koulu vaatii hokkarit luisteluun
Mitä mieltä olette, onko ok että koulu vaatii hokkarit luisteluun kaunoluistinten sijaan? Neljäsluokkalainen tyttömme on luistellut aina kaunokeilla ja on siinä taitava. Nyt opettaja vaatii kaikkia luistelemaan hokkareilla. Koululta saa tarvittaessa hokkareita lainaan. Tyttömme kokee vääryytenä että hänen täytyy luistella hokkareilla. Mitä mieltä te olette tästä ikuisuuskysymyksestä?
Kommentit (86)
Hokkarit ovat miesten luistimet, itse en olisi ikinä suostunut laittamaan niitä jalkaani. Onneksi silloin kun minä olin koulussa, kaikilla tytöillä oli kaunot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan pitäisi kasvattaa kuntoa ja antaa iloa. Naurettavaa nipottaa jostain luistimista, kun pääasian pitäiisi olla iloinen ja hyvä luistelufiilis. Ei ihme, että koululiikuntaa monet inhoavat, kun tällaisestakin pitää tapella. Jos lapsi haluaa luistella kaunoilla ja kokee silloin liikunnan iloa ja nauttii luistelusta, niin antaa mennä vaan.
Mitäs jos sen tunnin tarkoitus onkin opettaa ihan oikeaa luistelutekniikkaa, jota ei nillä kaunareilla voi opetella? Mirjapetteri ihan yksin luistelee toisaalla kun muut harjoittelee? Ihan vain koska mirjapetterillä on oikeus?
Miten niin ei voi?
Ootko koskaan nähnyt ihmisiä luistelemassa hokkareilla? Et ole huomannut eroa luistelutekniikassa?
Kuulehan, luistelen itsekin hokkareilla. Kaunoluistimissa ei ole mitään sellaista ominaisuutta, mikä estäisi luistelemasta niillä normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Hokkarit ovat miesten luistimet, itse en olisi ikinä suostunut laittamaan niitä jalkaani. Onneksi silloin kun minä olin koulussa, kaikilla tytöillä oli kaunot.
Mutta oletko kuullut, että ratsastuskouluilla tytöt pakotetaan nykyään käyttämään miesten satulaa. Aivan järkyttävää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan pitäisi kasvattaa kuntoa ja antaa iloa. Naurettavaa nipottaa jostain luistimista, kun pääasian pitäiisi olla iloinen ja hyvä luistelufiilis. Ei ihme, että koululiikuntaa monet inhoavat, kun tällaisestakin pitää tapella. Jos lapsi haluaa luistella kaunoilla ja kokee silloin liikunnan iloa ja nauttii luistelusta, niin antaa mennä vaan.
Mitäs jos sen tunnin tarkoitus onkin opettaa ihan oikeaa luistelutekniikkaa, jota ei nillä kaunareilla voi opetella? Mirjapetteri ihan yksin luistelee toisaalla kun muut harjoittelee? Ihan vain koska mirjapetterillä on oikeus?
Miten niin ei voi?
Ootko koskaan nähnyt ihmisiä luistelemassa hokkareilla? Et ole huomannut eroa luistelutekniikassa?
Kuulehan, luistelen itsekin hokkareilla. Kaunoluistimissa ei ole mitään sellaista ominaisuutta, mikä estäisi luistelemasta niillä normaalisti.
Miksi sitten niin harvoin näkee ihmisten luistelevan niillä normaalisti?
Meillä 1-2 luokan liikunnanope on ilmoittanut, että kaunoluistimilla saa luistella, jos alimmat piikit on hiottu pois. Poikkeuksena sellaiset lapset, jotka harrastavat vapaa-ajallaan sellaista luistelulajia, jossa tarvitaan ne kaunoluistinten piikin, he saavat pitää piikkinsä myös liikuntatunnilla.
Piikittömiä luistimia hän perustelee sillä, että piikkien kanssa harjoitteleva oppii liian helposti väärän luistelutekniikan. Sitten kun luistelun perustekniikka on hallussa, voi luistella millä vain luistimilla. Mutta jos oppii "kaunoluistintekniikan", eli potkii vauhtia niillä kärkipiikeillä, on aika haastavaa opetella sen jälkeen luistelemaan millä tahansa muilla luistimilla.
On olemassa myös harjoitteluluistimia, jotka muistuttavat ulkonäöltään kaunoluistimia, mutta niissä ei ole kärkipiikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei voi?
Miksi sitten niin harvoin näkee ihmisten luistelevan niillä normaalisti?
Joko luistelijat eivät ole viitsineet opetella, tai sitten kukaan ei ole opettanut. Kaunoluistimilla voi silti luistella normaalisti, eli hokkareiden vaatiminen niiden tilalle on tarpeetonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat ettei taitoluistelua harrastavat lapset osaa luistella??
Taitoluistimilla/kaunoluistimilla voi tasan tarkkaan tehdä ihan samat jutut kuin hokkareilla + niillä voi tehdä sellasiia hyppyjä, joissa tarvii piikin.
Tietenkin myös kaunareilla pitää opetella luistelemaan potkimatta piikeillä, mutta tätä opetellaan ihan samalla tavalla kuin hokkareillakin.
Paljon enemmän lapsille olisi hyötyä opetella luistelemaan ja nauttimaan siitä luistelemisesta niillä omilla luistimilla jotka jo on, kuin pakottaa pariksi tunniksi hokkareihin, joita ei ehkä koskaan enää laita jalkaansa ja pahimmillaan alkaa v..ttaa koko luistelu liikuntamuotona.
No ompas kamalaa, jos ei luistelutekniikka ole täydellistä, suorastaan elämä pilalla. Sä varmaan teet voltit, korkeushypyt ja kaikki lajit täydellisesti? Koululiikunta on syvältä, jos vain täydellisyys kelpaa. Onneks nyt aikuisena voi liikkua siitä nauttien, vaikkei kaikki suoritukset täydellisiä olisikaan. Ja sit vielä ihmetellään, miksi jotkut vihaa liikuntaa ja suorastaan traumatisoituvat koululiikasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan koulu määrätä uima-asunkin. Ei ainakaan omana kouluaikana uinnissa saanut olla bikineitä vaan piti olla uima-asu. Eikä pojatkaan saanut shortsheilla uida vaan piti olla speedot (tai vastaavat)
Miten bikinit estävät oppimasta oikeaa uintitekniikkaa?
Ei ne estäkkään. Ei ainakaan omana aikani bikineillä saanut uida koulu-uinneissa. Saattaa olla sitten ssäännöt muuttunut. Ymmärrettävää sinäänsä, jokuhan saattaa traumatisoitua kun ei saa tehdä miten haluaa.
Olin tänään uimahallin kahviossa. Uimaan oli menossa kaksi alakouluikäistä ryhmää. Tytöt seisoivat siinä jonossa menossa altaalle. About 50 % oli uikkarit, 50 % oli bikinit.
Olen syntynyt 70-luvulla ja ei todellakaan ollut edes silloin mitään bikinikieltoa, ne nyt vaan ei niin olleet muodissa ja käytössä kun ei lennelty etelään lomille joka vuosi. Ja luistella sai ihan millaisilla luistimilla tahansa ja ihan hyvin opittiin.
Ihmettelen, miten iso osa naisista vastustaa kehitystä tälläkin saralla. Hokkareilla opetellaan oikea tapa luistella, niin yksinkertaista.
Huivit päähän mammat ja hameessa naistensatulaan!
Harrastin lapsena taitoluistelua, voitin kaikki luokan hokkaripojat nopeusluistelussa.
Meilläpäin on onneksi niin lämmintä, ettei lapset varmaan koko talvena joudu luistelemaan. Oi onnea, kun pelaavat pallopelejä, tanssivat, venyttelevät tms. mielekästä siellä liikassa ja vou piut paut välittää lajista, jota eivät ikimaailmassa vapaaehtoisesti harrastaisi.
On opettajan huonoutta jos ei osaa opettaa oikeaa luistelutekniikkaa myös kaunoluistimilla/taitoluistimilla luisteleville.
Tää opetetaan aivan ensimmäisenä seurojen luistelukouluissa, ihan niille 3-vuotiaille,
Vierailija kirjoitti:
Vanhimmalla tyttärelläni oli eskariopena entinen jääkiekkoilija (nainen) ja hänellä oli hokkarit. Ihan paras luistelun opettaja, mitä lapsillani on ikinä ollut. Ja siellä jäällä myös oltiin paljon.
Minä en ainakaan laittaisi muitten hikisissä jaloissa olleita laina hokkareita jalkaan.
Minut on jo näköjään leimattu täällä huonoksi kasvattajaksi kun pohdin tätä kysymystä.
Tyttäreni ottaa hokkarit luisteluun mukaan. Mutta silti sisäisesti olen samaa mieltä hänen kanssaan, että kaunokeillakin voisi luistella ihan hyvin. Tottelemme nyt opettajaa ja minäkin olen sitten hyvä kasvattaja 😂 Ap
Vierailija kirjoitti:
No ompas kamalaa, jos ei luistelutekniikka ole täydellistä, suorastaan elämä pilalla. Sä varmaan teet voltit, korkeushypyt ja kaikki lajit täydellisesti? Koululiikunta on syvältä, jos vain täydellisyys kelpaa. Onneks nyt aikuisena voi liikkua siitä nauttien, vaikkei kaikki suoritukset täydellisiä olisikaan. Ja sit vielä ihmetellään, miksi jotkut vihaa liikuntaa ja suorastaan traumatisoituvat koululiikasta...
En ole varmaankaan se, kenelle sanasi kohdistit, mutta kyllä mä koulussa pyrin oppimaan asiat mieluummin oikein kuin väärin. Ihan kaikkea en oppinut oikein, mutta en myöskään pyrkinyt tarkoituksella vääriin suorituksiin, saati että olisin kaiken kukkuraksi vielä itse traumatisoitunut niiden vääryydestä.
Vierailija kirjoitti:
Harrastin lapsena taitoluistelua, voitin kaikki luokan hokkaripojat nopeusluistelussa.
Sama juttu. Valmensin kilpaurani jälkeen myös jääkiekkojunnuja, ja opetin heille luistelutekniikkaa. Taitoluistelijan vauhti kilpailusuorituksen aikana nousee reilusti yli 40 kilsaan tunnissa, kun jääkiekkoilijoiden maksimivauhti pysyy alle neljässäkympissä.
Ne piikit siinä luistimen kärjissä ei ole potkuja vaan hyppyjä varten. Joo, tytöt potkii niillä kärjillä vauhtia mutta samalla lailla pojat juoksevat niillä hokkareillaan kun eivät osaa antaa koko terällä vauhtia liukuun. Tekniikasta on kyse, ei terän muodosta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 1-2 luokan liikunnanope on ilmoittanut, että kaunoluistimilla saa luistella, jos alimmat piikit on hiottu pois. Poikkeuksena sellaiset lapset, jotka harrastavat vapaa-ajallaan sellaista luistelulajia, jossa tarvitaan ne kaunoluistinten piikin, he saavat pitää piikkinsä myös liikuntatunnilla.
Piikittömiä luistimia hän perustelee sillä, että piikkien kanssa harjoitteleva oppii liian helposti väärän luistelutekniikan. Sitten kun luistelun perustekniikka on hallussa, voi luistella millä vain luistimilla. Mutta jos oppii "kaunoluistintekniikan", eli potkii vauhtia niillä kärkipiikeillä, on aika haastavaa opetella sen jälkeen luistelemaan millä tahansa muilla luistimilla.
On olemassa myös harjoitteluluistimia, jotka muistuttavat ulkonäöltään kaunoluistimia, mutta niissä ei ole kärkipiikkejä.
Jumalauta. Syy miksei löytynyt käytettynä kaunoluistimia selvisi. Joku idiootti oli hionu piikit pois kaikista. Jos vaikka opettaisivat viimeim lapset luistelemaan niillä eikä vaan syytettäisi niitä piikkejä väärästä tavasta luistella.
Hyvä, jos nokkahuilu poistettu uudesta opsista, vanhassa se oli. Lapsen on tärkeä oppia kyseenalaistamaan adioita eikä tekemään mitä tahansa jonkun auktoriteetin käskystä.