Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolituttu sairastunut syöpään. Miten on kohteliasta pahoitella?

Vierailija
02.02.2020 |

Puolituttu otti yhteyttä ja kertoi juuri saaneensa syöpädiagnoosin. En osaa oikein sanoa hänelle mitään. Osaako kukaan neuvoa mikä olisi hyvä tapa kommentoida? En halua sanoa osanottoa, koska hän tarvitsee toivoa. En voi toivottaa että parane pian, koska syöpä on pitkä tie. Mitä sanon hänelle?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, parempi sanoa jotakin. 

Vierailija
2/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sai

vastikään syöpädiagnoosin, eniten uppos tsemppiä, kertokaa, jos voin auttaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotat voimia! Ja kerrot, että olet valmis antamaan apua. Jos siis oikeasti olet.

Vierailija
4/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaikka että onpa ikävä juttu.

Vierailija
5/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotat voimia! Ja kerrot, että olet valmis antamaan apua. Jos siis oikeasti olet.

Minulla itselläni on todella kuormittava ja tiukka elämäntilanne (jota tämä puolituttu ei tosin tiedä). Mutta vaikka mielelläni auttaisin, niin luultavasti minulla ei ole todellisuudessa oman elämäntilanteen vuoksi kapasiteettia auttaa, koska olen itse se joka tarvisi nyt apua, vaikka syynä ei ole sairaus vaan muut syyt. Joten en oikein uskalla tarjota apua, kun jos hän siihen tarttuu niin pakkohan se lupaus olisi silloin voida lunastaa. Ap

Vierailija
6/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko ihmiset ovat näin pihalla, etteivät osaa noin yksinkertaista asiaa kysymättä av:lta? Huh-huh....

Vierailija
7/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni sai

vastikään syöpädiagnoosin, eniten uppos tsemppiä, kertokaa, jos voin auttaa

Samoin. Perjantaina tuli tieto. Meillä on itketty/itketään.

Jos joutuisin muita syöpädiagnoosin saaneita kohtaamaan, sanoisin tällä hetkellä esim. " Mä olen todella pahollani sun puolesta. /Miten sinä voit?/Jaksatko sinä?"

Vierailija
8/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä mitenkään erityisesti tarvitse pahoitella, on hyvä jos pystyt keskustelemaan vaikka siitä mitä hoitoja hänellä on odotettavissa. Varmaan hänellä saattaa olla tarve keskustella asiasta ja on ikävää, jos toinen käyttäytyy, kuin hän olisi saanut kuolemantuomion. Suurin osa syöpään sairastuneista paranee, joissakin syövissä jopa yli 90 prosenttia.

Vierailija
9/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sepä kurjaa"

"Voi, miten ikävää"

"Olen pahoillani"

ja noiden jälkeen "Voimia sinulle" tms. 

Vierailija
10/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko ihmiset ovat näin pihalla, etteivät osaa noin yksinkertaista asiaa kysymättä av:lta? Huh-huh....

No kuule. Itse kun menetin onnettomuudessa perheenjäsenen kuolemalle, niin suurin osa ystävistäni ja sukulaisistani ei pahoitellut asiaa mitenkään vaan olivat täysin hiljaa, mitään osanottoa ei tullut. Muutama ystävä laittoi viestin, että voisivat auttaa, että pyydä vain jos haluat apua, mutta kun pyysin, niin kukaan ei sitten ollutkaan valmis auttamaan (pyysin esim. käymään pariksi tunniksi vain juttelemaan). Että ei se näköjään niin helppoa ole. Ap

Vierailija
11/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän kaipaa juttuseuraa kun puolituttuun otti näiden uutisten tiimoilta yhteyttä.

Vierailija
12/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpään menehtynyt Laura Save kirjoitti kirjassaan: "Jos nyt kaiken kokemani jälkeen mietin, mitä itse sanoisin juuri sairastuneelle ystävälle, se voisi mennä vaikka näin: "Mitä sinulle nyt kuuluu? En tiedä mitä voisin sanoa. Tuntuu tosi epäreilulta. Kyllä tulee vielä parempia hetkiä. Laita vaatteet päälle, mennään parvekkeelle hetkeksi."

Vierailija
13/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolituttu otti yhteyttä sanoakseen että syöpä? Vähän outoa.

Vierailija
14/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista että puolitutut avautuvat sairauksistaan.

Vierailija
15/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen niin väliä mitä sanoo <3 Itellä ollut 2x syöpä ja tsemppiä,voimia ja kaikkea hyvää kuulosti ainakin kivalta.Niin kuin muutkin kommentit.Yks toivotti osanotot ja toinen luetteli kaikki syöpään kuolleet puolituttunsa.Jokainen varmaan tarkoitti lohduttaa kumminkin omalla tavallaan.

Vierailija
16/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan. Ihmiset ei keksi mitä sanoisi, joten tulevat kertomaan miten heidän koiransa sairastui MYÖS syöpään ja joutui piikille pari vuotta sitten.

Vierailija
17/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa tai ei, näin kävi. Hän kertoi siinä samalla myös perheensä kuulumisia, mutta kyllä tuo syöpä oli ykkösasiana siinä viestissä. Itse en pidä sitä outona, olen saanut yhteydenoton mm. ihmiseltä, johon ei ollut mitään kontaktia vuosiin, mutta kun hänen isän vaimo sai sydäninfarktin, niin hän laittoi minulle viestiä kuulumistaan että tällainen ikävä asia sattunut hänen läheiselle. Ap

Vierailija
18/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuule. Itse kun menetin onnettomuudessa perheenjäsenen kuolemalle, niin suurin osa ystävistäni ja sukulaisistani ei pahoitellut asiaa mitenkään vaan olivat täysin hiljaa, mitään osanottoa ei tullut. Muutama ystävä laittoi viestin, että voisivat auttaa, että pyydä vain jos haluat apua, mutta kun pyysin, niin kukaan ei sitten ollutkaan valmis auttamaan (pyysin esim. käymään pariksi tunniksi vain juttelemaan). Että ei se näköjään niin helppoa ole. Ap

Mitä ne pahoittelut auttavat? Joku muodon vuoksi sanottu "Otan osaa" on yhtä tyhjän kanssa tuollaisella hetkellä. 

Vierailija
19/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole nyky-Suomessa. Täällä on paljon yksinäisiä, joilla ei ole läheisiä ystäviä/ei ole läheistä suhdetta sukulaisiin tms. Jos sairastuu vakavasti, niin siinä hädän keskellä varmasti haluaa kontaktia muihin ihmisiin ja jos ketää muita ei ole kuin puolituttuja...

Vierailija
20/72 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpiä on monenlaisia. Paikalliset ei levinneet vain napsaistaan pois ja se on siinä.

Levinneiden kanssa on sitten toinen juttu.

Eli pelkästään se, että syöpä on lyödetty ei vielä paljoa kerro.

Kolmasosa ihmisistä saa elämänsä aikana syöpädiagnoosin ja suurin osa paranee ilman ongelmia.

Eli kannattaa sanoa vaikka, että "Kyllä sä paranet".