Aspergerit! Kertokaa erityismielenkiinnonkohteistanne!
Haluaisin myös tietää jos teillä on joku erityislahjakkuus. Oletteko saaneet lahjanne käyttöön hyödyksi jotenkin, ammatillisesti esimerkiksi, vai ovatko ne omaksi iloksenne vain?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Onko mielenkiinnonkohteet kapea-alaisia? Joku kertoi kirjallisuuden, joku tähtitieteen. Kiinnostaako kaikki kirjallisuus, vai joku 1930 luvun englantilainen jännitys? Entä tähtitiede, kiinnostaako kaikki vai esimerkiksi vain tietty hiukkasyhdistelmä avaruudessa?
Kiinnostaa pääosin kotimainen kirjallisuus ja lyriikka.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaa, kun vielä oli paperisia puhelinluetteloita, opettelin ihmisten nimiä ja numeroita ulkoa. Osaan myös kaupungin kaikki bussiaikataulut ,asun keskisuuressa kaupungissa ja kaukomatkojen juna-aikataulut.
Luulin että tämä oli jotain kaupunkilegendaa, että joku osaa puhelinluettelon ulkoa.
Minulla on ollut kausittaista, olin ala-asteella erittäin kiinnostunut Venäjän historiasta aina tsaareista Neuvostoliittoon ja käytin aikaani todella paljon historian tutkimiseen. Myöhemmin kiinnostuin esihistoriallisista eläimistä ja innostus on yhä tallella, mutta laantumaan päin. Linnut ovat myös olleet suuri intohimoni jo vuosikausia, samoin luontokuvaaminen, metsät ja villieläimet. Tällä hetkellä olen todella kiinnostunut meikeistä ja kauneudenhoidosta, ostin itselleni juuri magneettiripsetkin mutta en osaa käyttää niitä. En ole sellainen insinöörityypin asperger ja sekös harmittaa, jos olisin, olisi jo nätit räpsyttimet. </3 Olen aina ollut myös erityisen lahjakas kielissä. Lukiossa olen hyödyntänyt paljonkin osaamistani ja toivottavasti myös jatko-opinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut kausittaista, olin ala-asteella erittäin kiinnostunut Venäjän historiasta aina tsaareista Neuvostoliittoon ja käytin aikaani todella paljon historian tutkimiseen. Myöhemmin kiinnostuin esihistoriallisista eläimistä ja innostus on yhä tallella, mutta laantumaan päin. Linnut ovat myös olleet suuri intohimoni jo vuosikausia, samoin luontokuvaaminen, metsät ja villieläimet. Tällä hetkellä olen todella kiinnostunut meikeistä ja kauneudenhoidosta, ostin itselleni juuri magneettiripsetkin mutta en osaa käyttää niitä. En ole sellainen insinöörityypin asperger ja sekös harmittaa, jos olisin, olisi jo nätit räpsyttimet. </3 Olen aina ollut myös erityisen lahjakas kielissä. Lukiossa olen hyödyntänyt paljonkin osaamistani ja toivottavasti myös jatko-opinnoissa.
Miten ne magneettiripset toimivat? Tarttuvatko toisiinsa kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kiinnostuksen kohteena horoskoopit ja henkimaailma.
Oletko asperger? Luulin että he eivät ole kiinnostuneita hömpästä.
Minulla on erittäin laaja yleissivistys, suoritan kolmatta tutkintoa. Kiinnostun kausittain eri asioista, joten en jaksa listata tähän niitä kaikkia. Kun olen tyydyttänyt tiedontarpeeni, siirryn seuraavaan aiheeseen. Kaikenlaista kaaosteoriasta ja suppeasta suhteellisuusteoriasta ravitsemustieteisiin. Olen hyvä sekä matematiikassa että kielissä, opin myös oiiean ääntämyksen helposti ja olen opiskellut myös kielitiedettä.
Antiikin historia, antiikin ajan ja myös nykyajan lääketiede ja formulauutiset ( en kuitenkaan katso kisoja, luen vain uutiset) ovat olleet sellaisia pitkäaikaisia kiinnostuksen kohteita. Varsinkin lääketieteessä riittää opiskeltavaa vielä vuosikausiksi. Erityisesti aivot ja sitten nämä meidän toiset aivot eli suolisto kiinnostavat.
