Mikä ihme siinä on niin vaikeaa pitää ne penskat kurissa kaupoissa?
Ja julkisissa paikoissa ylipäätänsä? Olin sovituskopissa sovittamassa rintaliivejä, kun joku lapsi tuli kurkkimaan sovituskopin verhon takaa. Käskin lopettaa ja vedin verhon kiinni. Hetken päästä sama pentu tuli vetämään sovituskopistani verhon auki. Riuhtaisin verhon takaisin kiinni niin kovalla voimalla, että tuo lapsi jotenkin siinä rytäkässä lensi naama edellä lattiaan, kun piteli kiinni verhosta. Ja eiköhän sieltä heti laukkaa penskan äiti paikalle räyhäämään minulle. Kun minun vikahan se on ettei hän katso lapsensa perään. Haloo nyt.
Kommentit (175)
Hoitakaa itse ne lapsenne kun olette ne tähän maailmaan tehneet. Sääliksi käy lapsiraukkoja kun vanhemmat on välinpitämättömiä laiskureita.
Täällä taas äänessä aikuiset, jotka ovat itse vauvasta asti käyttäytyneet kuin aikuiset. Kukapa niitä omia lapsiaikoja muisamaan. En minä, mutta ne muut kakarat.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas äänessä aikuiset, jotka ovat itse vauvasta asti käyttäytyneet kuin aikuiset. Kukapa niitä omia lapsiaikoja muisamaan. En minä, mutta ne muut kakarat.
Katkerat lapsettomat täällä itkevät.. kun eivät itse voi saada lapsia niin johonkin se energia on kai purettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti lapseni eivät ole tahtoni alaisia olentoja. Opettelevat vielä miten pitää käyttäytyä kaupassa ja muualla.
Mitä ehdotat ap (ja muut lapsenpotkijat) keinoksi?
Ehdotan parempaa ehkäisyä!
Jo syntyneen lapsen kohdalla se on vähän myöhäistä.
Onhan siihen konstinsa. Kun muutenkaan lapselle ei opeteta kuinka käyttäytyä eikä kasvateta vaan annetaan niiden itse opetella niin voihan niille antaa polkypyörän tai scootin tai jotain ja antaa opetella ajamista ja liikennesääntöjä yksin vilkkaalla tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan odota että lapsi käyttäytyisi kuten aikuinen. Sen sijaan on ihan ok odottaa, että ne vanhemmat vahtisivat sitä lastaan joka opettelee käyttäytymään. Sen sijaan että vaaditaan kaupan ja ravintoloiden henkilökunnan kasvattavan niitä lapsia, kun itseä ei huvita.
Älä päästä kakaraasi repimään sovituskoppien verhoja auki, niin kaikki suhtautuu siihen lumihiutaleeseesi ihan normaalisti. Ota vastuu teoistasi, myös jälkikasvustasi.
/8
Kyllä saan hoitajana purra hampaita päiväkodin pihallakin iltapäivisin, kun vanhemmat hakevat lapsiaan. On perheitä joiden samat lapset, jotka hyvällä menestyksellä tottelevat/harjoittelevat tottelemaan päivän aikana ruokapöytätapoja, jonottamista, yhdessä leikkimistä, jälkien siivoamista, äänen voimakkuutta jne. muuttuvat huonotapaisiksi kitisijöiksi nähdessään vanhempansa. Heitetään hiekkaa kaverin tai vanhemman päälle, potkitaan ämpäreitä, ei tietenkään siivota leluja varastoon ja vanhemmat eivät mitään vaadi, myhäilevät ja lirkuttavat vain lapselle. Ikävää on, jos olen juuri pyytänyt viedä esim pallon varastoon ja vanhempi kuullut sen eikä vaadi samaa, samoin anteeksipyydön kanssa, vanhempi sivuuttaa sen ja antaa lapsen häippästä tilanteesta. Tuommoinen käytös vesittää hoitajan auktoriteettiä ja seuraavat päivät ovat taas hankalia.
Vierailija kirjoitti:
PS. Olen hoikka ja 175cm pitkä, mutta peppuni on luonnostaan isohko ja pyöreä, ja saan paljon jopa ärsyttävää huomiota miehiltä.
"...johon auttaa se, että menen julkiselle paikalle tiukoissa treenihousuissa ja lyhyessä takissa, että oikein kerään ahterille huomiota. Mitä en sitten kuitenkaan muka halua."
Heh hee.
Mikä ihme siinä on, että aikuiset ei osaa käyttäytyä kännissä.
Ihan pakkoko ne kakarat on raahata markettiin työ- ja tarhapäivän jalkeen ruuhkaan ja kiireeseen, kun kaikki on väsyneitä ja pahantuulisia? Jos ottais tavaksi laittaa seuraavan päivän ruuat etukäteen, niin sais ajella suoraan kotiin ja ruuanlämmitykseen, ja illalla sitten käydä kaupasta täydentämässä ruokakaappia, ilman niitä vinkuvia kakaroita. (Paitsi jos ei ole toista puoliskoa lapsenlikaksi, niin ne ilkiöt on varmaan siinä tapauksessa otettava kumminkin mukaan, mutta ei niillä sit ainakaan nälkäkiukku enää paina päälle,)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti lapseni eivät ole tahtoni alaisia olentoja. Opettelevat vielä miten pitää käyttäytyä kaupassa ja muualla.
Voi hyvänen aika! Jos nyt alkajaisiksi opetat ne pysymään vierelläsi ja kerrot jo ennen kauppaan menoa, että kauppa ei ole leikkipuisto. Kaupassa ei juosta eikä huudeta. Kaupassa kävellään nätisti äidin tai ostoskärryn vierellä. Jos ei totella, kaupasta poistutaan välittömästi. Ja kyllä, niiden sun muksujen kuuluu olla sun tahdon alaisia olentoja!
T. Kolmen äiti
Miksi se onkin aina just kolmen äiti? En kyllä usko, että yksikään kolmen lapsen äiti kuvittelisi, että lapset ovat vanhemman tahdon alaisia. Mutta ihan hyvä yritys.
Lapsen tahto on vanhemman taskussa ja lapsen käytöstä pystyy säätelemään, mutta helppoa se ei ole vaan se vaatii loputonta toistoa, toistoa ja toistoa.
t. kahden äiti, jolle on ihan sama mitä sinä uskot. Jos sinulle on liian raskas ponnistus poistua sieltä kaupasta, jos sinun lapsesi on vaikea hillitä sitä käytöstään se ei ole auttamatta sitä meille kaikille muille.
Mitä se ihan konkreettisesti tarkoittaa, että lapsen tahto on vanhemman taskussa? Tai se, että lapsen käytöstä voi säädellä? Esim. jos lapsi saa kiukkukohtauksen, miten lapsen tahto muutetaan nin, ettei hän tahdo enää kiukutella? Tai miten siinä säädellään käytöstä? Joo, toki siinä otetaan käyttöön damage control ja pidetään lasta kiinni jne., mutta et kai tosissasi tuossa tilanteessa jätä ostoskärryä ostoksineen niille sijoilleen ja lähde kaupasta? Mitä niille ostoksille tapahtuu?
Kyllä. Kärry jäi niille sijoilleen odottamaan ja ulos kaupasta. Istuiniässä sääntö oli joko kävellä nätisti tai nostin istuimeen huudosta huolimatta. Isompi joutui käteen jne...Ihan liikaa näkee näitä tyhjän hokijoita jotka eivät tee kuten uhkaavat. Ja selittelevät. Yhtään en sallinut kaupoissa perseilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No herranjestas, vahdi niitä lapsia! Varsinkin sovituskoppien lähellä. Oletko jotenkin vajaa vai miten et tajua että se lapsesi, joka vasta opettelee sitä kaupassakäyntiä, ei ymmärrä olla koskematta sovituskopin verhoon??
Niin, niitä lapsia tosiaan vahditaan ja vanhemman tulee puuttua huonoon käytökseen. Liian monesti lapsen vanhempi vaan pällistelee vieressä tumput suorana ja tuppisuuna vaikka varmasti näkee mitä lapsi teki/tekee. Ja on myös kohteliasta pyytää vieraalta ihmiseltä anteeksi lapsen käytöstä ja voi myös käskeä lapsen pyytämään anteeksi jotta lapsikin ymmärtää että nyt ei mennyt oikein.
No kun se vanhempien oma pikku Lumikki-Lumikukka voi saada vaikka traumoja jos häntä kieltää tekemästä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Minutkin on kannettu kaupasta ja pantu kuriin, ihan kun omanikin. Ei me saatu penskoina käyttäytyä miten sattuu,sitä opetettiin kuinka ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Opeta! Valvo! Kasvata! Pääsisitköhän näillä alkuun?
En mä ymmärrä miten kohtuuton vaatimus on, että jokainen hoitaa lapsensa itse siellä julkisessa tilassa ja katsoo sen lapsen perään? Ei ole kaupan myyjien tai ravintoloiden henkilökunnan asia hoitaa jotain lasta joka touhuaa omiaan kun vanhempia ei kiinnosta. Jos tähän ei pysty, kannattaa pysyä siellä kotona vaan siihen asti kun lapsi on jotain 6v.