Miksi mikään ei saisi maksaa mitään? "Haussa edullisimmat passikuvat/ripset/juhlatilat/tilausompelijat..."
En usko, että kaikilla suomalaisilla on rahat niin tiukilla, että aivan jokainen pikkuostos, kuten passikuvat, pitää "kilpailuttaa" jossain paikallisesssa Facebook-ryhmässä, että mistä saa edullisimmat. Erot noiden hinnoissa on varmasti pari kolme euroa maksimissaan. Silti noita kyselyjä pyörii jatkuvasti, samoin edullisten ripsien ynnä muiden hakuja. Paljon kysellään myös edullisia juhlatiloja, tilausompelijoita jne. ja samassa lauseessa muistetaan mainita, että pitää olla laadukasta. Halutaan siis laatua, mutta ei olla valmiita maksamaan siitä.
Mistä tämä kulttuuri tulee? Jos haluat laatua, pitää ymmärtää, että jo kunnolliset raaka-aineet maksavat. Yrittäjä, kuten tilausompelija ei tee 6 kappaletta tuolin päällisiä 10 eurolla kappale kestävästä kankaasta mittojen mukaan. Kangas maksaa jo enemmän, plus ompelijan työaika.Tai jos haluaa edullisen juhlatilan, niin ei voi vaatia, että siellä on sama varustelutaso kuin kaksi kertaa kalliimmassa. Kauhea valitus, kun kaikki maksaa. Ei kai kukaan näistä edullisuutta ja laatua samassa paketissa vaativista lähtisi itsekään tekemään tappiolla ventovieraalle palveluksia tai myymään halvemalla mitä itse on ostanut?
Kertokaa myös esimerkkejä, millaisia vaatimuksia olette kohdanneet otsikkoon "Mikään ei saisi maksaa mitään." Oma esimerkki tulee juurikin niistä tuolinpäällisistä. Kaveri halusi sellaiset mittojen mukaan, mutta ompelijalta ei edes kysynyt, koska maksaa niin kamalasti. Sitten kertoi, että sen kaverin serkku tekee hänelle ne. En viitsinyt pilata iloa muistuttamalla, että se kestävä kangas pitää silti ostaa itse ja tuskin se serkku niitä pelkästä tekemisen ilosta hänelle omepelee. No ei ole päällisiä näkynyt.
Kommentit (43)
Kyllähän firmatkin usein palkkaavat sen, joka tekee työn halvimmalla. Miksi minä en saisi kilpailuttaa palveluita, mutta suuret firmat saavat? Tai miksi minä en saisi ostaa halvalla suoraan Kiinasta mitään, mutta suuret ketjumarketit saavat?
Vierailija kirjoitti:
No joku passikuva on niin perusjuttu, että siitä en itsekään maksaisi enempää kuin on pakko. Kun taas esim. juhlatilassa on mielestäni monta tärkeämpääkin kriteeriä kuin hinta.
Itse olen eniten ihmetellyt sitä, miten monet haluavat ostaa halvinta mahdollista ruokaa. Eli on kyllä haluaa ostaa hienoin auto mihin vaan on varaa, ja isoin asunto, jne., mutta sitten kun tulee ruoka kyseeseen, niin jos Lidlistä saa voita 5 senttiä halvemmalla kuin Cittarista, niin eikun sinne! Luulisi päinvastoin, että kun kerran SYÖT sen ruoan, eli laitat sen sisääsi (!), niin haluaisit vain parasta mahdollista.
Noinkin se on.
Mulla prioriteettina olla vastuullinen kuluttaja ja kotimaisen työllisyyden priorisointi.
Ostan kaiken mahdollisen kotimaisena ja välttäen kaupan merkkejä.
Minusta toisin toimiminen on vastuutonta, itsekästä ja lyhytnäköistä.
Näin toimiminen tulee kalliimmaksi, mutta se on meidän kaikkien etu ihan suoraan ja konkreettisesti se on rahaa meille kaikille.
Käänteisesti pidän ihmisiä ihan sikoina, kun ne ostaa mistään piittaamatta, vain halpaa haalien.
Persoonalliset häät edellyttävät persoonallisia juhlatiloja. Meillä on kaunis puutarha (tontti reilusti yli 20 000 neliötä, tuossa muuten ei ole yhtäkään nollaa liikaa) ja viime vuosina on alkanut tulla kyselyjä sekä suoraa morsiusparilta että parin pitopalvelun kautta, voisimmeko vuokrata aluetta hääjuhliin. Tai siis antaa maksutta ja varmistaa, että siellä on riittävästi sähköpistokkeita ympäri aluetta, tarpeeksi tilaa teltoille (ja tietty kääntymispaikka niitä tuovalle kuorma-autolle), toimivat wc-tilat, nurmikko hoidettu huolellisesti viimeisimmästä nurkasta asti, vesipiste ja tietenkin jätteenlajittelu. Loppusiivousta ei ehditä tekemään, mutta jos jää ruokaa, voidaan antaa se talonväelle sillä ehdolla, että morsian saa käyttää osaa talosta omaan ja kaasojen valmistautumiseen.
Ja sitten meitä syytetään ahneiksi, kun kieltäydymme.
Laatu on se mikä maksaa.
Yritän valita uskottavimman palvelun/tuotteen.
Hinta antaa osviittaa laadustakin.
En käsitä tuollaista kisaamista toista ihmistä vastaan, ettei vaan tule maksaneeksi ”liikaa”.
No jos tiedätte oikean hinnan, niin olkoon.
MItä jos maksoittekin liian vähän? Onko se jotenkin onnistuneempi lopputulos? Aika ikävä ajatusmalli. Raakaahan se hintasopiminen voi olla. Mutta kuulostaa siltä, että osa on valmis huijaamaan myyjää ihan sumeilematta, jos vaan saa mahdollisuuden.
En itse ole hinnasta sotajalalla. Ostan, jos budjetti sallii. Toki vaadin kaiken sen, mitä on luvattu ja vastuutan myyjää, olenhan hyvä asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Persoonalliset häät edellyttävät persoonallisia juhlatiloja. Meillä on kaunis puutarha (tontti reilusti yli 20 000 neliötä, tuossa muuten ei ole yhtäkään nollaa liikaa) ja viime vuosina on alkanut tulla kyselyjä sekä suoraa morsiusparilta että parin pitopalvelun kautta, voisimmeko vuokrata aluetta hääjuhliin. Tai siis antaa maksutta ja varmistaa, että siellä on riittävästi sähköpistokkeita ympäri aluetta, tarpeeksi tilaa teltoille (ja tietty kääntymispaikka niitä tuovalle kuorma-autolle), toimivat wc-tilat, nurmikko hoidettu huolellisesti viimeisimmästä nurkasta asti, vesipiste ja tietenkin jätteenlajittelu. Loppusiivousta ei ehditä tekemään, mutta jos jää ruokaa, voidaan antaa se talonväelle sillä ehdolla, että morsian saa käyttää osaa talosta omaan ja kaasojen valmistautumiseen.
Voi hyvänen aika mitä ihmisiä. 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Pakko kyllä sanoa että on törkeää rahastamista vaatia suomalaisilta uudet passit 5v välein.
Ei siinä ole kysymys suomalaisten viranomaisten rahastusinnosta. Se koskee kaikkia maailman maita, jotka myöntävät kansalaisilleen biometrisillä tunnisteilla varustettuja passeja. Että voi meitä suomalaisia, kun olemme osa globaalia todellisuutta kaikkine etuineen ja mahdollisine haittoineen. Sellaista täällä maapallolla on.
Käsityöaloilla on tätä paljon kahdesta syystä: halvat kiinatuotteet sekä harrastelijat, jotka tekee materiaalien hinnoilla. Ehkä yleisimpänä esimerkkinä villasukat. Toimiston harrastelijaneulojalta pyydetään villasukkia, mutta hyvä jos halutaan edes maksaa materiaalien hintaa, puhumattakaan työajasta ("koska muutenkin teet niitä :)"), ja vedetään herneet nenään kun ei suostuta.
Markkinatalouden perusjuttu: Hyvää ja halpaa ei saa nopeasti eikä hyvää ja nopeaa ei saa halvalla, mutta jos haluaa nopeasti ja halvalla, se ei ole hyvä.
Tästä hyvä esimerkki on vaate. Jostain pikamuodin rättimarketista saa nopeasti ja halvalla vaatteita, mutta laadukkaita ne eivät ole. Joku ompelija voi tehdä hyvää kohtalaisen halvalla, mutta ei todennäköisesti nopeasti. Se, joka tekee nopeasti ja hyvää, ei tee sitä halvalla. Suomalainen työ on kallista, mutta joskus siitä kyllä kannattaa maksaa.
Kaikkea kuluttamista kannattaa miettiä perusteellisesti sitä kautta, tarvitsenko tätä (esim. haluaamani villapaitaa) ihan oikeasti vai onko se vain kiva tässä kaupan rekissä? Mitä se maksaa? Onko materiaali laadukasta (onko se villaa vai akryylia)? Onko ompelutyö tehty laadukkaasti? Missä maassa? Voinko neuleen kunnon perusteella olettaa, että se kestää käytössä pitkään? Miksi olen valmis tyytymään neuleeseen, joka nyppyyntyy viikossa? Koenko ansainneeni sen, kun oli niin rankka työ- tai koulupäivä? Onko siinä joku juttu, joka häiritsee jo nyt? Se häiritsee kyllä kotonakin. Aionko oikeasti käyttää tätä ylpeydellä? Onko minulla kotona jo kaksi tai kolme vastaavaa neuletta? Tarvitsenko neljännen? Vai onko tämä todella laadukas ostos, johon minulla on tässä hetkessä varaa investoida ja jota minä tarvitsen käyttöön?
Passikuva on loistava esimerkki säästämisen mahdollisuudesta. Halvimmillaan passikuvat voi toki ottaa itse, mutta en kyllä lähtisi siihen, koska niille on nykyään niin tarkat vaatimukset. Helpointa on mennä valokuvaamoon, joka välittää kuvan suoraan poliisin lupapalvelimelle. Hintahaitari voi olla yllättävän iso. Viimeksi, kun tarvitsin kuvaa, valikoimaa oli nopean guuglauksen perusteella 18-25 euron välillä. Kuvaajissa ehkä vähän eroa kokemuksessa ja näin, mutta en antaisi sille suurta painoarvoa passikuvan tapauksessa. CV-kuvaus, muotokuvaus tai ylioppilaskuva olisi ehkä eri juttu. Halvimmat vaihtoehdot olisivat vaatineet 40-50 minuutin matkustamista julkisilla suuntaansa. Kävelymatkan päässä kodistani hinnat olivat 20, 22 ja 25 euroa. Päädyin näistä halvimpaan studioon, josta sain aivan erinomaisen hyvän passikuvan, joka päätyi myös henkilökuntakorttiini työpaikalla. 2 tai 5 euroa enemmän passikuvasta ei olisi ajanut minua konkurssiin, mutta miksi maksaisin kaksi euroa enemmän, jos minun ei tarvitse? Vaikka se onkin pieni raha, en minä heittele kahden euron kolikoita tai viiden euron seteleitä tuolla muutenkaan ympäriinsä.
Ja vaikka Lidl saattaisi olla edullisempi kauppa kuin K-market ja Food Market Herkku, käyn näissä jälkimmäisissä siksi, että ne ovat kävelymatkan päässä. En halua matkustaa julkisilla perusruokaostosten vuoksi. Omalla ajalla on myös joku arvo. Kaupassa kyllä pidän silmällä ostamieni tuotteiden tarpeellisuutta ja hintaa sekä tuotantomaata.
Passikuva Gigantista 10€ Sellosta 28€. Aika paljon.
Ainoa vaatimus on että poliisi hyväksyy ne, niin miksi maksaa liikaa.
Ja jos porukka suostuu maksamaan se 28€, ensi vuonna se onkin jo 30€
Onko järkeä ostaa second hand vaatteita kalliilla?
Itse ostan laatua mutta vertaan kuka myy sitä laatua halvemmalla.
Ei roskaa tähän taloon.
Elintarvikkeissa ostan merkkiä eli se kellä paras maku niin ostan sitä.
En osta mitään krääsää mikä on heikkolaatuista vaan ostan kestävää.
Vierailija kirjoitti:
Liioittelu makua.
Sivistyneet kuluttajat tekevät valistuneita kulutuspäätöksiä, jotka ohjaavat varat ja täten resurssit sinne mistä kokevat saavan parhaan vastineen. Tähän perustuu markkinatalouden erinomaisuus. Joten v tun ap turp a umpeeen! Taidat vain olla sur kea alalla. Ehkä sinun kannattaa vaihtaa alaa, jonnekin missä voimavaraksi tulevat parhaiten käyttöön. Katsos siinäkin on kyse markkinatalouden hintajärjestelmästä.
Eiköhän jokainen tee hankinnat oman periaatteessa mukaan. Itse suosin mahdollisimman lähellä tuotettua ja käsityötä ja teettämistä. Mutta olen itse ammatiltani käsityöläinen, joten oma lehmä ojassa.
Vierailija kirjoitti:
Passikuva Gigantista 10€ Sellosta 28€. Aika paljon.
Ainoa vaatimus on että poliisi hyväksyy ne, niin miksi maksaa liikaa.
Ja jos porukka suostuu maksamaan se 28€, ensi vuonna se onkin jo 30€
Onko nuo Gigantin kuvat automaatista, vai onko siellä kuvaaja paikalla? Siirtyykö kuva automaattisesti viranomaisille vai pitääkö se itse viedä/lähettää? Tyhmänä kyselen, kun ei ole koskaan tullut mieleen hankkia passikuvia Gigantista. Lisäksi ei ole kulkureitin varrella, kuten esim. Sello sattuu olemaan. Tosin ei ole tällä hetkellä tarvetta passikuville muutenkaan.
Pyrin ostamaan kestävää ja sellaista mitä ei tarvitse heittää roskikseen tai myydä pois.
Ostin Miele ap. koneen niin katson kyllä mistä sen ostan koska hintaeroja on samalla tuotteella.
Tuttu ostaa halpaa roskaa ja sen elämä on yhtä hankkimista kun menee rikki tai vaihdetaan.
Hänen oma syy on että ei vaan ole varaa ostaa sitä laatua.
Olisin usein ihan valmis maksamaan, mutta ottaa päähän kun ei silti saa osaavaa palvelua tai ehjää tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joku passikuva on niin perusjuttu, että siitä en itsekään maksaisi enempää kuin on pakko. Kun taas esim. juhlatilassa on mielestäni monta tärkeämpääkin kriteeriä kuin hinta.
Itse olen eniten ihmetellyt sitä, miten monet haluavat ostaa halvinta mahdollista ruokaa. Eli on kyllä haluaa ostaa hienoin auto mihin vaan on varaa, ja isoin asunto, jne., mutta sitten kun tulee ruoka kyseeseen, niin jos Lidlistä saa voita 5 senttiä halvemmalla kuin Cittarista, niin eikun sinne! Luulisi päinvastoin, että kun kerran SYÖT sen ruoan, eli laitat sen sisääsi (!), niin haluaisit vain parasta mahdollista.
Noinkin se on.
Mulla prioriteettina olla vastuullinen kuluttaja ja kotimaisen työllisyyden priorisointi.
Ostan kaiken mahdollisen kotimaisena ja välttäen kaupan merkkejä.
Minusta toisin toimiminen on vastuutonta, itsekästä ja lyhytnäköistä.Näin toimiminen tulee kalliimmaksi, mutta se on meidän kaikkien etu ihan suoraan ja konkreettisesti se on rahaa meille kaikille.
Käänteisesti pidän ihmisiä ihan sikoina, kun ne ostaa mistään piittaamatta, vain halpaa haalien.
Itse toimin samoin. Kotimaisuus on tärkeä asia. Toki niin, että kotimaisen tuotteen pitää myös olla laadukas ja kestävä. Välttelen myös isoja firmoja, esim talomme maalasi yksityisyrittäjä sekä meillä käy siivooja, jolla oma yritys. Silloin, kun täytyy käyttää yksityisiä terveyspalveluja (tai saa kunnalta maksusitoumuksen yksityiselle) valitsen sen, joka maksaa veronsa Suomeen. Tähän asti olen käyttänyt Pihlajalinnaa, harmi kun se myytiin Mehiläiselle.
Ihmiset nyt on valmiita tekemään ääliömäisyyksiä vain, jotta ei tarvitse maksaa. Oma sukuni käy sukuloimassa viiden tunnin ajomatkan päällä. Siellä käydään päiväseltään, koska hotelli maksaa. Eli ajetaan kymmen tuntia ja kiiruhdetaan kyläpaikassa, jotta ei jouduttaisi maksaa muutamaa kymppiä hotellista sen kerran kun sinne mennään lomailemaan.