Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo lähentelee

Lilian
05.02.2020 |

Olen aloittanut hiljattain uudehkon työn erään projektin parissa, jota teen uuden pomoni kanssa. Projektin takia jouduimme muuttamaan väliaikaisesti toiselle paikkakunnalle - teemme kuitenkin projektia toisessa työyhteisössä eli ihan kahestaan emme ole ja liiku päivisin.

Olen alkanut kuitenkin epäillä motiiveja miksi minut on tähän mukaan valittu. Olen kolmissakymmenissäni, hiljattain valmistunut ja pomoni minua 10-15 vuotta vanhempi. Hän on siis koko osastomme pomo ja minun lähin esimieheni. Kotona hänellä on vaimo ja kolme murrosikäistä lasta.

Olemme nyt kahden viikon aikana käyneet neljä kertaa illallisella kaksistaan töiden ulkopuolella hänen aloitteestaan, koska hän ’haluaa puhua vielä työpäivän jälkeen projektista’. Aihepiirit ovat kyllä ajautuneet paljon henkilökohtaisempiinkin teemoihin. Pomoni on alkanut iltaisin lähetellä minulle viestejä, melko viattomia, mutta mielestäni kuitenkin tarpeettomia (esim. jonkun linkannut jonkun biisin tai lähettänyt kuvia illanvietostaan, välillä jopa kysynyt mitä puuhaan.) Lisäksi hän
kommentoi ulkonäköäni _usein_ (jouduimme projektin tiimoilta lähettämään itsestämme kuvat asiakkaalle ja hän viestitti erikseen vielä että ”näytät kauniilta” - tässä vain yksi esimerkki), tullessaan keskustelemaan hän koskettaa minua olkapäästä tai selästä aavistuksen liian pitkään sekä halaa esim. illallisen päätteeksi kommentoiden että ”onpa sinulla hyväntuoksuinen parfyymi”. Pelkään että muka-viattomat koskettelut ei tule jäämään siihen. Kenellekään muulle osastomme naisista ei hän tällä tavoin ole minun nähteni tehnyt.

Ongelma on varmasti yleinen, mutta en oikein osaa taklata näitä lähestymisiä, koska pelkään, etten jatkossa saa töitä samanlaisissa projekteissa. Tämä on ERITTÄIN kriittinen meriitti omalla urallani, ja varmasti poikii lisää jos vain saan projektin kunnialla loppuun.
Itselläni on kumppani eikä ole myöskään mitään kiinnostusta antaa vastakaikua pomolleni. Projektia on kuitenkin jäljellä vielä 3 kk. Mitä teen? Tällä hetkellä tasapainoilen sen kanssa, että suhtaudun asiaan vielä kevyemmin, vaikka suoraan sanottuna tämä ei ole minusta sopivaa käytöstä esimieheltä. Pelkään, että raja ylittyy ja sen jälkeen välillemme tulee pelkkää kiusallisuutta tai hänen puoleltaan suuttumusta. Aivan kuin olisin ’velkaa’ jotain ja pitäisi muka antaa hänen tehdä pikkutuhmuuksiaan vain sen takia, että hän minulle tällaisen työmahdollisuuden on tarjonnut. Apua!

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana tarina. Nyt kannattaa laittaa ura nousukiitoon ja suostua kaikkeen, niin minä tekisin. Turhasta ei kannata nipottaa, varsinkin kun voi noin helpoilla ja mukavilla keinoilla edistää uraa ja työn saantia jatkoakin ajatellen. Sattuisipa minullekin jotain noin mukavaa, pientä piristystä ja työtkin sujuvat sitten mukavammin. Itse voin vain haaveilla. Voihan sitä nipottaa, mutta parhaiten pärjäävät ne jotka tarttuvat tilaisuuksiin. Ehdota seuraavaksi vaikka baarissa tapaamista, sillä syyllä että käytte työasioita läpi. Pienet rohkaisuryypyt niin saatte asiat etenemään.

Vierailija
42/64 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetti tätä palstaa vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä pomossa jotain vastenmielistä, vai miksi et haluaisi panna sitä?

Vierailija
44/64 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääh lääh Äh puh

Vierailija
45/64 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuollaisessa projektissa kolme vuotta. Ahdistavaa ja kamalaa, ja työsuhteen loputtua pomo pyysi anteeksi käytöstään. Ilmeisesti hän sai vähintään yhtä isot kiksit kyseisestä asetelmasta kuin palstaprovot. Ei vaan osannut lopettaa ennen kuin työsuhde loppui. Palasi sen jälkeen järkiinsä.

Jos pää kestää pomon seksifantasiat, niin go for it. Itse aloin loppuvaiheessa jo pelätä raiskausta ja ties mitä, mutta pomolle se ahdistelu oli pelkkää hauskaa viihdettä. Omanlaistaan kiusaamista siis.

Minulla ei ole valitettavasti ratkaisua tarjottavaksi. Kannattaa etsiä joku, jolle voi jauhaa pask aa pomostaan, ettei itse hajoa ahdistukseen ja pelkotiloihin.

Vierailija
46/64 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pane sen kanssa...

💁

Vierailija
47/64 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nuori ja kokematon, ja ehkä palkattu lähinnä ulkonäön vuoksi koska pätevämpiäkin olisi, niin ehkä työt voi helposti päättyäkin, jos ei tee tosi hyvää vaikutusta sekä ammatillisella että henkilökohtaisella tasolla.

Tee lujasti töitä ja jos torjut ehdotukset, niin ehkä senkin voi tehdä jotenkin lempeästi ja positiivisella tavalla.

Vierailija
48/64 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu onko ap llä kuinka isot hinkit jos ne provosio pomoa ja alkaa muna keulimaan

Vierailija
49/64 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Olen 50-vuotias mies. Pomo vähän päälle 40. Isopeppuinen seksikäs nainen. Ei haittaa.

Vierailija
50/64 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toimivani vähän paholaisen asianajajana nyt, mutta tarjoan silti vaihtoehtoisen näkökulman ainaiselle kyynisyydelle. Jos AP on asiansa osaava hyvä työntekijä eikä ulkoisin avuin viihdykkeeksi palkattu, niin pomo voi olla vaikuttunut, ehkä ihastunutkin, mutta haluaa vaan aidosti tutustua persoonaan lähemmin. Ei hän välttämättä suhdetta havittele. Silti päämotiivinaan oppia tuntemaan paremmin henkilönä. Siksi hakee epämuodollisia tilaisuuksia ja ei-työhön liittyviä keskustelunaiheita. Hän voi tasapainoilla sen kanssa, että mukavuusrajoja ei ylitetä, mutta haluaa silti tutustua lupaavaan alaiseensa henkilökohtaisesti. Sellaisella on usein työelämässä suuri painoarvo, kun tulee jotain tärkeitä luottotehtäviä.

Mulla on kokemusta työelämästä siltä osin, että työkaverusten kesken ja myös lähiesimiehen kanssa varsinaisen työn jälkeen osittain vapaa-ajalla tapahtuu se merkittävämpi ihmissuhteiden luominen, joka näkyy työssä sitten tiimiytymisenä ja luottamuksena. Riippuu työnkuvasta, kuinka tärkeää se on, mutta omissa hommissa sillä on aina ollut merkitystä. Työmatkoilla on ilman muuta ja täysin luontevasti käyty illallisilla ja puhuttu myös henkilökohtaisista asioista, jopa kahdestaan ja vastakkaissukupuolisten varattujen kesken. Ihan perheistä ja parisuhdeasioistakin on voitu jutella ja kaikenlaisesta. Se ei ole mitään romansseja tuottanut, tai muuta draamaa, ja tuskin kummallakaan osapuolella on ollut tavoitteenakaan. Liiallinen varautuneisuus ei välttämättä kannata, mutta rajat on tietysti hyvä pitää kirkkaina mielessä. 

Vierailija
51/64 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaita ovat sellaiset työkaverit joiden kanssa tulee muutenkin juttuun ja yhteistyö sujuu. Niitä ei halua menettää, kun syntyy tunne että luottaa, tulee toimeen ja on mukava tehdä töitä. Jos joku vetää tosi tiukat rajat ja haluaa puhua vain työasioista ja vain työajalla, ja vielä torjuu kovin keinoin vähänkin epäsopivaksi tulkitun käytöksen, niin sellainen ei ole kyllä mitenkään erityinen. On korvattavissa kenellä vain. Vaikka koulutus on tärkeää, niin hyvin pitkälle ihmisten kanssa on kyse tiimityöstä.

Vierailija
52/64 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylilautajonnet eksyny langalle.

Vierailija
53/64 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on aika selvää lähentelyä. Ole varovainen. Niihin iltalounaisiin voit suoraan sanoa, että "nyt ei valitettavasti käy, on muuta sovittua menoa. Jos on tarpeen pitää palaveri, pidetään se heti aamusta konttorilla, heippa!" Välttele häntä ja keksi tekosyitä tai oikeita syitä. Ole ammattimainen.

Etkä mene palavereihin minnekään, missä on riskiä joutua hänen kanssaan kahden kesken ILMAN että muut näkevät teidät. Mitä tulee kehuihin kauneudesta ym, sano ilahtuneesti että "kiitos kehuista, niin mun mieskin sanoi tänä aamuna. Sullakin näyttää olevan hyvä tukkapäivä. Olikos meillä työasioita kesken?" Ja jos käpälöinti siirtyy halauksista jo muualle, silloin jo sanoisin että "voisitko jatkossa varoa mihin kosket.  Olisi erittäin toivottavaa, että pysytään ammattimaisessa käytöksessä. Tämä oli varmaankin vahinko, mutta en halua että se toistuu"

Suosittelen myös itsepuolustuskurssia ihan jokaiselle naiselle. Mun faija vei minut ja siskoni aikoinaan karateen.

Kummallista kommentointia täällä, kun kysyjää tilanne ahdistaa, että mitä valitat, anna panna? HÄVETKÄÄ.

Vierailija
54/64 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut miehet ovat tuommoisia kun ovat ihastuneita. Eivät voi pitää näppejään erossa naisesta jos kokee tämän seksikkäänä. Eivät ajattele järjellä vaan alapäällä. Kokemusta vastaavasta ja vaimo oli melki vieressä...

Vierailija
55/64 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut tuossa tilanteessa ja se päättyi siihen, että esimieheni änkesi minun väliaikaiseen asuntoon ja loukkasi minun henkilökohtaista aluettani todella pahasti (yritti siis raiskata). Siihen loppui minun urani kun sekosin, irtisanouduin ja esimieheni julkisesti häpäisi minut lähes jokaiselle Suomen entisen alani tehtaalle.

Muista, että sinä päätät oman alueesi. Jos sinä tunnet epämukavaksi olosi ja et pysty kertomaan edes miehellesi niin sinun on laitettava stoppi tuolle esimiehesi tavalle. Varsinkin tuo tilanne, että et pysty miehellesi kertomaan sanoo sen, että sinut on jo henkisesti alistettu ja olet kohta loppuun palanut, sillä käyt jatkuvasti itsesi kanssa kamppailua siitä, mikä on ok muiden arvioiden mukaan.

Voit osallistua noihin illallisiin, heti jos sinua alkaa ahdistamaan liialliset utelut niin sanot, että lähdet kotiin. Töissä pyrit välttämään läheistä työskentelyä esimiehen kanssa. Käy vaikka työterveydessä keskustelemassa ja pyytämässä ihan oikeita vinkkejä. Heillä on vaitiolovelvollisuus. Voit soittaa myös Nollalinjaan nimettömänä ja kysyä ammattilaiselta apua.

Vierailija
56/64 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut ihan yhtä hankalia tilanteita, ei mitään kuukausien työkeikkoja. Mutta parin päivän matkoilla on välillä tullut samantyyppistä käytöstä miespuoliselta työkaverilta, jonka kanssa töissä on kaikkein tärkeintä, että yhteistyö toimii, koska hänellä on sama vastuualue kuin mulla ja hän on alueella pomo. Olen ihan rennosti jutellut vapaa-ajan jutuistakin ja on käyty jonkun kerran kaupungilla yhdessä työpäivän jälkeen. Mutta jos on tullut mitään tuon suuntaista, tyyliin ulkonäkökehua, olen ollut ihan pokkana kuin en huomaisikaan ja pysynyt asialinjalla. Varsinaisia lähentelyjä ei ole tullut. Ainakin toistaiseksi tää mun taktiikka on toiminut.

Vierailija
57/64 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko käynyt mielessä, että jospa sinä itse pukeudut töihin liian paljastavasti ja keikistelet tarpeettomasti pomosi lähellä?

Urpo!

Mikään ei oikeuta tuollaiseen käytökseen, aikuinen ihminen on itse, yksin, vastuussa omasta käytöksestään.

Ei oikeuta ei, mutta monille naisille asiallinen ja siveellinen työpukeutuminen on täysin vieras käsite! Heillä työpukeutuminen lähentelee ennemminkin viihteelle lähtemisen pukeutumista, kun tavoitteena on pokata mies tai pitää hauskaa miesten kanssa ja miehiltä oikein hakemalla haetaan huomiota.

Ne naiset tuskin täällä kirjoitttelis huolestuneena :DD

Vierailija
58/64 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lilisn kirjoitti:

Koska hän verhoaa ne ”työtapaamisiksi”. Kieltäydyin eilen vedoten väsymykseeni, mutta hän sanoi, että olisi kyllä tosi tärkeä, että saisimme kunnolla suunniteltua tämän viikon ja että näkisimme työpäivän päätteeksi. Ja työtapaamisia ne ovatkin 2/3 ajasta, mutta se viimeinen kolmannes aina kääntyy jotenkin kaikkeen muuhun.

Vaikea sanoa ei kun kyseessä on esimies joka taivuttelee. Vaikeaa myös koska olen kokematon tällaisessa tilanteessa ja unelmieni työpaikalla, jossa minulla olisi mahdollista edetä - en vain halua sitä, jos sen täytyy tapahtua reittä pitkin.

Olisiko mahdollista, että heti kun huomaat, että työasiat on käyty läpi ja juttu siirtyy toisaalle, niin sinä vetäytyisit ja sanot että mies odottaa sinua kotiin tai muuta vastaavaa. Kunhan et vain jää juttelemaan hänen kanssaan?

Vierailija
59/64 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä suosittelisin nyt kaivamaan itsestäsi auktoriteettia ja omanoarvontuntoa ja tekemään pomollesi selväksi asiallisesti, ystävällisesti ja hienotunteisesti, että koet nämä täälläkin kuvaamasi tilanteet hankaliksi ja ne vaikuttavat kielteisesti siihen, miten pystyt esimiehesi kanssa työskentelemään. Voihan olla, ettei pomosi edes tajua mitä tekee tai sitten hän on aina tottunut toimimaan kuten toimii, mutta kaikki muutkin naiset ovat olleet hiljaa ja kestäneet kohtelua, joka on heistäkin ollut ikävää.

Itse olen törmännyt tähän muutaman kerran työelämässä: vanhemmat mieshenkilöt, jotka ovat kuvitelleet aidosti vain olevansa lämpimiä ja mukavia, vaikka naiset ovat kokeneet "liian läheisyyden" tungettelevana ja häiritsevänä. Nämä miehet ovat alun shokin jälkeen olleet todella kiitollisia kun olen sanonut heille suoraan, mutta koittaen säilyttää molempien kasvot, että tietyt asiat vuorovaikutuksessamme eivät toimi työn kannalta hyvin.

Tämä on jopa johtanut siihen, että sain ylennyksen johtotehtäviin, sillä pomoni koki ilmeisesti tämän jälkeen voivansa sekä luottaa minuun ihmisenä ja alaisena, että kykyyni toimia firman kannalta rakentavasti ja viisaasti vaikeassakin tilanteessa. Onnea matkaan!

Vierailija
60/64 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut ihan yhtä hankalia tilanteita, ei mitään kuukausien työkeikkoja. Mutta parin päivän matkoilla on välillä tullut samantyyppistä käytöstä miespuoliselta työkaverilta, jonka kanssa töissä on kaikkein tärkeintä, että yhteistyö toimii, koska hänellä on sama vastuualue kuin mulla ja hän on alueella pomo. Olen ihan rennosti jutellut vapaa-ajan jutuistakin ja on käyty jonkun kerran kaupungilla yhdessä työpäivän jälkeen. Mutta jos on tullut mitään tuon suuntaista, tyyliin ulkonäkökehua, olen ollut ihan pokkana kuin en huomaisikaan ja pysynyt asialinjalla. Varsinaisia lähentelyjä ei ole tullut. Ainakin toistaiseksi tää mun taktiikka on toiminut.

Olet varmaankin sanavalmis ja itsevarma. Joillain meillä voi tulla vaikka tahaton punastuminen, hämillään kiittely tai jokin muu reaktio, joka tulkitaan siten, että lähentelyä voi jatkaa. Kaikki eivät ole niin tilanteen päällä aina, että osaisivat saman tien laittaa tyylikkäästi stopin huonolle käytökselle, kuten sinä osaat. Mutta hyvä vinkki kyllä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi