Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mikään ei saisi maksaa mitään? "Haussa edullisimmat passikuvat/ripset/juhlatilat/tilausompelijat..."

Vierailija
29.01.2020 |

En usko, että kaikilla suomalaisilla on rahat niin tiukilla, että aivan jokainen pikkuostos, kuten passikuvat, pitää "kilpailuttaa" jossain paikallisesssa Facebook-ryhmässä, että mistä saa edullisimmat. Erot noiden hinnoissa on varmasti pari kolme euroa maksimissaan. Silti noita kyselyjä pyörii jatkuvasti, samoin edullisten ripsien ynnä muiden hakuja. Paljon kysellään myös edullisia juhlatiloja, tilausompelijoita jne. ja samassa lauseessa muistetaan mainita, että pitää olla laadukasta. Halutaan siis laatua, mutta ei olla valmiita maksamaan siitä.

Mistä tämä kulttuuri tulee? Jos haluat laatua, pitää ymmärtää, että jo kunnolliset raaka-aineet maksavat. Yrittäjä, kuten tilausompelija ei tee 6 kappaletta tuolin päällisiä 10 eurolla kappale kestävästä kankaasta mittojen mukaan. Kangas maksaa jo enemmän, plus ompelijan työaika.Tai jos haluaa edullisen juhlatilan, niin ei voi vaatia, että siellä on sama varustelutaso kuin kaksi kertaa kalliimmassa. Kauhea valitus, kun kaikki maksaa. Ei kai kukaan näistä edullisuutta ja laatua samassa paketissa vaativista lähtisi itsekään tekemään tappiolla ventovieraalle palveluksia tai myymään halvemalla mitä itse on ostanut?

Kertokaa myös esimerkkejä, millaisia vaatimuksia olette kohdanneet otsikkoon "Mikään ei saisi maksaa mitään." Oma esimerkki tulee juurikin niistä tuolinpäällisistä. Kaveri halusi sellaiset mittojen mukaan, mutta ompelijalta ei edes kysynyt, koska maksaa niin kamalasti. Sitten kertoi, että sen kaverin serkku tekee hänelle ne. En viitsinyt pilata iloa muistuttamalla, että se kestävä kangas pitää silti ostaa itse ja tuskin se serkku niitä pelkästä tekemisen ilosta hänelle omepelee. No ei ole päällisiä näkynyt.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko järkeä ostaa second hand vaatteita kalliilla?

Ehkä. Vaate voi olla hyvin erikoinen tai jopa uniikki, erityisen hyvää laatua, hankalasti löydettävä jne. Joskus voi olla fiksumpaa ostaa kallis käytetty kuin uusi halpa.

Vierailija
42/43 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän firmatkin usein palkkaavat sen, joka tekee työn halvimmalla. Miksi minä en saisi kilpailuttaa palveluita, mutta suuret firmat saavat? Tai miksi minä en saisi ostaa halvalla suoraan Kiinasta mitään, mutta suuret ketjumarketit saavat?

Saat kilpailuttaa ja saat ostaa halvalla. Kunhan et odota saavasi Villeroy & Bochia Tokmannin hinnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsityöaloilla on tätä paljon kahdesta syystä: halvat kiinatuotteet sekä harrastelijat, jotka tekee materiaalien hinnoilla. Ehkä yleisimpänä esimerkkinä villasukat. Toimiston harrastelijaneulojalta pyydetään villasukkia, mutta hyvä jos halutaan edes maksaa materiaalien hintaa, puhumattakaan työajasta ("koska muutenkin teet niitä :)"), ja vedetään herneet nenään kun ei suostuta.

Juuri näin. Ensin yrität myydä käsityötä pienellä tekopalkalla, ketään ei kiinnosta. Lopulta kun väsyt odottamaan ostajaa, lasket hinnan materiaalien tasolle. Heti tulee kyselyjä: tekisitkö kolme näitä, haluaisin sen ja sen värisen, koko tämä, ensi viikoksi mielellään, eihän postimaksuja tarvitse maksaa, paljonko paljousalennusta???. Jos joku sen yksittäisen kappaleen materiaalien hinnalla ostaa, saa kiitosviestiä perään "ihana ostaa näin laadukasta käsityötä! Olen todella tyytyväinen. Palaan myöhemminkin asiaan kun tarvitsen jotain. Teethän tilauksesta myös?" Sydämiä, emojeita ja hehkutuksia riittää. Kiva vaan että itselle ei jäänyt mitään tekopalkkaa, pahimmillaan ei edes materiaalien hintaa. Ja jos pyytää enemmän tilaustyöstä tulee se vakiovastaus: "Kyllä MINÄ tiedän mitä materiaalit maksaa!" eli lähtökohtainen oletus on että minun pitää olla iloinen että joku niitä tekeleitä edes materiaalien hinnalla suostuu ostamaan :D Kun on tekopalkkaa hinnassa, tuote on kuraa. Jos myy materiaalien hinnalla, sama tuote on laadukasta kotimaista käsityötä. Päätin just että en tee enää mitään myyntiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän