Sertralin ja sen haittavaikutukset
Onko kokemuksia Sertralin -nimisestä lääkkeestä? Olen itse käyttänyt kyseistä lääkettä syksystä lähtien. Annostus 75mg. Alkuperäiseen syyhyn kyllä auttanut, mutta nämä sivuoireet, mitä lääkkeestä on aiheutunut, ovat kyllä kauheita... Olen huomannut mm. aivosumua, väsymystä, kehon tärinää, pahoinvointia, jalkojen jomotusta, painonnousua (aineenvaihdunta tuntuu hidastuneen).. Oireet pahenee heti, jos ei syö kunnolla. Ja jos yksikin tabletti unohtuu välissä niin seuraa ihan järkyttävät olot.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (13)
16 vuotiaana käytin ekan kerran ja toimi hyvin, sen jälkeen käytin escitalobramia ja viimesyksynä palasin takaisin sertraliniin kun essin teho oli hiipunut. Mun aivosumu on pahentunu ja uskon että 13v putkeen ssri lääkkeiden käyttö on alkanu aiheuttaa mul tota aivosumua joka vaan pahenee päivä päivältä... Pitää varmaa varaa lääkäri et sais lopetettua :s Pakko varmaa elää vaa opamoxilla sillon ku ahdistaa... Lukenu kui ihmisistä on tullu iha zombeja mielialalääkkeillä jos pitkää käyttää D:
Mä oon käyttänyt 15 vuotta ja ei ole oikeastaan mitään sivuoireita ollut, paitsi alussa kun aloitin lääkkeen syönnin. No nuo "salamaiskut" tulee jos jättää pari päivää niitä syömättä. Painonousua mulle on tullut neurolepteistä.
Eipä ole juuri haittavaikutuksia näkynyt. Paitsi huono helteen sietokyky.
Sertralin on kaikista miedoin ssri lääke. Kauanko olet ap ottanut tätä?
Kaikki lääkkeet aiheuttavat alkuun huonovointisuutta, väsymystä jne.
Kerro lääkärillesi mikäli ks. lääke aiheuttaa sinulle oireita, jotka ovat haitaksi, hän voi määrätä jotain muuta, kaikenlaisia lääkkeitä on, se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle ja tämä on fakta. Sitä varten ne lääkärit on että saisit avun jota juuri sinä tarvitset.
Lopetin lääkkeen käytön nyt keväällä lähes 3v käytön jälkeen. Haittavaikutukset kasvoivat hyötyjä suuremmiksi. Niitä olivat:
jatkuva räjähtävä ja runsas ripuli, joka tuli usein housuun koska en ehtinyt ajoissa vessaan
todella runsas ja voimakas yöhikoilu, ja öisin toistuva herääminen hiestä märässä sängyssä
kummalliset näköhaittoja aiheuttavat päänsäryt, jotka kulkivat ikään kuin päänahkaa pitkin ja aiheuttivat myös pahoja niskajumeja
kuukautishäiriöt, kuten kova kipu mutta todella niukka vuoto, lisäksi kaksi päivää ennen vuodon alkua yöhikoilu paheni niin paljon että heräsin kahdesti yössä vaihtamaan lakanan ja kerran piti patjakin nakata roskiin
Lääkkeen lopettamisen jälkeen olen ollut todella vihainen joka päivä ja en kestä yhtään jos vaikka ventovieras yrittää jututtaa bussipysäkillä. Ja paino ampaisi samantien nousuun lääkkeen lopetuksesta, vaikka edelleen rajoitan syömisiäni ja harrastan raskasta saliliikuntaa 5pvää viikossa.
Hirveä lääke. En suosittele :(
Toimi hyvin ruminointiin ja siihen liittyviin uni- ja keskittymisvaikeuksiin, mutta kadotti orgasmit ja nosti painoa 10 kg/6kk. Vaihdoin toiseen lääkkeeseen, joka ei toiminut, nyt kolmas menossa ja tää on hyvä.
Ei ollut haittoja kun käytin sitä.
Mulla nousi paino useamman kilon, ja nousu on jatkunut vaikka lopetin lääkkeen käytön kuin seinään.
Mulle lääke oli hyvä, auttoi sos.tilanteiden pelkoon ja ahdistukseen, mutta vei yöunet kokonaan, jonka takia oli sitten pakko lopettaa lääke. Mutta muuten hyvä lääke oli kyllä.
Taas oli yksi asiallinen keskustelu näistä aiheista poistunut
Toisaalta millaista älyä voi odottaa vauvapalstan modelta
Joo oli oireita. Lopettaminen oli ihan järkyttävää. En enää ikinä koske noihin myrkkyihin. Ei se minulla edes auttanut masennukseen.