Viime vuosina olen kiinnostunut myös sijoittamisesta. Mukavasti on tullut voittoja.
Minulla on erityislahjakkuus, mutta en täällä viitsi kertoa mikä.
Olen myös tehnyt älykkyystestejä ja tiedän olevani keskimääräistä älykkäämpi. Opiskelu onkin ollut minulle aina helppoa oli ala mikä tahansa. Opin oikeastaan mitä vain mikä kiinnostaa kamppailulajeista kakkujen koristeluun. Mikä ei kiinnosta, niin sitä en sitten suin surminkaan tee. Esim. veroilmoitusta en pysty tekemään ja menetän myös rahaa, kun en osaa pyytää korjauksia verotukseen.
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneet. Yritin saada niistä ammatin ja olin vuoden ajan atk-tukihenkilönä mutta ihmisten kanssa tuli ongelmia kun turhauduin niiden tyhmyyteen.
Eli et sinäkään taida olla mikään älykkö.
Vierailija kirjoitti:
lisäyksenä vielä että laitoin kiinnostuksenkohteitani eri viesteihin jotta minua ei voisi tunnistaa, tämä kommenttiin #16
Melko vainoharhaista. En usko että täältä pystyy ketään tunnistamaan. Varsinkaan kun kukaan tuskin edes tietää toisten mielenkiinnonkohteita tosielämässä niin tarkkaan.
Minä niin rakastan asseja! Olette ihania. Tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lisäyksenä vielä että laitoin kiinnostuksenkohteitani eri viesteihin jotta minua ei voisi tunnistaa, tämä kommenttiin #16
Melko vainoharhaista. En usko että täältä pystyy ketään tunnistamaan. Varsinkaan kun kukaan tuskin edes tietää toisten mielenkiinnonkohteita tosielämässä niin tarkkaan.
Ja mitä helvetin väliä sillä olisi vaikka tunnistaisikin? Minut on ainakin tähän ikään jo kiusattu kuoliaaksi - mikään ei tunnu enää missään. Olen tuo kirjallisuutyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä helvetin väliä sillä olisi vaikka tunnistaisikin? Minut on ainakin tähän ikään jo kiusattu kuoliaaksi - mikään ei tunnu enää missään. Olen tuo kirjallisuutyyppi.
❤️
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään erityistä mielenkiinnon kohdetta, mutta minulla on hyvä muisti ja pää täynnä nippelitietoa. Voitan aina tietopeleissä.
Sama. Olen myös hyvä muistamaan lyhenteiden takana olevat, yleensä englanninkieliset, sanarimpsut 😊
Minulla ei taida olla mitään erityistä mielenkiinnonkohdetta tai lahjakkuutta. Eikö kaikilla ihmisillä ole aina välillä kausia? Siis kiinnostuin hiljattain japanologiasta, joskus olin kiinnostunut 50 luvun amerikkalaisesta populaarikulttuurista. Eikö tuo ole ihan normaalia?
Miten ne magneettiripset toimivat? Tarttuvatko toisiinsa kiinni?[/quote]
Pitäisi tarttua, en tiedä ovatko omani vialliset. Teen kaiken ohjeen mukaan mutta eivät mene paikalleen, ärsyttää. Varmaan pitäisi ostaa laadukkaammat, nämä olivat alle kympin.
Vierailija kirjoitti:
Lujuusoppi, rakenteiden mekaniikka ja dynamiikka. En käsitä miten jotkut urpot ei dippainssiopinnoissa näistä selviä. Sen sijaan kielissä on haasteita. Jos virkamiesruotsista saa ykkösen, niin hyvä on.
Tässä sinulle pieni opetus: lue tekstisi uudelleen ja mieti, kuinka fiksua on dissata muita ihmisiä siitä, etteivät he ymmärrä samoja asioita heti kuin sinä. Sinäkään et ole hyvä joissakin tietyissä asioissa ( kielet ), missä jotkut muut ihmiset taas ovat.
