Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7621)
Vierailija kirjoitti:
Kun paska iskee tuulettimeen oikein kunnolla, yhteiskunta, laki ja järjestys romahtavat, niin lopulta se pärjää jolla on ase. Se jolla taas ei ole ryöstetään aina uudestaan ja uudestaan, tai paljon pahempaa.
Suomessa tämä tosiaan tarkoittaisi kovia aikoja lain ulkopuolella eläville. Täällähän laki ja viranomaiset suojelee nimenomaan näitä perseilijöitä. Lain romahtaessa romahtaisi myös rötöstelijöiden turvallisuus ja olisivat lähinnä vapaata riistaa kahleistaan vapautuneille tavallisille ihmisille.
Ap tässä.
Tulin työmatkalta (ei sentään Kiinasta heheh) ja huomaan ilokseni täällä käydyn vilkasta keskustelua. Paljon hyviä vinkkejä ja pohdiskeltavaa.
Aion viikonloppuna jatkaa ja jalostaa tätä uutta "harrastustani" eteenpäin, ja ainakin täydentää ruokavarastoa. Mutta vain sellaista tarviketta, jota muutenkin syömme, ettei jää turhaan lojumaan ja vanhentumaan. Varastoidaan mitä syödään, ja syödään mitä varastoidaan, eli kiertävä systeemi.
Aion myös hankkia itselleni muutaman erilaisen puukon, ja opetella käyttämään niitä. Esim. vuolemaan puuta jne.
Täytyy olla vaihdon välineitä, kuten tulitikkuja, alkoholia, suolaa, sokeria ja tupakkaa.
Mikrokuitupyyhe on kevyt, jos joutuu liikkeelle.
Etukäteen täytyy tuntea syötävät kasvikset, marjat ja sienet.
Myös luonnon lääkerohdot on hyvä osata.
Ongenkoukut, kohot ja siimaa. Perkausrauta.
Ruokaöljyä pari litraa ainakin. Monelta tämä unohtuu.
Hunaja ei vanhene koskaan. Käy myös terveydenhoitoon.
Puukko ostettu! Samoin isohko elintarviketilaus (papuja, säilykkeitä, pastaa jne.) tehty. Tänään vielä reissu apeekkiin ostoksille,
Ap
Oma kantani on, että ei ole mahdollista valmistautua kaikkeen siihen mitä voi mahdollisesti tapahtua. Näin ollen yritän lähinnä tehdä jokaisesta kokemastani päivästä mahdollisimman mukavan ja merkityksellisen.
Kiinassa on nyt se tilanne että ihmiset eivät varautuneet. Tuo korona on uhka. Eli pandemian varalle miten voi varautua?
Vierailija kirjoitti:
Kiinassa on nyt se tilanne että ihmiset eivät varautuneet. Tuo korona on uhka. Eli pandemian varalle miten voi varautua?
Bug in vai bug Out tilanne? Jos on parempi jäädä kotiin, olisi se kaiken kattava kotivara tosi hyvä asia. Niin ettei tarvitse siinä vaiheessa, kun tilanne on jo päällä, lähteä ostoksille sinne taudinkantajien sekaan vaan linnoittautuminen voidaan tehdä heti.
Eli, ruokaa, juomaa, lääkkeitä, käyttöhyödykkeitä.
Jos taas parempi olis evakuoitua, niin sitä varten etukäteen suunnitelma, varusteet 72 tunnin selviytymistä varten ja lähtö ennen kuin kulkuväylät tukkeutuvat evakuoitujista.
Jos ja kun viranomaiset päättävät eristää koko kaupungin muusta maailmasta, tilanne on ehdottomasti bug in.
Kuivamuonaa, tulentekovälineet, kuukauden edestä vedenpuhdistustabletteja tai vähintään 0,1 mikronin vedensuodatin sekä säänmukaiset sisäänkävellyt kengät, vettähylkiviä ulkoiluvaatteita, runsaasti sukkia ja alusvaatteita sekä teltta. Tai all inc -hotelli Sveitsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bug in vai bug Out tilanne? Jos on parempi jäädä kotiin, olisi se kaiken kattava kotivara tosi hyvä asia. Niin ettei tarvitse siinä vaiheessa, kun tilanne on jo päällä, lähteä ostoksille sinne taudinkantajien sekaan vaan linnoittautuminen voidaan tehdä heti.
Eli, ruokaa, juomaa, lääkkeitä, käyttöhyödykkeitä.
Jos taas parempi olis evakuoitua, niin sitä varten etukäteen suunnitelma, varusteet 72 tunnin selviytymistä varten ja lähtö ennen kuin kulkuväylät tukkeutuvat evakuoitujista.
Jos ja kun viranomaiset päättävät eristää koko kaupungin muusta maailmasta, tilanne on ehdottomasti bug in.
Pandemiatilanteessa Bug in? Toki jonnekin syrjäiselle mökille voi evakuoitua, jos sellainen paikka on. Sinne tarvitaan kuitenkin viikkojen ruuat ynnä muut varusteet.
Nuo eristämiset ja koko kaupunkeja koskevat karanteenit onnistuvat vain Kiinan tapaisessa yhteiskunnassa. Meillä täällä muualla se menee siihen että aluksi ehkä saatetaan pistää porukkaa karanteeniin / eristykseen, mutta hyvin pian resurssit loppuvat. Myös hoitopaikat ovat rajalliset. Sen jälkeen ollaan ja ihmetellään ja tehdään se mitä niissä olosuhteissa voidaan.
Toivotaan, että virus rajoittaa itse itsensä.
Ekana ajattelin sekunnin ajan, mulla ei oo mitään varattuna.
Mutta se on ollut jotenkin niin selvää, että en huomannut koko asiaa heti.
Olen 'ajanut alas kaikki lääkkeeni'. Minulla on ollut aina aution saaren unelma, jos ajaudun haaksirikkoon (🎶), on tultava toimeen ilman lääkkeitä.
Kuivamuonaa, säilykkeitä, vettä viiden litran päniköissä, kahvia, lämmin kevyt iso palttoo. Pattereita, taskulampuissa (tusinan verran kun asuin valottomalla tiellä) aina uudehkot patterit, tulitikkuja punttikaupalla.
Säilyttänyt kipulääkkeitä ja sidetarpeita.
Yksi asia minua mietityttää (hankkiminen ) mutta sitä en paljasta.
Perunakuoppa ja mökki halkoineen on.
Jos ruoantuotanto lakkaisi vuodeksi, kuinka paljon kaloreita pitäisi minulla olla varastoituna, jotten kuolisi nälkään vaan säilyisin jopa toimintakykyisenä?
- Kulutan vuorokaudessa normaalisti 1400 kilokaloria (pienikokoinen nainen) eli vuodessa 511000 kcal.
- Olen varastoinut vartalooni noin 72000 kcal ylimääräistä läskiä, joka pitäisi minut hengissä 51 päivää. Kilokaloreita pitäisi siis olla lisäksi 439000 ruokatarvikkeina varastoituna.
Kuinka paljon olisi 439000 kcal yhtä ainoaa ruoka-ainetta?
73 litraa rypsiöljyä/577 kg perunoita/156kg kuivattuja herneitä/108 kg sokeria/747 purkkia tonnikalaa öljyssä/ 125 kg vehnäjauhoja/ 215 kg kuivattuja luumuja/ 292kg kuivalihaa/
Olen yllättynyt siitä että vehnäleipä näyttäisi olevan erinomainen selviytyjien eväs. Valmiiksi jauhetut vehnäjauhot jopa säilyisivät vähintään vuoden oikein säilytettynä. Kuivahiivaa, suolaa, vehnäjauhoja, ruokaöljyä, herneitä ja kuivalihaa mausteeksi. Jos jemmassa olisi luumuja ja vaikka hunajaa, hiivaleipä onnistuisi myös ilman kuivahiivaa taikinajuurta jemmaamalla.
Eli kun kriisi tulee, kaivelen jemmasta 69 euroa joilla ostan 60 x 2kg jauhopussia
10 l ruokaöljyä pitäisi myös ostaa, siihen kuluisi rahaa 35 euroa.
Suolaa olisi oltava kilo, siihen siis sijoittaisin 1 euron.
Kuivahiivaa kaiken varalta 10 pakettia 26 euroa.
Herneitä, ohrasuurimoita, luumuja jne. voisi ostaa lisäksi, mutta niitä ei tarvitsisi enää hengissäselviämiseen.
Sitten matkaisin mökille, jossa käytettävissä on puulla lämmitettävä leivinuuni. Leipomispäivänä voisin hauduttaa jälkilämmössä ihanan hernekeiton tai ohrapuuron..
Vierailija kirjoitti:
Jos ruoantuotanto lakkaisi vuodeksi, kuinka paljon kaloreita pitäisi minulla olla varastoituna, jotten kuolisi nälkään vaan säilyisin jopa toimintakykyisenä?
- Kulutan vuorokaudessa normaalisti 1400 kilokaloria (pienikokoinen nainen) eli vuodessa 511000 kcal.
- Olen varastoinut vartalooni noin 72000 kcal ylimääräistä läskiä, joka pitäisi minut hengissä 51 päivää. Kilokaloreita pitäisi siis olla lisäksi 439000 ruokatarvikkeina varastoituna.
Kuinka paljon olisi 439000 kcal yhtä ainoaa ruoka-ainetta?
73 litraa rypsiöljyä/577 kg perunoita/156kg kuivattuja herneitä/108 kg sokeria/747 purkkia tonnikalaa öljyssä/ 125 kg vehnäjauhoja/ 215 kg kuivattuja luumuja/ 292kg kuivalihaa/
Olen yllättynyt siitä että vehnäleipä näyttäisi olevan erinomainen selviytyjien eväs. Valmiiksi jauhetut vehnäjauhot jopa säilyisivät vähintään vuoden oikein säilytettynä. Kuivahiivaa, suolaa, vehnäjauhoja, ruokaöljyä, herneitä ja kuivalihaa mausteeksi. Jos jemmassa olisi luumuja ja vaikka hunajaa, hiivaleipä onnistuisi myös ilman kuivahiivaa taikinajuurta jemmaamalla.
Eli kun kriisi tulee, kaivelen jemmasta 69 euroa joilla ostan 60 x 2kg jauhopussia
10 l ruokaöljyä pitäisi myös ostaa, siihen kuluisi rahaa 35 euroa.
Suolaa olisi oltava kilo, siihen siis sijoittaisin 1 euron.
Kuivahiivaa kaiken varalta 10 pakettia 26 euroa.
Herneitä, ohrasuurimoita, luumuja jne. voisi ostaa lisäksi, mutta niitä ei tarvitsisi enää hengissäselviämiseen.
Sitten matkaisin mökille, jossa käytettävissä on puulla lämmitettävä leivinuuni. Leipomispäivänä voisin hauduttaa jälkilämmössä ihanan hernekeiton tai ohrapuuron..
Mielenkiintoista matemaattista analyysia, kiitos! Sellainen tuli mieleeni, että vaikka kaloreita olisi laskennallisesti tarpeeksi, niin pelkät hiilihydraatit eivät riitä. Ilman proteiinia elimistö alkaa näivettymään sekä fyysisesti että henkisesti hyvinkin pian, ihan muutamassa viikossa. Joten tuossa esimerkissä mainitut kuivalihat ja herneet olisivat varmasti erittäin tarpeellisia selviytymisen kannalta. Ja kuivatut hedelmät sekä hunaja tuomaan vitamiineja ja kivennäisaineita.
Taidan itse tehdä samanlaiset kalkulaatiot oman perheeni osalta!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa Lars Wilderängin Tähti-sarja. Tähtikirkas, Tähtisade, Tähtipöly. Tämän kirjasarjan myötä aloitin preppauksen. Tosin en varaudu maailmanloppuun ja totaalikaaokseen, mutta olen varautunut siihen, että joudun pärjäämään useamman viikon ilman yhteiskunnan apuja.
Kiitos suosituksesta! Varmasti luen.
Omasta puolestani voin suositella Susan Beth Pfefferin 2011 ilmestynyttä The Last survivors -sarjaa. Neljä kirjaa, joista ensimmäinen on nimeltään Life as we knew it. Sarja on lainattavissa Helmetistä e-kirjoina.
Lars Wilderängin sarja näyttää olevan vuodelta 2015. Pfeffer tuskin on silti genren uranuurtaja vaikka sarjansa onkin vanhempi. Olisi mielenkiintoista kuulla muista vastaavista survivalistisista kirjoista/kirjasarjoista. Toivottavasti tämä ei ollut liian OT.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet kännykällä jos ei ole tietoliikenneinfraa? Voihan sillä tosin pelata vaikka matopeliä tai käyttää akkua sytykkeenä.
LA radiosta on enemmän hyötyä, tosin jos sitä kuuntelee vihamieliset tahot niin nopeasti myös haittaa.
Kännykässä saa ison kirjaston kulkemaan mukana. Vaikka GPS ei toimisikaan, offline-kartoista olisi hyötyä. GPS:n kera kännykkä olisi tietysti vielä mahtavampi työkalu. Sanakirjat ja text-to-speech toiminnot voivat olla avuksi kansanvaelluksissa. Kamera on erinomainen tapa dokumentoida asioita ja kuvilla pystyy välittämään ison määrän tietoa.
Kännykkä on kompakti tietokone.
Muistakaa villa vaatteissa se on lämpimämpi kostealla. Fleece ei lämmitä. Untuva kyllä.