Mikä ihme siinä on niin vaikeaa pitää ne penskat kurissa kaupoissa?
Ja julkisissa paikoissa ylipäätänsä? Olin sovituskopissa sovittamassa rintaliivejä, kun joku lapsi tuli kurkkimaan sovituskopin verhon takaa. Käskin lopettaa ja vedin verhon kiinni. Hetken päästä sama pentu tuli vetämään sovituskopistani verhon auki. Riuhtaisin verhon takaisin kiinni niin kovalla voimalla, että tuo lapsi jotenkin siinä rytäkässä lensi naama edellä lattiaan, kun piteli kiinni verhosta. Ja eiköhän sieltä heti laukkaa penskan äiti paikalle räyhäämään minulle. Kun minun vikahan se on ettei hän katso lapsensa perään. Haloo nyt.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti lapseni eivät ole tahtoni alaisia olentoja. Opettelevat vielä miten pitää käyttäytyä kaupassa ja muualla.
Mitä ehdotat ap (ja muut lapsenpotkijat) keinoksi?
Että niiden lasten perään katsotaan?Jos on niin pieni ettei tajua niin miksei istu kärryssä tai pidä kädestä vaan riekkuu vapaana?
Onko kukaan ajatellut sitä että kun lapsi kasvaa, niin se käytöskin rauhoittuu ja oppii kuuntelemaan vanhempia paremmin. Sanavaraston kehittyminen on yksi tärkeä.
Aika moni teistä ei taida tajuta että koululainenkin omaa aika niukan sanavaraston. Voi mennä ohi paljon sanoja mitä vanhempi kirjakielellä ehkä sanoo.
Minusta sanottiin lapsena että olin ihan mahooton ja jatkuvasti sai katsoa perään. Ottivat korvastakin kiinni ja sekään ei auttanut. Mikään ei kuulemma auttanut. Lukioikäisenä sitten muutuin normaaliksi.
En ole koskaan tehnyt rikkeitä tai törttöillyt aikuisena.
Luulen että lapset on lapsia ja aikuiset on sitten aikuisia.
Riku Rantala kirjoitti joskus hesariin hyvän kirjoituksen että me suomalaiset oltaisi lapsivihamielisiä.
Kannattaa käydä lukemassa ja provosoitumassa siitä. Aika hyvä kirjoitus mielestäni.
Ihan kamalaa. Luin koko ketjun läpi siitä mihin jäin.
Nyt on tosiaan selvää, mistä juontavat juurensa ne kommentit ja aloitukset, joissa Suomea soimataan lapsivihamieliseksi maaksi. Ei todellakaan ihme, jos lastenkasvatus tosiaan on tätä tasoa. Enhän minä voi mitään tehdä kun ei se usko.
Ja tuon yhden isukin lapsista pitäisi jonkun ymmärtää tehdä lasu. Jo on lapselle turvaton kasvuympäristö; lapsi vie ja isä tulee vikisten perässä. Noin ei kasvateta yrittäjiä ja johtajia, vaan työelämään sosiaalisten vaikeuksien takia sopeutumattomia sossuelättejä. Minä minä minä ja minun vapaa tahtoni.
Aivan käsittämätöntä settiä. Jopa vauvapalstan tasolla tarkasteltuna.
/8
Vierailija kirjoitti:
No hei, mähän voisin alkaa jakaa vitosen seteleitä kaikille niille jotka loukkaantuu mun perheestä ja oma tahtoisista lapsista.
Tuutte vaan itkemään mulle että lapses ei osaa käyttäytyä niin saatte vitosen setelin heh.
Eiköhän tule parempi mielikin.
Pitääkin ottaa isompi tukko rahaa mukaan mielensä pahoittajien vuoksi.
T: Iskä
Mitä jos viettäisit tämän illan niiden lastesi kanssa etkä roikkuisi täällä netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hei, mähän voisin alkaa jakaa vitosen seteleitä kaikille niille jotka loukkaantuu mun perheestä ja oma tahtoisista lapsista.
Tuutte vaan itkemään mulle että lapses ei osaa käyttäytyä niin saatte vitosen setelin heh.
Mitä jos viettäisit tämän illan niiden lastesi kanssa etkä roikkuisi täällä netissä.
Meinasin sanoa samaa, mutta tuskin sillä on mitään lapsia.
Eihän noin tyhmää saapasta voi ollakaan.
Sitä paitsi jos olisi, niin tähän aikaan tulee pikkukakkonen...
Huh huh, nyt tuli paksua tekstiä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa. Luin koko ketjun läpi siitä mihin jäin.
