Älkää ajako nastoilla
Nastarenkaat raapivat taas kuukausikaupalla kuivaa asfalttia pölyksi. Sitä leijuu teiden päällä jo aika paljon ja sitä me nyt hengitämme. Eikö voitaisi ajaa mieluummin kitkarenkailla, ainakin täällä etelässä. Turvallisuuden tunne tulee nastojen ropinasta, sanoivat rengasliikkeessä. Meillä koko perhe ajaa kitkoilla ja ei ole ollut koskaan vaikeuksia, ainoastaan jos sattuu oikein liukas keli, täytyy vain ajaa vähän varovaisemmin. Tuo asfalttipöly on todella vaarallista hengitettäväksi, puhumattakaan mitä se tekee autoille ja miten se kuluttaa tien pintoja. Olisiko kannatusta?
Kommentit (26)
Totta on. Tulee laitettua nastarenkaat enempää ajattelematta. Pölyä leijuu tosiaan tien päällä nyt paljon, säälittää pyöräilijät ja jalankulkijat..
Meillä ei lumivyöhykkeellä sivuteillä kitkoilla pärjää, mutta te etelän ihmiset ajakaa.
Vai ei pärjää sivuteillä? Minä olen ajanut kitkoilla Rovaniemellä yli 30 vuotta, ei ole ollut sellaista paikkaa josta olisi päässyt nastoilla mutta ei kitkoilla. Ajotavasta se on kiinni. Tietenki vähän täytyy muuttaa ajotapaa ennakoivammaksi.
Harvinaisen selväjärkinen sanoma kitkarenkaiden puolesta. Kitkoilla ajamisesta olisi pelkästään hyötyä!
Kolme ensimmäistä viestiä on samalta provoilijalta. Nolo mies.
Myös nastoja tarvitaan, kun jäätä tulee. Kitkat toimii, kun joissain autoissa on nastat jään pintaa repimässä. Jos kaikissa autoissa on kitkat jääpinta vain kiillottuu.
Minulla oli aiemmin kitkat vuosina 2010-2014. Jäin ylämäkiin aina kiinni. Mukana oli aina lapio ja sorasäkki, monta vuotta. Kaarteessa sillan alla liuiun ulkokaarteeseen. Jarrutusmatka oli pitkä. Luulin, että syynä on takaveto.
Kunnes tapasin uuden miehen ja hän osti minulle nastat. Ei ollut syynä takaveto........on hieman turvallisempi olo tuolla liikenteessä nykyään.
Asun muuten Helsingissä.
No varmasti ajetaan. Pari päivää sitten oli vesikeli ja nyt pakkasta ja kaikki tiet jäässä.
Talven poika kirjoitti:
Vai ei pärjää sivuteillä? Minä olen ajanut kitkoilla Rovaniemellä yli 30 vuotta, ei ole ollut sellaista paikkaa josta olisi päässyt nastoilla mutta ei kitkoilla. Ajotavasta se on kiinni. Tietenki vähän täytyy muuttaa ajotapaa ennakoivammaksi.
Rovaniemellä ei ole samat kelit kuin täällä alempana missä viime talvet tiet ovat olleet luistinratoja eli kirkkaalla jäällä monta kertaa talvessa ja jyrkät mäet ja mutkat.
Oon nyt ajanut 15v kitkoilla ympäri Suomen ja ainoastaan yhden kerran piti jättää auto vähän pitemmälle parkkiin kun mökkitie oli viettävää vetistä kaljamaa. Saman tempun teki myös nastarenkailla ajava sukulaiseni.
En itse näe nastarenkaiden käytössä mitään järjellistä syytä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli aiemmin kitkat vuosina 2010-2014. Jäin ylämäkiin aina kiinni. Mukana oli aina lapio ja sorasäkki, monta vuotta. Kaarteessa sillan alla liuiun ulkokaarteeseen. Jarrutusmatka oli pitkä. Luulin, että syynä on takaveto.
Kunnes tapasin uuden miehen ja hän osti minulle nastat. Ei ollut syynä takaveto........on hieman turvallisempi olo tuolla liikenteessä nykyään.
Asun muuten Helsingissä.
Opettele ajamaan. Please.
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt ajanut 15v kitkoilla ympäri Suomen ja ainoastaan yhden kerran piti jättää auto vähän pitemmälle parkkiin kun mökkitie oli viettävää vetistä kaljamaa. Saman tempun teki myös nastarenkailla ajava sukulaiseni.
En itse näe nastarenkaiden käytössä mitään järjellistä syytä.
Minä asun siellä mökkitien varrella eli olisin aina liukkauden iskiessä kävelevänä.
En pääsisi kylätieltä isolle tielle ilman nastoja. Asfalttitietä varmaan pärjäisikin, mutta ei kylätiellä, missä mäkeä ylös ja alas ja surkea tien kunnossapito.
Kaupungissa nastat varmaan turhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun muuten Helsingissä.
Opettele ajamaan. Please.
Minulla on ollut kortti 30 vuotta, enkä ole kertaakaan kolarissa ollut. Olen ajanut ympäri maailmaa, myös vasemman puoleista liikennettä ja maissa, joissa ei ole mitään sääntöjä, ja keskellä vesipuhvelilaumaakin. Tarinoita on paljon. Uskoakseni ihan kohtuullisesti osaan ajaa.
Silti enää en nastoja pois vaihda.
Asun Pirkanmaalla ja olen aina pärjännyt kitkoilla. Ei minkäänlaista ongelmaa. Kun on liukasta, niin ennakoin enemmän.
Ajan kitkoilla pk-seudulla vaikka kerran-pari on talven aikana tilanne että nastat olisivat olleet tehokkaammat. Mutta loppu"talvi" menee hyvin. Jos ajan nastoilla talliini, lattia vaurioituu, siinä ehkä rehellisin syy miksi kitkat on alla. Ja onhan tuota nastapölyä nyt kyllä kovasti ilmassa.
Vaimo ei suostu ajamaan kitkoilla
Asiaa! Minulla on nastat mutta seuraava setti takuuvarmasti kitkat. Hyvä postaus!!