Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on ravintola-alalla pulaa työntekijöistä

Vierailija
01.02.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11183923

Menkää koulutukseen

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloiden pitäisi saada ostaa juomat halvemmalla että voisivat myydä niitä järkevään hintaan. Siitä on ainakin 3 vuotta kun viimeksi kävin kuppilassa. Iso tuoppi 6,80 e ja siellä oli perjantaina puolenyön aikaan 11 ihmistä. Kyllä se pisti miettimään millä tämäkin pulju pysyy pystyssä?

Palkat alalla on surkeat niin ymmärrän hyvin miksei ala houkuta. Sitä myyntiä pitäisi kuitenkin olla tarpeeksi että ravintolan pitäminen kannattaa. Osaan tehdä ns. kannatavuus laskemisen. Vuokra, sähköt, palkat jne niin en todellakaan alkaisi ravintola yrittäjäksi. Se vaatii niin ison myynnin ettei se ole realistista saada siitä tuottoa.

S-joen Warttibaari on metallipiireissä kehuttu ja suosittu, hinnat pysyneet samana eli se tuoppi on ja pysyy siinä neljässä eurossa. Se mikä saa ihmiset sinne tulemaan on se että joka Perjantai ja Lauantai siellä on joku bändi soittamassa. Eli toisin sanoen siellä sitä underground-musaa ja tunnelmaa riittää. Ilmainen Biljardi ja muina päivinä ilmainen pöytäjalkkis tietysti nekin tuo ihan omaa viihdettä.

Vierailija
42/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut opiskeluaikana töissä ravintolassa tarjoilijana, pesulassa ja porrassiivoojana. Kyl se ravintolatyö oli eniten hanurista, aivan kaikkea sitä mitä täällä on kirjoitettu.

Hirveää oli, mutta täytyy sanoa että se myös motivoi suorittamaan opinnot loppuun ja tavoittelemaan parempaa sitkeästi. Jos opinnoissa oli sellainen vaihe, että ei olisi yhtään huvittanut ja kaikki tuntui turhalta, niin muutaman tarjoiluvuoron kun teki viikonloppuna klo 18-02 niin muisti taas kirkkaasti, että miksi sitä opiskellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon ravintoloissa syöneenä, olen laitanut merkille etä iso osa kokkaajista nykyään on ulkomaalaisia ihan pikkukaupungeissakin. Vaikea uskoa, että syynä on työvoimapula. Suurin syy taitaa kuitenkin olla se maksettu palkka, ihan kuin muillakin aloilla missä kohkataan työvoimapulasta. Kyllä tekijöitä löytyy jos palkkaa maksetaan.

Suomi onkin luisumassa hyvää vauhtia luokkayhteiskunnaksi juuri tämän takia.

Maksa sitä palkkaa, niin olot kohenevat. Ei se palstalla kirjoittelulla muutu, että työntekijäkustannukset Suomessa on iham horroria. Ota selvää ravintoloista, jotka maksavat kunnollista palkkaa, ja mene sinne asiakkaaksi.

Pupusta kuullut että se on yritys joka ei halua koulutetuille maksaa sopivan tasoista palkaa vaan alempaa.

Vierailija
44/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut opiskeluaikana töissä ravintolassa tarjoilijana, pesulassa ja porrassiivoojana. Kyl se ravintolatyö oli eniten hanurista, aivan kaikkea sitä mitä täällä on kirjoitettu.

Hirveää oli, mutta täytyy sanoa että se myös motivoi suorittamaan opinnot loppuun ja tavoittelemaan parempaa sitkeästi. Jos opinnoissa oli sellainen vaihe, että ei olisi yhtään huvittanut ja kaikki tuntui turhalta, niin muutaman tarjoiluvuoron kun teki viikonloppuna klo 18-02 niin muisti taas kirkkaasti, että miksi sitä opiskellaan.

Samantyppinen kokemus. Sain nuorempana kuningasidean jättää lukio kesken ja mennä töihin ansaitsemaan rahaa. Muutaman kuukauden työttömyyden jälkeen sain ravintolasta töitä. Ensin ihan tsuppari- ja toimistotöitä, mutta henkilökunnan vähyyden vuoksi jouduin auttamaan myös ravintolassa mm.tarjoilijana ja kassana.

Itse työ oli ihan ok, mutta se huutava pomo oli vähän liikaa nuorelle tytölle. Puoli vuotta sitä jaksoin kuunnella ja sitten menin häntä koipien alla takaisin lukioon.

Lukioaikana oli kaikenlaisia kesätöitä mm.siivousta Stokkalla. Ainakin silloin se oli aika itsenäistä hommaa, eikä pomo hengittänyt niskaan, niin kuin ravintola-alalla. En tiedä miten nykyisin?

Vierailija
45/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitkä ravintolat sitten maksavat kunnon palkkaa, joita kanattaa kannattaa? Harvemmin sitä huoneentauluissa seinillä lukee.

