Jörn Donner on kuollut
Kommentit (149)
Onko panemista tarkoittava sana jörniä johdettu Donnerin nimestä?
Ehkä niille ensimmäisille lapsille oli ihan hyvä, etteivät tarvinneet olla tuon tyypin kanssa tekemisissä, eiköhän heistä ole tullut ihan kunnollisia kansalaisia. Donnerille oli tosin varmaan mahdottomuus sellainen nainen, joka yritti vaatia häneltä jotain kunnollisuutta (ensimmäinen vaimo).
Vierailija kirjoitti:
Onko panemista tarkoittava sana jörniä johdettu Donnerin nimestä?
Arvaas vaan,
Suomessa on vain yksi ihminen elänyt joka on käynyt pokkaamassa Oscarin omilla ansioillaan ja se oli Jörn Donner Fanny & Alexander leffan tuottajan roolistaan. Ruotsalaisetkin myöntää että ne 4 Oscaria olisi ilman Donneria jääneet saamatta Bergmanin leffalle, kun koko leffa olisi ilman Donneria jäänyt tekemättä. Siinä teille dissaajille miettimistä, pistäkääs paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vain yksi ihminen elänyt joka on käynyt pokkaamassa Oscarin omilla ansioillaan ja se oli Jörn Donner Fanny & Alexander leffan tuottajan roolistaan. Ruotsalaisetkin myöntää että ne 4 Oscaria olisi ilman Donneria jääneet saamatta Bergmanin leffalle, kun koko leffa olisi ilman Donneria jäänyt tekemättä. Siinä teille dissaajille miettimistä, pistäkääs paremmaksi.
Ei tuollaisilla saavutuksilla ole minun silmissäni mitään arvoa, jos ihminen on niin paška kuin Donner oli.
Pokkasi joutavan pystin jolla ei ole pitkässä juoksussa mitään merkitystä. So what?
Laitetaan jörkat ja baltazarit tukkisavottaan ja sanotaan siihen päälle että pistäkääs paremmaksi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä juttu. Donner oli syntynyt Runebergin päivänä ja minä olen tänään syönyt pari Runebergin torttua.
On kyllä mielenkiintoista!
Ja kiitos sä ratkaisit mun ongelman.. mun on tehnyt pullaa mieli koko päivän ja torttuahan mä haluunkin!
No kiva että saatoin olla avuksi! :)
Sivari, jonka isä oli suomalainen suomalais-ugrilaisiin kieliin erikoistunut kielitieteilijä ja antropologi sekä itsenäisyys- ja oikeistoaktivisti. Isä Donner omistautui Suomen itsenäisyysliikkeen tukemiselle ja 1916 hänestä tuli jääkäriliikkeen taustavoimana toimineen Aktiivisen komitean (AK) sihteeri. Vuodet 1916–1917 isä Donner toimi maanpaossa Tukholmassa itsenäisyysliikkeen ulkomaanvaltuuskunnan johtavana hahmona ja AK:n yhdysmiehenä.
Donner suoritti siviilipalveluksen aikana (1959–1961), jolloin se vielä oli Suomessa hyvin harvinaista eikä yleisesti hyväksyttyä. Siviilipalveluspaikkana oli Porin yleinen sairaala. Hän kirjoitti palvelusaikansa kokemuksista vuonna 1961 suomeksi julkaistun kirjan Terveenä sairaalassa.
Täytyy silti nostaa hattua, tuo sivarin valitseminen tuolla sukuhistorialla on todennäköisesti tapahtunut lain vaatimalla eettisellä tai uskonnollisella vakaumuksella olla kykenemättä aseelliseen vastarintaan edes itsepuolustuksena.