Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö naisilla olla oikeus vapaapäiviin kuukautisten aikaan?

Vierailija
05.02.2020 |

Olen nyt viime aikoina pohtinut asiaa.

Pitäisikö naisilla olla oikeus vapaapäiviin kuukautisten aikaan?

Vaihtoehdot

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen tasa-arvoajattelun nimissä aivan hetkenpäästä onkin. Jos miehet kyseenalaistavat tämän heidät käsketään olemaan HILJAA niin kauan kun eivät synnytä.

Vierailija
62/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen tasa-arvoajattelun nimissä aivan hetkenpäästä onkin. Jos miehet kyseenalaistavat tämän heidät käsketään olemaan HILJAA niin kauan kun eivät synnytä.

Mieskin saa saikkua jos on niin kipeä ettei pystyssä pysy, tai on ripulia ja oksentelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kuukautisten ensimmäinen päivä aivan kamala. Kivut on suuret ja ravaan koko ajan ripulilla. Joskus olen oksentanut kivuista. E-pillerit auttoivat, mutta jouduin lopettamaan veritulpan vuoksi. Nyt menen siis vain kärsien ja napsimalla buranaa 800mg ja panadol 1mg. Tämä koktail kolmesti päivässä.

Paskaa on ja onneksi mulla on etätyömahdollisuus.

Hei sulle, toivottavasti näet tämän.

Vaihda naprokseeniin, jos lääkäri antaa tehdä niin. Mulla ei koskaan ole ollut ibuprofeenista mitään hyötyä. Esim. Tuolla yhdistelmällä ei mulla toimi Naprokseeni on kuukautiskipuihin paljon parempi ja se otetaan kahdesti päivässä. Se käy myös migreeniin ja reumatyyppisiin kipuihin.

Itse otan naprokseenia 500/550mg + parasetamolia 1g.

Vierailija
64/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nainen saa vapaapäiviä jos on menkat, tietääkseni ovat joka kuukausi. Mies saa sairasloman jos on sairas. Tämä on sitä tasaisempaa Tasa-arvoa tosiaan...

Vierailija
65/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset vaihtelevat hyvin paljon. Esim. endometrioosi voi tehdä niistä helvetilliset, yksi tuttu aina pyörtyili töissä ja koska endo pääsi pahaksi ja leikkauskin meni pieleen, sai krooniset kivut. Sen verran pahat, että joutui sairaseläkkeelle ja on edelleen välillä sairaalassa kipuen takia.

Jos omat kuukautiset ovat tasoa pientä tuhrua pari päivää eikä mitään kipua, voi olla vaikea ymmärtää että jollain ne oikeasti ovat pahat. No, fiksummat kyllä ymmärtävät, mutta kaikkihan eivät ole järjellä pilattuja...

Vierailija
66/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi upeaa, jos jokainen mies voisi kokea elämässään parit keskiverto kuukautiset ja vaikka pari tuntia supistuskipuja tai miksei vaikka koko synnytyksenkin. Saattaisi avartaa maailmankuvaa.

Mä olen suht varma että jos miehillä olis menkat, ne olisi automaattisesti yhteiskuntarakenteessa huomioon otettu palkallinen vapaa. Samoin synnytykset ja erityisesti kivunhoito olisi ihan eri lajia. Saatikka sitten synnytyksen jälkeen, jos vaikka kävisi kuin minulla, että jää pysyvät, seksuaaliseen nautintoon vaikuttavat komplikaatiot, nehän olisi hoidettu ja kuntoutettu ihan eri tavalla.

Ei suurinosa naisista ole kuukautisten aikaan työkyvyttömiä.

Synnytykseen viittausta en ymmärrä, miten se tähän liittyy?

Itse en tiedä yhtäkään miestä joka vähättelisi synnytystä, päinvastoin arvostavat suuresti. Koko kommenttisi tuntuu siis oudolta, eikä synnytys ainakaan minun elämääni ole mitenkään määritellyt enkä tiedä miksi kenenkään muun pitäisi se kokea?

Ei miehetkään saa apua sen paremmin; esim. miehille yleiset sappikivet on kivulias vaiva, jonka hoito on usein kiven takana. Ja jossain määrin kipu vaan kuuluu (lähes) jokaisen ihmisen elämään jossain vaiheessa, jossain muodossa.

Anteeksi mutta jonkun sappikivien vertaaminen on vähän hassua, koska kyseessä on vaiva jonka kummatkin voi saada ihan helposti.

On oikeasti totta että naisten kipuja vähätellään, mutta eniten niitä vähättelee muut naiset niinkuin tästäkin ketjusta näkyy. Sinäkin.

Joku esim. vähätteli että eihän kyseessä ole vatsatauti. Mulla on ollut koviakin vatsaväänteitä (vatsan/suoliston kanssa ongelmia), mutta kyllä jos pitää valita lyhyt ripuli kovine vatsanväänteineen ja heikotuksineen niin ennemmin se kuin kova menkkakipu (tai ummetus). Menkkakipu on luonteeltaan vaikeasti siedettävää. Ainakin mulla.

Kohtuhan (lihas) ikäänkuin harjoittelee synnytyksiä varten kun se supistelee. Mun kokemus on että ekat päivät kohtu poistaa menkkavuotoa vähän turhan tehokkaastikin ja siksi sattuu. Sitten laiskottelee viikon eikä olekaan enää mikään kiire supistella jäljellä olevaa tavaraa. Kipu alkaa just ennen tai samalla sekunnilla kuin vuotokin. Ja sitä tulee siis paljon lyhyessä ajassa.

Sen lisäksi.. mitä tulee aloitukseen niin vaikka olon saisi siedettäväksi niin... semmoinen stereotypiä kuin menkka/pms raivo on mun kohdalla ainakin totta. Vuosia ihmetellyt joskus miksi aloin raivota/ylireagoida/itkeä todella helposti ja piti ihan hillitä itsensä esim. läheisten kanssa ettei veä kettään turpaan. :D siis semmoisia yksittäisiä päiviä jolloin olo oli tosi herkkä. Iän myötä vaan useammin ja useammin, ei ihan joka kuukausi.

Lopulta about 13v menkoista kärsittyäni syttyi jokin lamppu pään päällä ett hetkonen nää kohtaukset on tullu edellisenä tai samana päivänä kun menkat on alkanu... ja sitten tajusin että ei se menkkaraivo mikään false news ole vaan ihan oikea ilmiö joidenkin naisten kohdalla. Sen puolesta vois ekan menkkapäivän vaihtaakin tarvittaessa vapaaksi, jos kärsii tuosta ilmiöstä. Mä nimittäin oikeasti joskus itse säikähdän tota reaktiota, joko en pysy kasassa (noloa) tai sitten oon herkkä suuttumaan ja pelkään että lyön suutuspäissäni jotakuta vaikken ole edes väkivaltainen ihminen...?

Mutta miten tuo ois käytännössä mahdollista? Kun kaikkien menkat tulee aivan miten sattuu (joillakin lyhyt kierto, joillakin tulee vaan muutaman kerran vuodessa) ja menkkojen alkamisajankohdasta voi erehtyä helposti. Esim itse olen 30v ja vaikka tiedän kiertoni suurinpiirtein ei se koskaan ole ollut päivälleen, joskus edes viikolleen.

-eri

Vierailija
67/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyllä tapaa epäreilua. Minulla on kierukka ja siksi ei ole kuukautisia. En kyllä haluaisi ehkäisy ja kuukautisasioita tuoda työpaikalla julki. Pitäisikö kaikilla naisilla olla vapaata, vai pitäisikö pomolle kertoilla omia intiimiasioitaan?

Vierailija
68/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee vähättelyyn niin..

Moni kuvittelee että koska menkat on ns. luonnollinen ilmiö ja menkkakivut yleisiä, että ne ei voisi olla kovin kivuliaita tai liian vaikeita siedettäväksi. Että koska se on luonnollista niin meijän kropan (ja mielenlujuuden) tulis vaan kestää se.

Mutta mä sanon suoraan ett en ois kestänyt elämää esim 1500-luvulla. Veikkaan että osa naisista on tehnyt its....urhan ihan vain kun ei ole pärjännyt menkkojensa kanssa ilman kipulääkkeitä. Niihin ei vaan totu ja se kipu on sellaista ettei siihen turru. Kestän migreeniäkin paremmin.

Vierailija
69/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä, mutta kyseisten päivien pitäisi olla palkattomia. Taas yksi hyvä syy olla palkkaamatta naisia.

Vierailija
70/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieskin saa saikkua jos on niin kipeä ettei pystyssä pysy, tai on ripulia ja oksentelee.

Kyllä sitä krapulassakin pitäisi töihin mennä, jos vain kykenee. 

Vierailija
71/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyllä tapaa epäreilua. Minulla on kierukka ja siksi ei ole kuukautisia. En kyllä haluaisi ehkäisy ja kuukautisasioita tuoda työpaikalla julki. Pitäisikö kaikilla naisilla olla vapaata, vai pitäisikö pomolle kertoilla omia intiimiasioitaan?

Jos sulla on kierukka eikä menkkoja tai kuukautiskipuja tai muita menkkaoireita, miten se olis epäreilua...?

Vierailija
72/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pitäisi saada palkallista sairauslomaa, jos ei kipujen, oksentelun tms. takia pysty työskentelemään. Nykyäänkin ilmeisesti saa?

Itselläni kuukautiset ovat melko helpot, mutta kaikilla ei näin ole. Useimmat varmaan eivät tarvitsisi vapaapäiviä, ja nekin jotka tarvitsevat eivät kuitenkaan tarvitse joka kuussa (pahimmat päivät osuvat esim. viikonlopuille tai lääkkeillä kuukautiset ovat harvemmin kuin kerran kuussa).

