Gynekologinen avoleikkaus
Minulta poistatetaan ensi viikolla suuri munasarjakasvain. Leikkaushaava tulee häpy luusta napaan asti. Pelottaa vietävästi mikä kasvain kyseessä. Olen vasta 35 vuotias ja pelottaa syövän mahdollisuus. Kasvaimen koko on 20x20cm sisältäen nestetäyteisiä ja kiinteitä osia. Onko kellään kokemuksia? Entäpä sairausloman pituus näin massiivisen leikkauksen jälkeen? Mahdolliset sytostaattihoidot pelottavat ja hauta.
Kommentit (58)
Hohhoijaa. Anna ihmisten keskustella kokemuksistaan ja jätä lukematta!
Harvoin pomppaa hyvänlaatuisesta suoraan pahanlaatuiseen.
Luin että gynekologinen aivoleikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jääleikkeen mukaan kyseessä oli hyvänlaatuinen. Ja leikkaus tehtiin sen mukaan. Lopullinen vastaus olikin sitten ihan jotain muuta: maligni, aggressiivinen gradus 4.
Mulla oli kanssa jotain solideja komponentteja ja verisuonia siinä kasvaimessa, askitesta myös. Joku kysyi että miten ei aikaisemmin huomattu, niin en osaa kertoa. Oireet oli niin epämääräiset. Mun kasvain painoi monta kiloa, mutta ei sitä ulospäin huomannut.
Saatiinko syöpäsi hoidettua vai onko hoidot kesken? Kuinka paljon teillä on noussut ca 125? Itsellä ca 125 on 77. Voi kuulemma nousta vatsaontelon ärsytyksestäkin.
Hoidettiin sytostaateilla kun leikkauksessa saatiin kaikki näkyvä kasvain pois. Mulla oli ca125 vain jotain 38 muistaakseni. Hoitojen jälkeen jotain 10 luokkaa. Ei siis aina ole graavisti koholla hankalissakaan tapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys mutta miksi poistetaan umpilisäke?
Siksi että se on turha joka tapauksessa ja kun sama alue on avattuna, hyvä poistaa, ettei tarvitse tehdä mahdollisen tulehtumisen vuoksi uudelleen samalle alueelle leikkausta.
No kun se ei ole turha. Se säilöö hyvät suolistobakteerit siltävaralta että ne muualta suolistosta tuhoutuu.
Voimia kanssasiskot. Mulla oli rajalaatuinen 30x20 cm hirviö. Paljastui patologialla vielä rajalaatuiseksi. Odottaminen ja epätietoisuus oli pahinta.
No kyllä ne vaan ihme ja kumma voi olla.
Mulla todettiin tänää päivystyksessä n. 15x25cm kasvain, oletettavasti munasarjaperäinen. En oikein tiedä miten asiat nyt etenee?
Tehtiinkö sinulle pöivystyksessä gynekologinen tutkimus? Se on seuraava askel. Sitä ennen labroja ja leikkaus, jossa selviää vasta varmaksi kasvaimen luonne. Leikkauksen yhteydessä otetaan jääleikenäyte, joka antaa suuntaa kasvaimen luonteesta. Tarkemmat tulokset tulevat 2-4vkoa kasvaimen leikkauksesta.
Mulla poistettiin tähystyksellä v.2016 kaikki mahdollinen alavatsasta rajalaatuisten kasvainten takia. Olin 32v ja kerennyt jo lapsen saada. Kaikki hyvin.... kunnes pari viikkoa sitten kävin lääkärissä niukan verisen vuodon takia (on vaan umpipussi ). Kiireellisenä taas mentiin gynelle, verinkokeisiin ja varjo-ainekuvauksiin. Leikkaushaavan kohdalle kasvanut kasvain joka viittaa rajalaatuisuuteen sekä muutamassa imusolmukkeessa näkyy jotain, mitä nyt taas ei pysty sanomaan ennen leikkausta onko rajalaatuisen etäpesäkkeitä vai muuta. Avoleikkaus odottaa kolmen viikon päästä. Ca-125 oli 4 vuotta sitten 116 ja nyt se oli 109.
Edellisestä leikkauksesta v.2016 oli jäänyt borderline kasvainta, joka nyt oli uusiksi kasvanut ja muuttunut pahemmanlaatuiseksi ( low grade seroosi karsinooma).
Mulla todettiin myös low grade seröösi alkuvuodesta. Aika vähän tullut vastaan sellaisia kenellä on sama sairaus. Mites sulla meni leikkaus? Ja mikä tilanne nyt?
Nostan vanhaa keskustelua. Mulla löytyi eilen sattumalta n. 20cm kasvain vas. munasarjasta. Ei verenkiertoa. Tänään jo menossa gyn.pkl:lle "peruutusajalle". Ca125 otettiin aamulla. Kaikin puolin vaikuttaisi hyvänlaatuiselta, mutta mene ja tiedä. Eikä oireillut mitenkään, ehkä lievä painontunne kun nukkuu vatsallaan. Mutta kasvainhan siis ulottaa navan yli ja oli ihan palpoitavissa vatsan päältä..pistin lihavuuden piikkiin :/ tsemppiä kanssa-sisarille!
Siinä sairaalan kutsukirjeessä on puhelinnumero mihin voi soittaa ja kysellä. Saat sieltä asiantuntevia vastauksia.
No en minä tässä mitään vastauksia kysellyt! Löysin ketjun, ja kommentoin kun lähelle osui. Se kai ko. palstojen tarkoitus?? Ja minä mitään kutsukirjettä saanut kun lähete meni eilen ja iltapäivällä soitettiin ja kutsuttiin keskussairaalaan. Joten kiitos sulle asiallisesta kommentistasi!
Vierailija kirjoitti:
Eikö jo ennen leikkausta ultrattu ja sanottu onko epäily että ois pahanlaatuinen? Kystahan on hyvänlaatuinen.
Näistä ei aina 100% tiedä. Ultra, ct ym kuvat, samoin kuin verikokeetkaan, ei välttämättä anna täyttä vastausta, että mikä on. Mutta onneksi olet nyt pääsemässa leikkaukseen ja sit selviää! Voimia!
No eipä se sairaus tällä palstalla parane ainakaan.