IBS, vessassa 5xpäivässä
Lääkäri käski "seurailla vielä". Kuinka kauan seurailisit?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Tulin tänne vain katsomaan, että oliko kasvissyöjä kyseessä, ja olihan se.
"Ruokavaliosta olen lukenut, mutta olen kasvissyöjä enkä käytä juustoa enkä kananmunia, maitoa harvoin, joten ruokavalio kyllä kapenisi aivan liikaa."
Ihan oikeasti, minä en enää pysy laskuissa mukana kuinka monen joogamammakasvissyöjän kanssa tullut vastaan tämä IBS -oireilu. En sano pahalla, mutta on tämä vähän liian yleistä.
'
Kaikki kasvissyöjät eivät ole joogamammoja. Minulla oli 2018 influenssa joka kesti 10pv, jolloin oikein mikään ruoka ei maistunut. Taudin jälkeen en vain pystynyt syömään liha- ja maitotuotteita kuten ennen. Ällöttää yhä!
Ruokavalio pääpiirteittäin:
-aamulla kaurapuuro veteen, joskus pähkinävoita sekaan, kahvi (pahimpina ärtymispäivinä kahvi jää pois)
-pääruoka joko perunaa/riisiä/pastaa, kasvisproteiinia (tofu, nyhtis), kasviksia/salaattia (sisältää varmaan kaikkia kiellettyjä Fodmap-ruokia)
-jos käyn salilla, välipalana mantelijuomaa/pähkinöitä, kahvilan latte kasvismaidolla
-iltapalana yosa/alpro jogurtteja, joskus harvoin leipää, pähkinöitä (juu on Fodmap), teetä tai yrttiteetä
Viikonloppuisin syön lisäksi herkkuja, vegaanipizzaa, maidotonta suklaata, suolapähkinöitä, joskus ranskiksia. Viikonloppu ei ole erilainen mahan kannalta.
Juu ei hirveästi ole varaa ottaa mitään pois enää. Tai jos joku keksii maidottoman, munattoman ja lihattoman Fodmap-ohjelman mulle, kiinnostaa!
Itselläni se FODMAP ei edes auta mitään. Minun IBS-vatsalleni kuitu tuntuu olevan ihan myrkkyä, samoin kaikki raa'at kasvikset. Keinomakeutusainetta vähänkin niin sitten on myös ripulih*lvetti irti. Käytännössä joudun syömään lähinnä valkoista riisiä/perunaa/pastaa ja lihaa tai kalaa ja maitotuotteita. Juuri mitään muuta maha ei kestä, jotain vesimelonia tai kurkkua pienissä määrin lähinnä. No, monivitamiinitablettia päälle vaan niin näinkin on saanut elettyä jo kauan, eikä ole juuri oireitakaan. Mutta kyllähän se vähän huolettaa kun joka paikassa mainostetaan miten kuitu ja kasvikset on tärkeitä, että miten tässä pitkän päälle käy kun kumpaakaan ei voi oikein syödä. Mutta tuskinpa se veriripulointikaan kovin terveellistä on...
Niin, mitähän ovat sellaiset ruuat, joita nimenomaan kehoitetaan välttämään jos on IBS -oireita? Googletetaanpas... (laitan vain ne, jotka on sinun yllämainitsemalla listalla)
- pavut, esim. soijatuotteet (syöt säännöllisesti tofua)
- sulamattomat kuidut (salaatit)
- suklaa
- kahvi
- pähkinät
- gluteeni
Sinulla ei ollut IBS:ää. Sitten sairastit flunssan ja aloit syömään, niin kuin syöt. Nyt pari vuotta myöhemmin sinulla on IBS.
Mmmm... Odotas kun mietin, voiko ruokavaliollasi olla yhteyttä oireisiin... Hmmm...
P.S Ei tarvitse olla joogamamma voidakseen tehdä terveyden kannalta epäedullisia ravitsemusvalintoja.
Itse syön kohtauksen alkaessa kaurapuuroa, kauraleipää, kanaa ja kypsennettyjä kasviksia jotka eivät sisällä FODMAPeja, esim kesäkurpitsaa, paprikaa ja munakoisoa. Riisiä, perunaa. Juustoa, voita (minulle laktoosi ei tee pahaa), kananmunia. Parissa päivässä helpottaa, ja parin viikon jälkeen voi jo laajentaa ruokavaliota. Edellisen kerran jouduin kuurille ennen joulua, joulusta asti olen syönyt normaalisti.
Kannattaa kokeilla.
Mulle sanottiin yli kymmenen vuoden ajan, että mulla on IBS kun calpro arvo (kakkanäyte) oli ihan normaalirajoissa. Neuvottiin oleen stressaamatta ja tuntui välillä, että kohta joku kirjoittaa lähetteen psykiatrille eli ei uskottu sitten millään.
Kun lopulta pääsin kolonoskopiaan, löytyikin Crohnin tauti. Diagnoosi oli sinällään helpotus kun sain lääkkeet (kortisonikuuri aluksi) niin tuntui kuin elämä olisi palannut takas.
Suosittelen kyllä käymään kolonoskopiassa vaikka omalla rahalla jos et saa lähetettä.
Ja onneksi mun suolistotautini ei ole ärhäkintä lajia eli lääkkeet tepsii, ja nyt on kohta pari vuotta menty ihan keveimmällä lääkityksellä ilman mitään oireita eli elän tällä hetkellä kuin kuka tahansa terve ihminen. ja voin syödä ilman rajoituksia.
Vakavimmat tulehdukselliset suolistosairaudet löytyy helpommin, mutta tällaiset lievät versiot jää varmaan usein diagnosoimatta.
Colitiksessa puolestaan oireet voi olla paljon pahempia vaikka Chrohn on noista kahdesta se ikävämpi.
Vierailija kirjoitti:
Siis käyn ripuloimassa 5x.
Ei ole otettu kolonoskopiaa, sitä se lääkäri sanoi että tule takaisin jos vielä vaivaa ja saat lähetteen.
Ruokavaliosta olen lukenut, mutta olen kasvissyöjä enkä käytä juustoa enkä kananmunia, maitoa harvoin, joten ruokavalio kyllä kapenisi aivan liikaa.
Tämä vaikuttaa työkykyyni, sosiaaliseen elämääni ja yöuniini.
No niin. Ruokavalio pahentaa ongelmaasi. Erityisesti palkokasvit, mutta muutkin kasviproteiinit. Ehdottaisin muutosta, mutta voit toki myös hakata päätäsi seinään.
T. Ex-vegaani
Ooo... Onko muitakin, jotka uskaltavat myöntää kasvissyönnin ja IBS -oireiden yhteyden? Olen vaikuttunut!
"No niin. Ruokavalio pahentaa ongelmaasi. Erityisesti palkokasvit, mutta muutkin kasviproteiinit. Ehdottaisin muutosta, mutta voit toki myös hakata päätäsi seinään.
T. Ex-vegaani[/quote]"
Ap kysyi _maidotonta ja lihatonta_ Fodmapia, ja täällä käsketään alkaa syödä lihaa ällötyksistä huolimatta...
Minulla taas munakoiso ja paprika ärsyttää mahaa, kesäkurpitsa varsinkin tulee heti samanlaisena ulos kuin meni sisään..
Eikö ravitsemusterapeutti osaisi paremmin auttaa kuin AV:n kuittailijat?
Mä käyn virtsaamassa varmaan 15-20krt vuorokauden aikana. Ja olen täysin terve vähän yli 20v nainen. Ihme hössötystä.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn virtsaamassa varmaan 15-20krt vuorokauden aikana. Ja olen täysin terve vähän yli 20v nainen. Ihme hössötystä.[/quotej
Lähti kesken. Ja ulostan varmaan 10krt päivässä. Enkä oo huolissani😂😂
Älä ainakaan mene googlailemaan oireita! Itse menin kun suolisto sekosi 2018 lopussa pysyvästi, en tiedä onko IBS, mutta tutkittu eikä löydetty mitään eli toiminnallista. Olen vielä nuori ja arvaa mitkä kauhukertomukset ja diagnoosit sieltä googlen syövereistä tuli...
Tähystykseen vaan. Ei ole kivaa, mutta sillä selviää onko crohnin tauti tai IBD. Sitten alkuun kortisonia, niin johan loppuu ripuli (tulehdus). Ruokavalio ei sitten kaikilla välttämättä vaikuta mitään. Lääkkeillä hoidettava.
Ei mitään lääkäriä vaan pekonia ja munia!
Vierailija kirjoitti:
Siis käyn ripuloimassa 5x.
Ei ole otettu kolonoskopiaa, sitä se lääkäri sanoi että tule takaisin jos vielä vaivaa ja saat lähetteen.
Ruokavaliosta olen lukenut, mutta olen kasvissyöjä enkä käytä juustoa enkä kananmunia, maitoa harvoin, joten ruokavalio kyllä kapenisi aivan liikaa.
Tämä vaikuttaa työkykyyni, sosiaaliseen elämääni ja yöuniini.
Minäkään en syö lihaa (suosittelin sinulle FODMAP'ia.) Alkuun ruokavalio on tiukka, mutta mahan rauhoituttua otetaan ruoka-aine kerrallaan takaisin. Nykyisin minä voin syödä mitä vaan (paitsi sipulia) eikä maha reagoi. Muutama kesä sitten juoksin minäkin vessassa vähintään sen viisi kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
"Ruokavaliosta olen lukenut, mutta olen kasvissyöjä enkä käytä juustoa enkä kananmunia, maitoa harvoin, joten ruokavalio kyllä kapenisi aivan liikaa."
Ihan oikeasti, minä en enää pysy laskuissa mukana kuinka monen joogamammakasvissyöjän kanssa tullut vastaan tämä IBS -oireilu. En sano pahalla, mutta on tämä vähän liian yleistä.
Minulla maha rauhoittui kun jätin lihan 😁
Itse en pysty syömään nyhtistä, härkistä tai soijaa rouheena tai suikaleina. Kaura ei käy oikeastaan missään muodossa. Melkolailla kaikki palkokasvit aiheuttavat kivuliaita vatsavaivoja ja ripulia. Punajuuri ja kaikki kaalit ovat iso nounou.
Aamulla saa käydä paskalla 2-4 kertaa ennen töihin tai kouluun lähtöä, loppupäivä menee usein hyvin, mutta jos erehdyn syömään jonkun lihattoman lihapullan keittolassa tms., saan illalla maksaa siitä vielä parilla tai kolmella huussireissulla.
Yhdellä kaverilla oli ripuli viikkotolkulla. Tutkittiin ja testattiin, mutta mitään ei löytynyt. Loppujen lopuksi syy oli KAURA. Se ei ole niin hyvin siedetty vilja kuin aina väitetään. Itsekin asuisin vessassa, jos söisin aamuisin puuroa ja iltaisin nyhtistä. Kannattaa kokeilla, jos kauran jättäminen auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn virtsaamassa varmaan 15-20krt vuorokauden aikana. Ja olen täysin terve vähän yli 20v nainen. Ihme hössötystä.
Ei tuokaan ihan normaalia ole, mutta kyllä ulostamispakko on hankalampi noin yleisesti. Varsinkin kun ei välttämättä pysty pidättelemään jos ihan ruikulla on maha. On se aika tukalaa esim. työpalaverissa istua mahan kiertäessä ja muristessa, ja pelätä että kun nostan persiini tästä tuolista, tuleekohan housuun vain lusikallinen vai koko urkuparvi.