Vai olisiko helpompi luetella huonosti maksavat, missä ainakaan ei kannata käydä?

Vierailija
46/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä työntekijä saa kyllä ravintola-alallakin hyvää, jopa erittäin hyvää palkkaa. Kannattaa työnantajien ja huonojen olojen syyttelyn sijaan välillä vilkaista sinne peiliinkin. Kaikki eivät todellakaan sovi ravintola-alalle eikä kaikista tule millään koulutuksella hyvää tarjoilijaa. Ravintolatyö ei ole mitään paskaduunia vaan sen,kuten kaikki muutkin työt, voi tehdä hyvin tai huonosti. Jotkut tekevät jopa erittäin hyvin ja he saavat esimerkiksi minun työpaikallani kelpoa palkkaa.

Vierailija
47/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siellä ollut pulaa jo pitkään. Paska palkka niin en ihmettele. Ongelma poistuisi nostamalla palkkoja. 

Aha. Hei palsta, onko teille ok, että ravintola-annosten hintoja nostetaan, jotta työntekijät saisivat enemmän palkkaa? Yläklikkaa jos olet valmis.

Nosta, niin näet onko maksuhalukkaita. Tämä on oikeasti aika yksinkertaista. Jos et saa työntekijöitä, maksa enemmän. Jos et saa asiakkaita, laita lappu luukulle.

Vierailija
48/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä työntekijä saa kyllä ravintola-alallakin hyvää, jopa erittäin hyvää palkkaa. Kannattaa työnantajien ja huonojen olojen syyttelyn sijaan välillä vilkaista sinne peiliinkin. Kaikki eivät todellakaan sovi ravintola-alalle eikä kaikista tule millään koulutuksella hyvää tarjoilijaa. Ravintolatyö ei ole mitään paskaduunia vaan sen,kuten kaikki muutkin työt, voi tehdä hyvin tai huonosti. Jotkut tekevät jopa erittäin hyvin ja he saavat esimerkiksi minun työpaikallani kelpoa palkkaa.

Aika moni on näköjään todennut, että ei ole riittävän hyvä. Siksi työntekijäpula. Kannattaa sitten miettiä, onko järkevämpää olla ilman työntekijöitä vai alkaa maksaa myös keskinkertaisille hyvää palkkaa.

Vierailija
49/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukava kuulla että jossain näinkin!

Oma kokemus tällä 15 vuoden ravintolaurallani on että hyvin tehdystä työstä saat lähinnä lämmintä kättä ja lisää vastuuta, lisää palkkaa harvemmn. No joo okei, ehkä se voi 0,50snt - 1€ korottua jos olet hyvä ja joustava tekijä ja aina käytettävissä, mutta missään en ole ikinä kuullut kyllä yhdenkään saaneen "erittäin hyvää palkkaa" ravintolatöissä.

Itse olen aina hoitanut hommani hyvin, mutta se "kiitos" ei kyllä ole pääsääntöisesti ollut sen kummempaa kuin kehuja, lisää hommaa ja vastuualueita ja näin ollen pidempiä päiviä. Palkankorotukset siihen työkuorman lisäykseen nähden lähinnä täysiä vitsejä.

Ja siis ravintola-alan ongelmat huonoine oloineen ja esimiehineen ovat ihan arkipäivää ja realismia, myös niillä hyvillä tekijöillä. Sitä on turha yrittää kääntää muuksi vetoamalla peiliin katsomiseen.

Minkä ikäinen olet? Nuorilla työntekijöillä on ehkä vielä aikaa ja uutuudenviehätystä painaa duunia kuin ikiliikkuja ilman taukoja, joustaa aina ja olla työnantajan käytettävissä aina tarvittaessa. Ja moni siitä nauttiikin nuorena, kuten itsekin. Silloin ei välttämättä näe, mitä se oikeasti on pitkässä juoksussa.

Siinä kolmenkympin jälkeen viimeistään monilla alkaa silmät aueta ja voi alkaa tuntua että elämässä olisi muutakin kuin olla jatkuvan epäsäännöllisesti duunissa pikkupalkalla ja joustaa yksipuolisesti, ja kärsiä huonosta ilmapiiristä. Voisi olla kiva pitää taukoja työpäivän aikana ilman, että siitä vittuillaan. Voisi olla kiva harrastaa muutakin kuin työkavereiden kanssa naapuribaarissa notkumista klo 02 yöllä työpäivän jälkeen. Ja niin edelleen.

Vierailija
50/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ravintolatyö ei ole mitään paskaduunia..."

Juu, ei ole. Ei...

Vierailija
51/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni alalla rassaa eniten työajat. Aina olet kiinni illat ja viikonloput, kyllä siinä sosiaalinen elämä kärsii.

Vierailija
52/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkäsin nuorena ravintola-alasta, kun siinä oli sellaista cocktailinhuuruista hohtoa aikanaan, kun tykkäsi itsekin bilettää.

Sitten kun se ei enää huvittanut, ei mikään olisi ollut tarpeeksi korjaamaan niitä työolosuhteita. Vaihdoin kaupan alalle (paremmat työtunnit, lisät ja varmat tauot) ja aloitan uudelleenkouluttautumisen nyt syksyllä, ettei tarvitse enää ikinä olla asiakaspalvelussa. Jossain lounasbuffa/suurtaloushommissa varmaan jaksaisi eri tavalla, mutta ei ainakaan missään a la carte-hommissa.

Jos ravintola-alaa ei koko sydämestään rakasta ja suhtaudu ruokaan intohimoisesti ja työskentele jossain Michelin-tason syöttölöissä, ei kyllä todellakaan kannata.

Vierailija
53/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en alaa tehkemäään noin pienillä palkoilla enempäää kuin pari tuntia päivässsä. Ennnemmin alan rikollliseksi. Alan myyymään vaikka huumeita ja piraaattituottteita.

Vierailija
54/60 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan hoetaan että kun on niin kiire-kiire-kiire ! !

Mistä helkkarista se kiire muodostuu ja turha hosuminen!!!

Palkatkaa riittävästi porukkaa ja delegoikaa viisaasti sen sijaan että hoette kuinka on kiire!

Vierailija
55/60 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ravintola-alalta 2020 potkut koronan takia enkä kaipaa enää takaisin.

Ihmisiä alalta irtisanottiin ja lomautettiin.

Ala on todella epävarma tulevaisuuden kannalta.

Palkkaa sain 1800e kk verojen jälkeen jäi käteen 1500e.

Jouduin tekemään kaikkia töitä olemaan kokkina,välillä kassalla ja tiskaamaan.

Palkankorotuksiin ei suostuttu sanottiin että koronan takia ei ole varaa maksaa enempää palkkaa.

En ajatellut enää koskaan palata ravintolaan töihin.

Käyn vain asiakkaana syömässä

Vierailija
56/60 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se työvoimapula taisi kadota aika nopeasti, kun koronapandemia lähti käyntiin.

Vierailija
57/60 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkäsin nuorena ravintola-alasta, kun siinä oli sellaista cocktailinhuuruista hohtoa aikanaan, kun tykkäsi itsekin bilettää.

Sitten kun se ei enää huvittanut, ei mikään olisi ollut tarpeeksi korjaamaan niitä työolosuhteita. Vaihdoin kaupan alalle (paremmat työtunnit, lisät ja varmat tauot) ja aloitan uudelleenkouluttautumisen nyt syksyllä, ettei tarvitse enää ikinä olla asiakaspalvelussa. Jossain lounasbuffa/suurtaloushommissa varmaan jaksaisi eri tavalla, mutta ei ainakaan missään a la carte-hommissa.

Jos ravintola-alaa ei koko sydämestään rakasta ja suhtaudu ruokaan intohimoisesti ja työskentele jossain Michelin-tason syöttölöissä, ei kyllä todellakaan kannata.

Tämä! Mulla ihan sama, kaupan alalla ollut nyt pitkään ja nyt alkaa riittää asiakaspalvelu. Ei tämäkään helppoa ole, kun koronan verukkeella 'säästetään' kaikesta. Mä tein kans baarissa (ja ruokapaikoissa) hommia sinkkuna parikybäsenä, mut en tekis todellakaan enää näin yli nelikymppisenä. Todella kova ala. Ei kiitos.

Vierailija
58/60 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin myy vaikka persettä. Henkisesti ja fyysisesti helpompaa ja voi päästä jopa parempiin tienesteihin verrattuna ravintola-alaan.

Vierailija
59/60 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin lohduttaa ravintola-alaa kertomalla että tuossa helmi-maaliskuussa sähkölaskut ovat iskeneet siihen pientaloissa ja vuokrakoppia isommissa asunnoissa majailevaan keskiluokkaan joka ravintoloita ja muita palveluita pitää hengissä kulutuksellaan että työvoimapula tulee olemaan pienin näiden ongelmista.

UK:ssa tuhannet pubit ovat muuten joutuneet sulkemaan ovensa jo nyt koska lämmityksen hinnannousu on tehnyt toiminnan kannattamattomaksi. Ei sen ravintolan lämmitys Suomessakaan ilmaista ole.

Vierailija
60/60 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut tuota vaihtoehtoa. Olen 40 ilman mainittavaa työhistoriaa ja mahikset on lähinnä siivous, sairaanhoito ja kokkaus, muualle tuskin otetaan töihin. Sairaanhoitoon en voi kuvitella pystyväni eikä siivous kiinnosta pätkääkään, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää kokkaus. Ei sekään houkuttele, mutta minkäs teet. Ei se lounaskokin homma mitenkään hurjan raskasta voi olla. Ravintolakokkina ei kiinnosta toimia.

Rohkeasti vaan kokeilemaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi