Lapsivapaa hotelliviikonloppu miehen kanssa menossa jälleen kerran pilalle
Koska minulla on menkat. Eikä ole ensimäinen kerta kun näin sattuu käymään. Onko seksielämän parantaminen oikeasti mahdotonta lapsiperheelliselle, vai pitäisikö tajuta lakata jo yrittämästä...
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Inko neljäkymmentä siis raja kun ei enää saa käyttää minipillereitä, tai hormonikierukkaa?
Tähän on ehkä jo vastattu, mutta ei. Äidilläni oli hormonikierukka vielä 60-v:nä, kun se auttoi myös vaihdevuosien epäsäännöllisiin kuukautisiin. Itse olen nyt 40 ja just viime vuonna hormonikierukka vaihdettiin uuteen.
Ette keksi mitään muuta tekemistä? Vapaa pilalla tuon takia. Huh, eipä käy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ap suhtautuu kielteisesti hormoneihin, niin ei kai kuukautisten siirtäminen muutaman kerran vuodessa ole ihan poissuljettu vaihtoehto? Jos siis on niin tärkeää päästä nimenomaan sitä seksiä harrastamaan. Minusta yhdessä syöminen ja pitkään nukkuminen kuulosti jo mukavalta vaihtelulta arkeen.
Jos hormonit ovat pikeasti terveysriski jollekulle niin miksi niitä käyttäisi? On aivan selkeitä tilanteita, joissa niitä ei edes määrätä.
Jep, täällä esim veritulppariski. En vaaranna henkeäni vaikka kiva olis menkat siirtää joskus.
Itse olin yh äiti. Ja ymmärrän sinua hyvin. Aina tulee nohevia kommentteja näiltä ydinperhe tyypeiltä.
Vielä tulee sinunkin aikasi mennä ja tulla vapaasti. Voimia arkeen!
Mä ap ymmärrän täysin sun fiiksen. Minua ainakin juuri menkkojen alkaessa v*tuttaa muutenkin kaikki, menis hotelliloma ihan pieleen siinä. Varsinkin jos ois haaveillut jotain romanttista ja eroottistakin viikonloppua ja sitten menkat ja pms-oireet vie halut. Enkä tiedä ottaisinko itsekään mitään menkkojen siirto-pillereitä, pelkään että ne tekis vielä entistäkin pahantuulisemmaksi ja haluttomammaksi.
Meillä on kylpyläviikonloppu suunnitteilla ja se pitää varata kuukausia etukäteen (suosittu paikka, ei saa lyhyellä varoitusajalla huonetta). Pitää tosiaan yrittää laskeskella semmoinen vklp ettei ois menkkoja, mut hankalaa se on.
Vierailija kirjoitti:
APlla on masennus eli kaikki vastoinkäymiset tuntuvat miljoona kertaa pahemmilta kuin mitä ne oikeasti ovat. Nyt hän kanavoi sen masennuksen menkkoihin jotka tulevat väärään aikaan. Ja mitään ei voi muka tehdä mitenkään,kaikki on vain paskaa.
Pms-oireet on ihan tosi juttu, kaikki ärsyttää kun menkat on alkamassa. Ei kaikilla, mutta joillakin. Ei pahantuulisuus aina ole masennusta, ja voi tosiaan johtua niistä menkoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mullapa oli viime vuonna ihan kaksi lapsivapaata iltaa. Oon yh ja lasten isä ei suostu heitä ottamaan ollenkaan. Eli ei mulla oo ees miestä kun en pääse ketään tapailemaan. Jos lähden hotellilomalle niin lapset ovat aina mukana, koska mummokin kuoli ja ei ole ketään joka heidät ottaisi hoitoon. Jos mulla ois mies niin oisin tyytyväinen, lapsivapaatakin varmaan saisin jos mies joskus olisi lasten kanssa kotona. En ees tarttis mitään hotelliviikonloppuja sen miehn kanssa kaksin.
Ja joo, olen katkera ja kateellinen monille muille. Töissäkin usein joykut äidit valittavat "raskaita aamuja". Heillä on kaikilla miehet ja isovanhemmat aktiivisesti lasten kanssa apuna. Miehet vievät lapsia päiväkotiin ja vaimon autolla töihin, silti valitetaan kun on niin hirveen raskasta. Oon silloin yleensä vaan ihan hiljaa. Kukaan ei halua kuulla miten heräsin viideltä lenkittämään koiraa ja laittamaan lapsille aamupalaa, kun se oma elämä on niin paljon rankempaa "kun mun mies unohti ostaa kaupasta mun lempimysliä" ja mummo ottaakin lapset viikonloppuna vaan yhdeksi yöksi.
Rahalla saa lapsenvahdin. Ihan turhaa kitinää.
T. Yh
Itse olin yh äiti. Ja ymmärrän sinua hyvin. Aina tulee nohevia kommentteja näiltä ydinperhe tyypeiltä.
Vielä tulee sinunkin aikasi mennä ja tulla vapaasti. Voimia arkeen!
Miksi täällä haukutaan joukolla ap:ta taas.
Ymmärrän hyvin häntä. Lapsiperheessä on harvoin seksiä muuta kuin hiljaa kiireellä. Kahdenkeskinen hotelli-ilta olisi romanttista luksusta. Ja sitten menkat pilaa sen, niin tottskai harmittaa.
Minulla in hormonikierukka ja säännöllistä tiputtelua silti. Mies on niin menkkakammoinen, ettei suostu seksiin edes lievän tiputtelun aikana. Eli on ollut nyt oitkä aika ilman seksiä taas ja kumpikin taitaa alkaa vieraantua toisesta, jos tämmöistä jatkuu vuositolkulla. Kyllä parisuhteeseen kuuluu seksi.
Suihkuun vaan. Tai pyyhe alle ja sitten vaan hommiin.
Haloo...
A hormonikierrukka poistaa menkat 1/3 naisista, 1/3 saa epäsäännällistä vuotoa silti ja 1/3 jatkuvan vuodon. Eli se voi jopa poistaa vuodottomat päivät kokonaan, niin että on jatkuvat menkat.
B se on usein mies, joka ei suostu seksiin menkkojen aikaan, ei nainen
Vierailija kirjoitti:
Suihkuun vaan. Tai pyyhe alle ja sitten vaan hommiin.
Mutta jos se on MIES, joka ei halua, jos on menkat.
Eikö toi Ap kannattais tutkia, jos sulla on noin epäsäännällinen kierto, että ei yhtään pysty ennustamaan, koska ne on?
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä haukutaan joukolla ap:ta taas.
Ymmärrän hyvin häntä. Lapsiperheessä on harvoin seksiä muuta kuin hiljaa kiireellä. Kahdenkeskinen hotelli-ilta olisi romanttista luksusta. Ja sitten menkat pilaa sen, niin tottskai harmittaa.
Minulla in hormonikierukka ja säännöllistä tiputtelua silti. Mies on niin menkkakammoinen, ettei suostu seksiin edes lievän tiputtelun aikana. Eli on ollut nyt oitkä aika ilman seksiä taas ja kumpikin taitaa alkaa vieraantua toisesta, jos tämmöistä jatkuu vuositolkulla. Kyllä parisuhteeseen kuuluu seksi.
Koska täällä on moni kirjoittaja yrittänyt auttaa ja ideoida ratkaisua ap:n ongelmaan, mutta kaikki ehdotukset teilataan jollakin verukkeella. Lopulta tulee olo, ettei ap edes halua sitä kivaa viikonloppua vaan haluaa mieluummin vaan valittaa.
Komppaan ap:ta.Mä ainakin olen menkkojen aikana niin kipeä ettei sexi käy mielessäkään. Koko vehjettä särkee. Veritulva on niin mieletön ettei hommista tulis mitään. Ja hajut.. Hyi hitto. Muistan joskus nuorena sekstailleeni niiden aikana mutta eipä kovin ihana olotila ollut. Mutta onko jollain tosiaan niin epäsäännöllinen kierto ettei mitään tietoa koska menkat pullahtaa?!
Ap on provo. Mikään ei kelpaa ja kaikki on mahdotonta. Kaikkiin ehdotuksiin löytyy uusi ei-vastaus.
Toisaalta tuollainen tilanne on mahdollinen. Itsekin olen pettynyt, jos menkat on sattuneet alkamaan hotelliviikonlopun tai muun erityisen loman kanssa samaan aikaan.
