Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihtaako hoitajat oikeesti alaa? Tunnetteko ketään?

Vierailija
31.01.2020 |

Julkisuudessa kiistellään siitä, vaihtavatko hoitajat oikeasti alaa kuten sanotaan? Jotku väittää, että kehnon palkan ja työolojen takia hoitajat lähtee ja sitten on pula, mut tilastot ei tätä ilmeisesti tue.
Mikä sun mutu ja kokemus on? Tunnetko alaa vaihtaneita hoitajia?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Olen "ihan tavallisissa" toimistotöissä, ja yksi työkaveri on sairaanhoitaja. Ei ollut koskaan sanonut siitä, meni monta vuotta ennen kuin edes kuulin asiasta.

Vierailija
2/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alaa vaihtanut hoitaja, teen verkkosisältöjä, jotka eivät liity mitenkään hoitoalaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä lähes jokainen nuori hoitaja miettii että mihinkäs sitä hakisi opiskelemaan. Pari onkin jo lähtenyt. Muista en sitten osaa sanoa onko puhetta vain, mutta ainakaan nykyiseen tilanteeseen ei olla tyytyväisiä.

Vierailija
4/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut kaksi AMK-tutkintoa liiketaloudessa ja tietojenkäsittelyssä äskettäin ja molemmat opinnot ovat täynnä alaansa kyllästyneitä sairaanhoitajia. Eli ainakin kova pyrkimys on monella alalta pois.

Vierailija
5/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kymmentä tunnen. Valtaosasta tulee opettajia, miehet lähtee myymään hengityskoneita ja monitoreja, itse lähdin it-alalle. Ei jaksa seisoskella sairaalasängyn vieressä pyyhkimässä sontaa.

Vierailija
6/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös Hesarissa ollut hiljattain selvitys siitä, että hoitajat itse asiassa vaihtavat alaa selvästi keskivertoa vähemmän?

Vierailija
7/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sh tuttu lähti lukemaan tradenomiksi, toinen opettajaksi, useampi ylempään amk:iin pyrkimyksenä päästä erilaisiin projekteihin. Vielä useampi vaihtaa pois vuorotyöstä, vaikka toistaiseksi sairaanhoitajina vielä toimivatkin. Eivät tule hoitoalalla pysymään, koska päivätyössä sitten palkka on niin huono.

Vierailija
8/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisteriksi lukee moni, tai lähtee esim. lääke-edustajaksi.

Vierailija
9/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paljon saman organisaation sairaanhoitajia Fb-kavereina, ja todella moni opiskelee uutta alaa työn ohessa tai on jo vaihtanut työpaikkaa. Minä itse olen hoitovapaalla, ja samalla opiskelen yliopistossa.

Vierailija
10/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret lähtee, vanhat jää, kun niillä on lainat ja lapset maksettavana.

Vierailija
11/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut sairaanhoitajasta it-alalle. Edellisessä työpaikassani oli mun lisäksi kolme muuta, jotka olivat vaihtaneet sairaanhoitajasta it-alalle. Kaiken kaikkiaan tunnen itseni lisäksi sairaanhoitajasta it-alalle vaihtaneita 7 kpl.

Eikös meitä sairaanhoitajan työstä pois vaihtaneita ollut jonkun tutkimuksen mukaan aika paljon? 40 000? vai oliko peräti 70 000?

Vierailija
12/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen hoitoalalta muille aloille vaihtaneita ja päinvastoin, varmaan samassa suhteessa

IT-insinööri -> lastentarhanopettaja

sairaanhoitaja -> toimistotyöntekijä valtion virastoon tradenomikoulutuksen kautta

Entinen apuhoitaja tjsp vanhan mallin mukaan kävi ensin teknisen piirtäjän koulutuksen ja sitten vuosia myöhemmin amk-insinööriksi. Tekee töitä suunnittelijana.

Toimistotöitä tai siivousalan töitä tehneitä lähihoitajaksi kouluttautuneita tiedän useammankin tapauksen. 

Vierailija
13/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni.

En jaksa valehdella enää.

Vierailija
14/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vaihtanut alaa. Tiedän muitakin. Osa ei vaihda koska keksii tekosyitä miksi ei voi lähteä opiskelemaan uutta ammattia.

Vierailija
15/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaveri lähti paremman työn perässä kauppaan töihin vaan paska palkka ajoi takaisin hoitajaksi.

Vierailija
16/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 Lisää, että noin yleensä ottaen tunnen alanvaihtajia enemmänkin, niin ettei hoitoala ole ollut kuvioissa missään vaiheessa. Itsekin mm. olen vaihtanut toimistotyöntekijästä suunitteluinsinööriksi amk-koulutuksen kautta. 

Vierailija
17/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hoitaja? Sairaan vai lähi?

Vierailija
18/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti. T. Ex-hoitaja, nykyinen sosionomi.

Vierailija
19/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaa. Mun lähipiirissä 2 on vaihtamassa alaa ja muut hoitajat suunnittelee sitä tai ainakin puhuu siitä.

Vierailija
20/44 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut sh:ksi 20 v. sitten. Vuosikurssini tyypeistä ehkä puolet on terveydenhuoltoalalla, niistäkin osa on yrittäjiä. En ole itsekään enää alalla, olin vain muutaman vuoden aikoinaan.