Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on ravintola-alalla pulaa työntekijöistä

Vierailija
01.02.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11183923

Menkää koulutukseen

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele. Ei tarvitse lukea juttua. Alalta opinnot suoritettu mutta en todellakaan tuli ikinä enää alalle töitä tekemään.

Vierailija
2/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan järkevä ei halua ravintola-alalle. Pienet palkat, raskas työ ja ilmapiiri useasti hyvin huono. Eikä juurikaan etenemismahdollisuuksia.

T. Alalta paennut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa ravintola-alan työolosuhteita inhimillisemmäksi niin mennään !

Vierailija
4/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele kun miettii työaikoja ja palkkoja. Tarjoilijan koulutus on naurettavan pitkä. Samat asiat oppii töissä muutamassa viikossa.

Vierailija
5/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän ne syytkin tuli hyvin selvästi.

"Syiksi hän näkee raskaan työn, työaikojen vaihtelun, osa-aikaiset työpaikat ja palkkatason."

Miksi sitten pitää alkaa jollain aivopesulla koittaa saada lapsia opiskelemaan alaa kun voisi ensin korjata nuo?

Vierailija
6/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sanovat että ravintola-alalla on nakittavia ja sressaavia hermoheikko-esimiehiä jotka puhuvat työntekijälle kuin koiralle? Onko näin?

Vierailija
7/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai on pulaa asiakkaista, jotka ymmärtää palvelun tuottamisen kustannukset? Hei sama ongelma kaikilla aloilla!

Vierailija
8/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut tuota vaihtoehtoa. Olen 40 ilman mainittavaa työhistoriaa ja mahikset on lähinnä siivous, sairaanhoito ja kokkaus, muualle tuskin otetaan töihin. Sairaanhoitoon en voi kuvitella pystyväni eikä siivous kiinnosta pätkääkään, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää kokkaus. Ei sekään houkuttele, mutta minkäs teet. Ei se lounaskokin homma mitenkään hurjan raskasta voi olla. Ravintolakokkina ei kiinnosta toimia.

Vierailija
9/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin perusasiat kuntoon.

Palkkataso kuntoon ja osaikaisuus vaihdettava asiallisiin työsopimuksiin.

Sitten vasta rekryämään nuoria alalle.

Vierailija
10/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää lisää tästä musta tulee isona-hankkeesta ja etenkin niistä alan positiivisista puolista joita aikovat tuoda esille. Lähinnä sen mitä ne mahtaa olla kun itse en keksi yhtään.

Vierailija
11/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokemus ei oikein näy palkkauksessa yli 20v alalla ja palkka vieläkin alle 12€ ja osapäivätyö...vuokrafirmankautta. surkeeta. Miksi kukaan haluaisi työskennellä näin huonolla palkalla ja taukoja ei kerkeä yleensä edes pitämään. Luulisi että kun on työvoimapula maksettaisiin paremmin, mutta ei. Niin ja koulutus oli aikoinaan 3v

Vierailija
12/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alalla, joten en ihmettele yhtään. Alan palkkaus ja arvostus pitäisi saada ihan toiselle tasolle. Siinä ei auta tubettajilla houkuttelut.

Itse olen julkisella puolella. Meillä on sentään hyvät työskentelyolot, päivätyö arkena, ajallaan tuleva palkka, ihan hyviä etuja ja inhimilliset pomot. Mitä olen lukenut yksityisestä puolesta, en vaihtaisi ikinä sinne. Kaksi yksityisessä ravintolassa työskennellyttä tuttuani on polttanut itsensä loppuun. Toisella se johti työkyvyttömyyseläkkeeseen. Mitkään jutut huutavista pomoista, järkyttävästä työtahdista surkeissa olosuhteissa eivät ole keksittyjä.

Meilläkin näkyy kunnalla nuorten vähäinen määrä. Meillä ei ole kovin montaa alle 30-vuotiasta työntekijää. Kunnan suurin ongelma on pätkätyöt pätkätöiden perään. 10 vuoden pätkäputki on ihan normaalia kunnan töissä. Kukaan ei jaksa sellaista, joten usea nuori työkaverini on lähtenyt muualle töihin. Kaupunki on menettänyt monta hyvää työntekijää ketjuttamisen takia. Pätkätyöt ja sesonkityö ovat yleistä yksityisellä puolellakin.

Tällaiset perusasiat pitäisi saada kuntoon, niin ehkä sitten ala alkaa kiinnostamaan.

Vierailija
13/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokemus ei oikein näy palkkauksessa yli 20v alalla ja palkka vieläkin alle 12€ ja osapäivätyö...vuokrafirmankautta. surkeeta. Miksi kukaan haluaisi työskennellä näin huonolla palkalla ja taukoja ei kerkeä yleensä edes pitämään. Luulisi että kun on työvoimapula maksettaisiin paremmin, mutta ei. Niin ja koulutus oli aikoinaan 3v

Itsekin ravintola-alalla kokkina ja myönnetään, homma on oikeasti todella hirveää. Aikataulujen kanssa soditaan, jatkuva kiire, hyvä, että edes tosiaan taukoja pystyy pitämään. Lisäksi pitkiä päiviä ja työ on raskasta kaikin puolin.

Pidän sitä jopa nykyään epäinhmillisenä, että tuollaista pitäisi jaksaa vuodesta toiseen.

Uupumus tullut kaksi kertaa ja nelisen vuotta olen tehnyt töitä.

Kiire vain kiihtyy jatkuvasti, oikeasti. On liian vähän tekijöitä ja itsekin tässä mietin mitä tekisin tulevaisuudessa.

Tosin onneksi itselläni oli ekat vuodet intoa, palavaa kiinnostusta kehittyä ja edetä.

Olen saanut useita palkankorotuksia, vastuuta paljonkin ja hyvät työtodistukset aina. Olen aika etuoikeutettu siinä määrin, et olen päässyt näkemään ja itse toteuttamaan hienoja juttuja.

Parhaimmillaan palkka on ollut 15€/h plus matkat maksettu päälle.

Nyt teen ekstraajan hommia ja palkka vähän pienempi. Ehdotettiin jotain 12€ tuntipalkkaa mutta en suostunut. Sain nostettua reippaasti.

Mietin, että miksi et vaadi parempaa palkkaa kun kokemusvuosiakin on hurjasti?

Vierailija
14/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siellä ollut pulaa jo pitkään. Paska palkka niin en ihmettele. Ongelma poistuisi nostamalla palkkoja. 

Vierailija
15/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut tuota vaihtoehtoa. Olen 40 ilman mainittavaa työhistoriaa ja mahikset on lähinnä siivous, sairaanhoito ja kokkaus, muualle tuskin otetaan töihin. Sairaanhoitoon en voi kuvitella pystyväni eikä siivous kiinnosta pätkääkään, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää kokkaus. Ei sekään houkuttele, mutta minkäs teet. Ei se lounaskokin homma mitenkään hurjan raskasta voi olla. Ravintolakokkina ei kiinnosta toimia.

En ole ihan ikäisesi, mutta tein sen muuvin että vaihdoin hyvinpalkatusta akateemisesta alasta tyhjän päälle koska ei ollut minun juttuni. What's your excuse? Miten kiinnostavaa luulet olevan tarjolla kun ei ole koulutusta? Ota lusikka käteen. Itsekin otin.

Vierailija
16/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet sanovat että ravintola-alalla on nakittavia ja sressaavia hermoheikko-esimiehiä jotka puhuvat työntekijälle kuin koiralle? Onko näin?

On.

Vierailija
17/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siellä ollut pulaa jo pitkään. Paska palkka niin en ihmettele. Ongelma poistuisi nostamalla palkkoja. 

Voisin palata alalle keikkailemaan viikonloppuisin, välillä on entiset työkaverit tai pomot pyytäneet. En mene koska en näe aikani myymistä niin halvalla kannattavaksi. Esim viikonlopputyöstä pitäisi saada tunnissa enemmän mitä saan nykyisessä päivätyössäni.

Vierailija
18/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aha. Hei palsta, onko teille ok, että ravintola-annosten hintoja nostetaan, jotta työntekijät saisivat enemmän palkkaa? Yläklikkaa jos olet valmis.

Vierailija
19/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Hei palsta, onko teille ok, että ravintola-annosten hintoja nostetaan, jotta työntekijät saisivat enemmän palkkaa? Yläklikkaa jos olet valmis.

Käy minulle. Harvemmin tulee ravintolassa nytkään käytyä. Maksakoon ne jotka kyseistä palvelua haluavat käyttää.

Vierailija
20/60 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jutut huutavista pomoista, järkyttävästä työtahdista surkeissa olosuhteissa eivät ole keksittyjä."

Ja sitten vielä kehdataan ihmetellä alalla vallitsevaa työvoimapulaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme