Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sairastuu hoidossa, miten pian pääsette hakeen pois?

Vierailija
30.01.2020 |

Jäin miettiin tilannetta kun lapsi sairastui hoidossa. Hoitaja oletti, että varahoitaja on passissa aina ja hakee muutaman minuutin sisällä.
Äidin on lähes mahdoton lähteä hakemaan samaisella minuutilla.

Miten muut pääsee hakeen hoidosta lapsia? Välittömästi?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Jos lapsella nousisi vaikka kuume, niin jättäisin omat asiakkaani ja lähtisin hakemaan lapsen kotiin per heti. Eri asia, jos olen työmatkalla. Sieltä ei ihan hetkessä riennetä. 

Vierailija
2/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin klo 16.30 eli samaan aikaan kuin olisin muutenkin paikalla. Varahoitaja hakee vain silloin, kun olen estynyt hakemasta, ei silloin, kun lapsi sairastuu.

Jos lapsi on pitänyt viedä ensiapuun, en pääse yhtään sen nopeammin paikalle, koska olen todennäköisesti jopa 1000 km päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsisin vasta kun pääsen töistä, pomo on super nipottaja ja ei päästä lähtemään mistään muusta syystä kuin ellet sitten itse sairastu kesken työpäivän, koettu on. Silloin olin iltavuorossa joten pääsin hakemaan lapsen vasta 8 jälkeen.

Vierailija
4/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään kotiäiti ja kun lapset olivat päiväkodissa, olin opiskelija. Pääsin autolla vartissa paikalle ja tottakai olisin lähtenyt sillä samalla sekunnilla luennoilta, jos joku olisi soittanut. Kolmen päiväkotivuoden aikana kukaan ei koskaan pyytänyt hakemaan lapsia kesken päivän pois. En vienyt sairaita tai puolikuntoisia lapsia päiväkotiin, joten aika harvoin kukaan nyt parissa tunnissa täysin terveestä tulee siihen kuntoon, että pitäisi hakea.

Vierailija
5/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 min, ellen satu olemaan työreissulla, mitä on kyllä harvoin.

Vierailija
6/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen sairaus on peruste töistä lähtemiselle. Tällöin tarvitset sairauslomatodistuksen. Tietty pomo voi mutista ja jupista mutta ei voi antaa varoitusta tai potkuja siitä syystä. Tai jos antaa, voit sen riitauttaa. Tämä on aina näitä juttuja miten pitkälle kukin sen haluaa viedä ja on valmis sietämään painetta.

Itse pääsen yleensä n. 30 minuutin sisällä hakemaan jos lapsi on sairastunut hoidossa. Poislukien työmatkat jolloin voi mennä parikin tuntia. Onneksi näitä ei kovin usein ole.

Vierailija
7/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hae lasta pois kesken päivän. Aikanaan olin nuori ja tyhmä ja kuvittelin, että soittavat oikeasti sairaasta lapsesta. Oikeastaan oli henkilökuntavaje, jonka takia soiteltiin vanhempia paikalle. Opin sitten viemään päiväkodin mielestä sairaan lapsen lääkäriin, sain sille terveen paperit ja palautin takaisin hoitoon. Ei ne siitä tykänneet, mutta oppi, että en jonkun yhden yskäisyn takia tule lasta noutamaan.

Vierailija
8/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä töissä lähellä päiväkotia, hakee sairastuneen lapsen 10 minuutin sisällä ilmoituksesta.

Vierailija
9/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

30min noin.

Vierailija
10/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolessa tunnissa. Kerran meni tunti, kun sovittiin, että sekin käy. Hoidin tehtäväni loppuun, ennenkuin lähdin hakemaan.

Vierailija
11/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 min töistä ja tunti koulusta. Ei ole koskaan ollut ongelma, olen puhelun tullessa jo sanonut kuinka kauan kestää että pääsen paikalle.

Vierailija
12/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti paljon kun olette jaksaneet vastaill

-ap-

Vierailija
13/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikasintaan 30 min, ehkä useampi tunti. Jos olen juuri pitämässä esitystä töissä, voi mennä parikin tuntia, ennen kuin katson puhelinta. Varahakija on parin tunnin matkan päässä.

Vierailija
14/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vartti menee, et pääsen lähtemään plus työmatka 35 min.

Vierailija
15/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kestää n. 1 tunti päästä työpaikalta päiväkodille julkisilla. Eli varmaan sitten tuo tunti on vastaus kysymykseesi, koska hanskat voin lyödä tiskiin välittömästi kutsun tullessa.

Vierailija
16/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi löi naamansa ja huulesta verta sekä turvonnut eikä syönyt, eivät soittaneet hakemaan. Heidän mielestään normimeininkiä??? Onko näin oikeasti, että harva se päivä jollain huuli halki eikä soiteta vanhemmille?