Vierailija
73/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis palkalla vai ilman?

Vierailija
74/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miesflunssan vuoksi saa köllöttää maanantait taudin itseaiheutetusta luonteesta huolimatta, toki osa naisista saa potea menkkojaan, kun ei edes ole niihin syyllinen.

Ikävää ettei kivun voimakkuutta voi mitata objektiivisesti, mutta yhtään naista en tiedä, joka olisi intin piikkisulkeisiin pyörtynyt. Monta miestä kyllä.

Ja väitänkin, että mies ei kestäisi pahoja kuukautiskipuja parkumatra kuin vauva. Eihän nämä kestä edes faktoja.

Kertoo kaiken sinusta, kun olkiukkoilet miesflunssalla, joka on tieteellisesti todistettu asia. 

Flunssa on miehillä täysin erilainen ja vaarallisempi miehille kuin naiselle. 

Vierailija
75/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi upeaa, jos jokainen mies voisi kokea elämässään parit keskiverto kuukautiset ja vaikka pari tuntia supistuskipuja tai miksei vaikka koko synnytyksenkin. Saattaisi avartaa maailmankuvaa.

Mä olen suht varma että jos miehillä olis menkat, ne olisi automaattisesti yhteiskuntarakenteessa huomioon otettu palkallinen vapaa. Samoin synnytykset ja erityisesti kivunhoito olisi ihan eri lajia. Saatikka sitten synnytyksen jälkeen, jos vaikka kävisi kuin minulla, että jää pysyvät, seksuaaliseen nautintoon vaikuttavat komplikaatiot, nehän olisi hoidettu ja kuntoutettu ihan eri tavalla.

Kerro ihmeessä lisää näistä miesten suunnattomista etuoikeuksista terveydenhuollossa?

Niitä kun en itse keksi ensimmäistäkään 

Vierailija
76/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vasta vitsin heitit? Onko miesten pakollista asecelvollisuutta poistettu? Niimpä ei ole koska se ei koske naisia. Jos naisilla olisi vastaava pakko niin se olisi poistettu aikoja sitten ja feministit olisivat siitä huolehtineet. Kyllä tämä maa näyttää naisten ehdoilla toimivan. Teillä on niin paljon etuoikeuksia että ei siinä menkat paljoa haittaa.

Vierailija
77/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne kivut on aivan sietämättömät niin lääkäri kyllä käskee pysymään kotona. Ihmisten täytyy kuitenkin tajuta se että jos kaikille naisille annetaan joka kuukausi viikko vapautusta töistä, niin moni työnantaja toteaa pian ettei ole kannattavaa palkata naisia.

N28

Vierailija
78/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suurinosa naisista ole kuukautisten aikaan työkyvyttömiä.

Synnytykseen viittausta en ymmärrä, miten se tähän liittyy?

Itse en tiedä yhtäkään miestä joka vähättelisi synnytystä, päinvastoin arvostavat suuresti. Koko kommenttisi tuntuu siis oudolta, eikä synnytys ainakaan minun elämääni ole mitenkään määritellyt enkä tiedä miksi kenenkään muun pitäisi se kokea?

Ei miehetkään saa apua sen paremmin; esim. miehille yleiset sappikivet on kivulias vaiva, jonka hoito on usein kiven takana. Ja jossain määrin kipu vaan kuuluu (lähes) jokaisen ihmisen elämään jossain vaiheessa, jossain muodossa.

Niin kaikilla miehillä on joka kuukausi sappikivikohtaus joka kestää viikon? Sappikiviin saa varmasti hoitoa halutessaan, kuukautiskipuja ja -vaivoja taas vähätellään.

Vierailija
79/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvihaajilla ja muilla menee iloisesti asiat sekaisin tässä keskustelussa. Aloitus oli epäselvä, mutta en usko, että ap tarkoitti, että kaikki naiset saisivat lomapäiviä kuukautisten takia joka kuukausi. Kysymys oli varmaan nimenomaan siitä, että pitääkö kivuliaisiin kuukautisiin saada sairauslomaa. Mutta pakkohan sitä on ottaa ilo irti kaikista öyhötysmahdollisuuksista.

Vierailija
80/91 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne kivut on aivan sietämättömät niin lääkäri kyllä käskee pysymään kotona. Ihmisten täytyy kuitenkin tajuta se että jos kaikille naisille annetaan joka kuukausi viikko vapautusta töistä, niin moni työnantaja toteaa pian ettei ole kannattavaa palkata naisia.

N28

Missä aloituksessa tai kuka on tässä sanonut, että kaikille naisille pitäisi antaa viikko lomaa kuukautisten takia joka kuukausi? Se on oma tulkintasi jutusta.