Kärsin aurallisesta migreenistä, minkä vuoksi minulle ei ole voinut määrätä yhdistelmäpillereitä. Minipillereitä kokeilin vajaat kaksi vuotta, kahta eri merkkiä. Ensimmäistä käytin kaksi kuukautta ja totesin, että ei. Menkkatyyppistä runsasta vuotoa tuli kahden viikon välein 10 päivää putkeen. Kun vaihdoin toiseen merkkiin, menkat pysyi melko säännöllisinä puolitoista vuotta, mutta sitten se jatkuva tiputtelu taas alkoi. Se oli hirveää ja vaikutti myös mielialaan. Kierukkaa ei suositeltu tai siihen ei suostuttu, koska olin lapseton alle kolmekymppinen nainen. Siksi ainoa ehkäisyväline meidän suhteessa on ollut kondomi ja kalenteri.
Mulla oli kymmenen vuotta sitten reilu parikymppisenä niin epäsäännölliset menkat, että niiden alkua oli vaikea kalenterista ennustaa. Kierron alku vaihteli välillä 25-49 päivää. Kolme vuotta sitä jaksettuani tutkitutin asian. Syyksi paljastui prolaktinooma, maitohormonia tuottava hyvälaatuinen aivokasvain. Se saatiin hoidettua onneksi lääkkeillä eikä leikkausta tarvittu. Lääkkeet purivat hyvin. Kahdessa kuukaudessa lääkkeen aloittamisen jälkeen kierto palasi normaaliksi ja on sittemmin ollut säännöllinen jo seitsemisen vuotta. Pari päivää voi heittää suuntaan tai toiseen. Kierron epäsäännöllisyys olisi kuitenkin mahdollinen merkki aivokasvaimen paluusta, minkä vuoksi en näe mitään syytä muuttaa luonnollista, säännöllistä ja toimivaa kuukautiskiertoa mistään syystä.
Olen kärsinyt pahoista kuukautiskivuista jo yli 20 vuotta. Siitä lähtien, kun menkat alkoivat. Ne eivät onneksi kuulu jokaiseen kiertoon, ainoastaan noin jokatoiseen. Kivut vaikuttavat myös mentaalisesti. Kun joka paikkaan sattuu, pyörryttää ja heikottaa, pinna on lyhyt ja kiukustun sekunnissa mistä tahansa. Ibuprofeiini auttaa kipuihin, jos ottaa riittävän paljon riittävän ajoissa eikä yritä sinnitellä. Jos kivut ovat todella pahat, tekee mieli vain mennä kuumaan suihkuun ja nukkumaan.
Menkat muuttuivat huomattavasti helpommiksi 2,5 vuotta sitten, kun keräsin kaiken rohkeuteni ja ostin Lunette-kuukupin. Se on vähentänyt kaikkia menkkoihin liittyviä ongelmia n. 95 %. Ei enää kahisevaa, hiostavaa, haisevaa sidettä. Ei haisevaa roskista. Ei veristä vessapaperia, jota kuluu menkkojen aikaan enemmän. Kupin vain tyhjentää 2-3 päivässä. Tyhjennysten välillä menkat voi unohtaa. Pelkäsin ohivuotoja ja tyhjentämisen hankaluutta, mutta turhaan. Ongelmia ei ollut, ja kokemuksen kautta käyttö on muuttunut koko ajan helpommaksi. Kivutkin ovat muuttuneet siedettävämmiksi, kun hiostava, hankaava tai kutiseva tunne ei enää yhdisty niihin. Ainut asia, jota kupin kanssa ei suositella, on yhdyntä, mutta kaikki muu onnistuu. Menkat eivät ole enää este seksistä nauttimiselle, sormet ja kieli toimivat hyvin. Mies on aina ollut menkkakammoinen, mutta kupin kanssa sekin on unohtunut.
Tiedän, että moni suhtautuu kuppiin skeptisesti. Myös osa kuppia kokeilleista on kokenut sen vaikeaksi tai riittämättömäksi runsaan vuodon vuoksi. Enpä siis voi esittää, että se olisi patenttiratkaisu kaikille. Itse en tiedä, miksi odotin niin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota hormonikierukka niin ei menkat häiritse.