Nyt on tosiaan selvää, mistä juontavat juurensa ne kommentit ja aloitukset, joissa Suomea soimataan lapsivihamieliseksi maaksi. Ei todellakaan ihme, jos lastenkasvatus tosiaan on tätä tasoa. Enhän minä voi mitään tehdä kun ei se usko.
Ja tuon yhden isukin lapsista pitäisi jonkun ymmärtää tehdä lasu. Jo on lapselle turvaton kasvuympäristö; lapsi vie ja isä tulee vikisten perässä. Noin ei kasvateta yrittäjiä ja johtajia, vaan työelämään sosiaalisten vaikeuksien takia sopeutumattomia sossuelättejä. Minä minä minä ja minun vapaa tahtoni.
Aivan käsittämätöntä settiä. Jopa vauvapalstan tasolla tarkasteltuna.
/8
En kyllä olisi noinkaan mustavalkoinen asian suhteen. Lapsista voi tulla ihan mitä vain.
Jos et pidä lukemastasi tai sulla on erilainen maailmakatsomus, niin ei siihen auta mitkään lasut tai rauhoittavat.
Sun pitää vain hyväksyä erilaisuus ja ymmärtää ettet sinä voi muuttaa maailmaa tietynlaiseksi. Tuo kontrollintarve on aika sairas.
Eli lähtökohtaisesti lähdetään siitä että voit ottaa taolaisen asenteen. Et voi muuttaa joen virran suuntaa, mutta voit virrata sen mukaisesti.
Itse en kyllä lukenut tuosta kirjoituksesta tuollaista maailmanlopun näkökulmaa. Sulla on voimakas halua tulkita väärin asioita ja et siedä yhtään erilaisuutta tai moderneja näkökulmia elämään.
Hakkaat eräällä tavalla päätäsi seinään kun et saa tikkaria.
Kun lapsena et saanut haluamaasi, niin nyt aikuisena kuvitelet että sulla on oikeus estää muita ja kontrolloida muita. Silti mikään ei estä sua ottamasta sitä tikkaria, (älä kuitenkaan ota sitä muilta).
Kuule, tee omalla elämälläs mitä haluat, mutta jätä muut rauhaan ja kunnioita heidän elämäänsä. Et sä ala kasvattamaan muita, kasvata ensin itsesi noista traumoistasi ja hanki itsellesi se tikkari. Maailma on vapaa paikka olla ja elää. Maailmassa saa ihan kaiken kunhan vain ottaa sen. Ota se tikkari itselles. Älä tule kuule ottamaan sitä mun lapsilta :)
Ymmärrätkö?
Jumalauta miten sairasta tulla tänne ennustamaan muiden lasten tulevaisuutta. Oleks sää selvännäkijä oikeen?
Noita-akka sinä varmasti olet. Otan osaa traumoistasi.
Huh. :D En lukenut kuin alun kommentista, sen verran psykedeelistä settiä. Eihän tuo edes liittynyt minun kommenttini sisältöön mitenkään. Hengitä ja keskity, keskustelu on silloin hedelmällisempää.
/8
Vierailija kirjoitti:
Sä voisit nyt vaan jatkaa tankotanssias ja olla puuttumatta asiapitoiseen keskusteluun.
sun on parempi kuule rukoilla ettei tuo mielikuva tule sun uniis.
pian tanssit siinä mukana ja nyökkäilet päätäs asiallisen keskustelun tahtiin.
taustalla liirailee tangotanssija purppuranpunaisella lattiamatolla.
Mitä tulee asiapitoiseen keskusteluun, niin ilmeisesti on vaikeaa ja enemmistöstä on vaikeaa pitää ne penskat kurissa julkisilla paikoilla. Tästä voidaan vetää yhteen se, että ei osata kasvattaa. Tai, lapset vaan on sellaisia.
En usko että suurin osa ei vaan osaa kasvattaa. Luulen että lapset vaan on sellaisia.
Ne on aina olleet ja tulee olemaan.
Pitää vain oppia sietämään tätä todellisuutta.
Ne lapset ei ole samalaisia kuin sarjassamme:
Pien talo preerialla.
Tälläisiä pohdintoja ja loppulausumia minulta tähän päätteeksi, kun pikkukakkonen alkaa lähestyä loppuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani marketissa töissä, näihin törmäsi jatkuvasti. Sisään tullessa sanottiin, miten lähdetään pois kaupasta, jos ei olla nätisti. Sitä sitten hoettiin koko kauppareissu, lapsien jatkaessa perseilyään.
Yhden ainoan kerran muistan erään isän kaapanneen lapsen kainaloon ja lähtevän ulos kaupasta, kun lapsi ei totellut.Vieläkin nostan tälle isälle hattua, vaikka tapahtumasta aikaa pari vuotta.
Kerrohan nyt sitten sinä, marketin ex-työntekijä, oletko sinä hyvilläsi siitä, että joku vanhempi lähtee lapsen kanssa kaupasta ja jättää ostokset kärryyn?
Olen!! Ihanaa kun siitä raivoavasta mukulasta pääsee eroon.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Yhtä oikeutettua käytöstä kuin hakata alkoholin vaikutuksen alaisena. Jos joku aikuinen alkaa lapsiani potkimaan niin poliiseille soitto ja väkivalta syyte. Opitpahan sinäkin käyttäytymään kun vanhempasi eivät sinua näköjään osanneet kasvattaa.
Näin on. Ongelmana on juuri se että vanhemmat on aikoinaan kontrolloineet kaikkea ja kamalan stressaantuneena huutaneet ja kiskoneet jakuvasti lapsiaan.
Heille on jäänyt päälle ja haluavat että muutkin riehuu lapsilleen prismoissa.
Ottavat itseensä kun vanhemmat ovatkin rentoja ja hyväksyvät lapsien lapsekkaan käytöksen.
Ovat sitä sorttia jotka seisoo niissä punaisissa valoissa vaikka liikennettä ei näy mailla halmeilla.
Jos joku lapsi ajaa pyörällä ohi, kun ei näe että on järkeä seistä vihreissä, kun liikennettä ei ole, niin alkavat ajatuksissaan potkia näitä.
Viha nousee pintaan kun joku ei toimi yhtä robottimaisella kaavalla. Heitä lapsuudessa muokattiin tiukkaan neuvostoliittomaiseen kuriin ja nuhteeseen. Oma tahto ja mieli kitkettiin jo varhain pois.
Siksi nämä seisoo räntäsateessa tyhjäpäisen näköisinä ja odottelevat vihreää kuin kuuta nousevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani marketissa töissä, näihin törmäsi jatkuvasti. Sisään tullessa sanottiin, miten lähdetään pois kaupasta, jos ei olla nätisti. Sitä sitten hoettiin koko kauppareissu, lapsien jatkaessa perseilyään.
Yhden ainoan kerran muistan erään isän kaapanneen lapsen kainaloon ja lähtevän ulos kaupasta, kun lapsi ei totellut.Vieläkin nostan tälle isälle hattua, vaikka tapahtumasta aikaa pari vuotta.
Kerrohan nyt sitten sinä, marketin ex-työntekijä, oletko sinä hyvilläsi siitä, että joku vanhempi lähtee lapsen kanssa kaupasta ja jättää ostokset kärryyn?
Olen!! Ihanaa kun siitä raivoavasta mukulasta pääsee eroon.
Taitaa olla niitä alan pieniä iloja :) ota ilo irti työn pienistä iloista.
Itse tykkään kahvitauoista.
T: Inssi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin sanoa samaa, mutta tuskin sillä on mitään lapsia.
Eihän noin tyhmää saapasta voi ollakaan.
Sitä paitsi jos olisi, niin tähän aikaan tulee pikkukakkonen...
siis kirjoitin itselleni tämän herjaavan viestin, kun ajattelin varastaa teikäläisiltä vähän yläpeukkuja. Sain sen verran alapeukkuja että otin teiltä vähän takaisin ;)
T: kujemielellä
Mun mielestä lapsia ylikasvatetaan nykyään.
Ennen sai lapsetkin kasvaa pihalla kaveriporukoissa itsekseen. Sitähän ne vanhat ikäluokat on. Saaneet aika vapaasti pihalla kasvaa aikoinaan.
Kaikenlainen ylitulkinta ja kasvatustieteiden lisääntyminen on vain vienyt monet harhateille.
Tuskin kovinkaan moni uskaltaa edes lapsia hankkia, kun tästäkin ketjusta saa ymmärryksen että lasten kasvatus olisi jotain rakettitiedettä.
Näyttäisi aika monelle olevan.
Hei korkki kii nyt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa lapsivapaita hypermarketteja, en muualla asioisikaan! Käyn kaupassa myöhään illalla, silloin kurittomia penskoja ja joka paikan tukkivia eläkeläisiä ei ole enää liikkeellä.
Minä, minä, minä ja maailma, joka on minua varten!
Ei, lapsiperheethän ovat juuri niitä, jotka luulevat maailman olevan heitä ja heidän lapsiaan varten. Penskoja ei viitsitä edes kasvattaa niin että ne osaisivat käyttäytyä ihmisiksi julkisilla paikoilla vaan vaaditaan toisia sopeutumaan niiden riehumiseen, rääkymiseen ja yleiseen perseilyyn.
Jos mennään ihan fysiikallakin, niin kyllähän täällä pakko löytyä tilaa heille ja lapsille.
Ei nyt niin voida mennä että tilaa ei löydy maailmasta.
Vai millaisessa maailassa elät?
Kun maailmassa on jotain asioita ja esineitä tai olentoja, niin heillä on tapana ottaa paikkansa alueelta.
Tämä on ihan simppeliä matematiikkaa. Ei tarvitse olla inssi tajuakseen tätä.
Sinun logiikalla heidän pitää elää jossain vaihtoehtoisessa todellisuudessa fyysisesti, mutta jotenkin kavahtaa teikäläisiä täällä henkisesti?
Miten fitun sekaisin sitä voi ihminen olla?
Nyt laita se korkki kiinni jumalauta.
Minä olen lähestulkoon absolutisti, kiitos vain kysymästä. En siis todellakaan ole kännissä. Sinä taas taidat olla joko kännissä tai muuten sekaisin, sillä kirjoituksesi oli aivan kummallista soopaa millä ei ole mitään tekemistä reaalimaailman ja ketjun aiheen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lähestulkoon absolutisti, kiitos vain kysymästä. En siis todellakaan ole kännissä. Sinä taas taidat olla joko kännissä tai muuten sekaisin, sillä kirjoituksesi oli aivan kummallista soopaa millä ei ole mitään tekemistä reaalimaailman ja ketjun aiheen kanssa.
En kyllä usko että olet. Sen verran sekavaa ja erimielistä tekstiä mun maailmankuvan nähden tulee.
Juuri meinasin kirjoittaa että kamalaa tuubaa kirjoitat. Menee ihan yli ymmärryksen.
Taidat vain provoilla?
Melkein tulee mieleen että oletkohan äitini?
Sen verran sekavaa kristillistä hapatusta tulee että annan ihan olla omassa sarjassaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen sai lapsetkin kasvaa pihalla kaveriporukoissa itsekseen. Sitähän ne vanhat ikäluokat on. Saaneet aika vapaasti pihalla kasvaa aikoinaan.
Kaikenlainen ylitulkinta ja kasvatustieteiden lisääntyminen on vain vienyt monet harhateille.
Tuskin kovinkaan moni uskaltaa edes lapsia hankkia, kun tästäkin ketjusta saa ymmärryksen että lasten kasvatus olisi jotain rakettitiedettä.
Tämä.
Sitten nämä velat tai lapsettomat, joilla ei ole mitään käsitystä käytännöstä.
Toki sieltä vaihtopenkiltä on mukava huudella teoreettisia ohjeita ihannemaailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Sitten nämä velat tai lapsettomat, joilla ei ole mitään käsitystä käytännöstä.
Toki sieltä vaihtopenkiltä on mukava huudella teoreettisia ohjeita ihannemaailmasta.
Sehän tässä huolestuttaa, että ne eivät lisäänny joilta lastenkasvatus sujuisi. Ne joilta ei suju, poikivat sitten senkin edestä.
/8
Ihan hirveä sävy tässä keskustelussa. Toiset räyhäävät että lapset saa meuhkata ja toiset räyhäävät että haluavat lapsivapaan kaupan, kadun, kuppilan ja mielellään koko maailman. Jos ihan hirveästi jokin yleinen asia vituttaa niin kannattaa katsoa peiliin olipa sitten lapsi, äiti, vela, mummo tai mies.
Ei kukaan tuu kohdusta millään mittapuilla yhteiskuntakelpoisena ja asioita pitää vähän opetella ja rajoja kokeilla. Mitä tapahtuu jos avaan verhon vaikka täti sanoi ”lopeta”?
Kyllä siinä saa ärsyyntyä mutta ei nyt ryhdytä pientä kanssaeläjää potkimaan!
Se, että äidit kertomuksienne mukaan ryntäävät räyhäämään teille kun ärähdätte tai komennettu lasta kertoo siitä, että äiti ottaa lapsensa huonon käytöksen tosi henkilökohtaisesti omana epätäydellisyytenään kasvattajana eikä kykene kohtaamaan sitä. Eihän se niin mene. Lapset sekoilee ja tekee välillä mitä sattuu vaikka miten päin kasvattais. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Mahdollistetaan me vanhempina ja perheen ulkopuolisina kanssaeläjinä se, että he oppivat jotain muuta kuin että ”kaikki tuntemattomat on lähtökohtaisesti ikäviä, ankeita, äkäisiä ja perseestä”
Kärsivällisyyttä kaikille.
Huh huh kun lukee näitä niin en ihmettele yhtään miksi Suomessa lapset ei osaa käyttäytyä ja lapsiviha kasvaa ja kukoistaa.
Ei niitä lapsia jakseta paimentaa. Niitä on saatava ja sitten ne joutuu itse itsensä kasvattamaan kun vanhemmat ei jaksa ja viitsi.