Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatusdilemma: Vaarin epäreilut tuliaiset

Vierailija
30.01.2020 |

Vaarilla on tapana tuoda lapsenlapsille reissusta tuliaisia. Useimmiten käy ilmeisesti niin, että hän ostaa määrän x krääsää, ja jakelee sitä sitten ilman sen kummempaa suunnitelmaa muksuille. Lopputulos on yleensä se, että vaarin naapurissa asuvat sisarusteni lapset saavat esim. 3 lelua kumpikin, ja sitten muistetaan laittaa yksi jemmaan meidän 4-vuotiaalle. 4-vuotias on riemuissaan saadessaan tuliaisen (vanhempien mielestä ei tarvitsisi sitä krääsää kantaa yhtään lisää), kunnes tajuaa että serkut ovat taas saaneet monta lelua ja hän vain yhden. Kasvatusajatuksena on, että kiitetään kauniisti, eikä vertailla muiden tavaroihin, eikä kadehdita, mutta onhan tuo nyt kyllä oikeasti epäreilua ja ymmärrän pienen ihmisen harmin. Miten toimisitte tilanteessa?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelisin vaarin kanssa.

Vierailija
2/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo tapahtuu osin vahingossa kun näkee niitä muita lastenlapsia paljon enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuo tapahtuu osin vahingossa kun näkee niitä muita lastenlapsia paljon enemmän.

Haluan ainakin uskoa näin. Kai se sitten on vaan puhuttava asiasta suoraan, tuntuu vaan niin kiittämättömältä ja vähän höhlältä vaatia lisää roinaa vain siksi, että toisetkin saavat. Ap

Vierailija
4/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elävää oppimateriaalia sinne itsenäisyyteen ja aikuisuuteen mihin jo se lapsuuskin tähtää. Nallekarkit ei mene elämässä aina tasan.

Vierailija
5/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elävää oppimateriaalia sinne itsenäisyyteen ja aikuisuuteen mihin jo se lapsuuskin tähtää. Nallekarkit ei mene elämässä aina tasan.

Niin ajattele se ei ole kuin hetken hujaus, kun tämä lapsi hakee opiskelemaan ja vain osa pääsee sinne ykköstoiveeseen ja vain yksi saa sen unelmien työpaikan. Niin ja jo ensinmäisillä luokilla "kaikilla" on se Jopo, iPhone, jne ja munkin pitää saa kun kaikilla muillakin on. Tämä on tosiaan sitä elävääoppimateriaalia miten pettymyksistä selvitään ja oppimistilanne myös aikuisille miten sitä omaa lasta tuetaan, kun kaikki ei menekään tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan.

Vierailija
6/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mun lapset saa isohkoa kk-rahaa vaariltaan ja veljeni lapset ei :(

Meillä taustalla on se, että vaari tosiaan näkee minun lapsiani säännöllisesti, kun taas veljeni lapsia ei koskaan. Veljeni ei pidä yhteyttä isääni (täysin ymmärrettävistä syistä, syyt juontavat lapsuuteemme) ja minäkään en haluaisi pitää, mutta en saa laitettua rajoja.

Epäreilulta tuntuu. Olen harkinnut, että rupeaisin puolestani maksamaan säännöllistä kk-rahaa veljeni lapsille. Lapset eivät onneksi tiedä näistä rahoista eivätkä osaa niitä vertailla.

Vierailija
7/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuossa voi tehdä? Osa vanhemmista ja isovanhemmista toimii epäreilusti.

Ystäväni asuu maalla, joten miehen äiti asuu viereisessä asunnossa. Mummo palvoo lasten serkkuja ja pitää vain ystäväni vanhimmasta pojasta, joka saa lahjoja ja jopa enemmän ruokaa kuin sisaruksensa. Ääliöihin ei pysty vaikuttamaan, ikävä kyllä.

Vierailija
8/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tilanteet taitaa aika luonnollisesti mennä niin, että se ihminen joka antaa enemmän saa myös enemmän. 

Vierailija
9/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On epäreilu tilanne mutta ainoa tapa puuttua tuohon on jutella vaarin kanssa. Silti ihmettelen näitä isovanhempia, luulisi että tasapuolisuus olisi itsestäänselvyys?

Meillä tämä menee niin että mummo antaa mun lapsille kummallekin 25 e ja siskon lapselle 50 e. Se on hänen mielestään tasapuolista, muistaa aina vielä mainita kuinka hän on tasapuolinen lapsenlapsiaan kohtaan.