Ihanaa menkatonta elämää jo 10 vuotta!
Mulla oli runsasta vuotoa 8 kk. Siis todellakin vuodin joka päivä. Tarvitsin rautakuurin. Sen jälkeen puoli vuotta tuli menkat kahden viikon välein. Vasta sitten on ollut asiat paremmin. Kärsin ensimmäisen vuoden myös kovista kivuista, joita minulla ei ole koskaan menkkojen aikaan ollut.
Juuri toissapäivänä häkeltyneenä kuuntelin kaverini kierukkasekoilua, jossa menkat ovat olleet jo puolivuotta yhteen putkeen, mutta raskaudenehkäisy pitää saada koska mies ei viitsi mennä niin pieneen toimenpiteeseen kuin vasektomia!! Meillä mies meni välittömästi toimenpiteeseen, ja ei ole tarvinnut ehkäisystä kärsiä/murehtia enää vuosikausiin. Kaikkeen ne naiset viitsivätkin ruveta miestne mieliksi!
Rääkätään itseä hormoneilla, ja annetaan kivuliaissa menkoissa miehelle sitten vaikka persettä ettei sille vaan tule paha mieli. Ja omat tyttäret opetetaan varmasti samanlaiseen miesten miellyttämiseen. Itselle valhedellaan että treenataan pakaroita omaksi iloksi, ja meikkauskin on vain itseä varten!!!
Todellakin on feminismillä vielä paljon tekemistä Suomessakin!
Meillä on pantu tissien väliin menkkojen aikaan ja välillä lujaa takaapäin peppuun. Mies lauennut suuhun, selkään tai rinnoille.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tätä, ettei mieheltä voi ottaa suihin, jos ei itse saa mitään. Kertoo paljon parisuhteen dynamiikasta. Meillä on hyvinkin yleisttä tehdä toiselle juttuja. joista ei saa itse mitään. Seksuaalisia ja ei-seksuaalista, koska suhteen dynamiikka on sellainen, ettei kumpikaan koe itseään mitenkään hyväksikäytetyksi. On ilo myös ilahduttaa. Jos meillä on joskus lapsivapaata ja jostain syystä en itse voisi siitä iloita niin todellakin antaisin miehelleni sen kaikeen ilon, mitä vaan voin. Mielestäni ei ole mitään mieltä, että kumpikin kärsii. En saa siitä mitään irti, ettei toinenkaan nauti. Tiedän nimittäin, että mieheni "palauttaa" kyllä palveluksen.
Jos meillä olisi tuo tilanne niin menisimme sinne hotelliin, tilaisimme sinne jotain erityisen hyvää ruokaa, lepäisimme, antaisin miehelleni suuseksiä, katsoisimme jonkun kivan leffan ja vaan nauttimisimme ja renoutuisimme. Lapsiperheessä on erityisen tärkeää osata nauttia siitä, mitä on vaikkei olosuhteet läheskään aina ole täydelliset.
Mä en ymmärrä, enkä ikinä katsoisi miestä joka pokkana ehdottelisi suuhooitoja itselleen silloin kun minä olen tilanteessa jossa en pysty itse seksistä nauttimaan, esim. eka päivä kun olen kotiutunut synnäriltä, infljuenssa, norovirus/muu sairaus, paise kurkussa, monta unetonta yötä alla, kivuliaat runsaat kuukautiset. Mutta meitä on moneen junaan, ja onnekseni itselleni on sattunut sopiva mies, eikä tuollaista tauhkaa.
Menkkapanot parhaita ku ei tarvii liukkaria ;)
Suosittelen kumin käyttöä miehellä, koska tulehdusriski olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Menkkapanot parhaita ku ei tarvii liukkaria ;)
Suosittelen kumin käyttöä miehellä, koska tulehdusriski olemassa.
Eipä tarvii muutenkaan liukkaria. Omia on riesaksi saakka (vie kitkan). Naisia on joka lähtöön.
Laita hormoonikierukka niin ei ole ikinä menkkoja, eikä muuten mitään tulehduksiakaan jos annat vaan omalle ukolle ja ukko ei käy vieraissa.