi avartaa maailmankuvaa.

Mä olen suht varma että jos miehillä olis menkat, ne olisi automaattisesti yhteiskuntarakenteessa huomioon otettu palkallinen vapaa. Samoin synnytykset ja erityisesti kivunhoito olisi ihan eri lajia. Saatikka sitten synnytyksen jälkeen, jos vaikka kävisi kuin minulla, että jää pysyvät, seksuaaliseen nautintoon vaikuttavat komplikaatiot, nehän olisi hoidettu ja kuntoutettu ihan eri tavalla.

Ei suurinosa naisista ole kuukautisten aikaan työkyvyttömiä.

Synnytykseen viittausta en ymmärrä, miten se tähän liittyy?

Itse en tiedä yhtäkään miestä joka vähättelisi synnytystä, päinvastoin arvostavat suuresti. Koko kommenttisi tuntuu siis oudolta, eikä synnytys ainakaan minun elämääni ole mitenkään määritellyt enkä tiedä miksi kenenkään muun pitäisi se kokea?

Ei miehetkään saa apua sen paremmin; esim. miehille yleiset sappikivet on kivulias vaiva, jonka hoito on usein kiven takana. Ja jossain määrin kipu vaan kuuluu (lähes) jokaisen ihmisen elämään jossain vaiheessa, jossain muodossa.