Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leskelle sattunut pieni laskuvirhe

Vierailija
05.02.2020 |

Leski, joka oli naimisissa vanhempani kanssa oletti, että hänen aikoinaan testamentilla saamansa asunto olisi kokonaan aviovarallisuuden ulkopuolella. Eli että vanhemmallani ei olisi avio-oikeutta hänen perintöönsä.
Hän on sittemmin myynyt ja ostanut toisen asunnon (saamansa asunnon sijaan) parikin kertaa. Hän oletti, että hänen nykyinen asuntonsa ei siis kuulu yhteenlaskettuun omaisuuteen ja tämän takia hänelle oli laskennallisesti tulossa 50 000+ euron tasinko perillisiltä.
Onneks kuitenkin palkkasin asianajajan avukseni, koska tämä huomasi taas itselleni suurestikin rahanarvoisen edun. Hän huomasi, että yksi asunnoista oli aikoinaan ostettu lesken silloisen aviopuolison kanssa YHDESSÄ. Kauppakirjaan ei ole merkitty, millaisilla omistussuhteilla, mutta oletan on, että 50:50. Kauppa on vuodelta -78, oliko tavallista, ettei kauppakirjaan merkitty omistusosuuksia?
Jokatapauksessa kun leski joitain vuosia sitten myi tämän asunnon ja osti toisen, niin siitä myydystä asunnostahan on vain puolet sen myyntisummasta aviovarallisuuden ulkopuolella. Tämä puoliosuus oli noin 100 000 euroa. Uuden asunnon arvo on yli tuplasti sen verran.
Se on ollut kokonaan merkitty omaisuudeksi, jota ei lasketa puolisoiden yhteiseen omaisuuteen! Jos se toteutuu, miltä näyttää, että siitä onkin yhteisesti omistettuna hiukan yli satatuhatta, niin minun ei tarvitsekaan maksaa tasinkoa :)
Kannattaa käyttää asianajajaa perinnön kanssa, hän säästää helposti mulle koko tasingon, eli noin 50 000e :)

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta en tiedä, millä saisin taivuteltua mökin itselleni, jos leski esittää ”en ole tässä [osituksessa istumassa] rahan takia” -korttia itselleen. Me muut emme sitä usko, mutta hän itse ehkä uskoo niin.

Jos ei olisi tässä rahan takia, olisi isäni kuoltua sanonut minulle, että hänen omaansa on tämä asunto, loput olivat isäsi, pidä ne. Mutta ehei, haluaa tasingon, vaikkei ole rahan perään 😃

Ap

Mieti, mikä on leskelle niin tärkeää, että hän sen vuoksi olisi halukas luopumaan mökin hallintaoikeudesta. Tarjoa sitä ( jos se ei ole sinulle liian suuri uhraus). Jos mökki on sinulle tärkeä, varo nolaamasta tai nöyryyttämästä leskeä. Nöyryytetty ihminen on harvoin halukas kompromisseihin.

Niinpä, mietin vain, että mitä ihmettä se voisi olla? Tai sitten se on niin paljon rahaa, että vtuttaisi sekin. Riippuu tietty mökin arvosta. Jos se on enemmän, kuin kuvittelen, sittenhän se ois win win. Mökki pitäisi arvioituttaa. Palkkasin asianajajan juuri siksi, etten itse sano suoria sanoja leskelle, vaan joku jaksaisi ehkä menettämättä hermojaan kauniisti taivutella puolestani.

Ap

Vierailija
22/56 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä kuullostat kyllä todella ikävältä ihmiseltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt jotain lakiopiskelijoiden huumoria?

Vierailija
24/56 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulosta, kun et tiedä koko tarinaa, niin turha arvostella. Miksi ihmeessä minun pitäisi suostua siihen, että joku loukkaa minua ja elämääni? Itse taidat olla sellainen lammas ja määyt vain jos sorretaan. Tuskinpa osaat pitää ystäviesi, saati lastesikaan puolia, vaan heitäkin saa sinusta riistää.

Ap

Vierailija
25/56 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäpaitsi et osaa edes kirjoittaa. Kuullostaa?

Vierailija
26/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitihullu fantasioi.

Lainhuudatustodistuksesta näkyy oikeat omistajat.

Vierailija
27/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitihullu fantasioi.

Niin, eli minä. Kuvittletko isoäitini lahjoittaneen mökin vieraalle ihmiselle? Ei todellakaan. Lahjoitti sukupolven yli lahjaveron takia. Hallintaoikeutta ei ole lainhuudatettu.

Ap

Vierailija
28/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitihullu fantasioi.

Itse olet köyhä, jonka on vain fantasioitava rahasta ja siitä, etteivät muut voi periä miljoonaa. Sain eilen osituskokouksesta jo mukaani muovipussissa 23 000 euron edestä kultaa. Harkkoina.

Ap

Vierailija
29/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hauuuuu-kooooo-tus

Vierailija
30/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitihullu fantasioi.

