Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En saa edes siivota rauhassa

Ao.
03.02.2020 |

Miten te äidit selviätte? Mulla vain yksi lapsi ja miehellä, yhteisemme lisäksi, yksi, joka meillä kaikki vapaat. Mulla on iso talo, pihaa ja lemmikkejä. Mulla on vakituinen työ, jota rakastan. Ja silti oon ihan millin päässä leukakiikusta...

Kaikki mun vapaat menee siivotessa tai remontoidessa. Rakennan terraarion kaapistoa keskellä olohuonetta. Meillä ei olla todellakaan ylisiistejä! Yritän pitää keittiön kunnossa, vessat kusiroiskeettomina ja rojut poissa lattialta. Lattioilla on sensijaan pölyä, murusia, tahmaantunutta mehua ja sohvalla muksun leluja, ihan perusmeininkiä siis.

Jotta saan tämän säilytettyä ja remontoituakin projektia joskus eteenpäin, niin ei mulla ole aikaa leikkiä lapsen kanssa. Tarjoan peruspalvelut. Alas istuessani etsin netistä ratkaisuja projekteihin, milloin etsin akryyliputkea, milloin akvaariosilikoonia...milloin päätohtorointia, kuten nyt.

Karkeasti, miehen vapaat menee lasten kanssa, majaa rakentaen tai pelaten, mun vapaat vasaran tai imurin varressa roikkuen. Sitten mies syyllistää mua, kun en leiki lasten kanssa, kun on hemmetin kiire. Ei se itsekään käskemättä näitä mun hommia tee. Sitä kiinnostaa lapset, mua elinympäristön edistäminen.

Mä ehkä kuvittelen, että saan joskus kaiken valmiiksi ja sitten saan keskittyä lapsiin. Silloin ne on tietty jo kasvaneet. Mies on fiksu kun ymmärtää elää hetkessä. Mä en vaan voi! Tämä saa**nan kaaos oksettaa ja rassaa mua. En saa nukuttua kun asiat on kesken. Voisin lakata olemasta, kun mun panostus yhteiseen hyvään on kaikkien mielestä kuitenkin ihan olematonta.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdatte välillä. Miehelle imuri käteen ja sinä leikit lasten kanssa.

Vierailija
2/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Meillä on ~750m2 siivottavaa, rempattavaa, tyhjennettävää, hoidettavaa talossa. Lisäksi piha, kotieläimet, lapsia (joista nuorimmat 1,5kk ja 2v.). Koko ajan joku projekti tai viisi käynnissä. Mies käy päivätöissä, itse olen äitiysvapaalla. En ehdi oikein edes pyykkiä pestä, saati mitään isompaa. Olen päättänyt keskittyä lapsiin ja jättää työt vähemmälle, kesällä ehkä ehtii... Paitsi tietysti keväällä täytyy laittaa kasvimaa ja - huone :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, se sinun hinkumasi terraario on toki etusijalla, lapset kärsiköön likaisesta läävästä. 

Vierailija
4/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pieni talo, jossa vähän tavaraa, pieni piha ja ei lemmikkejä :D 

Vierailija
5/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda se terraario. Ettehän ehdi hoitaa edes sinne tulevia elämiä. Kun lapset kasvaa, ehtii taas.

Vierailija
6/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hankaluuksia ihan tavallisten kotitöidenkin kanssa. Ipanat eivät anna tehdä mitään, vaan alkavat aina huutaa täyttä kurkkua, kun yritän tehdä jotain muuta kuin hoitaa/leikittää heitä. Jaksavat huutaa helposti vaikka tunnin putkeen. Huuto loppuu vasta, kun lopetan sen mitä olin tekemässä. Meinaa päässä napsahtaa, kun ei saa koskaan tehdä mitään asiaa loppuun asti. Ihan sama mikä vuorokaudenaika on menossa, aina joku keskeyttää. Vihaan tätä!

Vierailija
7/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hankaluuksia ihan tavallisten kotitöidenkin kanssa. Ipanat eivät anna tehdä mitään, vaan alkavat aina huutaa täyttä kurkkua, kun yritän tehdä jotain muuta kuin hoitaa/leikittää heitä. Jaksavat huutaa helposti vaikka tunnin putkeen. Huuto loppuu vasta, kun lopetan sen mitä olin tekemässä. Meinaa päässä napsahtaa, kun ei saa koskaan tehdä mitään asiaa loppuun asti. Ihan sama mikä vuorokaudenaika on menossa, aina joku keskeyttää. Vihaan tätä!

