Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologinen avoleikkaus

Vierailija
31.01.2020 |

Minulta poistatetaan ensi viikolla suuri munasarjakasvain. Leikkaushaava tulee häpy luusta napaan asti. Pelottaa vietävästi mikä kasvain kyseessä. Olen vasta 35 vuotias ja pelottaa syövän mahdollisuus. Kasvaimen koko on 20x20cm sisältäen nestetäyteisiä ja kiinteitä osia. Onko kellään kokemuksia? Entäpä sairausloman pituus näin massiivisen leikkauksen jälkeen? Mahdolliset sytostaattihoidot pelottavat ja hauta.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti:

Miten tuollaisen operaation missä poistetaan, kohtu, munasarjoja ym. Jälkeen seksi elämä?

Ihan normaali. Ei mulla ainakaan ollut leikkauksella mitään negatiivista vaikutusta, oikeastaan päin vastoin, kun ei tarvinnut enää ehkäisystäkään huolehtia.

Vierailija
22/58 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaihdevuosioireet munasarjojen poiston jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivuutta ja äksyilyä.

Vierailija
24/58 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimolla ainakin mennyt halut täysin. Mutta tärkeämpää että voi olla äiti lapsillemme vielä.

Vierailija
25/58 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jääleike näytti hyvänlaatuista ison kasvaimenpoiston jälkeen ja sitä se näytti myös tarkemmassa tutkimuksessa.

Vierailija
26/58 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sairaslomaa tuli leikkauksen jälkeen 6 viikkoa. Aika ei ollut yhtään liian pitkä. Leikkauksesta toipuminen oli raskasta, sairaalassa meni viitisen päivää. Liikuntaa pikkuhiljaa lisäten sai peruskuntoa takaisin. Kävely oli hyvää liikuntaa. Pieniä kotitöitä tein, ripustelin pyykkiä yms. Mutta nostorajoituksia kannattaa noudattaa kiinnikkeiden vähentämiseksi.

Vierailija
27/58 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirurgisissa vaihdevuosissa ilmeisesti myös psyykkiset oireilut yleisempiä?

Vierailija
28/58 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä tehdä säästäviäkin leikkauksia, jos haluaa vielä lapsia??

Vierailija
29/58 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirurgisissa vaihdevuosissa ilmeisesti myös psyykkiset oireilut yleisempiä?

Sain hormonikorvaushoidon, koska kuukautiset loppuivat leikkaukseen. Aloin syödä niitä heti kun pääsin kotiin leikkauksen jälkeen eli kahden päivän kuluttua leikkauksesta. Minkäänlaisia vaihdevuosioireita ei ehtinyt tulla. 

Vierailija
30/58 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia hormonikorvaushoitoja on tarjolla? Vaikuttaako seksihaluihin munasarjojen poisto? Niin monelta olen kuullut halujen haihtuneen olemattomiin.

Vierailija
31/58 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö jo ennen leikkausta ultrattu ja sanottu onko epäily että ois pahanlaatuinen? Kystahan on hyvänlaatuinen. 

Ultrattiin ja kyse ei ole kystasta, koska siinä on kiinteitä komponentteja ja lokeroita. Myös verisuonia näkyi. Nestettä, eli askitesta ei ollut, josta gynekologi oli positiivisin mielin.

Samanlainen tapaus ja syöpä oli. Kahdessa kohtaa suolistossa oli myös syöpää niissä kohdissa mistä oli kasvanut kiinni. 3 kuukauden sytot päälle ja nyt kaksi vuotta mennyt ilman mitään pahempaa. Arpi häpyluusta reilut viisi senttiä navan yläpuolelle. Onnistunut ja perusteellinen leikkaus tehtiin. Jääleiketuloksia odotin pitkään ja syöpä oli yllätys. Vointi ja veriarvot olivat kuitenkin ihan hyvät.

Vierailija
32/58 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli iso munasarjakysta, 25 cm pitkä, painoi 2,5 kg. Se leikattiin avoleikkauksella ja samalla pienempi kysta toisesta munasarjasta, munasarjat, munanjohtimet, kohtu, kohdunkaula ja umpisuoli. Leikkaushaava ylettyi häpyluusta viitisen senttiä navan yli. Ensin lääkäri sanoi, että saisin saikkua neljä viikkoa, mutta koska teen melko raskasta työtä, tuli viiden viikon sairausloma. Se riitti hyvin toipumiseen. Sairaalasta kotiutettiin jo kahden päivän päästä leikkauksesta. Jännitin kyllä kovasti, onko kyseessä hyvän- vai pahanlaatuinen kasvain ja hyvänlaatuinen oli. Olin 52-vuotias, kun leikkaus tehtiin. 

Miksi on poistettu noin paljon, jos ollut hyvälaatuinen?

En ole edeltävän viestin kirjoittaja, mutta vaikka leikkauksessa otettu jääleike enteilisi hyvänlaatuista, niin on aika ikävä jos lopullisissa tuloksissa paljastuukin syöpä. Sitten joudutaan leikkaamaan uudelleen. Ja jos on kuitenkin 52-vuotiaasta kyse, tuskin on raskaustoivetta joten kohdun ja munasarjat voi huoletta poistaa.

Vierailija
33/58 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääleikkeen pitäisi olla melkolailla luotettava.

Vierailija
34/58 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jääleikkeen mukaan kyseessä oli hyvänlaatuinen. Ja leikkaus tehtiin sen mukaan. Lopullinen vastaus olikin sitten ihan jotain muuta: maligni, aggressiivinen gradus 4.

Mulla oli kanssa jotain solideja komponentteja ja verisuonia siinä kasvaimessa, askitesta myös. Joku kysyi että miten ei aikaisemmin huomattu, niin en osaa kertoa. Oireet oli niin epämääräiset. Mun kasvain painoi monta kiloa, mutta ei sitä ulospäin huomannut.

Vierailija
35/58 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jääleikkeen mukaan kyseessä oli hyvänlaatuinen. Ja leikkaus tehtiin sen mukaan. Lopullinen vastaus olikin sitten ihan jotain muuta: maligni, aggressiivinen gradus 4.

Mulla oli kanssa jotain solideja komponentteja ja verisuonia siinä kasvaimessa, askitesta myös. Joku kysyi että miten ei aikaisemmin huomattu, niin en osaa kertoa. Oireet oli niin epämääräiset. Mun kasvain painoi monta kiloa, mutta ei sitä ulospäin huomannut.

Tämä olis kamala tilanne. Saa toivoa jo jääleikkeestä, ja matto vietäisi täysinnjalkojen alta. Tiedätkö kuinka usein näin voi käydä?

Vierailija
36/58 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatiinko syöpäsi hoidettua vai onko hoidot kesken? Kuinka paljon teillä on noussut ca 125? Itsellä ca 125 on 77. Voi kuulemma nousta vatsaontelon ärsytyksestäkin.

Vierailija
37/58 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä, että oletus on hyvänlaatuisesta aina siihen saakka, kun se on leikattu tai itseasiassa tutkittu. Eli ei ole kiirettä hoitaa nopeasti, kun oletetaan olevan hyvänlaayuinen.

6kk leikkausjonossa ja sen patologisessa tutkimuksessa voi mennä 1-2 kk.

Vierailija
38/58 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuossa ollut joku, jolla kaikki arvot olivat hyviä ja olikin sitten ollut pahanlaatuinen

Vierailija
39/58 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin just leikkauksessa reilu viikko sitte. Kystissolidi kasvain verisuonituksella kiinni vasemmassa adnexessa, täytti koko vatsaontelon, oli siellä irrallisena pallona. Painoi kuutisen kiloa. Jääleike näytti hyvänlaatuista. Nyt pelottaa, että olisikin pahanlaatuinen. Juuri kun huokaisin helpotuksesta.

Vierailija
40/58 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääleikkeen pitäisi olla n. 80% luotettava

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme