Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää ajako nastoilla

Kitkarenkaat alle kaikille
05.02.2020 |

Nastarenkaat raapivat taas kuukausikaupalla kuivaa asfalttia pölyksi. Sitä leijuu teiden päällä jo aika paljon ja sitä me nyt hengitämme. Eikö voitaisi ajaa mieluummin kitkarenkailla, ainakin täällä etelässä. Turvallisuuden tunne tulee nastojen ropinasta, sanoivat rengasliikkeessä. Meillä koko perhe ajaa kitkoilla ja ei ole ollut koskaan vaikeuksia, ainoastaan jos sattuu oikein liukas keli, täytyy vain ajaa vähän varovaisemmin. Tuo asfalttipöly on todella vaarallista hengitettäväksi, puhumattakaan mitä se tekee autoille ja miten se kuluttaa tien pintoja. Olisiko kannatusta?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa! Minulla on nastat mutta seuraava setti takuuvarmasti kitkat. Hyvä postaus!!

Vierailija
2/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on. Tulee laitettua nastarenkaat enempää ajattelematta. Pölyä leijuu tosiaan tien päällä nyt paljon, säälittää pyöräilijät ja jalankulkijat..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lumivyöhykkeellä sivuteillä kitkoilla pärjää, mutta te etelän ihmiset ajakaa.

Vierailija
4/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei pärjää sivuteillä? Minä olen ajanut kitkoilla Rovaniemellä yli 30 vuotta, ei ole ollut sellaista paikkaa josta olisi päässyt nastoilla mutta ei kitkoilla. Ajotavasta se on kiinni. Tietenki vähän täytyy muuttaa ajotapaa ennakoivammaksi.

Vierailija
5/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen selväjärkinen sanoma kitkarenkaiden puolesta. Kitkoilla ajamisesta olisi pelkästään hyötyä!

Vierailija
6/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme ensimmäistä viestiä on samalta provoilijalta. Nolo mies.

Vierailija
7/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta jo!

Vierailija
8/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös nastoja tarvitaan, kun jäätä tulee. Kitkat toimii, kun joissain autoissa on nastat jään pintaa repimässä. Jos kaikissa autoissa on kitkat jääpinta vain kiillottuu.

Vierailija
9/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aiemmin kitkat vuosina 2010-2014. Jäin ylämäkiin aina kiinni. Mukana oli aina lapio ja sorasäkki, monta vuotta. Kaarteessa sillan alla liuiun ulkokaarteeseen. Jarrutusmatka oli pitkä. Luulin, että syynä on takaveto.

Kunnes tapasin uuden miehen ja hän osti minulle nastat. Ei ollut syynä takaveto........on hieman turvallisempi olo tuolla liikenteessä nykyään.

Asun muuten Helsingissä.

Vierailija
10/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmasti ajetaan. Pari päivää sitten oli vesikeli ja nyt pakkasta ja kaikki tiet jäässä.

Vierailija
11/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talven poika kirjoitti:

Vai ei pärjää sivuteillä? Minä olen ajanut kitkoilla Rovaniemellä yli 30 vuotta, ei ole ollut sellaista paikkaa josta olisi päässyt nastoilla mutta ei kitkoilla. Ajotavasta se on kiinni. Tietenki vähän täytyy muuttaa ajotapaa ennakoivammaksi.

Rovaniemellä ei ole samat kelit kuin täällä alempana missä viime talvet tiet ovat olleet luistinratoja eli kirkkaalla jäällä monta kertaa talvessa ja jyrkät mäet ja mutkat.

Vierailija
12/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt ajanut 15v kitkoilla ympäri Suomen ja ainoastaan yhden kerran piti jättää auto vähän pitemmälle parkkiin kun mökkitie oli viettävää vetistä kaljamaa. Saman tempun teki myös nastarenkailla ajava sukulaiseni.

En itse näe nastarenkaiden käytössä mitään järjellistä syytä.

Vierailija
13/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli aiemmin kitkat vuosina 2010-2014. Jäin ylämäkiin aina kiinni. Mukana oli aina lapio ja sorasäkki, monta vuotta. Kaarteessa sillan alla liuiun ulkokaarteeseen. Jarrutusmatka oli pitkä. Luulin, että syynä on takaveto.

Kunnes tapasin uuden miehen ja hän osti minulle nastat. Ei ollut syynä takaveto........on hieman turvallisempi olo tuolla liikenteessä nykyään.

Asun muuten Helsingissä.

Opettele ajamaan. Please.

Vierailija
14/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon nyt ajanut 15v kitkoilla ympäri Suomen ja ainoastaan yhden kerran piti jättää auto vähän pitemmälle parkkiin kun mökkitie oli viettävää vetistä kaljamaa. Saman tempun teki myös nastarenkailla ajava sukulaiseni.

En itse näe nastarenkaiden käytössä mitään järjellistä syytä.

Minä asun siellä mökkitien varrella eli olisin aina liukkauden iskiessä kävelevänä.

Vierailija
15/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääsisi kylätieltä isolle tielle ilman nastoja. Asfalttitietä varmaan pärjäisikin, mutta ei kylätiellä, missä mäkeä ylös ja alas ja surkea tien kunnossapito.

Kaupungissa nastat varmaan turhat.

Vierailija
16/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun muuten Helsingissä.

Opettele ajamaan. Please.

Minulla on ollut kortti 30 vuotta, enkä ole kertaakaan kolarissa ollut. Olen ajanut ympäri maailmaa, myös vasemman puoleista liikennettä ja maissa, joissa ei ole mitään sääntöjä, ja keskellä vesipuhvelilaumaakin. Tarinoita on paljon. Uskoakseni ihan kohtuullisesti osaan ajaa. 

Silti enää en nastoja pois vaihda. 

Vierailija
17/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Pirkanmaalla ja olen aina pärjännyt kitkoilla. Ei minkäänlaista ongelmaa. Kun on liukasta, niin ennakoin enemmän. 

Vierailija
18/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan kitkoilla pk-seudulla vaikka kerran-pari on talven aikana tilanne että nastat olisivat olleet tehokkaammat. Mutta loppu"talvi" menee hyvin. Jos ajan nastoilla talliini, lattia vaurioituu, siinä ehkä rehellisin syy miksi kitkat on alla. Ja onhan tuota nastapölyä nyt kyllä kovasti ilmassa.

Vierailija
19/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo ei suostu ajamaan kitkoilla

Vierailija
20/26 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaiha vaimo tai renkaat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi