Omaiselle vaihdettiin bentsot pois sairaalassa ja tilalle Mirtazapin?
Sen jälkeen on mielestäni ollut tosi pöpperössä 12h lääkkeen ottamisen jälkeen. Bentsojen aikaan ei ollut vastaavaa. Onko kokemuksia? Onko Mirta muka tosiaa niin paljon parempi lääke kuin bentsot?
Kommentit (32)
Ja miksi on sairaalassa, luultavasti se tauti tai vaiva väsyttää vanhusta myös??
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi on sairaalassa, luultavasti se tauti tai vaiva väsyttää vanhusta myös??
Ei ollut sen tyyppinen ongelma. Jalassa oli vain ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bentsot on demonisoitu viime vuosien aikana. Vanhuksilta niitä otetaan pois, koska "saattavat aiheuttaa tokkuraa ja kaatuilua".
Lääkärin velvollisuuden luulisi olevan selvittää, miten bentsot on kullakin vanhuksella toimineet, sen sijaan, että kaikilta pyritään vaihtamaan ne johonkin Mirtan kaltaiseen karmeaan mielialalääkkeeseen.
Ap, juttele omaisesi lääkärin kanssa asiasta ja kero näkemyksesi. Varaudu perustelmaan hyvin.
Joo, olet varmaan oikeassa. Yksilöllistä arviointia ei ilmeisesti lainkaan noudatettu tässä. Terv. Ap
Niitä otetaan pois kaikilta ikäryhmiltä, jotka ovat yhdenkään reseptin onnistuneet jostakin saamaan. Eivät vanhukset ole mikään poikkeus sääntöön. Yksilöllinen harkinta on valitettavan harvinaista herkkua kenelle vain.
Myös nuoremmat ravaavat päivystyksessä, kun toimivaa lääkitystä ei anneta. Ihan normaalia, mutta inhottavaa, kun sattuu omalle tai läheisen kohdalle.
Onko yksityistä kokeiltu? Taistelua lienee edessä, mutta toivotaan että joku näkisi toimintakyvyn eikä pelkkiä demonisoituja valmisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bentsot on demonisoitu viime vuosien aikana. Vanhuksilta niitä otetaan pois, koska "saattavat aiheuttaa tokkuraa ja kaatuilua".
Lääkärin velvollisuuden luulisi olevan selvittää, miten bentsot on kullakin vanhuksella toimineet, sen sijaan, että kaikilta pyritään vaihtamaan ne johonkin Mirtan kaltaiseen karmeaan mielialalääkkeeseen.
Ap, juttele omaisesi lääkärin kanssa asiasta ja kero näkemyksesi. Varaudu perustelmaan hyvin.
Joo, olet varmaan oikeassa. Yksilöllistä arviointia ei ilmeisesti lainkaan noudatettu tässä. Terv. Ap
Niitä otetaan pois kaikilta ikäryhmiltä, jotka ovat yhdenkään reseptin onnistuneet jostakin saamaan. Eivät vanhukset ole mikään poikkeus sääntöön. Yksilöllinen harkinta on valitettavan harvinaista herkkua kenelle vain.
Myös nuoremmat ravaavat päivystyksessä, kun toimivaa lääkitystä ei anneta. Ihan normaalia, mutta inhottavaa, kun sattuu omalle tai läheisen kohdalle.
Onko yksityistä kokeiltu? Taistelua lienee edessä, mutta toivotaan että joku näkisi toimintakyvyn eikä pelkkiä demonisoituja valmisteita.
Hänellä on Opamox-resepti yksityisellä kyllä valmiina. Se pitää vain uusia ja jättää tuo Mirta pois kokonaan.
Aivan sairasta lopettaa bentsot seinään, olen nähnyt työssäni niitä katastrofeja riittävästi,
bentsot ovat hyvä lääke oikein käytettynä !
Ensihoitaja
87 vuotiaalle vaihdetaan lääkitys kun bentsoihin voi jäädä koukkuun. No,empatia ei kuulu Suomalaiseen terveydenhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin vanhalle pitää vielä vaihtaa lääkkeet? Jos hän on bentsoista jonkun vuoden riippuvainen niin mitä sitten.
Ihan liian usein lääkevaihdos tarvitaan siksi, etyä se vanhus saisi itse käyttää omat lääkkeensä. Bentsot ja kipulääkkeet menevät helposti ns. Läheisten isompiin ja välittömämpiin tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan liian usein lääkevaihdos tarvitaan siksi, etyä se vanhus saisi itse käyttää omat lääkkeensä. Bentsot ja kipulääkkeet menevät helposti ns. Läheisten isompiin ja välittömämpiin tarpeisiin.
Kamalaa, mutta totta.
Minulla on Temesta sosiaalisten tilanteiden pelkoon johon on auttanut hyvin. Ennen lääkitystä en aina uskaltanut edes kauppaan lähteä.
Nyt eivät terveyskeskuksessa enää uusineet ja olen aivan kauhuissani mita tulee käymään kun lääkkeet loppuu.
Jos tarvitsee jatkuvaan nukahtamiseen tai ahdistukseen jokapäiväiseen käyttöön, bentsoja ollaan yleensä todella nihkeitä määräämään. Itse tarvitsen tabletin keskimäärin yhtenä iltana viikossa, ja olen onnistunut aina saamaan uusittuna omat bentsoni sekä myös kantaan tulevia hoitokontakteja varten kirjauksen, että minulle tulisi määrätä bentsoja SSRI-lääkkeiden sijasta, koska SSRI-lääkkeillä on minulle enemmän haittavaikutuksia.
Käytän bentsoista tematsapiinia, ja sen kanssa olen huomannut vain verenpaineen laskua ja yleistä väsymystä seuraavana päivänä. Ei vaikuta mihinkään muuhun kuin että treeniaikataulu pitää suunnitella niin, ettei lääkkeen ottamista seuraavana päivänä voi tehdä raskasta lihaskuntoa, koska verenpaineeni on jo ilman lääkettä matalanpuoleinen.
Joskus käytin bentsoja pidempiaikaisen (1kk) kuurin ja huomasin kyllä, että kun sen lopetti, yöaikaiset ahdistuskohtaukset, joihin sitä bentsoa olin alkanut syödä, tulivat saman tien takaisin. Mistään lääkkeestä en lopulta löytänyt totaaliapua, vaan piti sinnitellä itse itsensä tähän tilanteeseen, jossa keskimäärin yksi yö lääkettä viikossa riittää.
Eihän sitä mirtaa ole pakko ottaa niin ei ole tokkuraa.
Hullu päätös.
Olen 55 ja söin isoilla annoksilla alkuun oksatsepaamia sitten diatsepaamia noin 23 vuotta.
Lopetin ihan itse ja nyt ei ole mitään lääkitystä päähän ollut 6 vuoteen.