No niin, IL:n toimittajan mielestä koronaviruksen välttely on ras-ismia
En nyt linkitä ettei aloitus katoa täältä samantien, mutta IL:n toimittaja Joonas Lehtonen kirjoittaa Näkökulma-kirjoituksessaan, että kiinalaisten vältteleminen koronaviruksen pelossa on mukamas ra sismia. Siis herranen aika miten tässä pää sulaa kun joka tuutista tuota ra sismia huudetaan aina vain naurettavammin ja löyhemmin perustein.
Kun tauti on peräisin Kiinasta, kun Kiinassa on tällä hetkellä noin 10 000 vahvistettua tartuntaa (ja ties kuinka paljon vahvistamattomia), ja kun Kiinasta saapuneet ovat tuoneet tautia mukanaan jo useisiin muihin maihin, niin kuka järkevä ihminen ei reagoisi tuohon välttelemällä kiinalaisten seuraa kunnes epidemia on nujerrettu?
Joonas Lehtoselle siis tiedoksi, että itsensä suojelemisella ei ole mitään tekemistä ra sismin kanssa, eikä kellään ole velvollisuutta riskeerata omaa ja läheistensä terveyttä vain jotta ei saisi ra sistileimaa otsaansa.
Kommentit (37)
Mitäpä sitten jos onkin rsisti? Kyllähän ajatuksia ja tunteita saa olla. Mitä pahaa siinä sitten on. Eri asia on meneekö tekemään jotain pahaa jollekin.
No aasialaistaustaisena ja kiinalaiselta näyttävänä (en ole kiinalainen, mutta useimmilla ei-aasialaisilla on vaikeuksia erottaa eri Aasian kansallisuudet toisistaan) pidän kyllä rasistisena jos joku välttelee minua siksi että pelkää koronavirusta. Ei se mikään aasialaisten kansantauti ole.
En ole käynyt ulkomailla viime vuoden tammikuun jälkeen ja Aasiassa viimeksi v. 2007.
Vierailija kirjoitti:
No aasialaistaustaisena ja kiinalaiselta näyttävänä (en ole kiinalainen, mutta useimmilla ei-aasialaisilla on vaikeuksia erottaa eri Aasian kansallisuudet toisistaan) pidän kyllä rasistisena jos joku välttelee minua siksi että pelkää koronavirusta. Ei se mikään aasialaisten kansantauti ole.
En ole käynyt ulkomailla viime vuoden tammikuun jälkeen ja Aasiassa viimeksi v. 2007.
Jos joku nyt alkaa välttelemään sinua, sinä uhriudut ja syytät välttelijöitä rasisteiksi?
Jospa välttelyn syynä on vain vittumainen luonteesi ja saat tästä tekosyyn syytellä vältteleviä ihmisiä rumasti.
Kuulostaa aivan vihervasemmston unelmaäänestäjältä, joka näkee rasismia ja menninkäisiä joka puolella minne tuomitseva katse sattuu osumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku nyt alkaa välttelemään sinua, sinä uhriudut ja syytät välttelijöitä rasisteiksi?
Jospa välttelyn syynä on vain vittumainen luonteesi ja saat tästä tekosyyn syytellä vältteleviä ihmisiä rumasti.
Kuulostaa aivan vihervasemmston unelmaäänestäjältä, joka näkee rasismia ja menninkäisiä joka puolella minne tuomitseva katse sattuu osumaan.
No en tietenkään ala haukkumaan ketään rasistiksi. Kunhan mielessäni ajattelen, että kyseinen henkilö saattaa olla sellainen. Minulla on yhtä suuri mahdollisuus sairastua koronavirukseen kuin kellä tahansa kantasuomalaisella.
Kuulostat muuten todella ihanalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Se nimenomaan on sitä silloin, kun se alkaa ilmetä kaikessa kanssakäymisessä kiinalaissyntyisten kanssa, myös sellaisten henkilöiden, jotka ovat asuneet syntymästään lähtien esim. USA:ssa ja joiden isovanhemmat saapuivat maahan kauan sitten.
Sinä ilmeisesti näet suoraan onko kiinalaisen näköinen turisti vaiko kantis, miten pystyt siihen oikein?
Ei saa syrjiä viruksia eikä bakteereita, ei loiseläimiä tai muitakaan. Kaikille omat luteet kotiin, muuten syrjintäää!!!!! Jokaiselle vuosiarvonnassa oma ihana uusi tauti, käy omalääkärillä istuttamassa se kehoosi. Ei saa syrjiä!
Eilen Helsingin keskustassa paljon kiinalaisia hengityssuojineen. Jouduin vaihtaa paikkaa yskivän kiinalaisen vierestä ravintolassa, kun hän ei laittanut kättä suun eteen yskiessä. No, tästä ravintolan työntekijät sitten innostui, että olen rasisti. Nyt flunssa-aikana en istuisi kenekään viereen joka yskiin päin, oli sitten minkämaalainen tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ikävää kannaltasi mutta kai itsekin ymmärrät, että kun Kiinasta lähti tappava tauti, joka etenee, niin ihmisten luontainen vaisto laittaa epäilemään kiinalaisen näköisiä.
Ei se ole henkilökohtaista eikä rasismia vaan luontaista selviytymisvaistoa.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän juuri sanoit että ei-aasialaisilla on vaikeuksia erottaa eri aasian kansallisuudet, joku luulee sinua kiinalaiseksi ja heti olet huutamassa racismia vaikka itsekin sanot että on vaikeuksia erottaa eri kansallisuudet ei-aasialaisilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tietenkään ala haukkumaan ketään rasistiksi. Kunhan mielessäni ajattelen, että kyseinen henkilö saattaa olla sellainen. Minulla on yhtä suuri mahdollisuus sairastua koronavirukseen kuin kellä tahansa kantasuomalaisella.
Kuulostat muuten todella ihanalta ihmiseltä.
Kiitos, pidän itseäni ihanana ihmisenä :-)
Tuo iltsarin juttu tässä ehkä sai minut hivenen kiihtymään.
Juuri tuollaisilla manipulaatiokeinoilla suomalaisia on vuosikausia yritetty saada hyväksymään monikulttuurisuuden ikävät puolet, jotka siihen monikulttuurisuuteen väistämättä kuuluvat.
Kun tuota samaa shaisea on nyt hoettu vuosikausia, rasistit sitä, rasistit tätä ja rais kaus, kunniaväk ivalta, naisten ympärileikkaukset, teroiskut ja päänleikkaamiset alkavat olemaan jokaviikkoisia uutisaiheita, alkaa ihanintakin tolkun ihmistä vituttamaan ja miettii minkälaisen suomen jättää lapselleen perinnöksi.
Jotain tarttis tehdä ja pikaisella aikataululla.
Eikö se ole rasmiasmia jos haluan asua sellaisella paikalla missä ei asu muumuuttajia? Eli kaikki jotka rakentavat talonsa metsän keskelle ovat rrrsteja! Pitäisi muuttaa Esim kaupungin vuokra-asuntoon itä-Helsinkiin todistaakseen ettei ole isoR
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei ole eläintä kummallisempi. Niin kauan kun menee hyvin niin me voidaan sietää huom
Sietää toisia laumoja, mutta kyllä me omiamme puolustamme jos näyttää siltä, että sopusointu on uhattuna eikä ne toiset koskaan omilta tunnu.
"Ihminen ei ole eläintä kummallisempi."
Ihminen on eläin. En mä ainaskaan mikään kasvi tai kivikään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nimenomaan on sitä silloin, kun se alkaa ilmetä kaikessa kanssakäymisessä kiinalaissyntyisten kanssa, myös sellaisten henkilöiden, jotka ovat asuneet syntymästään lähtien esim. USA:ssa ja joiden isovanhemmat saapuivat maahan kauan sitten.
Sinä ilmeisesti näet suoraan onko kiinalaisen näköinen turisti vaiko kantis, miten pystyt siihen oikein?
Turisteja on monia tapoja tunnistaa. Yksi on se, että turistit usein pälyilevät ylöspäin.
Nyt mun mittani on täysi. Ulos kaikki ulkolaaset! En halua tauteja en halua tutustua vieraisiin kulttuureihin. Jos niitä alan kaipaamaan niin voin muuttaa pois Suomesta.
En tiedä siitä välttelystä mutta omassa työyhteisössä jossa on riski tartuntaan on alettu puhumaan kiinalaisista todella rasistisesti ja olen kuullut paljon toteamuksia tyyliin että kuolkoot pois kotimaassaan, siellähän niitä kyllä riittää, olisi välttämättä niin haitaksikaan jos kuolisivat yms.
Aivan ihme juttu- jos siis alat karttaa kiinalaisen näköistä ihmistä vaan korona-viruksen takia etkä esim. istu hänen lähelleen vaikka lähijunassa, niin se rasismia.
Hohhoijaa- sehän on vain itsesuojeluvaistoa, kun pelkäät virusta, kun tullut jo tänne kiinalaisten mukana ja lisäksi kun viruksen vaarallisuudesta ei Kiina kerro yhtään mitään eli mysteeri
Äänestä ihan vaan reilusti PS, niin tämä kaikki hulluus loppuu.