Voit laskea eilispäivän kullan (24 karaatin) kurssista, montako harkkoa se on :D Vihje, olivat 100g harkkoja :D

Ap

Vierailija
31/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitihullu fantasioi.

Ap puhui asunnosta. Lainhuudatustodistus on vain kiinteistöistä. Omakotitalo tontteineen on useimmiten kiinteistö, mutta kerros- tai rivitaloasunto asunto-osakeyhtiössä ei koskaan.

Ja jos tämä on pelkkää mielikuvitusta, niin ainakin ap on vuosien varrella ollut hyvin johdonmukainen tarinoissaan. Mikään nykyisissä jutuissa ei ole ristiriidassa ap:n vuonna 2016 palstalle kertomien juttujen kanssa.

Vierailija
32/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ap on mielenvikainen palstahullu, joka on vuoronperään iloinnut isänsä kuolemasta ja kiukutellut isänsä rakastetun vuoksi. Tyypillinen narsisti.

Tämä horina on jatkunut kesästä asti, yli puoli vuotta jo.

Joten voidaanko jättää perintöhullu huomiotta jatkossa. Selviköön sopan juristin kanssa (á 300 €/tunti + alv).

Vierailija
33/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitihullu fantasioi.

Ap puhui asunnosta. Lainhuudatustodistus on vain kiinteistöistä. Omakotitalo tontteineen on useimmiten kiinteistö, mutta kerros- tai rivitaloasunto asunto-osakeyhtiössä ei koskaan.

Ja jos tämä on pelkkää mielikuvitusta, niin ainakin ap on vuosien varrella ollut hyvin johdonmukainen tarinoissaan. Mikään nykyisissä jutuissa ei ole ristiriidassa ap:n vuonna 2016 palstalle kertomien juttujen kanssa.

Niin jaa kirjoittaja viittasi lesken asuntoihin. Ei asunto-osakkeissa tosiaan ole lainhuutoa. Verottajalla on yleensä merkittynä omistussuhteet, tämä tosin vaatisi verotuksen kaivelua vuoteen 1989. Tai ehkä tieto on taloyhtiössä. Se on tosiaan vielä selvitettävä, omistajuussuhteet heidän kesken, ennen kuin vaatii lesken varallisuuden muuttamista suhteessa aviovarallisuuteen :)

Ap

Vierailija
34/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ap on mielenvikainen palstahullu, joka on vuoronperään iloinnut isänsä kuolemasta ja kiukutellut isänsä rakastetun vuoksi. Tyypillinen narsisti.

Joten voidaanko jättää perintöhullu huomiotta jatkossa. Selviköön sopan juristin kanssa (á 300 €/tunti + alv).

Ihan sama jos onkin tuo taksa, kun asianajaja nähtävästi tienaa mnulle noin 50 000 e. Itse olet hullu, mun jutuissa ei ole mitään hullua.

Ap

Vierailija
35/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin toivon toiselle aivohalvausta mutta nyt kyllä...

Vierailija
36/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama jos onkin tuo taksa, kun asianajaja nähtävästi tienaa mnulle noin 50 000 e. Itse olet hullu, mun jutuissa ei ole mitään hullua.

Ap

Sun 50 000 on pian käytetty perintöriitaan eikä edes riitä.

Vierailija
37/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt eniten huolettaa vain tuo mökki, kun jos se jää lesken haltuun, se vain seisoo luultavasti tyhjillään ja on ihan turhan panttina. Se on onneksi sijainnilla, jossa luultavasti maan arvo vain nousee, mutta SILTI. Tarttisin sen mökin myynnistä tulevat rahat NYT. Perintöverojen maksuun.

Ap

Vierailija
38/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin toivon toiselle aivohalvausta mutta nyt kyllä...

Hänellä taitaa olla ollut jo.

Vierailija
39/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt eniten huolettaa vain tuo mökki, kun jos se jää lesken haltuun, se vain seisoo luultavasti tyhjillään ja on ihan turhan panttina. Se on onneksi sijainnilla, jossa luultavasti maan arvo vain nousee, mutta SILTI. Tarttisin sen mökin myynnistä tulevat rahat NYT. Perintöverojen maksuun.

Ap

Tämä oli ilo kuulla 😂😂😂😂😂👍🏻

Vierailija
40/56 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sun 50 000 on pian käytetty perintöriitaan eikä edes riitä.

Mihin riitaan? Tarkoitus on saada perinnöstä ensin ulos isäni aviovarallisuuteen kuulumaton osa, mikä on leijonanosapesää. Lopuista ei tule mitään riitaa, jos mennään lain ja pykälien mukaan. Ja niiden mukaan leskelle ei jääne tasinkoa, os omisti asunnon B miehensä kanssa 50:50 tai melkeinpä vaikka miehensäois omistanut vähintään 25% siitä.

Mun ei tartte itse perinnöstä riidellä, nyt tehdään vain ositus.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä