Ruoasta "huimaava ja sekava" olo?
Mulla tuli eilen illalla päivällisen jälkeen oudon sekava olo, huimasi ja tuntui siltä kuin olisi ollut humalassa. Se meni sitten ohi kun pääsi nukkumaan. Tänään sama olo tuli uudestaan kun söin samaa ruokaa. Voiko ruoassa olla esim. jotain torjunta-ainetta josta tulee näin kumma olo? Söin siis salaattia, jossa tomaattia, kurkkua, avocadoa, omenaa, kanaa. Kana paistettu pannulla, josta teflon pinta kulunut, voiko siitä lähteä jotain myrkkyä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Mäkin sain tuollaisen olon kun söin paistettua ankkaa pari päivää sitten. Oli kirnuvoissa paistettu kun kysyin. Ateriassa taisi olla salaatissa avocadoa. Ehkä se oli se kun ap söi sitä samaa. Mutta en ennen ole saanut avocadosta oireita.
Ja joskus pari vuotta sitten kun söin gluteenittomia lättyjä ravintolassa tuli myös huimausta. Mitähän myrkkyä sekin sisälsi jotta pääsivät eroon gluteenista.
En tiedä mitä tuon ravintolan letut sisälsivät, mutta eihän "gluteenista eroon pääsemiseen" tarvita muuta, kuin että käytetään gluteenittomia jauhoja, esim. maissi, tattari, riisi. Ei gluteenia millään luonnottomalla prosessilla poisteta.
Natriumglutamaatti (E621) voi tehdä vaikka mitä oireita, siitä kai puhutaankin jonain kiinalaisen ravintolan syndroomana. Sit tulee mieleen että onko ne kasvikset hyvin pestyjä, pesemättömänähän ovat täynnä myrkkyjä. Myös suola voi tehdä tutota
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli toi olo aina kiinalaisessa syömisen jälkeen :D se on kamalaa, tuntuu vähän paniikkikohtausmaiselta.
Natriumglutamaatti
Minulla peruna teki huimausta ym. Olin syömättä perunaa pitkään niin sen jälkeen jopa pieni makkarakuutio jossa oli perunajauhoja sai aikaan melkoisen hengenahdistuksen ja huimauksen. Lääkäri kirjoitti reseptin epipeniin mutten sitten hakenut sitä. Oloon auttoi jonkinverran antihistamiini.
Olin vuoden verran tarkasti syömättä yhtään perunaa. Sitten siedätin perunan aloittamalla syödä nuppineulan pään kokoisen murun shipsiä satunnaisesti. Hiljakseen nostin annosta isommaksi. Jos tuli oireita pienensin. Ja sitten taas hitaasti nostin. Noin vuoden kuluttua pystyin taas syömään normaalisti perunaa.
Muutama muukin ruoka-aine tekee minulle todella huonon olon esim fenkoli jo pienenä määränä jne. Sitä välttelen koska en jaksa siedättää kun en edes tykkää sen mausta.
Voi olla jotakin, josta tulee yliherkkyysreaktio. En itse syö nykyään lainkaan valmisruokia, kun hetkellisesti rajoitetulla ruokavaliolla ollessani huomasin, että jatkuva kasvojen punoitus ja sellainen kuumeinen olo, johon olin jo tottunut, hävisivät dieetin aikana.
Mulla on tullut ko. oireita muutaman kerran.. Tällöin oli elämässä tosi raskasta muutenkin, joten yhdistin paniikkioireiluun🙂
Olenpa yllättynyt miten monilla ollut samaa! Ap
Mäkin sain tuollaisen olon kun söin paistettua ankkaa pari päivää sitten. Oli kirnuvoissa paistettu kun kysyin. Ateriassa taisi olla salaatissa avocadoa. Ehkä se oli se kun ap söi sitä samaa. Mutta en ennen ole saanut avocadosta oireita.
Ja joskus pari vuotta sitten kun söin gluteenittomia lättyjä ravintolassa tuli myös huimausta. Mitähän myrkkyä sekin sisälsi jotta pääsivät eroon gluteenista.