Vierailija
17/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsisin vasta kun pääsen töistä, pomo on super nipottaja ja ei päästä lähtemään mistään muusta syystä kuin ellet sitten itse sairastu kesken työpäivän, koettu on. Silloin olin iltavuorossa joten pääsin hakemaan lapsen vasta 8 jälkeen.

Voi hyvät hyssykät! Ei sillä pomon nipotuksella ole mitään merkitystä. Jos lapsi on sairas, niin sinun velvollisuus on hakea se lapsi mahdollisimman pian. Ei töiden jälkeen, vaan heti kun mahdollista. Kasvata nyt vähän luonnetta, äläkä anna ihmisten kulkea itsesi ja lapsesi hyvinvoinnin yli. 

Vierailija
18/43 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi löi naamansa ja huulesta verta sekä turvonnut eikä syönyt, eivät soittaneet hakemaan. Heidän mielestään normimeininkiä??? Onko näin oikeasti, että harva se päivä jollain huuli halki eikä soiteta vanhemmille?

Lapseni ei edes ole mikään koheltaja joten hänellä ei ole huuli turvonneena vähänväliä vaan viimeksi niin oli vuosi sitten kaksivuotiaana.

Vit utti kun ei voinut antaa lapselle kylmää syötävää tai särkylääkettä heti kun asia tapahtui vaan vasta neljän tunnin päästä kun hain normaalisti kotiin. Söi sitten kuin hevonen kotona kun oli ollut nälässä.

Vierailija
19/43 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. Lisää haluun kuulla .

Vierailija
20/43 |
01.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksen opettajan näkökulma:

Lapsi oksentaa, valuu räkää tai on kuumeinen. Tärisee eikä jaksa olla jalkeilla. Soitan vanhemmille. Äiti ei vastaa. Isä sanoo, että pääsee paikalle kahden tunnin kuluttua, mutta yrittää tavoitella äitiä, jos äiti pääsisi nopeammin. Ohjaan sairaan lapsen eteisen sohvalle. Jos on oksentava lapsi, vien ämpärin viereen. 

Puen muita lapsia ulos ja pyydän olemaan menemättä sairaan lapsen lähelle. Annetaan hänen huilata rauhassa, olo on varmasti kurja. Lapsia on paikalla koko ryhmä, 15 yli 3-vuotiasta. Lisäkseni paikalla on ryhmän toinen työntekijä, lastenhoitaja. Teemme sopimuksen, lastenhoitaja lähtee ulos 14 lapsen kanssa. Minä jään tekemään paperitöitä eteisen lattialle vahtiakseni sairasta lasta. Jos lapsi haluaa ja jaksaa kuunnella, luen hänelle kirjaa. 

Lopulta ei onneksi mene kuin 20 minuuttia, kun isä laittaa tekstiviestin, että äiti on tulossa vartin päästä. Kerron tämän sairaalle lapselle. Nyt on kurja olo, mutta äiti on kohta täällä, pääset kotiin huilimaan. Kun äiti tulee, lapsi alkaa itkeä. On niin rankkaa odottaa hakijaa yksin sisällä, kun kaverit ovat ulkona leikkimässä, eikä itse jaksa mitään. Se purkaantuu. Kiitän äitiä ja toivotan pikaista paranemista. 

Kun sairas lapsi lähtee äitinsä kanssa, pääsen ulos lastenhoitajan avuksi. Sitä hän jo kaipaakin. 14 lapsen vahtiminen yksin on rankkaa ja stressaavaa. 

Sairaan lapsen paikka ei ole päiväkodissa. Jos lapsi on sen kuntoinen, ettei pysty osallistumaan normaaliin toimintaan, ml. ulkoilu, silloin lapsen paikka on kotona. Joskus tulee niitä vanhempia, jotka tuovat kuumeessa ollutta lastaan hoitoon sanoen, että ei sillä enää ole kuumetta. Räkäinen on vaan, että jos voisi olla sisällä. Vastaan aina, että ei voi. Päiväkodissa tapahtuva varhaiskasvatus on ryhmätoimintaa, eikä yhdelle lapselle voida järjestää henkilökohtaista päiväohjelmaa. Niin hyvin kuin ymmärränkin vanhempien omiin töihin liittyviä paineita ja turhautumista räkätautien kanssa, päiväkodissa ei ole ylimääräistä yhtä aikuista, jonka voisi irrottaa yhden lapsen seuraksi ja vahdiksi, kun muut lapset menevät ulos tai esim. jumppaan. Lapsellekin on kohtuuton rasitus olla isossa ryhmässä ja tiukassa päivärytmissä sairaana tai edes puolikuntoisena. Toipilaana hoitoon tuleminen usein vain pitkittää sairauskierrettä.