Pitäisikö naisilla olla oikeus vapaapäiviin kuukautisten aikaan?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Naisvihaajilla ja muilla menee iloisesti asiat sekaisin tässä keskustelussa. Aloitus oli epäselvä, mutta en usko, että ap tarkoitti, että kaikki naiset saisivat lomapäiviä kuukautisten takia joka kuukausi. Kysymys oli varmaan nimenomaan siitä, että pitääkö kivuliaisiin kuukautisiin saada sairauslomaa. Mutta pakkohan sitä on ottaa ilo irti kaikista öyhötysmahdollisuuksista.
No itse olen nähnyt ihmisiä ehdottamassa moista joten oletin että siitä on kyse ja kommentoin ettei ole kannattavaa antaa kaikille vapaapäiviä joka kuukausi. Mutta kuten sanoin lääkäri kyllä antaa saikkua jos et ole työkykyinen. Ei ollut itselläni ainakaan naisvihasta kyse.
N28 (aikasempi kommentti)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne kivut on aivan sietämättömät niin lääkäri kyllä käskee pysymään kotona. Ihmisten täytyy kuitenkin tajuta se että jos kaikille naisille annetaan joka kuukausi viikko vapautusta töistä, niin moni työnantaja toteaa pian ettei ole kannattavaa palkata naisia.
N28
Missä aloituksessa tai kuka on tässä sanonut, että kaikille naisille pitäisi antaa viikko lomaa kuukautisten takia joka kuukausi? Se on oma tulkintasi jutusta.
Kysymys oli pitäisikö olla oikeus vapaaseen kuukautisten aikana. Ei puhuttu mitään erikoistapauksista
Vierailija kirjoitti:
Minä joudun jo nykyäänkin olemaan sairaslomalla kuukautisten takia, joten kyllähän siihen "oikeus" on jo nyt, mikäli sitä oikeasti tarvitsee.
Työnteosta ei oikein tule mitään, jos ei meinaa pysyä tajuissaan kipujen takia ja oksentelee ympäriinsä. Onneksi lääkkeillä kuukautiset tulevat vain 4 kertaa vuodessa, muuten varmaan menisi pomolla hermot.
Tämä. Se että meinaa taju lähteä tai ei pysty liikkumaan kun kivut ovat niin kovat tai oksentelee ei ole normaalia vaikka kuukautiset itsessään ovat. Lääkäriin vaan katsastamaan tilanne.
Itselläni oli erikoinen tilanne nuorena, kuukautiseni kestivät putkeen 3 viikkoa ja tyyliin ehkä viikko hengähdystaukoa kun alkoivat taas. Olin arka mutta pakko oli ennenpitkää raahautua lekuriin ja määräsivät minulle e-pillerit jotka sitten lopettivat tuon järjettömän vuodon. Jossain vaiheessa lopetin pillerit eikä onneksi tuo hyökyaalto tullut enää takaisin vaan on pysynyt siinä normaalissa 3-5 päivän pituudessa.
N28
Vierailija kirjoitti:
Tietyllä tapaa epäreilua. Minulla on kierukka ja siksi ei ole kuukautisia. En kyllä haluaisi ehkäisy ja kuukautisasioita tuoda työpaikalla julki. Pitäisikö kaikilla naisilla olla vapaata, vai pitäisikö pomolle kertoilla omia intiimiasioitaan?
Ole onnellinen että voit sitä kierrukkaa käyttää ja kuukautisia ei ole. Minulla kohtu supistelee niin paljon, että kierrukka työntyy ulos.
Minä olen jo, pari ensimmäistä päivää. Se on vähentänyt sairaspoissaoloja muuten. Olen todella kipeä, poissaoleva ja hyvin väsynyt. Kun saan levätä, olen niiden yhden tai kahden päivän jälkeen taas normaali. Jos sen sijaan pakotan itseni samaan, kuin normaalisti, väsymys vain jatkuu ja jatkuu ja saattaa aiheuttaa migreeniä tai flunssaa tai jotain vastaavaa ja sitten olenkin pitempään pois.
Ei kuukautiskipuja, synnytystä ja armeijaa voi verrata.