Hmmm...miksiköhän ne lapset hakee huomiota?

Vierailija
8/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, se sinun hinkumasi terraario on toki etusijalla, lapset kärsiköön likaisesta läävästä. 

Sun täytyy olla jotenki kehitysvammainen, olen pahoillani...

Vierailija
9/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on liikaa projekteja. Jätä ne turhat. Karsikaa rojua, ei lapsikaan järkyttävää määrää leluja tarvitse. Hankkikaa lapsen tavaroilla helpot säilytysratkaisut, sellaiset että lelut on hyvässä järjestyksessä ja lapsenkin on helppo ne siivota.

Ota lapset mukaan siivoamaan. Vaikkei siitä ehkä hyötyä vielä ole, mutta onpahan yhteistä aikaa ja tulevaisuudessa saatat kiittää itseäsi, kun olet heille jo pienenä opettanut kotitöiden rutiinin.

Vierailija
10/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette ota siivoojaa?

Vierailija
11/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä lapsia voi ottaa kotihommiin mukaan? Siivotkaa koko perhe yhdessä. MIes imuroi ja pesee vessat, sinä raivaat lasten kanssa ja pyyhitte yhdessä pölyt. lapsille voi antaa koko ajan pieniä tehtäviä - se hidastaa tahtia mutta he nauttivat saadessaan olla "avuksi". Isompina heistä on jo oikeasti apua, hyvä totuttaa siihen pienestä pitäen. Siiotkaa leikki aina sen loppuessa ennen kuin aloitatte uutta. Ensin siihen tarvitaan aikuinen avuksi, vähitellen lapsi oppii itse korjaamaan lelut pois. Iltatoimet vasta kun koti on siisti jne. 

Vierailija
12/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samoja tuntemuksia. Tosin kukaan ei enää huuda, ovat jo isompia. Miehen hiljainen syyllistävyys on korvannut tämän. Ihan kuin tää siivoaminen ja remontointi ois jotenki mun omaa aikaa. Kun vain minä oisin oikeutettu taukoon lapsista...jos minä en tee näitä hommia, niin kukaan ei tee!!

Joku ehdotti, että mies imurin varteen...no sitä on kokeiltu. Se jää suoristamaan piuhoja nurkassa tai viikaamaan nenäliinoja ja se iso siivo pysyy...ja sitäpaitsi mä en viihdy lasten kanssa. En tiennyt niitä hankkiessani, että niitä pitää viihdyttää. Ite viihdyin kyllä lapsena varsin hyvin ilman aikuista ja usein jopa ilman kavereita, mutta nämä meidän on tätä "isi, leikitään!"-tyyppiä.

Se, että kaikki jää kesken on vaan niin rasittavaa, masentavaa ja kuormittavaa.

Vierailija
13/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ette ota siivoojaa?

Maksatko sinä? Vai tiedätkö jonkun, joka tekee sen ilmaiseksi? Mieluusti otan siivoojan kyllä ja miksei samalla jonku handymanin tekemään listoitukset ja maalaamiset.

Vierailija
14/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda se terraario. Ettehän ehdi hoitaa edes sinne tulevia elämiä. Kun lapset kasvaa, ehtii taas.

Juuh, en anna eläimen kärsiä liian pienestä tilasta, niinkuin se on jo 20v kärsinyt. Kyllä, se tuli mulle pelastettavaksi, tyyliin ämpärissä, lopetusuhan alla. Sen terraarion tekeminen on oikeasti päivän homma, jos olis varaa palkata apua ja hankkia kunnon työkalut.

Se tankki nyt tässä on ohimenevä murhe. Nää vuodesta toiseen jatkuvat hommat on se ongelma. Onki jollakin oikeasti aikaa siivota koti lasten kanssa!? Kun mä riipasen sen yksin, siinä menee 2tuntia, lapsen kanssa roskapussin viemiseen menee 15min. Mä näen tuon ihan mahdottomana yhtälönä. Ei mulla ole ylimääräistä virtaa enää. Nykyisen ylläpitäminenkin on selviytymistä..

Vierailija
15/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä aina ihmettelen, miksi hankkia ylisuuri kämppä juuri siihen elämänvaiheeseen, kun ei ehdi siivota? Meillä ei ole ap:n kuvaamia ongelmia. Olen opiskeleva yh, saan pidettyä meidän kolmion siistinä, ehtii olla lasten kanssa ja vähän harrastaakin. Organisointikykyä toki vaatii mutta meillä alkaa olla aika selkeä viikkorutiini niin homma pyörii. 

Karsi jostain tai palkkaa siivooja. Äläkä anna lapselle mehua ja murustettavaa sinne olkkariin, pöydän ääressä syömiset ;) 

Vierailija
16/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en usko, että ap ongelma on sen enempää lapset, terraario(?), tai tahmanen lattia.

Joku mättää, ja kirjoituksesi perusteella aika isostikin. 

Ratkaisu ei löydy tuosta muiden kritisoinnista, inhoamisesta tai turhautumisesta.

Katso peiliin! Sieltä löytyy avain ihan jokaiseen ongelmaan, jonka nimesit.

Et voi muuttaa miestäsi. Se on sunkin hyväksyttävä. Jos haluat muutosta teidän perheeseen, aloita itsestäsi ja katso seuraavatko muut mukana. Tee sen jälkeen johtopäätökset.

Jos terraario (edelleen???) on elämäsi keskipiste, niin sitten se on. Tämän asian kohdalla kannattaa kuitenkin tuijottaa sitä peilikuuvaa tooodella pitkään.

Ja ne tahrat, pölyt ja muut läiskät. Ajattele, että suojaat lapsiasi. Altista heidät bakteereille niin säästyvät kenties allergioilta ja kaiken maailman suolistotaudeilta. 

Tai ota perheen yhteiseksi puuhaksi siivoaminen. Yhdessä. Siis kaikki osallistuvat ja tulee samalla vietettyä lasten kanssa aikaa.  Ja opetettua heille se tärkeä juttu, että äiti ei ole piika, remppareiska tai jokapaikanhöylä. Opeta, että perheessä kaikki tekevät asioita, hyvinvointi ja mukava mieli on yhteinen asia.

Ja ihan lopuksi. 

Sun viestisi oli ihan järkyttävää ulinaa ja valivalivali-vängerrystä.  

Kamalana rasittavalta kuulostat.

Vierailija
17/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
18/18 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mä en usko, että ap ongelma on sen enempää lapset, terraario(?), tai tahmanen lattia.

Joku mättää, ja kirjoituksesi perusteella aika isostikin. 

Ratkaisu ei löydy tuosta muiden kritisoinnista, inhoamisesta tai turhautumisesta.

Katso peiliin! Sieltä löytyy avain ihan jokaiseen ongelmaan, jonka nimesit.

Et voi muuttaa miestäsi. Se on sunkin hyväksyttävä. Jos haluat muutosta teidän perheeseen, aloita itsestäsi ja katso seuraavatko muut mukana. Tee sen jälkeen johtopäätökset.

Jos terraario (edelleen???) on elämäsi keskipiste, niin sitten se on. Tämän asian kohdalla kannattaa kuitenkin tuijottaa sitä peilikuuvaa tooodella pitkään.

Ja ne tahrat, pölyt ja muut läiskät. Ajattele, että suojaat lapsiasi. Altista heidät bakteereille niin säästyvät kenties allergioilta ja kaiken maailman suolistotaudeilta. 

Tai ota perheen yhteiseksi puuhaksi siivoaminen. Yhdessä. Siis kaikki osallistuvat ja tulee samalla vietettyä lasten kanssa aikaa.  Ja opetettua heille se tärkeä juttu, että äiti ei ole piika, remppareiska tai jokapaikanhöylä. Opeta, että perheessä kaikki tekevät asioita, hyvinvointi ja mukava mieli on yhteinen asia.

Ja ihan lopuksi. 

Sun viestisi oli ihan järkyttävää ulinaa ja valivalivali-vängerrystä.  

Kamalana rasittavalta kuulostat.

Ehkä aloittaja ei ole vielä tarpeeksi itsetuhoinen, jotta viestisi sen enempää toisi toivoa tai veisi sitä, mutta älä ihmeessä sano noin jollekin joka on oikeasti päättämässä päiviään.

T:samoissa syvissä vesissä kun ap. Olen oman masennukseni tunnistanut ja hoidan sitä nykyään. Sinulta kuulostin 2 vuotta sitten.