Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruoasta "huimaava ja sekava" olo?

Vierailija
02.02.2020 |

Mulla tuli eilen illalla päivällisen jälkeen oudon sekava olo, huimasi ja tuntui siltä kuin olisi ollut humalassa. Se meni sitten ohi kun pääsi nukkumaan. Tänään sama olo tuli uudestaan kun söin samaa ruokaa. Voiko ruoassa olla esim. jotain torjunta-ainetta josta tulee näin kumma olo? Söin siis salaattia, jossa tomaattia, kurkkua, avocadoa, omenaa, kanaa. Kana paistettu pannulla, josta teflon pinta kulunut, voiko siitä lähteä jotain myrkkyä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireistasi tulee mieleen verensokerin nousu korkealle, mutta mainitsemassa ateriassa ei oikein ole verensokeria korkealle nostattavaa... t. Sairaanhoitaja

Vierailija
2/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko salaatissasi jotain outoa kasvia? Vaikkapa daturaa. Kyllä siitä outo olo tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, mitä siis tarkoitat tarkemmin? Sitäkö et mulla olisi diabetes puhkeamassa? Sitä olen kyllä epäillyt kun viime aikoina on janottanut kamalasti ja viime yönäkin kävin jotain 6 kertaa pissalla.

Ap

Vierailija
4/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2, mitä siis tarkoitat tarkemmin? Sitäkö et mulla olisi diabetes puhkeamassa? Sitä olen kyllä epäillyt kun viime aikoina on janottanut kamalasti ja viime yönäkin kävin jotain 6 kertaa pissalla.

Ap

Paastosokeri kannattaisi mittauttaa.

Vierailija
5/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diapetestä minäkin epäilen, mutta toinen mikä tuli mieleen on alhainen verensokeri ja sekin selviää samalla verensokerin mittauksella. Pyydä mittaamaan myös verenpaine, sekin voi huimausta aiheuttaa.

Vierailija
6/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhainen verenpaine aiheuttaa just noita oireita. Heikottaa kun pitää nousta.

Vierailija
7/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinan puutetta...!

Vierailija
8/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainemittari multa löytyy kotoa ja on ihan hyvät lukemat. Paremminkin vähän liian korkea verenpaine (välillä) kuin matala. Outoa vaan kun kummallakin kerralla huono olo tuli syömisen jälkeen niin mietin liittyykö jotenkin siihen.. Ap

Vierailija
9/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0… Katso tuolta kohta "aterian jälkeinen alhainen verensokeri". Itselläni on tuota taipumusta myös (ihan todettu tutkimuksissa), noita oireita voi siis olla vaikka on muuten ihan terve eikä ole diabetesta tai mitään. Toki jos huolestuttaa, kannattaa tarkistuttaa sokeriarvot. 

Vierailija
10/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee samanlaisia oireita. Paastosokerini on matala, mutta minulla on jokin sellainen häiriö, että kun syön, verensokerini laskee nopeasti hyvinkin alas (alhaisimmillaan oli 3.0 hyvin hiilihydraattipitoisen aterian jälkeen). Minulle ei ole koskaan selvinnyt, mistä tämä johtuu, eikä lääkäreitä ole kiinnostanut, koska verensokerini ei ole missään vaiheessa korkea.

Mutta jos sinulle ei yleensä tule tällaisia oireita, sinuna testaisin nuo ruoka-aineet yksitellen. Kyllähän sinulla voi olla jokin epämääräinen yliherkkyys vaikkapa avokadoja kohtaan.

Vierailija
11/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli tuota yläasteella. Ties kuinka monesti oli ruuan jälkeen lievästi humalainen olo. Se meni aina alle tunnissa ohi. Nykyään joskus harvoin 10-15 minuuttia syömisen jälkeen saattaa tulla ihme palelu. Sitä ei kestä kauan korkeintaan puolituntia. Millekkään en tietääkseni ole allerginen enkä nirsoile safkoista.

Vierailija
12/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mulla ei oo koskaan aiemmin ollut vastaavaa, en ainakaan muista. Luulen et saattais liittyä avocadoon, sitä tulee syötyä hyvin harvoin.. Ap

Vierailija
13/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastosokerin mittaaminen kannattaa. Tyttärelläni oli samoja oireita ja todettiin 1 tyypin diabetes.

Vierailija
14/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oireita siis diabetekekseen kuuluu? Milloin pitää mennä lääkäriin? Miten kauan voi siis itse vielä seurailla oloa ennen lääkäriin menoa. En oo koskaan kuullut että huimaava ja sekava olo voisi olla merkki diabeteksesta. Ap

Vierailija
15/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatti kuuluu koisokasveihin. Tämä Wikipediasta. Jotkut on yliherkkiä.

"Koisokasvit (Solanaceae) on kaksisirkkaisheimo, jossa on yli 3 000 enimmäkseen lämpimissä maissa kasvavaa ruoho- tai puuvartista lajia. Useissa koisokasveissa on myrkyllisiä psykoaktiivisia tropaanialkaloideja, minkä vuoksi muun muassa myrkkykoisoa, hullukaaleja ja hulluruohoja on käytetty lääkekasveina. Taloudellisesti tärkeitä ovat peruna, tomaatti ja eräät muut koisot sekä tupakat ja paprikat. Joitakin lajeja käytetään koristekasveina"

Vierailija
16/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli toi olo aina kiinalaisessa syömisen jälkeen :D se on kamalaa, tuntuu vähän paniikkikohtausmaiselta.

Vierailija
17/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tullut joskus pähkinöiden syömisen jälkeen, siis juuri huimaava ja pyörryttävä olo. Tuli muutamia kertoja, kun huomasin yhteyden jätin pähkinät pois ruokavaliosta. N. vuoden jälkeen kokeilin uudestaan ja ei tullut oireita.

Vierailija
18/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla samoja kokemuksia, mistähän voi johtua.. Joo tuntuu vähän samalta kuin paniikkikohtaus ja aloin epäilläkin että onko tää sittenkin paniikkikohtaus. Syke nousi 90 ku mittasin. Ja ruoan jälkeen piti juosta vessaan, vatsa ihan löysällä. Tuo outo huimaava epätodellinen olo ei oo vieläkään mennyt ohi. Ap

Vierailija
19/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä oireita siis diabetekekseen kuuluu? Milloin pitää mennä lääkäriin? Miten kauan voi siis itse vielä seurailla oloa ennen lääkäriin menoa. En oo koskaan kuullut että huimaava ja sekava olo voisi olla merkki diabeteksesta. Ap

Lisääntynyt juominen, väsymys, makeahko haju hengityksessä. Lopulta laihtuminen ja pahoinvointi.

Vierailija
20/28 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli toi olo aina kiinalaisessa syömisen jälkeen :D se on kamalaa, tuntuu vähän paniikkikohtausmaiselta.

Kiinalaisessa /ulkomaisessa ruuassa suomessa voi olla natriumglutamaattia mausteena /kastikkeena (ainakin ennen oli), jotkut saavat siitä oireita. Myös kuumennettu öljy lisäksi. Tomaatissa natriumglutamaattia on kai luonnostaan, mutta harvalle siitä tulee siitä oireita koska määrä olematon. Liika suola aiheuttaa myös joillekin oireita.