Vierailija
10/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini sanoi joskus ettei oikein tunne siskoni lapsia, eikä oikein heille osaa mitään ostaakaan. Minun lapsen hän tunsi ja osasi aina ostaa jotakin jota tiesi näiden tarvitsevan. Hän toki yritti olla tasapuolinen, mutta ei se oikein onnistunut, kun toiset kävi vain jouluna ja synttäreinä.

Vierailija
11/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys, että taas on palstamammalle materia tärkeintä. 

Vierailija
12/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On epäreilu tilanne mutta ainoa tapa puuttua tuohon on jutella vaarin kanssa. Silti ihmettelen näitä isovanhempia, luulisi että tasapuolisuus olisi itsestäänselvyys?

Meillä tämä menee niin että mummo antaa mun lapsille kummallekin 25 e ja siskon lapselle 50 e. Se on hänen mielestään tasapuolista, muistaa aina vielä mainita kuinka hän on tasapuolinen lapsenlapsiaan kohtaan.

Kuka oikeasti kehtaa nillittää lahjoista? Ja vaatia niitä? 

Vierailija
13/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mun lapset saa isohkoa kk-rahaa vaariltaan ja veljeni lapset ei :(

Meillä taustalla on se, että vaari tosiaan näkee minun lapsiani säännöllisesti, kun taas veljeni lapsia ei koskaan. Veljeni ei pidä yhteyttä isääni (täysin ymmärrettävistä syistä, syyt juontavat lapsuuteemme) ja minäkään en haluaisi pitää, mutta en saa laitettua rajoja.

Epäreilulta tuntuu. Olen harkinnut, rettä rupeaisin puolestani maksamaan säännöllistä kk-rahaa veljeni lapsille. Lapset eivät onneksi tiedä näistä rahoista eivätkä osaa niitä vertailla.

Miksi otat vastaan tuota rahaa ylipäänsä? Ei tarvitse tuskailla moraalin kanssa kun poistat ongelman kokonaan.

Monet vanhukset alkaa myös myöhemmin kiristämään niillä avustuksillaan. Teidän pitää tehdä sitä ja tätä ja tuota, mitä vaari määrää koska rahat.

Vierailija
14/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarin tuliaiset on ok kunhan ne ei ole Wuhanista.

Vierailija
15/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, tekee ne papat ja mummot niin tai näin, aina joku valittaa. En ihmettele yhtään, että monet isovanhemmat vähentää yhteydenpitoa lapsiin.

Vierailija
16/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan ainakin uskoa näin. Kai se sitten on vaan puhuttava asiasta suoraan, tuntuu vaan niin kiittämättömältä ja vähän höhlältä vaatia lisää roinaa vain siksi, että toisetkin saavat. Ap

Olet itse asian ytimessä, ap! Tuntuisi ihan höhlältä vaatia lisää ei-toivottua tavaraa vain siksi että muutkin saavat. Se, miten käsittelet tätä asiaa lapsen kanssa, on olennaista. Jos asian voi mitenkään jättää huomiotta, tekisin niin. Jos lapsi itse ottaa asian puheeksi, sano vaikka että ”vaarilla taitaa olla huono laskupää eikä ole osannut jakaa leluja ihan tasan kaikkien kesken, mutta vaari kyllä rakastaa teitä kaikkia yhtä paljon”. Ja jos se vielä vaivaa lasta, käske hänen muistuttaa itse vaaria, että laskee ensi kerralla huolellisemmin.

Vierailija
17/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka oikeasti kehtaa nillittää lahjoista? Ja vaatia niitä? 

Missä on nillitetty lahjoista? Keskustelemme siitä miten isovanhemmat kohtelevat lapsenlapsia.

Vierailija
18/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein tuo vaari reissaa? Kyseessä ei liene ihan jokapäiväinen ongelma? Olettaisin että tuota tapahtuu joitain kertoja vuodessa. En pitäisi dilemmana.

Vierailija
19/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, tekee ne papat ja mummot niin tai näin, aina joku valittaa. En ihmettele yhtään, että monet isovanhemmat vähentää yhteydenpitoa lapsiin.

Tai lapset niihin isovanhempiin. Isäni suosii räikeästi yhtä lapsistani ja se on paitsi epäreilua niin vahingoittaa myös sisarusten välejä kun yksi saa ja muut ei. Eikä ole kyse tikkareista eikä karkkipussista vaan oli valmis jopa maksamaan ajokortin tälle yhdelle.

Vierailija
20/39 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää enemmän siellä vaarilla, heti reissun jälkeen vaan käsi ojoon oven taakse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi