Miksi mikään ei saisi maksaa mitään? "Haussa edullisimmat passikuvat/ripset/juhlatilat/tilausompelijat..."
En usko, että kaikilla suomalaisilla on rahat niin tiukilla, että aivan jokainen pikkuostos, kuten passikuvat, pitää "kilpailuttaa" jossain paikallisesssa Facebook-ryhmässä, että mistä saa edullisimmat. Erot noiden hinnoissa on varmasti pari kolme euroa maksimissaan. Silti noita kyselyjä pyörii jatkuvasti, samoin edullisten ripsien ynnä muiden hakuja. Paljon kysellään myös edullisia juhlatiloja, tilausompelijoita jne. ja samassa lauseessa muistetaan mainita, että pitää olla laadukasta. Halutaan siis laatua, mutta ei olla valmiita maksamaan siitä.
Mistä tämä kulttuuri tulee? Jos haluat laatua, pitää ymmärtää, että jo kunnolliset raaka-aineet maksavat. Yrittäjä, kuten tilausompelija ei tee 6 kappaletta tuolin päällisiä 10 eurolla kappale kestävästä kankaasta mittojen mukaan. Kangas maksaa jo enemmän, plus ompelijan työaika.Tai jos haluaa edullisen juhlatilan, niin ei voi vaatia, että siellä on sama varustelutaso kuin kaksi kertaa kalliimmassa. Kauhea valitus, kun kaikki maksaa. Ei kai kukaan näistä edullisuutta ja laatua samassa paketissa vaativista lähtisi itsekään tekemään tappiolla ventovieraalle palveluksia tai myymään halvemalla mitä itse on ostanut?
Kertokaa myös esimerkkejä, millaisia vaatimuksia olette kohdanneet otsikkoon "Mikään ei saisi maksaa mitään." Oma esimerkki tulee juurikin niistä tuolinpäällisistä. Kaveri halusi sellaiset mittojen mukaan, mutta ompelijalta ei edes kysynyt, koska maksaa niin kamalasti. Sitten kertoi, että sen kaverin serkku tekee hänelle ne. En viitsinyt pilata iloa muistuttamalla, että se kestävä kangas pitää silti ostaa itse ja tuskin se serkku niitä pelkästä tekemisen ilosta hänelle omepelee. No ei ole päällisiä näkynyt.
Kommentit (43)
Jokainen käyttää rahansa niinkuin haluaa. Voi olla totaalinen yllätys teille, että jotkut haluaa vastinetta joka sentille. Tällaista se on markkinataloudessa. Palveluntuottaja hinnoittelee itsensä ja sitten kuluttaja harkitsee käyttääkö kyseistä palvelua lainkaan.
Ja kauhea vinkuminen, kun Kiinasta Suomen maahantuontivalvonnan ohi tilatut tavarat haisevat tai menevät heti rikki, tai meikeistä tulee ihottumaa. Onko porukka oikeasti näin yksinkertaista?
Ensin valitetaan kun ihmiset eivät suostu maksamaan kalleinta hintaa ja sitten valitetaan kun ihmiset kuluttaa liikaa.
Miksi pitäisi maksaa liikaa mistään vaikka olisikin varaa?
No, kysyin yksiööni siivoojaa. Ensimmäinen pyysi 40e/h, toinen 15e/h. Jälkimmäisellä oli koulutus, kummatkin olisivat tehneet pimeänä.
Sä varmaan makaat samoista elintarvikkeista enemmän kunhan vaan ei tarvitse asioida Lidlissä?
Pakko kyllä sanoa että on törkeää rahastamista vaatia suomalaisilta uudet passit 5v välein.
Ihme purkaus. Ihan alkuun "en usko, että kaikilla suomalaisilla" ja sitten ihmetellään, kun kysellään jotan facebook- ryhmässä. Siis kaikki suomalaisetko siellä kyselee?
Jollakin on rahasta tiukkaa, itselleni ei tulisi mieleenkään kuvauttaa passikuvia muualla kuin siinä lähinnässä kuvafirmassa, josta kuvat siirtyy suoraan poliisin järjestelmään.
Jos sitten taas puhutaan siitä, että halvalla pitäisi saada laatua, on tilanne tietenkin toinen. Mutta onhan nämä nyt rinnasteisesti täysin eri asiat. Meinaan, että passikuva joko kelpaa tai ei - sillä ei ainakana minulle ole muita laatukriteerejä.
Ymmärrän taas aivan hyvin, jos joku tarvitsee halvat juhlatilat. On taas toinen asia valittaa, jos ne on karummat/ huonommalla sijainiila kuin kalliit.
Lieden asennus. Miksi asennus maksaa enemmän kuin liesi, jonka tilasin Virosta?
Ei toki maksa. Olet ymmärtänyt väärin. Kärrää sen lietesi vaan takaisin sinne virolaiselle liukuhihnalle, asentavat sen joutessaan sarjatyönä muiden kanssa ja jos haluat kotiinkuljetuksen niin varmasti saat samaanhintaan kuin asentamattomankin lieden.
Hintojen kysely on ihan järkevää, etenkin jos on kyseessä juttu jota ei hankita usein. Näin saa selville yleisen hintatason ja vaihtelun, ehkä jopa suosituksia mikä/kuka tarjolla olevista vaihtoehdoista on hyvä. Jollain voi olla rahat tiukilla jolloin on pakko ottaa se halvin, tai sitten juuri siihen ei vaan haluta panostaa vaan käytetään ne säästyvät rahat muuhun. Moni kyselijä ei välttämättä myöskään valitse sitä halvinta ehdotettua.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että monilla se "haluan laatua halvalla" menee ihan yli. Joskus halvallakin saa hyvää, muttei läheskään aina. Jos ostaa 2 eurolla paidan, niin ei siltä kovin kummoista laatua voi vaatia. Ja vielä älyttömämpää on olettaa, että joku käsityöläinen tekisi halpisketjujen fast fashion-hinnoilla uniikin laatuvaatteen.
Vierailija kirjoitti:
No, kysyin yksiööni siivoojaa. Ensimmäinen pyysi 40e/h, toinen 15e/h. Jälkimmäisellä oli koulutus, kummatkin olisivat tehneet pimeänä.
En ole löytänyt tarpeeksi kallista siivoojaa, jotta viitsisin tilata. Kerran tilasin tuollaisen halvan 40€ ja eihän se osannut kuin pölyt pyyhkiä siitä mihin ylsi (10-vuotiaani oli häntä pidempi).
Toki ostin sen firmasta en mitään itsenäistä, joka ehkä 40€ pystyisikään tekemään.
Jää enemmän sijoituksiin, kun ei laita rahaa turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Sä varmaan makaat samoista elintarvikkeista enemmän kunhan vaan ei tarvitse asioida Lidlissä?
Minä ainakin maksan. Kalliimpaa se mulle olisi keräillä eri kaupoista ostokset, sen perusteella, että osan saisi lidlistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Hintojen kysely on ihan järkevää, etenkin jos on kyseessä juttu jota ei hankita usein. Näin saa selville yleisen hintatason ja vaihtelun, ehkä jopa suosituksia mikä/kuka tarjolla olevista vaihtoehdoista on hyvä. Jollain voi olla rahat tiukilla jolloin on pakko ottaa se halvin, tai sitten juuri siihen ei vaan haluta panostaa vaan käytetään ne säästyvät rahat muuhun. Moni kyselijä ei välttämättä myöskään valitse sitä halvinta ehdotettua.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että monilla se "haluan laatua halvalla" menee ihan yli. Joskus halvallakin saa hyvää, muttei läheskään aina. Jos ostaa 2 eurolla paidan, niin ei siltä kovin kummoista laatua voi vaatia. Ja vielä älyttömämpää on olettaa, että joku käsityöläinen tekisi halpisketjujen fast fashion-hinnoilla uniikin laatuvaatteen.
Samaa mieltä.
Gigantin mainos aikoinaan: "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa".
No joku passikuva on niin perusjuttu, että siitä en itsekään maksaisi enempää kuin on pakko. Kun taas esim. juhlatilassa on mielestäni monta tärkeämpääkin kriteeriä kuin hinta.
Itse olen eniten ihmetellyt sitä, miten monet haluavat ostaa halvinta mahdollista ruokaa. Eli on kyllä haluaa ostaa hienoin auto mihin vaan on varaa, ja isoin asunto, jne., mutta sitten kun tulee ruoka kyseeseen, niin jos Lidlistä saa voita 5 senttiä halvemmalla kuin Cittarista, niin eikun sinne! Luulisi päinvastoin, että kun kerran SYÖT sen ruoan, eli laitat sen sisääsi (!), niin haluaisit vain parasta mahdollista.
Vaikeemmaksi menee, jos tilaa palvelua, johon sisältyy muuttujia.
Osa ihmisistä ei vaan hyväksy, ettei myyjä voi etukäteen tietää paljonko jokin homma vie aikaa(=myyjän rahaa). Piikki auki ja sika säkissä versiot toimii toisinkin päin, osa ei vaan oikeen tajua sitä.
Kyllä sanoisin, että syy on niiden, jotka myyvät sen tuotteen halvalla. Tinkiminen on Suomessa harvinaisempaa kuin muualla maailmassa.
Naisten suosima kertakäyttökulttuuri. Ikeasta Henkkamaukan lapsityövoimavaatteisiin ja Tinderistä krääsän ostamiseen. Naiset ovat maapallon tuho.
Aamen. Olen ihmetellyt samaa ja hävennyt niiden ystävieni puolesta, jotka tekevät tuota.
Syytän kertakäyttökulttuuria: on totuttu, että monet asioista saa todella halvalla netistä ja sen myötä ei olla valmiita maksamaan mistään enää sitä pyyntihintaa.