IBS, vessassa 5xpäivässä
Lääkäri käski "seurailla vielä". Kuinka kauan seurailisit?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Ooo... Onko muitakin, jotka uskaltavat myöntää kasvissyönnin ja IBS -oireiden yhteyden? Olen vaikuttunut!
"No niin. Ruokavalio pahentaa ongelmaasi. Erityisesti palkokasvit, mutta muutkin kasviproteiinit. Ehdottaisin muutosta, mutta voit toki myös hakata päätäsi seinään.
T. Ex-vegaani
"
Minäkin olen jo pitkään epäillyt, että kaikenlaiset vegaanidieetit aiheuttavat näitä ongelmia. Itsekin kokeilin sellaista ruokavaliota muutama vuosi sitten, ja vatsa meni siitä ihan sekaisin. Ihmettelin, miksi minulla saattoi tulla ihan yllättäen hirveä vessahätä, ja se vessa oli löydettävä todella nopeasti! Olo oli koko ajan hermostunut ja enemmän tai vähemmän hutera. Kun palasin normaaliin sekaruokaan, vatsakin rauhottui ja aloin taas tuntea itseni normaaliksi.
Eli jos minun pitäisi valita, haluanko syödä kasvisruokaa ja ripuloida päivittäin vai syödä sekaruokaa ja elää normaalisti, valinta olisi aika selvä. Ap:näkin harkitsisin vakavasti ruokavalion muutosta.
Söin lihaa kun ibs todettiin. Siirryin fodmappiin ja maha rauhoittui jotenkin. Jätin punaisen lihan ja nyt olen oireeton. Voin syödä lähes kaikkea. Nykyisin olen lakto-ovo ja se sopii mahalleni erittäin hyvin
Nuo vegaanidieettien kokeilut ja vatsavaivat: välttämättä ei ole IBS tai edes sellainen jolle kasvisruoka ei sovi jos alkuun menee maha sekaisin. Radikaalit ruokavaliomuutokset usein pistävät suolistobakteerit vähän sekasortoiseen tilaan ja siitä seuraa vatsavaivoja. Monelta nämä menevät kuukaudessa - muutamassa kuukaudessa ohi kun bakteerikanta sopeutuu. Kaikilta toki ei mene, eli en missään nimessä väitä että kaikkien maha sietää vegaaniruokavaliota.
Ihme psykosomaatikkoja. Massu sekaisin siitä, tästä ja tuosta. Kasvakaa aikuisiksi.
Itse olen sekasyöjä mutta vatsa oireilee palkokasveista, rukiista ja vehnästä. Samoin makeutusaineet ovat täyskiellossa, esim ksylitoli saa aikaan ripuloinnin puolen tunnin sisällä, muut keinomakeat paukuttavat. Koska olet kasvissyöjä en turhaan tässä luettele millä vatsani pysyy rauhallisena.
Se 5 kertaa ei vielä ole paljon. T IBD 20 kertaa päivässä
Vierailija kirjoitti:
Nuo vegaanidieettien kokeilut ja vatsavaivat: välttämättä ei ole IBS tai edes sellainen jolle kasvisruoka ei sovi jos alkuun menee maha sekaisin. Radikaalit ruokavaliomuutokset usein pistävät suolistobakteerit vähän sekasortoiseen tilaan ja siitä seuraa vatsavaivoja. Monelta nämä menevät kuukaudessa - muutamassa kuukaudessa ohi kun bakteerikanta sopeutuu. Kaikilta toki ei mene, eli en missään nimessä väitä että kaikkien maha sietää vegaaniruokavaliota.
No jos minä alan ripuloida tietyntyyppisestä ruuasta, niin eiköhän se ole merkki siitä, ettei sellainen ruoka minulle sovi. Miksi ihmeessä edes yrittäisin totuttautua sellaiseen! Onko jotenkin jaloa pilata oma elämänsä alkamalla ripuloida useita kertoja päivässä eettisistä tms. syistä?
No jos ei ole valmis muuttamaan ruokavaliotaan, on varmaan turha kysellä ruokavaliovinkkejä. Ei se lääkärikään sinua voi FODMAP-ruokavaliolle pakottaa. Lapsellani on IBS ja jos syö esim. vehnää, on 1-3 päivää tosi kipeä. Yllätys yllätys, hän ei syö vehnää. Jos olet valmis muuttamaan toimintaasi, varaa aika ravitsemusterapeutille, eiköhän hän ole ennenkin nähnyt IBS-potilaan, joka on kasvissyöjä.
Tofun ja soijan syönti aiheuttaa mahaongelmia.
Itsekin haluaisin eettisistä syistä olla vegaani mutta valitettavasti olen joutunut toteamaan että IBS-maha ei salli. Olen käytännössä sitten lakto-ovovegetaristi, koska en pysty pavuista tai niistä tehdyistä tuotteista ottamaan proteiinejani, maha ei kestä.