Katso asioita monesta näkökulmasta, ja kas huomaatkin, että kaikki olemme samalla viivalla omine heikkouksinemme. Sinulla on tietyt heikkoudet, toisilla toiset. Se ei tee meistä muuta kuin samanlaisia ihmisiä virheinemme ja omituisuuksinemme. Muiden ihmisten ja elämän halveksunta on aina varoitusmerkki jostakin ongelmasta.
Tekniikka, käyttöohjeiden tutkiminen, luonto.
Lapsena koirat oli ykkösjuttu ja heti seuraavana pohjapiirrustukset. Lempiohjelmani oli Joka kodin asuntomarkkinat. En siis todella tehnyt juuri muuta kuin luin koirakirjoja ja piirsin pohjapiirrustuksia. Barbit ja pehmolelut pistin vaan riviin ja ne leikit oli siinä.
Harmikseni olen allerginen. Osaan aasta ööhön kaiken koirien hoitoon liittyvän ja muistan yksityiskohtaisesti näitä ohjeita (mm. astutusavun anto pienelle/isolle koiralle 😄). Tietoa, jolla en tee elämässäni yhtikäs mitään.
Asuntojutut menetti mielenkiintonsa, kun tilalle tuli kielet ja matkailu. Matkailussa ekko-näkökulmasta kiinnostuksen kohteitani ovat lentokoneet ja kartat. Yhä nykyäänkin ja aina vaan intohimoisemmin. Voisin ja haluaisin matkustaa vain katsomaan lentokoneita. Perhe ei tästä vaan innostu.. Lempipaikkani on Lemminkäisen kallio Helsinki-Vantaan kupeessa ja se kuulemma hävitetään kehä IV:n tieltä tänä vuonna. Se on minulle oikeasti kova paikka, vaikka näin nelikymppisenä olen jokusen pettymyksen joutunut joskus kokemaan.
Kielissä olen hyvä, ne tarttuu minuun helposti. Olen opiskellut yhdeksää kieltä. Kielitaitoni on kuitenkin enempi sellaista kirjanoppineen kielitaitoa kuin käytännössä avuksi olevaa. Toki osaan esimerkiksi espanjaa ihan hyvin, kun olen siellä ollut pitkiä aikoja. Matkoilla pärjään lisäksi ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi.
Työelämässä on täysin epäonnistunut. Ihan luuseri.
Kiitos kun kuuntelitte ☺️
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei taida olla mitään erityistä mielenkiinnonkohdetta tai lahjakkuutta. Eikö kaikilla ihmisillä ole aina välillä kausia? Siis kiinnostuin hiljattain japanologiasta, joskus olin kiinnostunut 50 luvun amerikkalaisesta populaarikulttuurista. Eikö tuo ole ihan normaalia?
Ei nämä mielenkiinnonkohteet kovin erikoisilta tässä ketjussa vaikuta. Varsinkin kaikki tietokoneisiin liittyvät ovat aivan peruskauraa nykyaikana. Moni ihan tavallinen ihminen tollottaa tietokonetta koko päivän.
Olen siis tuo puhelinluettelo assi.
Ei ole diagnoodia, mutta vahvat perusteet olettaa olevani ainakin AS- piirteinen.
Mielenkiinnonkohteet liittyvät luonnontieteisiin ja tekniikkaan, mutta myös mm. historiaan.
Pinnalla oleva ykkösaihe vaihtuu n. 2-3 vuoden välein.
Tällä hetkellä pinnalla on vanha radiotekniikka.
Usein aiheessa ovat koukuttavia visuaaliset ja muut aistittavat mielikuvat, nyt vanhat, kellastuneet, tuoksuvat radiotekniikan kirjat, radioputkien ulkoasu, kohina ja muut häiriöäänet, juotoskäry....
Kun aihe on kuumimmillaan, on se lähes pakkomielteenomainen.
Aiheiden jaksollisuudesta ja epäolennaisuuksiin jumiutumisesta johtuen ammatillisesti kiinnostuksenkohteiden hyödyntäminen on vaikeaa.
1. ammattini opiskelin tosin sillä hetkellä pinnalla olleen kiinnostuksen perusteella.
Loppua kohti mopo hyytyi, mutta valmistuin kuitenkin.
Siihen liittyi kyllä muutakin, masennusta, kiusaamista, yksinäisyyttä...