Tässä on jääty sinne pikkulapsi vaiheeseen, että kaiken on oltava tasapuolista. Sulle yksi tikkari, mulle yksi tikkari. Sitten joku on allerginen sille tikkarille ja saa suklaata, niin alkaa kauhea parku epätasa- arvosta, että se elämä on epäreilua!
Miten voi olla tasapuolista, jos kropat toimii tyystin eri tavalla? Ei ne miehet edelleenkään synnytä, joten eivät kärsi myöskään kuukautiskivuista.
Uskon tasa- arvoon, mutta miksi sitä pitää vääntää asioihin joihin se ei yksinkertaisesti kuulu, vaan kyse on erilaisuudesta, kroppa toimii eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
...
Mä olen suht varma että jos miehillä olis menkat, ne olisi automaattisesti yhteiskuntarakenteessa huomioon otettu palkallinen vapaa. Samoin synnytykset ja erityisesti kivunhoito olisi ihan eri lajia. Saatikka sitten synnytyksen jälkeen, jos vaikka kävisi kuin minulla, että jää pysyvät, seksuaaliseen nautintoon vaikuttavat komplikaatiot, nehän olisi hoidettu ja kuntoutettu ihan eri tavalla.
Voi ristus taas mitä lässytystä. No perusta oma firma mihin palkkaat vain naisia ja myönnät heille automaattisesti menkkavapaat. Eikö naiset pysty tekemään mitään itse? Kaikki on miesten vika?
Se on kyllä varma, että en enää palkkaa meidän firmaan ainuttakaan alle 45-vuotiasta naista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee vähättelyyn niin..
Moni kuvittelee että koska menkat on ns. luonnollinen ilmiö ja menkkakivut yleisiä, että ne ei voisi olla kovin kivuliaita tai liian vaikeita siedettäväksi. Että koska se on luonnollista niin meijän kropan (ja mielenlujuuden) tulis vaan kestää se.
Mutta mä sanon suoraan ett en ois kestänyt elämää esim 1500-luvulla. Veikkaan että osa naisista on tehnyt its....urhan ihan vain kun ei ole pärjännyt menkkojensa kanssa ilman kipulääkkeitä. Niihin ei vaan totu ja se kipu on sellaista ettei siihen turru. Kestän migreeniäkin paremmin.
Ja vaikka synnytys on luonnollista, niin kukaan ei silti kiellä (paitsi ehkä joku onnekas), etteikö se sattuisi kauheasti. Tässäkin on vaihtelua kokemuksissa, paljonko se sattuu.
Noh, se on se sama elin joka tekee sitä samaa duunia, mutta pienemmässä mittakaavassa. Joillakin sattuu myös tässä asiassa enemmän, joillakin vähemmän. Eikö sekin vaihtelu ole luonnollista?
Itse en ole vielä synnyttänyt (olen 30), koska olen aina ahdistunut siitä ajatuksestakin.. jo menkat itsessään olleet aina niin kipeät, en osaa kuvitella synnytystä. Luin jostain artikkelin, että kivuliaat menkat voisi olla luonnon oma tapa varoittaa kivuliaasta synnytyksestä, mutta asia ei välttämättä ole niin.
tasa-arvo kaukana, naisille sallitaan kiukuttelut ja väärä käytös (mäkätys)kumppanii kohtaan koska hällä kuukautiset. voisko tähän nyt joku psygologi sanoo jotain mitä tästä seuraa. meillä ainaki nainen sanoo...mä saan tehdä sitä /käyttäytyy näin kun mulla on k...
45v
Itse en ole tarvinnut, koska minulla on harvoin isoja kipuja. Mutta tiedän ystäviäni, joilla on helvetillisiä kuukautiskipuja. HELVETILLISIÄ. Niissä kivuissa ei kykene edes ajattelemaan ja heille suon mielelläni sairausloman.
Kipujen lisäksi se, että vuotaa kuin seula aiheuttaa vaikeuksia. Ei joka työpaikalla voi puolentunnin välein juosta alapesulla ja vaihtamassa sidettä ja tamponia. Kun lasket housut käydessäsi vessassa saatat samalla sotkea koko vessan vereen ja ties mihin veriklimppeihin kun lasket housusi.