Nielupaise - kokemuksia ja sympatiaa
Minulla nousi lume viime to. Parissa tunnissa lukema oli 40.9 ja olo oli sen mukainen.
Kuumeen noustua alkoi kurkkukipu. Se oli (ja on edelleen) niin jäätävä, etten pysty muutakuin kostuttamaan kieltä. Kaikki pitää valuttaa suusta pois.
Olin eilen sitten päivystyksessä missä todettiin, että leukkarit olivat 18.9, crp 238 ja pikastrepto (A-streptokokki) nielussa positiivinen. Lisäksi nielussa paise.
Kirurgi ei ollut puukkohullu, vaan halusi että kokeillaan hoitaa ensin antibiooteilla tätä, ja jos ei parissa päivässä olo hellitä niin sitten puhkotaan...
Eli, jos sinulla on tästä kokemusta, kuinka pian olo helpotti?
Eilen aloitettiin siis antibiootti ja kuume on pysynyt maltillisesti 37-38.2 lukemissa mutta tämä kipu ja nielun turvotus.... ai saatana. Itkettää
Kommentit (20)
Nielupaise pitäisi kyllä aina avata. Kävithän korva-nenä-kurkku -lääkärillä? Mee viimeistään huomenna uudestaan lääkärille jos ei ala helpottaa/pahenee.
Nuorena nousi kuume ja kova kurkkukipu, en saanut suuta auki kuin muutaman sentin. Menin sitten vastaanotolle ja erikoislääkäri avasi paiseen. Puudutusaine ei toimi tulehtuneeseen kudokseen, joten sattui todella paljon! Kipu helpottui kuitenkin sen jälkeen nopeasti. Antibiootteja söin sitten jonkin aikaa. Pari kuukautta tästä sitten menin nielurisanpoistoleikkaukseen, koska olin kokenut angiinan niin monesti.
Olin kyllä keskussairaalassa mutta lääkärinä oli päivystävä kirurgi, ei kuitenkaan knk-lääkäri.
Luulisi kivun jo hellittävän kun nyt särkee jo korviakin
Auts. Mulla helpotti, kun olin viikon sairaalassa.
Olin mukana kun mieheltäni aukaistiin nielupaise. Oli sen näköistä touhua, että toivottavasti ei kukaan joudu kokemaan :( Järkyttävä hajukin levisi huoneeseen kun avattiin. Ab:t tuli sit sillä reissulla mukaan. Toivottavasti ap sulla antibiootit tepsivät, ettei tarvi avata! Mutta helpottaahan se sitten heti kipua jos avataan.
Multa ei puhkaistu. Pahimmat oireet laantui 2-3 vrk antibiootin aloituksesta. Olethan ottanut ihan särkylääkettä? Burana ja panadol yhdessä voi helpottaa kipua.
Ap, huomenna sitten korvalääkärille ja paise avaukseen. Lähtee vasta sitten paranemaan ja kipukin helpottaa.
On puhkaistu nielupaise. Voin sanoa että koski ihan h*lvetisti!!! Enkä yhtään liioittele. Mutta sitten helpottaa. Joten, sympatiat sinne.
Kokemus myös puhkaisusta! Kamalaa oli. Lisäks se pöppö paiseesta oli hipsinyt keuhkoihin, keuhkokuume kaupan päälle.
Mut nukutettu lapsena, poistettu paise, nielurisat ja kitarisat. Nielu oli leikkaukseen mennessä niin pieni, että lääkäri näki hengityksen vaarantumisen yhtenä riskinä. Leikkauksen jälkeen antibioottia injektiona. Neljä päivää sairaalassa. Viikon söin särkylääkkeiden avulla. Kaksi viikkoa liikuntakielto.
Kirurgi puhkaisi paiseen yöllä päivystyksessä. Eritteet lensivät kaaressa ja kipu helpotti heti. En ole mikään toimenpidekammoinen, mutta tämän jälkeen vähän tärisytti.
Lääkäri aikoinaan tyhjensi pahimmat nesteet päivystyksessä,ja sitten 2päivää kotona ja polille jatkohoitoon.
Olen käsittänyt , että ei parane ilman avaamista. Itselläni avattiin kolme kertaa. Sattuihan se, mutta se helpotus sen jälkeen auttaa unohtamaan sen nopeasti. Lisäksi paiseen vuoksi kurkku on niin kipeä, että toimenpiteet ei siinä kauheasti tuskaa lisää.
Paiseppi kirjoitti:
Apua...
Se on tappava tauti, ellei sitä hoideta oikein. Mulla avattiin paise neljästi ja olin tosiaan viikon sairaalassa. T:5
Mulle tuli angiinan kanssa yhtä aikaa nielupaise. Se puhkaistiin hätäleikkauksessa ja samaan aikaan poistettiin kita- ja nielurisat. Ei yhtään angiinaa eikä paisetta sen jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Paiseppi kirjoitti:
Apua...
Se on tappava tauti, ellei sitä hoideta oikein. Mulla avattiin paise neljästi ja olin tosiaan viikon sairaalassa. T:5
Jostain syystä lääkärin mielestä oli ok lähteä hoitamaan tätä peruspenisilliinilllä ku oli se a strepto positiivinen....
Se voi puhjeta myös itsessään ja sen kyllä sitten maistaa... Yöks. Oranssia mätää valui aika pitkäänkin pieniä määriä. Tosin kipu helpotti lähes heti ja suunkin sai taas auki, järjetön helpotus!
Lääkärit eivät tunnistaneet paisetta sairaalassa eikä crp:tä otettu kuin vasta puhkeamisen jälkeen. Pari päivää ehdin itkeä kipua ja sitä, että suuta ei saanut auki kuin pari senttiä, ja ihan kahteen kertaankin ehdin käydä näyttämässä. Oireet olivat muuten ihan tyypilliset, mutta paise oli sellainen, että toinen puoli nielusta oli ihan turvonnut eikä mikään selkeä paise kai? Tai en tiedä miltä yleensä näyttävät?
Silti piti käydä varmuudeksi erikoislääkärillä tyhjentämässä loput, mutta eipä siellä enää mitään ollut. Lääkärin puhkaisuviilto oli jotain aivan hirveää huolimatta itsestään puhkeamisesta.
Onneksi ei ole pitkäaikainen tauti kuitenkaan :)
Minulla nielupaise ehti puhjeta itsekseen tk:n päivystyksessä aikaa odottaessa, oli korkea kuume ja nielu niin kipee, että mitkään särkylääkkeet ei auttanu edeltävästi, hoito suoneen tiputettuna antibioottia 3xvrk usean päivän, kävin päivystykses tiputettavana, myöhemmin erikoislääkäri kommentoi, että olis pitäny lähettää keskussairaalaan, riskejä on tuossa tilantees vakavampaan, tulehdusarvot oli huippukorkeella, mutta lähtivät alas, tiputusvaiheen jälkeen tuli kotiin lääkekuurit, muistaakseni kahta antibioottia
*lume= kuume 🙈